1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk irritante wazige storing 1.6tdci

Discussie in 'Performance' gestart door henkie30, 24 jun 2011.

  1. Hallo,

    het gaat om een focus 1.6 tdci 109PK uit 2006 met DPF 200.000km

    sinds ongeveer een half jaar heb het volgende probleem:
    Met enige regelmaat treed er een storing op na een snelle snelweg rit.
    De auto begint dan enorm te schokken, het beste te vergelijken met het gaspedaal vol in te trappen en vervolgens plots los te laten en dan herhaaldelijk na elkaar. verder is er niets te zien of te horen, ik bedoel dus dat er geen storingslampje gaat branden, geen rook enz.

    bij 155.000 is alles vervangen wat met de DPF te maken heeft (roetfilter, druksensor enz) afgelopen week is de auto uitgelezen en bleek dat er regeneraties mislukt waren. Hierna is de druksensor vervangen en een statische regeneratie uitgevoerd, storing verholpen,....niet dus!

    verder als ik lekker rustig rij, is er weken niets aan de hand, totdat ik een tijdje begin te planken..(rijdt dan werkelijk als een zonnetje)
    Het valt me wel op dat hij heel vaak regenereert, te zien aan verbruik en lichte schokjes. dit om de 200km.

    Verder alles volgens boekje onderhouden, olie, brandstoffilter enz.

    Wie weet raad?
     
  2. Is er wel nog voldoende Eolys additief in je tank? Dat dient om je roetfilter te regeneren en daar loopt blijkbaar iets mis. 't is maar een idee, ik ben geen specialist :D
     
  3. bijgevuld, 20.000km geleden.....
     
  4. eigenlijk moet met de wagen gereden worden en dan meting gegevens bij pakken
    als je dan op de snelweg het probleem krijgt even kijken naar je commonraildruk, het is mogelijk dat dit dan even verkeerde waarde geeft

    tevens moet je kijken wel toerental je rijdt
    egr zal tot max 2700rpm aangestuurd worden daarboven zal hij dicht staan en blijven.

    als ik zo lees dan twijfel ik aan de egr als eerste van de twee
    dit omdat je op de snelweg boven de 2700rpm zit
    kom je van de snelweg af dan gaat hij weer werken de egr

    brandstoffilter ook al geprobeert

    zolang je geen storing hebt en geen duidelijke meting gegevens dan is het vervangen tot het over is, wat dan weer duur uit kan vallen
     
  5. het zou idd net zo goed in in je brandstof systeem kunnen zitten filter(gedeeltelijk dicht/water) brandstofpomp (druk goed?) verstuivers. bij harder rijden is meer brandstof nodig als die niet voldoende is gaat hij horten en stoten. dus denk uitlezen storingen pompdruk na meten , verstuivers testen. succes
     
  6. Net maar weer naar de dealer gereden, om wederom uit te lezen.
    Meerdere storingen gevonden:
    regeneratie mislukt en onverwachte hoge turbodruk/te hoog toerental(??????)
    Gelijk werd er de turbo bekeken=> geen afwijking.
    enige conclusie zou zijn dat toch de roetfilter dicht zit. Lijkt mij toch heel vreemd na 45.000km. Misschien een ander onderliggend probleem.....?

    Afgesproken maandag 2e monteur te bellen voor second opinion en tot die tijd zo weinig mogelijk rijden ivm mogelijke turboschade dat kan voorkomen bij een verstopte filter.

    overigens is de brandstoffilter ook 20.000km geleden vervangen......

    bedankt zover voor de reacties.
     
  7. Hoi henkie

    de onverwachte turbodruk storing is afkomstig van een druk regel solenoide die vlak bij de rechteraandrijfas zit( net boven de aandrijfassteun lager

    als je deze laat vervangen is je turbodruk storing verholpen!!!!

    de dealer kan dit onderdeel vinden in ecat bij het plaatje vacuum rembekrachtiger is een bruin kleurig druk sensor met 3 vacuum slangen er op en 1 stekker
     
  8. Te hoge turbodruk werd in mijn geval veroorzaakt doordat de vacuumregelklep niet goed functioneerde. Mocht het de roetfilter zijn dan lijkt mij dit toch garantie?
     
  9. In gesprek met de monteur heb ik dit ook aangegeven, omdat ik de 2 storingen niet aan elkaar kon linken. Het verhaal was dat door de hoge tegendruk die bij hogere toerentallen (volle turbodruk) in de filter, de oneverwachte hoge turbodruk kan veroorzaken....

    het enige wat me tegenhoud om de filter te vervangen, is omdat ik de vraag waarom deze filter al na 45.000km vol zit, niet kan verklaren.
     
  10. 16.000km en roetfilter dicht.......dus de 45.000 km valt dan nog mee, oorzaak
    zou bij mij zijn dat ik korte stukjes rijd, de dpf zou dan niet heet genoeg worden
    om zichzelf schoon te houden.
    Ander advies was om de 7500km een toevoeging aan de diesel te voegen,
    hierdoor zou het beter gaan.
    Conclusie: waardeloze uitvinding, jammer dat het geregistreerd staat op kenteken
     
  11. Hoi henkie30

    geloof me nu maar wat de te hoge turbodruk veroorzaakt
    dit wordt neit veroorzaakt door een verstopte roetfilter
    zoals kolere ook al aangeeft de vacuumregelklep vervangen

    ik ben zelf al 5 jaar ford monteur incl diangose technicus

    deze storing heb ik al diverse malen gehad met een 1.6 tdci

    klepje kost iets van 103 euro altijd goedkoper dan een roetfilter
    en laat je EGR klep heel goed testen als deze open blijft staan raakt je roetfilter ook te snel overbelast!!!!!!1
     
  12. ik ben met michaelrally eens heb zelf dat ding regelmatig vervangen en klanten hebben geen last meer van wazige storingen met roetfilter gebeuren.
     
  13. IK ga die sensor zelf vervangen, maar moet deze dan ook weer ingeregeld worden?
     
  14. Die sensor hoeft niet opnieuw ingeleerd te worden!
     
  15. Aan de hand van de klachten-omschrijving die je geeft, denk ik eerder aan de raildruksensor.
    Deze moet in datalogger gecheckt worden op moment van inhouden.
     
  16. Raidruk sensor geeft geen storing omtrent onverwachte hoge turbodruk!!!!!!

    dit wordt geregeld door de vacuumregelklep
     
  17. klopt, raildruksensor kan deze symptomen verookzaken, zonder uberhaupt een dtc op te slaan
     
  18. Ik ga eerst de vacuumregelklep vervangen, wat overigens een uitdaging wordt zonder brug;). En zal daarna eens goed kijken hoe de auto hierop reageert. Ik hoop dat het inhouden na het opschakelen als ik heel rustig rij, ook gelijk verdwenen is...

    Rest alleen nog die kl...storing betreft het regenereren. Ik zal morgen bij de dealer eens goed informeren of ze de werking van de EGR kunnen onderzoeken.

    En wat zullen ze mij weer eigenwijs vinden:D....

    Wordt vervolgd...
     
  19. werking egr valt de controleren
    ze kunnen hem via de computer aansturen
    dit is zo bij peugeot dus zal bij ford ook zijn
    motor computer zal zelfde als motor gelijk zijn aan peugeot

    ze kunnen de egr klep aansturen en ook de dubbele doseerklep als je dat hebt, zit boven op de dynamo op die hoogte
    zorgt dat de inlaatlucht direct van turbo het blok in gaat, dit om temperatuur van de lucht zo hoog te krijgen dat uitlaatgas voor de turbo naar 450graden gaat
    en dankzij additief zal dan de roetfilter op deze temperatuur geregenereerd worden, anders had het 550graden moeten zijn

    tevens bij alle peugeot is het ook niet meer mogelijk om dit stilstaand te doen, dit ivm met sommige auto's die in vlammen op zijn gegaan (gras in brand en dergelijke )
     
  20. inmiddels weer wat wijzer geworden.
    Ik heb uiteindelijk de regelklep niet vervangen, werd mij sterk afgeraden...
    In de vakantie is mijn turboslang geklapt, ik nog denken dat ie al wat langer kapot kan zijn geweest. maar helaas geen verandering na de reperatie.

    Alles weer uitgelezen bij de dealer, alleen nog meerdere meldingen van een overbelaste roetfilter. Samen besloten dat ik de EGR ga demonteren.

    En wat blijkt, zit dat ding helemaal los. Lekkage aan de cilinderkop maar ook bij de warmtewisselaar. Dus extra roeten door turbodruk verlies lijkt mij.
    pakking geplaatst en bevestigingsring vernieuwd.

    Buiten dat ik weer 1:19 haal:dance:, merk ik helaas niks in het rijgedrag:|.
    Dus nog steeds hikken(eigenlijk meer verslikken) bij overschakelen bij lage toeren en regenereren om de 200KM.

    Mijn vraag na dit verhaal, kan de roetfilter nu dan toch vol zijn geraakt na 50.000 km? en passen de symtomen die ik heb hierbij?

    Alvast bedankt!
     

Deel Deze Pagina