1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JJJur - Panther Black FoFo MKIII

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JJJur, 5 apr 2021.

Tags:
  1. 'Vervangen membraam Recirculation valve:'

    Ga je die vervangen door een turbosmart?
     
  2. waarom doe je de foto's niet direct uploaden?
     
  3. @PhoenixNLx Turbosmart of origineel. Moet wel nog checken wat de onderlinge verschillen zijn in prijs en materiaal. Ik zag dat JW er een topic over heeft geschreven. Die ga ik maar eens doornemen vanmiddag.

    @gerardTDCI Ik had in mijn eerste post en update Dropbox gebruikt om foto's te plaatsen. Echter bleken sommige foto's na het plaatsen van de update helemaal niet zichtbaar, terwijl ik deze tijdens het schrijven van de update wel kon zien. Sinds enkele dagen lid van de club en in de update van gisteren de 'upload bestand' met 'volledige afbeelding' functie gekozen. Ik begrijp uit jouw reactie dat dit niet de juiste manier is?:shrug: Zijn de foto's wel zichtbaar voor jullie?
     
  4. nu zie ik de foto's wel, vanmorgen zag ik alleen linkjes staan.
     
    JJJur vindt dit leuk.
  5. Welkom. Nette Focus! Die wielen staan m goed vind ik.
     
    JJJur vindt dit leuk.
  6. Dit is niet goed. Ik zou teruggaan naar je verkoper. Ze horen van binnen naar buiten te lopen. Zo hoort 't.
     
  7. Een hele tijd stil geweest in dit topic...

    het afgelopen jaar andere prioriteiten moeten stellen. tussentijds wel nog een aantal kleine dingetjes van het lijste kunnen afstrepen.
    Dit is nu de huidige stand van zaken:


    • Focus+ ecoboost embleempjes weghalen achterklep
    • Gasveren vervangen achterklep (beetje lafjes)
    • Gasveren installeren motorkap
    • Verlichting kofferbak vervangen voor LED
    • Dynamische knipperlichten zijspiegels
    • Kortere radioantenne
    • Uitlaatsierstuk
    • Remklauwen verven (Blauw of Rood)
    • Vervangen membraam Recirculation valve
    • Koelvloeistofsysteem nalopen
    • Pech materiaal aanvullen bij reservewiel

    Echter komt de reden voor een update uit een andere hoek :|

    Afgelopen week s'ochtends schade gemaakt. Tijdens het wegrijden r.i. mijn werkgever vanuit een krap parkeervak een diamantkoppaaltje en wat struikgewas geschampt met het bijrijders portier. Ik baal als een stekker. Door de beslagen zijruit had ik niet goed in de gaten dat ik er zo dicht op stond geparkeerd.

    IMG_20211209_072746.jpg


    Vandaag auto schoongemaakt zodat ik een betere inschatting kon maken van de schade.
    Conlcusie: enkele lichte krasjes, één diepere kras en een deukje aan de linkerkant van het portier.

    m.b.v. Meguiars Scratch 2.0 al het een en ander kunnen wegpoetsen. Zoals te verwachten is de diepe kras niet zomaar weg te poetsen. Onderstaand het resultaat na het poetswerk. iemand nog tips of ervaringen voor het uitdeuken? Ik heb wel eens gezien dat je dit kan proberen met een speciale zuignap. Zelf heb ik hier geen ervaring mee en daarnaast betwijfel ik op het plaatwerk aan de buitenzijde niet te stevig is om met een zuignap te ontdeuken.

    IMG-20211211-WA0002.jpg

    Voor nu even andere prioriteiten dan het portier.

    Er is namelijk nog meer:

    De afgelopen 5000 km viel me op dat de focus koelvloeistof verbruikt. Omdat ik hier al veel over gelezen had was dit geen grote verassing. Het nalopen en eventueel 'preventief' vervangen van de retourslangen stond eigenlijk al op de planning.
    Nu ik het verbruik constateerde ben ik op zoek gegaan naar een eventueel lek. In eerste instantie kon ik geen sporen van een lekkage vinden. 2 weken geleden rook ik koelvloeistof na een ritje van +/- 40 km. In de warme motorruimte kon ik op dat moment wederom geen lekkage ontdekken.

    Vandaag nog een kijkje gedaan onder de motorkap. Dit keer viel meteen op dat het retourslangetje bij het t-stuk nat was. na het verschuiven van de mantel/bescherming was overduidelijk dat het om een lekkage ging.
    Ik was enigszins opgelucht. Omdat ik voorheen geen lekkage kon vinden was ik bang dat de koppakking misschien stuk was. Nu ik toch een uitwendige lekkage heb gevonden bij het bekende retourslangetje heb ik de goede hoop dat het verbruik enkel hieraan te wijden valt.

    IMG_20211211_112014.jpg

    IMG_20211211_112014.jpg

    IMG_20211211_111952.jpg

    IMG_20211211_112019.jpg

    Ik zie nu ook pas voor het eerst opgedroogde sporen koelvloeistof om de slangen en onderdelen die zich onder het T-stuk begeven.


    Zojuist direct de vervangingsonderdelen van de MK3.5 besteld. Ik ga zodra de onderdelen binnen zijn de retourslangen en het vloeistofreservoir + dop meteen vervangen.

    Binnenkort dus wel weer een nieuwe update, hopelijk dan zonder slecht nieuws :weird:
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. Fijn dat je er op tijd achter bent! En heel slim om de set van een MK3.5 te bestellen. Dan ben jij zeker van het geneuzel af.
     
  9. In afwachting van de MK3.5 onderdelen voor het koelsysteem eigenlijk amper meer kilometers gemaakt. Volgens DHL komt het spul deze week binnen. Hopelijk lukt het om de onderdelen ergens tegen het einde van deze week te vervangen. Wordt dus vervolgd..

    Gezien het weer van de afgelopen week ter voorbereiding vandaag de auto vast in de garage gezet bij mijn ouders zodat ik t.z.t. aan een droge auto kan werken. Het viel me op dat links achter een van de winterbandjes aan de slappe kant was.

    En dat viel te verklaren, na demontage van het wiel kwam ik deze jonge tegen..

    IMG_20220104_144436.jpg

    Gelukkig had ik nog een prop liggen dus is het meteen weer verholpen:)

    IMG_20220104_144817.jpg

    IMG_20220104_150359.jpg

    Verder is afgelopen week een setje rubberen automatten van Rizline binnengekomen. Ik heb ze helaas nog niet kunnen passen. Overigens ook wel een tijdje getwijfeld of ik de originele matten ging vervangen.
    Zeker omdat de originele matten een kunststoffen (of aluminium) logo bevatten. dit staat naar mijn mening heel mooi met de rode interieurverlichting bij de voeten van de bestuurder en bijrijder. Misschien dat ze in in de zomer toch weer terug in de focus gaan.:think:

    Zojuist ook nog een Brodit clip binnengekomen welke ik voor een mooie prijs heb kunnen vinden via mp. Van de week eens kijken of ik een goede magneethouder kan vinden die in combinatie met de Brodit clip geplaatst gaat worden.

    IMG_20220104_161709.jpg
     
    PhoenixNLx en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Donderdag de spulletjes voor de ombouw van het koelsysteem ontvangen.
    Gistermiddag de tijd gevonden om alles om te bouwen. Zie hieronder wat foto’s van de gang van zaken.

    Gereedmaken van de operatiekamer :cool:

    IMG_20220107_135917.jpg

    Tijdens de demontage van de retourslangetjes viel mij direct op hoe slecht de kunststoffen delen zijn geworden. Op de plaats van de uitwendige lekkage bij het kunststoffen T-stuk kon ik het slangetje met drie vingers moeiteloos afbreken. Ik ben enorm blij dat ik er nog tijdig achter ben gekomen want het had waarschijnlijk niet lang meer goed gegaan.

    IMG_20220107_150609.jpg

    Het losmaken van de snelkoppeling van het betreffende slangetje aan het reservoir ging zeer eenvoudig. Echter zag ik dat ook deze was afgebroken. Een klein stukje van de snelkoppeling bleef achter in het tuitje van het reservoir. Dit terwijl ik uiterst voorzichtig te werk ben gegaan en de snelkoppeling niet rondgedraaid of geforceerd heb.

    IMG_20220107_144825.jpg

    IMG_20220107_144817.jpg

    Ondanks dat ik niet de minste sleutelervaring heb viel het klusje toch ietwat tegen, al met al bijna 2 uur in de weer geweest. Dit lag in mijn geval hoofdzakelijk aan het feit dat het koelreservoir met geen enkele mogelijkheid loskwam uit het achterste ophangpunt. Uiteindelijk heb ik het kunststoffen klemdeel van het reservoir voorzichtig met een platte schroevendraaier en een hamertje laten splijten. Hierdoor kon het reservoir moeiteloos van het ophangpunt verwijdert worden.
    Eenmaal het reservoir verwijdert bleek er inderdaad ook bij mij haarscheurtjes en/of breukjes aanwezig waren in de onderzijde van het koelreservoir.

    IMG_20220107_150018.jpg

    IMG_20220107_150005.jpg

    Net zoals andere forumleden die de 'modificatie' hebben uitgevoerd:worship:, kan ik op basis van het bovenstaande, alleen maar elke Mk3.1 rijder met een 1.0 Ecoboost aanraden om de ombouw uit te (laten) voeren.:read:

    Onderstaand het hele spul na demontage met markering van de gebroken delen van het slangetje.

    IMG_20220107_154817.jpg

    Montage verliep daarentegen zeer voorspoedig en was al met al nog geen 15 minuten werk. Alles past netjes en is eenvoudig terug te plaatsen. Het nieuwe retourslangetje vanaf de rechterzijde (bestuurderskant) van de cilinderkop loopt netjes langs het andere retourslangetje richting het reservoir. Het is in mijn ogen wel enigszins merkwaardig dat de klemmetjes van de retourslangen tweevoudig zijn uitgevoerd waardoor er in originele staat overal precies één positie vrij is. Dit maakt het uitvoerden van deze ‘modificatie’ dan wel makkelijker, maar het wekt bijna de indruk dat Ford al bij het ontwerp van de auto er rekening mee heeft gehouden dat volgens die routing wellicht ooit nog een retourslangetje kon gaan lopen.

    Als laatste kwam ik tot de ontdekking dat de twee slangetjes elkaar raken achter het vulpijpje van de ruitenvloeistof. Tevens ligt één van de slangetjes tegen het ophangpunt van het ruitenvloeistofreservoir. De klemmetjes van de retourslanggetjes zitten overal exact op de juiste plek, met de routing van de slangetjes kan dus niets mis zijn. Omdat ik wil voorkomen dat door trillingen de slangetjes overmatig tegen elkaar of tegen het ophangpunt gaan schuren heb ik deze met drie tiewraps vastgezet. Naast het voorkomen van het onderling schuren van de slangetjes fungeren de tiewraps ook als ‘slijtmateriaal’ tussen het slangetje en het ophangpunt van het ruitenvloeistofreservoir.

    IMG_20220107_154012.jpg

    IMG_20220107_154554.jpg

    Tot slot heb ik alles netjes weer afgevuld. De koelvloeistof die ik op voorhand uit het oude reservoir had gehaald heb ik met behulp van een trechter en een koffiefilter gefilterd en teruggegoten. Verder heb ik nog +/- 1,5 á 2 liter moeten aanvullen. Dit heb ik gedaan met koelvloeistof van Valvoline. De vloeistof voldoet aan de Ford WSS-M97B44-D specificatie en is bovendien kleurloos en mengbaar met vrijwel alle kleuren koelvloeistof.

    IMG_20220107_170120.jpg

    De focus naderhand rustig warm laten worden en twéé ritjes (één keer 3km en één keer 14km) gemaakt. Tot zover geen uitwendige lekkage meer voor zover als ik kon zien. Ook andere zwakke punten, zoals het aansluitingen naar de kachel en rondom de waterpomp, heb ik voor zover als ik kon geïnspecteerd. Hier ben ik geen overmatige sporen van koelvloeistof tegengekomen.

    IMG_20220107_160108.jpg

    Wel kwam ik tot de ontdekking dat de kleppendeksel een beetje nat was. Ik heb deze geheel droog gemaakt met remreiniger en perslucht.

    Aankomende kilometers zowel de kvspeil als de kleppendeksel goed in de gaten houden..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Zo, dat was geen overbodige luxe zeg. Onze auto's hebben als het goed is toch een terugroepactie gehad hiervoor? Is de jouwe dan nooit teruggeweest, of was het vervangende materiaal van slechte kwaliteit waardoor het probleem zich nu opnieuw voordoet?
     
  12. @Bramzel Dat klopt,

    Mijn auto heeft destijds wel degelijk de officiële Ford modificatie gehad naar aanleiding van de terugroepactie.
    Echter zijn er dan nog steeds zwakke punten rondom het koelsysteem aanwezig welke je op zijn minst goed in de gaten moet houden.

    In dit topic lees je hier o.a. meer over..
     
  13. Dat is zeker geen overbodige luxe geweest! Nu kan je Focus er weer tegenaan.
     
  14. Eerste keer tanken na vervanging koelsysteem is achter de rug.

    Tot zover is er geen koelvloeistof meer uit het tankje verdwenen. Ik kan ook geen nieuwe lekkagesporen van kvs vinden op dit moment en de typische kvs geur heb ik ook niet meer waargenomen. Van de week eens kijken of er nog nieuwe olieresten op de kleppendeksel tevoorschijn komen. Hier heb ik afgelopen kilometers eigenlijk niet meer op gelet.

    So far, so good dus..

    Verder heb ik de Brodit-clip geplaatst in combinatie met een Wegman magneethouder. Hier ben ik tot zover erg tevreden over! Het is één keer voorgekomen dat ik met mijn vuist mijn smartphone heb geraakt toen ik naar de 5 schakelde. Omdat het stalen plaatje van redelijke omvang is kan ik dit oplossen door de smartphone net iets hoger op de magneet te plaatsen.


    Kwaliteit van de foto's is dit keer niet zo best:|

    De rubber matten liggen er sinds gisteren ook in, benieuwd hoe het gaat bevallen..

    IMG-20220122-WA0000.jpg

    IMG_20220122_085218.jpg

    IMG_20220122_085153.jpg
     
  15. Mooie oplossing voor de telefoon.
    Heb zelf precies dezelfde matten er nu een maand of twee inzitten. Bevallen prima en heel makkelijk schoonmaken!
    20220122_135319.jpg
     
    WauW*TeR en JJJur vinden dit leuk.
  16. Lekker bezig geweest, koelsysteem kon inderdaad wel wat aandacht gebruiken!

    Ik zie overigens dat je de gasveren voor de kofferklep op de lijst hebt staan. Zelf heb ik die ook vervangen bij mijn 2012 wagon. Maar om eerlijk te zijn, het is nog steeds janken met de pet op. Bij kouder weer heeft de klep eigenlijk nog steeds wat hulp nodig.. :frusty:
     
    JJJur vindt dit leuk.
  17. Ik heb het vervangen van de gasveren van de kofferbak inderdaad nog op de planning staan.

    Op dit moment nog geen idee of ze vervangen gaan worden voor orginele of voor aftermarket exemplaren. @Gehaktstaaf heb jij zelf gekozen voor de orginele? Ik begrijp dat dit dus niet echt de moeite waard is geweest??
     
  18. Ik heb ze vervangen voor Monroe's. Maar het heeft weinig opgeleverd. Dus om eerlijk te zijn een beetje zonde van het geld in mijn geval. Schijnt volgens mij wel een beetje een eigenschap van de MK3 wagon te zijn. Maar wellicht hebben andere gebruikers betere ervaringen?
     
  19. persoonlijk vind ik de klep best zwaar.
    ik heb nu 1 demper liggen, nieuw en origineel van Ford die moet ik nog vv
    het probleem met open duwen als het koud is vind ik niet zo erg, ik heb er meer moeite mee dat die met een harde klap dichtgaat.
    ik "help" de klep altijd met sluiten.
     
  20. Ik heb ze pas ook vervangen omdat die achterklep bijna een draaideur werd voor m'n gevoel...:schater:
    Die klap echt heel hard dicht. Ik heb stabilus veren gebruikt.
    Heeft een beetje geholpen, maar ook niet wat ik gehoopt had.:(
    M'n vorige MK2 sloot veel zachter.
     

Deel Deze Pagina