1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk irritante wazige storing 1.6tdci

Discussie in 'Performance' gestart door henkie30, 24 jun 2011.

  1. Is dat schokken bij 1500 toeren? Bij mij heeft hij een poos geschokt bij 1500 toeren als je constant toerental rijd en dan gas geeft.
     
  2. @hierboven
    we hebben het dan wel over twee verschillende systemen
    van topic starter is psa en van jouw is ford
    psa is bosch computer bij de 1.8tdci weet ik dit niet



    @topic starter
    blij dat 1 gedeelte opgelost is
    als roetfilter vol zit kun je dit zien om de computer
    voor en na de roetfilter zit een verschilsensor hierop kan computer zien of hij vol zit
    hierop krijg je ook p-code betreffende roetfilter verstopt

    het hikken zou ik de data-logger bij pakken en de raildruk aflezen van de raildruksensor
    als deze teveel gekke waardes geeft dan zou je commonrail vervangen moeten worden
    sensor zit hierop en wordt afgeraden om los te vervangen
    bij vol gas zou er 2200bar op het systeem komen te staan
    stationaair 300bar en normaal rijgedrag zit je op 1400-1800bar te kijken
    dus er staan flinke drukken op het systeem

    zo kun je dit via datalogger aflezen en uitsluiten
    verder kun je ook je egr afdoppen en kijken of rijgedrag dan wel goed is
    je krijgt storing maar je sluit dan het wel uit
    beste is door het plaatje achterop het blok te vervangen voor dikkere plaat om af te dichten boor je een gat van 8mm dan is de kans kleiner dat je direct storing erop krijgt
     
  3. focus1 1.8tdci heeft Delphi injectie
    focus2 1.8tdci heeft Siemens injectie;)
     
  4. ondanks dat het andere motoren zijn, schokt hij inderdaad bij 1500 toeren.
    Misschien moet ik ook wat nuanceren:
    Ik ben over het algemeen een hele rustige rijder, ik vind het dan ook een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden. Hierdoor irriteer ik me dus ook enorm als ik het verbruik omhoog zie schieten tijdens het regenereren.
    Tijdens dit "rustige" rijden hikt ie iedere keer als ik bij 2000 rpm overschakel en dus terugvalt op 1500rpm.
    Eigenlijk lijkt het dat ie zich even verslikt, waarna hij eigenlijk verder gewoon goed en geleidelijk optrekt. Ik weet dat de 1.6 TDCI weinig fut heeft, maar doodvallen kan nooit origineel zijn;).

    Mijn beredenering is dat door een mogelijk verstopt filter er te weinig flow is bij lage toerentallen om de turbo op gang te brengen en dus even doodvalt.


    Rij ik flink door, geen vuiltje aan de lucht....
     
  5. Ik heb ook een 1.6 TDCi 109 pk met DPF gehad.
    Wat een elende met zo'n DPF.
    Ook die van mij regenereerde om de 250 km en het maakte niet uit of ik korte of lange afstanden reed.
    Tijdens het regenereren merk je wel vermogens verlies. Dat komt volgens mij omdat hij dan via een bypass de intercooler afsluit.
    Ik kan niet zeggen dat hij geen fut heeft, ik vind hem behoorlijk vlot.
    Ik heb toen wel de EGR afgesloten met een plaatje met een gat van 6mm.
    Dat gaf zeker verschil in het rijden bij lage toerentallen.
    Hij pakte veel beter op en kon zonder gas geven wegrijden vanuit stilstand.
    Daar voor sloeg hij regelmatig af.
    Hij heeft nooit geschokt bij 1500 toeren.
    Wel kwam er veel olie door de carterontluchting in de inlaat.
    Ik heb nog het idee gehad om een "oil catch can" te plaatsen, maar ik heb hem al na een jaar ingeruild voor een benzine.
     
  6. met dpf bedoel je additeif of roetfilter

    dacht roetfilter en voor particuliere gebruiker is het systeem van peugeot de beste
    andere systemen moet gewoon de roetfilter vervangen worden na een tijd

    zo was een tijd dat overheid subsidie gaf om roetfilter te laten monteren
    deze wordt nooit geregenereerd
    aangezien de roetfilter van peugeot bij 10.000km 100% vol zit
    heb ik ook nooit retrofit roetfilter effectief gevonden

    als hij regenereerd dan doet hij inderdaad intercooler afsluiten
    om zo maximaal uitlaattemperatuur te kunnen krijgen

    maar als je gas geeft dan stopt het hele proces ivm vermogen gaat voor
    anders gezegd rij je constant vol gas dan zal hij niet kunnen regeneren

    maar 10minuten op 120km/h moet genoeg zijn om hem volledig schoon te kunnen maken


    dit is ook een van de rede dat ik veel liever op benzine rij
    maandelijkse kosten zijn 3x zo laag maar de brandstof is een 1.5x zo duur
     
  7. gewoon een "oudere" diesel rijden;) heb je nergens last van;)
     
  8. Ik bedoel roetfilter. Die van mij had er één vanaf fabriek met additief.
    Deze filters moeten elke 120000km vervangen worden.
    Die van mij was bij 160000 vervangen (bij de vorige eigenaar) en ik heb bij 180000 nog het additief bij laten vullen (bleek nog niet leeg te zijn) en nog ging hij elke 200-250km regenereren. De garage kon niet vinden waarom en zei dat hij verstopt zat.
    Leek mij sterk na 20000km gezien hij goed trok en toch erg zuinig was.

    Niet regenereren bij vol gas? Ik reed eens met een caravan met de CC op 90 km/h en plots zakte hij in snelheid, ook vol gas hielp niet dus terug naar 4 en vol gas weer naar 90 km/h en weer in 5. Toch niet genoeg vermogen dus moest een poosje in 4 blijven rijden. Na zo'n 10 km kon ik weer in 5.
     
  9. roetfitler is eigenlijk interval van 240.000km samen met distributieriem
    additeif om de 120.000 bijvullen
    enige is dat bij peugeot 607 roetfilter vroeg komt namelijk 120.000km
    rede vierkanten kanalen in de roetfilter en de gene die in de 1.6 zitten zijn achthoekig, en kunnen dus langer mee gaan met het regeneren en all

    200-250km is vroeg meestal zit je op 400-500km
    maar ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand het merkte tijdens het rijden
    vandaar de opmerking ook dat bij gas geven het proces gestopt wordt en later weer doorgaat
     
  10. Yep, merk het toch wel. Op de cruise control zakt de snelheid in eens met 5 á 10km/h en plankt na een seconde of 2 weer naar de ingestelde snelheid. En zet ie het op het zuipen. Waarna hij een beetje zenuwachtig blijft hangen.
    En inderdaad ongeveer na 10minuten is alles weer normaal.

    Ook bij mij roetfilter vervangen bij 155.000km en additief op tijd aangevuld.
    nu bij 209.000km zit ie blijkbaar dus vol.....
     
  11. vol zou ik het niet noemen maar verzadigd
    hij wordt om de zoveel tijd wel geleegd door de extreme hitte van uitlaatgas
    die verhoogd wordt van 150 naar 450graden (temp in de spruitstuk)
    dankzij de additief wordt de roetfilter geregenereerd bij 450graden anders zou de uitlaatgas naar 550graden moeten en dat is niet te doen met de diesel motor
    benzine motor licht deze temp op 350-450graden al
    zodat de katilisator op 300graden bedrijfstemperatuur komt

    het zuipen komt puur met het regeneren te maken
    zoals gezegd wordt de verstuiver per verbranding 5x open gezet
    2x voor, 2x als hoofdinspuiting en 1x na
    dit allemaal om geen dieselklop te krijgen
    hierdoor loopt de moderne diesel rustiger als een tractor
     
  12. Het mag dan een PSA motor zijn, maar het roetfilter van de focus moet om de 120.000, additief elke 60.000
     
  13. En niet vergeten om het ook aan de pcm te "vertellen" dat hij vervangen is of dat het tankje gevuld is;)
     
  14. dat vindt ik gek
    psa schrijft zelf ook voor dat riem bij 240.000km vervangen moet worden
    ford doet dit zelf al veel eerder

    dus inderdaad zitten verschillen in
    maar daarom schrijf ik bij wat ik weet
     
  15. update,

    EGR afgedopt (plaatje met 6mm gaatje), en het inhouden is weg. Loopt nu echt als een zonnetje....
    Nu afwachten wat ie nu doet ivm het regenereren!
     

Deel Deze Pagina