1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kenmerk gebroken distributieriem?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gladys, 29 apr 2010.

  1. Mijn focus 1.6 diesel gaf bij 100k/h een doffe klap. Direct geen vermogen meer. Kan dat een v-snaar zijn of moet ik aan de distributieriem denken.
    Vraag: is bij een gebroken v-snaar het vermogen direct weg omdat de moter afschakelt omdat de dynamo niet loopt? Of wijst dit op een distributieriem.
    Volgende vraag: bij een gebroken distributieriem slaan de cilinders tegen de openstaande kleppen. Gaan die kleppen door de cilinders heen of kan het aflopen dat alleen aan de kop gewerkt moet worden en niet de hele motor er uit moet om bij de cylinders te komen?
     
  2. De multiriem zie je als je de kap open doet, dus die zal het wel niet zijn. Distributie riem die breekt hoor je doorgaans wel meer geweld dan alleen een doffe klap. Dan zijn meestal kleppen etc verbogen. Is er niet een slang afgeschoten oid?
     
  3. Doffe klap bij een turbo denk ik aan een slang van bv de intercooler die er af geschoten is, controleer die eens ?
     
  4. Ik was onderweg naar een afspraak en heb een kennis die vlak bij woonde me weg laten slepen. De kap heb ik nog niet open gehad. Blij dat een geknapte distributeriem meer geeft dan een doffe klap.
    De riem is 2 jaar en ongeveer 60.000 km terug vervangen. Gelijktijdig heb ik zelf de v-snaar vervangen. Was lastig. Wiel er af, binnenspatscherm er af. Bodemplaat half los. Eerst een tekening gemaakt want met een airco erbij loopt het vrij onlogisch. Dit soort klussen kan ik zelf. Ik kan me herinneren dat de snaar om het bovenste wiel van onder de motorkap te zien was. Ga morgen kijken.

    Als die niet gebroken is hoe zie ik of het de distributie is? Moet daarvoor het kleppendeksel eraf?
     
  5. Waar zie ik de slang van de intercooler?
    Overigens bedankt voor de snelle en nuttige reacties.
     
  6. Distributie riem zit links van je blok onder die plastic kap (1.6 109 pk iig).

    Slangen betreft loop ze allemaal na, bij een turbo motor lopen er heel wat slangen waar druk op staat. Als je hem nog kan starten zie je het waarschijnlijk zo (mocht het aan een slang liggen).
     
  7. Slaat de motor nog aan (blijft hij lopen)?

    Ja?

    is er minder vermogen en eventueel overmatige rook hoeveelheid? Dan is er een kans dat de D-riem een tandje versprongen is. Vervang dan de D-riem, span geleide rollen en WP.

    Is je riem gebroken dan gooit je startmotor de motor zeer makelijk rond (loopt vlot rond)
     
  8. Even een correctie. Het is een 1.8 diesel. Hij wil niet meer starten. Bij startpoging loopt de motor heel soepel rond.
     
  9. #10 hans01, 30 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2010
    ik wil je geen valse hoop geven maar ik denk zo uit je woorden dat de distributie gebroken is(motor draait heel makkelijk).
    je kan het controleren door iemand anders te laten starten en dan zelf de olie vuldop er af te halen en dan daar in te kijken of de Nokkenas nog draait bij het starten.
    draait de nokkenas niet meer mee bij het starten dan is de distributieriem gebroken.
    Suc6 Hans
     
  10. Hans, een krukas onder de vul dop? Damm, dan heb jij een aparte motor :P
    \

    In je cilinderkop ligt je nokkenas
     
  11. Sorry ik bedoel de Nokkenas
    ik heb het aangepast,nog niet helemaaaaal wakker
     
  12. hahaha, kan gebeuren :P
     
  13. Net bij de auto geweest. Distributieriem is intact en draait keurig met starten.
    Via de olievuldop zie je de nokkenas niet.
    Dikke slang met harmonica-uiteinden links van de intercooler gehaald. Daaronder zit de omkasting van de distributieriem. Een bout los en een bede schroevendraaier er tussen. De riem lijkt intact. Bij starten zie je een wit fabrieksstempel langskomen.

    Aan de slangen naar de intercooler gevoeld. Lijken allemaal vast te zitten.
    Wie heeft nog een idee.

    Ik wil hem uitlezen. Met welk niet te duur apparaat gaat dat bij een Ford focus diesel uit 2-2000
     
  14. Je kan het proberen met een EOBD scanner. Er is echter GEEN garantie dat dit werkt EOBD op een diesel motor hoeft pas sind s 2004 te werken. Werkt dit niet, dan moet je naar de dealer voor een daignsoe sessie aan de IDS
     
  15. Nog even samengevat: Focus 1.8 diesel turbo 260.000 km
    Bij 100km/h een doffe klap.
    Auto hield in. Gaspedaal reageerde niet.
    Uit laten lopen. Niet meer te starten.
    Multiriem en distributieriem blijken heel te zijn en draaien bij starten.
    Slangen vanaf de turbo lijken heel te zijn.

    Vraag:
    1) kan de d-riem een paar tanden kwijt zijn
    2) kan de turbo opgeblazen zijn
    3) wie kan in omgeving Bussum de foutcode tegen redelijke vergoeding uitlezen

    Gaarne geen verwijzing naar de Ford garage, dat kan ik zelf bedenken. Het gaat om onderling de kennis uit te wisselen zodat we het indien mogelijk zelf oplossen c.q. weten wat de garage gaat doen.
     
  16. tanden er af is mogelijk, maar om een goede diagnose te stellen is het belangrijk om bij de basis te beginnen.
    Laat anders eens een compressie test uitvoeren. Wil je eventueel een filmpje posten met het starten? met gelui er bij. Kan het soms een stuk makelijker maken.


    Als je de turbo had opgeblazen, zou je motor nog gewoon lopen. Rookte de auto ook overmatig met die plof? Andere dingen die je normaal niet hoort?
     
  17. kleptuimelaars afgebroken kan ook, had me werkbus 3 maanden geleden....
     
  18. Een Focus diesel uit 2000 kan je niet met een eobd kabel uitlezen.
    Je hebt idd een 'duur' diagnose systeem nodig.
    In dit geval zou ik zeggen: ga naar de dealer.
     
  19. #20 wiebson, 3 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2010
    Tegen redelijke kosten? Volgens mij betaal je bij de garage/dealer 30 euro ofzo voor het uitlezen. Lijkt me redelijk redelijk... :)

    En als je de auto dan zelf gaat duwen richting de dealert heb je nog aan je conditie gewerkt ook. Soort van win win situatie.
     

Deel Deze Pagina