1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kenmerk gebroken distributieriem?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gladys, 29 apr 2010.

  1. [​IMG]

    [​IMG]

    Om te kijken of de timing juist staat moet je een liniaal in je nokkenas plaatsen en een timingpen in je blok tegen de krukwang aan draaien.

    Als je dat ziet zitten om zelf te doen,je mag beide altijd wel eens gebruiken :)
     
  2. Deze riemen breken eigenlijk nooit, ook verspringen heb ik nog nooit gezien.
    Is het een TDDI? dan wellicht de pomp stuk?, tijdens starten verstuiverleidingen opendraaien, kijken of er diesel uitspuit..
     
  3. Je bent me net voor. dit zijn km standen waarop een TDdi makkelijk zijn brandstofpomp eruit kan ploffen. Waarom je dan die doffe klap hoorde? Geen idee, wellicht een kanteling van het blok? ik zet in op de brandstofpomp. (€1500,-- lichter...)
     
  4. Daar dacht ik ook al aan, lijkt mij ook de brandstofpomp (dure reparatie helaas).
     
  5. Kan het de pompriem zijn? Dat zou de doffe klap verklaren en vervolgens afslaan wegens geen inspuiting.
     
  6. Heb je je distributie deksel er al afgehaald? Gekeken of het plastic niet van je spanrol is gelopen?
     
  7. Als je nokkenas draait,dan draait je pomp ook want de inspuitpomp wordt aangedreven vanaf de krukas met een stalen ketting, de as van de pomp wordt dan gebruikt als uitgaande as om je nokkenas aan te drijven via je distributieriem.
     
  8. Hij staat bij Ford. Kom er niet uit. Als de distributie door een kapotte spanrol de doffe klap veroorzaakt heeft moet de kop er af. Ik ben wel handig (het het bij een Ford Taunus gedaan voor harde klepzittingen wegens rijden op LPG) maar begin bij een diesel daar niet aan. Onluchten alleen al is een drama.
    Ford noemde de pompriem als mogelijkheid. Bij een Focus van 10 jaar zou het een riem zijn.

    Over de timing van de distributie heb ik een vraag. Ga dat wellicht in de toekomst zelf doen. M-riem lukt me ook.
    Hoe moet de liniaal in in de nokkenas. Oftewel je hebt 0 en 180 graden. Zit er een merkteken op?
    Zelfde voor de timingpen. Valt die in een uitsparing? En hoe draai je de krukas naar die plek.
     
  9. De uitsparing in de nokkenas zit niet precies in het midden, plaatje kan er dus maar op 1 manier in.
    Je draait je motor net zover totdat het plaatje tussen je nokkenas er bijna in kan. Dan draai je die pen in het blok en dan draai je je krukas tegen die pen aan, als het goed is kan dan ook je plaatje tussen je nokkenas.

    Ik teken eigelijk alleen het pomptandwiel af en die pen gebruik ik niet.
     
  10. Ik begin het te begrijpen. Waar de timingpen het blok ingaat zit normaal denk ik een afdichtbout.
    Hoe draai je de krukas rond. Met een ringsleutel op de krukaspoelie en met de klok mee? Lukt dat tegen de compressie in. Bij benzine lukt het wel, ook bij diesel?
     
  11. Ja, kost wat kracht, maar gaat wel.
     
  12. Juist, om dat boutje te bereiken moet wel de dynamokoppeling verwijderd worden.In de aluminium bracket waarop je alternator/AC pomp zit zit een opening en daar zit die afdichtbout. Als je die ooit losdraait, gebruik zeker een magnetische bit ofzo want als dat boutje achter die bracket tuimelt is het hi-ha hondelol :D (ik kan er van meespreken..)
    Ik wou het doen zoals het hoort, maar zoals Scorpiovin schrijft : mss. hoef je al die moeite niet te doen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Helaas hebben de mensen die aan de dieselpomp dachten gelijk. Volgens de Ford dealer is bij uitlezen aangetoond dat het de pomp is. Ik geloof het pas als ik de pompriem zie draaien en uit een inspuitleiding geen diesel zie. Dat gaan we nog doen voor er een andere pomp opkomt.
    Ford rekent 2000 euro voor de klus. De APK garage waar ik altijd kom rekent minder dan de helft. Diagnose daar nog even vaststellen en dan repareren.
    Iedereen bedankt voor het meedenken.
     
  14. Vervelend! Dat is een dure reparatie, ik zou dan ook naar de garage gaan die minder dan de helft rekent...
     
  15. De pomp vervangen is duur, maar 2000 euro is te veel geld ook voor dealer prijzen. Tussen de 1300-1500 euro is een normale prijs, bij een niet dealer misschien wat goedkoper. Je zou ook nog kunnen nagaan of het aan de software van de pomp ligt of aan het mechanische deel. De software kan door specialisten hersteld worden voor een paar 100 euro.
     
  16. Dit laatste kende ik niet: software pomp en mechanisch deel van de pomp. Is de pomp apart van de rest van de motor uit te lezen? Volgens Ford was de diagnose te stellen omdat de foutcode de pomp aangaf.
    Ik vindt dat, afgezien van de prijs, wat kort door de bocht.
    Pas als de pompriem draait en de pomp geen brandstof spuit dan is het duidelijk.

    Maar een kapotte pompriem geeft geen diagnosecode omdat er geen sensor op zit. Een niet draaiende pomp heeft wel een sensor en geeft een foutcode brandstofpomp.!
    Is het dan de riem of de pomp?
    Overigens weet ik niet of het een Bosch, Lucas of eigen merk Ford is. Daarvoor moet de compressorkap er af om het etiket te zien. Ben ik niet aan toe gekomen.

    Wordt vervolgd.
     
  17. Volgens mij zitten er alleen maar Bosch pompen in de fords, geen lucas of eigen merk ford. Of heb je het over iets anders??

    Ik neem aan dat ze bij de garage wel gekeken hebben of het niet aan de pompriem ligt... Ze kunnen de druk van de pomp meten en als deze te laag is dan is de pomp defect of de electronica die op de pomp zit, maar die vervangen ze bij de ford niet apart. Met een kapotte pomp blijft er dus vaak wel diesel uitspuiten maar vaak onder een te lage druk.

    Bij http://www.buchli.nl/ of bij http://www.brandstofpomp.nl/brandstofpompen/ford kan je de pomp ook laten fixen.
     
  18. En? Heb je al een oplossing gevonden??
     
  19. ben ook benieuwd of je alweer rijdt!
     

Deel Deze Pagina