1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp bij EGR klep sluiten? Update pagina 3, help!!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door insane, 7 jan 2008.

  1. Beste,

    Na het lezen op dit forum betreffende de postieve reacties op het buiten werking stellen van de EGR klep ben ik eens gaan kijken hoe het bij mijn focus onder de kap er uit ziet.

    Wat mij opviel is dat er bij mijn tddi het er anders uitziet alsop de foto's die ik hier gevonden heb over deze modificatie. Hieronder een aantal foto's ter verduidelijking.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hopelijk kan iemand mij een beetje opweg helpen door mij te zeggen waar ik het beste een plaatje tussen kan maken.

    Thanks,

    Ronald
     
  2. Pff weer een ander type. Ik vraag me af hoeveel verschillende uitvoeringen er wel niet zijn. Om het echt goed te sluiten kan je het beste een plaatje tussen de flens bij de klep zelf plaatsen (links op plaatje 3).
    Je kan ook de stekker loskoppelen en het slangetje loshalen. Dit laatste heb ik (en JPBoerhof) ook gedaan en werkt eigenlijk prima. Je weet dan echter niet of hij geheel gesloten blijft.
    Dus voor zekerheid een plaatje net onder de egr klep (wat overigens wel lastig bijkomen is.

    Heb je je turboleidingen al een keer losgekoppeld om te kijken hoe erg het er utiziet in de klep?
     
  3. je hebt een egr klep, zonder uitlaat gas koeler! gewoon onder je egr klep de 2 boutjes loshalen en er een plaatje tussen maken! is gemakkelijk en is ook de beste manier!

    suc6 martijn
     
  4. Martijn,
    doen jullie dit wel vaker bij de garage?.
    Misschien kan jij ons wat informatie verstrekken over het nut van deze klep en de problemen die er door ontstaan. (verstoppingen etc).

    Ik heb bij de mijne de stekker en slangetje losgekoppeld. Is dit een goede manier? Het gaat bij mij om een gekoelde egr klep (en waarom zijn daar nou weer verschillen in?)
     
  5. @ Raymond; Tja, dat dacht ik dus ook... een ander type als de afbeeldingen die ik in de tutorials hier gezien had.

    Verder heb ik de "turboleiding" nog niet los gehad? Ik neem aan dat het de leiding is die vanaf de intercooler komt en met een metalen buis over het blok heen loopt aan de linkerzijde van de EGR?

    @ Martijnmarchal; Zijn daar verschillen in, met of zonder koeler? Waarom zijn die verchillende uitvoeringen er eigenlijk?

    Thanks voor jullie adviezen!

    Hoe kun je overigens de troep die nu al reeds de klep bereikt heeft schoonmaken?

    Ronald
     
  6. EGR klep betekent in normaal Nederlands Uitlaat Gas Recirculatieklep en heeft als functie om, afhankelijk van de situatie, uitlaatgas opnieuw de motor in te sturen. Dit heeft als doel een lagere uitstoot.

    Even heel kort de theorie;
    Als je verbrande gassen, want dat zijn het eigenlijk, opnieuw de motor instuurt dan zullen deze niet nog een keer ontbranden. Het mengsel dat op dat moment zit zal dus minder fijn verbranden. Hierdoor wordt het binnenin ook minder warm, dit heeft tot gevolg een lagere NOx uitstoot. NOx is stikstof.
    Doordat de verbranding nu minder is zijn er ook onverbrande dieseldeeltjes die de uitlaat ingaan. De catalysator zal deze weer verwerken.
    Dus door de EGR te openen en te sluiten komen er telkens verschillende stoffen in de catalysator. Deze heeft de verschillende stoffen nodig om zijn werking goed te kunnen doen.

    Hoop dat het een klein beetje duidelijker is and correct me if I'm wrong...
     
  7. dit klopt helemaal, wat ik nog als toevoeging erbij wil zetten is dat de egr koeler eigenlijk 2 functies heeft... bij koude motor om de motor sneller op temperatuur te laten komen, doordat de warme uitlaatgassen door de koeler lopen en zo dus de koelvloeistof opwarmen...

    maar het belangrijkste is dat, je altijd koude lucht in je motor wilt hebben, maar wat gebeurd er als de hete uitlaatgassen in je inlaat worden gebracht... de inlaat temperatuur gaat omhoog dus een minder goede verbranding... en je wil met de egr klep de verbrandings temperatuur van het mengsel verlagen om zo de NOx uitstoot te verminderen, dan is het dus beter om er een koeler/warmtewisselaar tussen te hebben..



    Ik werk bij de Ford dealer en daar doen we zulk soort dingen eigenlijk nooit... omdat de egr klep eigenlijk gemaakt is om het milieu te verbeteren.. Als de klant het graag wil, doen wij het denk ik wel, maar dit is bij mij nog nooit gebeurd omdat 99% niet eens weet wat een egr is :D

    ik heb het wel bij mijn eigen auto gedaan :oops: , omdat op een gegeven moment de roet die uit de egr komt, gaat aankoeken met het kleine beetje olie die je turbo door de inlaat blaast.. daardoor krijg je die dikke laag in je inlaat! dat word uiteindelijk zoveel dat je egr klep open blijft staan door al die rommel en dat heeft bijvoorbeeld het roken bij volgas tot gevolg!

    Persoonlijk vind ik het plaatje ertussen maken de enige (goede) manier.. want zo kan je de stekker en het vacuum gewoon laten zitten en weet je zeker dat de EGR 100% is af..

    hopelijk heb ik zo genoeg info gegeven en bij vragen hoor ik het wel!

    MVG Martijn
     
  8. Dan vraag ik me toch af waarom de nieuwere 115PK motoren juist geen koeler meer hebben. Is dat omdat die van zichzelf al sneller opwarmen?

    Behalve... als je zoals ik een te nieuwe uitvoering met EOBD hebt. Ik heb bij mij zaterdag het stekkertje van EGR-bediening afgehaald, en binnen 2 kilometer had de PCM al door dat ik dat had gedaan (MIL-lampje aan). Ik zit dus aan een plaatje met 6 mm boring vast, dus niet 100% afgesloten.

    Ondertussen 300 km met MIL lampje gereden, om te kijken wat de winst is. In ieder geval geen roeten meer bij volgas accelereren. :) Maar om nou met MIL te blijven rijden? Moet dus een plaatje met gat inkomen.

    Is de PCM niet te foppen door na plaatsen van een dicht plaatje zelf ergens die drukverschilmeting te 'sturen'? Op focushacks.com stond een omschrijving van het omsteken van vacuumlijnen van de drukverschilmeter (DPFE sensor). De DPFE sensor van het bovenste plaatje heb ik niet, maar volgens mij heb ik onder de air intake pipe wel zo'n sensor als in het 2e plaatje. Ik zal in het weekend wel eens wat foto's maken, als het goed licht is.
     
  9. Ik rij dus ook met een plaatje met 6 mm gat erin rond. Ben ook wel benieuwd of er een mogelijkheid is om met een plaatje zonder gaatje de EGR af te dichten.
     
  10. Tja Hansie, ik heb dus een dichte afdekplaat ertussen, terwijl onze auto's hetzelfde zijn (op 15 pk na)
     
  11. dat klopt ldp, een TDCI gaat storingen geven zodra je de stekker eraf haalt of er een dichte plaat tussen zet! de TDDI geeft een storing(mil gaat niet branden) als je de stekker eraf haalt, maar niet als je er een plaatje tussen zet!

    en aangezien insane een TDDI heeft, gewoon een plaatje ertussen!

    en waarom een nieuwe tdci geen egr koeler heeft weet ik niet, maar het is iig niet omdat die vanzichzelf beter opwarmen, omdat een tdci een betere verbranding heeft zou het juist nog langer duren voordat hij warm word..

    Martijn
     
  12. Kunnen die foutmeldingen problemen geven bij een tddi?
    Bij mijn type is het namelijk erg lastig om een plaatje te plaatsen.
    Kan er moeilijk bij komen in verband met die koeler.
    Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het goed voor de motor zelf is.
    Uitlaatgassen retour sturen, dus een onvolledige verbranding. En daarmee een dikke roetuitstoot, welk ook weer wordt retour gestuurt.
    Verstoppingen en aankoekingen aan je kleppen etc kan dan toch niet uitbijven?
    Het enige wat ik merk is dat hij ietsie langer nodig heeft om warm te worden, maar dat verklaar jij al in je verhaal.

    iemand trouwens enig idee hoe je de egr goed kan reinigen?

    Ohja Martijn, weet jij waar het aan kan liggen waarom de ene tddi dik 190-200 loopt en een aantal maar net aan 170. Trekt wel gewoon goed op en door maar de top laat wat te wensen over bij een aantal forumleden.
     
  13. ik denk niet dat de foutmelding echt kwaad kan, maar ik rij liever zonder foutcodes rond :wink: .. maar je hebt helemaal gelijk je inlaat gaat langzaamaan steeds voller raken, dus minder vermogen... omdat ik er een nieuwe motor in moet zetten heb ik de inlaat er af moeten halen en gelijk de inlaat + EGR schoongemaakt! wat een werk zeg... ik heb er met ontvetter, garage vloer reiniger, sterk geconcentreerde velgen/motor reiniger ingezeten, daarna de hoge druk spuit er doorheen gehaald en nu is hij pas schoon... maar het plaatje doe ik er gelijk weer tussen, zodat het niet weer kan gebeuren :D ..

    ik zou niet weten hoe het komt dat de ene TDDI maar 170 haalt en de ander 200... ik denk dat het grotendeels met de teller afwijking te maken heeft... zet ze maar is naast elkaar en het scheelt niet zoveel meer! daarnaast word met de ene rustig gereden en de ander door gereden en daar zit ook verschil in!

    martijn
     
  14. Thanks voor alle info heren!!!

    [​IMG]

    Dus als ik het goed begrepen heb, buisje loshalen bij de twee rode markeringen, en dan aan de onderzijde bij de EGR klep er een plaatje tussen maken. Daarnaast bij de blauwe markering loshalen en de inlaat van de klep reinigen.

    ronald
     
  15. nee je hebt het niet helemaal goed.. als je het buisje volgt tot aan de egr klep(onderaan je inlaat), dan zit hij daar vast met 2 boutjes, die draai je los en daar maak je een stukje plaat voor, zoals een pakking(alleen dan dicht,zodat er geen uitlaatgassen meer door naar binnen kunnen)... die doe je er tussen!

    je egr klep reinigen heeft geen zin want je hebt je egr toch afgesloten dan... je inlaat reinigen heeft wel zin, want daar zit een hoop zooi in.. maar om je inlaat te reinigen, moet hij er af en dan moet je uitlaatspruitstuk er ook af en dat is best wel wat werk!

    martijn
     
  16. Nou ja, je kunt de hele pijp tussen de rode cirkels loshalen. heb ik ook gedaan. Maar het hoeft niet. Bij de VW's halen ze soms de hele pijp weg en zetten beide zijden dicht met een plaatje.

    Ik heb het plaatje er tussen gezet aan heet luchtinlaat kant. Dus bij de rode cirkel die dicht bij de blauwe zit.
     
  17. aangezien ik toch een nieuwe motor aan het inbouwen ben bij mijn focus..

    heb ik mooi de gelegenheid gehad om een paar duidelijke plaatjes te schieten van het plaatje tussen de EGR klep!

    [​IMG]
    het plaatje, gemaakt van een nummerplaat :oops:

    [​IMG]

    het plaatje gemonteerd!

    martijn
     
  18. hehe, waar een nummerplaat niet goed voor is :D.

    Ik heb een TDDI met een tussenkoeler van de uitlaat naar de EGR klep, nu is het sowieso al vrij krap en lastig om onder de EGR-klep te komen. Maar als ik die schroeven losdraai, zit er dan nog wat speling in die koeler zodat je het plaatje ertussen kan zetten?

    heb je er ook een vloeibare pakking tussen zitten?
     
  19. ja hoor je hebt speling ertussen zitten... en je kan hem ook iets omtrekken om je dichte pakking af te tekenen..

    ik heb er geen vloeibare pakking tussen zitten, want op en pijpje zit een soort ring en die zorgt ervoor dat het afdicht!

    martijn
     
  20. Is dat een ingenomen en bij de RDW afgemeldde GAIK-plaat? Moeten toch geheel ingeleverd worden? :P
     

Deel Deze Pagina