1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik FOFO 1.8 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroen2674, 5 nov 2009.

  1. 0,3 - 1,5 l/uur is bij mij ook als ie stationair draait.
    MAF waardes die ik heb gemeten (dus waardes luchtmassameter):
    Stationair ca. 10 - 12 g/s
    Volgas ca. 100 - 120 g/s
     
  2. Jeroen,

    Dit is de volgorde waarin gecontroleerd moet worden bij hoog verbruik;

    Manufacturer: Ford Model: Focus ('05) 1,8D TDCi
    Engine code: KKDA Output: 85 (115) 3700

    Component check sequence:

    -Engine mechanical condition
    -Fuel leak
    -Air filter/intake system - restriction
    -Engine oil level low
    -Access diagnostic trouble codes
    -Fuel rail pressure (FRP) sensor
    -Fuel quantity adjuster
    -Fuel pressure regulator control solenoid
    -Injectors
    -Exhaust system/catalytic converter - restriction
    -Engine control module (ECM) programming
    -Engine control module (ECM)

    Groet,
    John
     
  3. Jeroen,

    En dit is de volgorde wanneer de motor inhoudt of plots vooruit gaat zoals je beschreef;

    Component check sequence:

    -Air in fuel system
    -Condition of fuel/fuel filter/fuel pipes
    -Engine mechanical condition
    -Excessive oil in intake system - engine surging
    -Access diagnostic trouble codes
    -Injectors Mass air flow (MAF) sensor
    -Accelerator pedal position (APP) sensor
    -Fuel rail pressure (FRP) sensor
    -Fuel quantity adjuster
    -Fuel pressure regulator control solenoid
    -Fuel high-pressure pump
    -Exhaust gas recirculation (EGR) solenoid
    -Exhaust gas recirculation (EGR) valve - mechanical
    -Crankshaft position (CKP) sensor
    -Clutch pedal position (CPP) switch - engine surging when changing gear -Engine management system - connections/wiring
    -Engine control module (ECM)

    Zoals je ziet komt een aantal controles overeen met die van een verhoogd verbruik. (zie reactie hiervoor)
    Die overeenkomstige punten zou ik in de eerste instantie onder de loep gaan nemen.

    Groet,
    John
     
  4. Denk niet dat hij met die lijstjes veel verder komt.
     
  5. Als je systematisch, van eerste op het lijstje tot laatste de zaken afvinkt die goed zijn kom je vanzelf bij de oorzaak terecht?

    Die controlepunten hebben met elkaar te maken en als een van die onderdelen niet goed is krijg je de problemen die Jeroen beschrijft.

    Dus volgens mij is dat lijstje best wel nuttig, ook voor Jeroen.
     
  6. Hey Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

    Met een aantal zaken kan ik me wel al vinden...
    Lucht in de brandstof leiding, er is een andere motor ingezet, dus alles is los geweest.
    Het probleem is van de oude motor op de nieuwe over gegaan, dus een aantal zaken zijn dan al op voorhand niet meteen verdacht. stom toeval als op beide motoren de sensors stuk zijn...

    Heb net door stommigheid, vergeten de connector op de sensor van de luchtinlaat terug te zetten.
    En het viel mij op dat de auto gewoon liep zoals ik gewend was, alleeeeeeeeeen een iets hoger verbruik dan waar ik over klaag...

    Maar mag ik dan nu een beetje concluderen dat deze sensor naar de klote is of niet goed werkt...
    Vreemde ervan is, kreeg geen melding op de het dashboard dat ie stekker los lag, als ik dit bv bij de opel deed dan brande het mm wel.

    Op 4880 km heb ik een gemiddeld verbruik van 7,1 op 100 met hoofdzakelijk snelweg gereden...

    Ga bovenstaande reacties uitprinten en mee nemen naar de garage.
    Als er nog tips zijn laat maar komen.
    Het uitschakelen van de egr heeft bijna geen invloed gehad op het verbruik, wel op het dampen...

    gr Jeroen
     
  7. Als je de stekker van de luchtinlaatsensor loshaalt (met 2 nokjes bovenop) en je meet met een digitale multimeter op de buitenste stekers op de sensor (1 geheel links en 1 geheel rechts dus) zou je een waarde moeten meten van 38930 Ohm.

    Is vrij eenvoudig zelf te doen.
    Bij deze waarde gaan ze uit van een omgevingstemperatuur van 20 gr/C, dat is het nu natuurlijk niet maar met een warme motor kom je misschien wel in de buurt. (en die waarde ook).
    Is die waarde totaal afwijkend, dan zal ie inderdaad stuk zijn....


    Groet,
    John
     
  8. zou stuk kunnen zijn bedoel ik. Vervuilde of gecorrodeerde stekers kan natuurlijk ook.
     
  9. Hey John,

    Bedankt voor de goede uitleg, hier kan ik zelf iets mee, en kan ik de garage even uit de route halen...
    Maar het kan dus gewoon dat die stekker eraf gehaald wordt zonder ik er melding van krijg op het dashboard...

    Heb nog even verder gekeken, als ik het slangetje van de turbo in laat (vanaf de intercooler naar de in de inlaat) los haal is gelijk het vermogen weg.
    Dit slangetje komt naast de luchtfilter op een sensor uit.

    Wat mij wel opvalt is dat die bolle slangen van de intercooler best veel olie uitgooien, elders hier op het forum heb ik gelezen dat er meerdere hier last van hebben.

    Nu had ik al gedacht om deze door een dikwandige slang te vervangen, alleen ben ik bang dat dit niet gaat door het bewegen van de motor.

    Zo maar eens de sneeuw van de auto halen en richting ouders rijden en aan de slag met meten gaan...
    En op internet eens zoeken naar de TIS van ford, werkt wat beter.

    gr jeroen
     
  10. De motor moet niet draaien als je de sensor doormeet en het contact hoeft ook niet aan. Je meet alleen de sensor op weerstand (Ohm) (met de stekker losgekoppeld).

    Aan de TIS zul je wat dat betreft niet veel hebben, wel als je het een en ander moet loshalen of vervangen. Dan heeft de TIS zeker nut.
    Afstelgegevens zijn moeilijk te achterhalen, ik gebruik zelf Autodata.
    Maar daar staat vaak ook niet alles in, helaas.

    Als je veel olie in je inlaattraject hebt en komt door de slangen naar buiten, kun je het beste de slangen vervangen en je intercooler schoonmaken (doorspoelen) is een leuk klusje voor een zondagmiddag. Ergens in het forum staat beschreven hoe (met de zoekfunctie kom je er wel).

    Ik zou zeker de originele slangen gebruiken en niet vervangen door dikwandige, als je die 2 bolle met ijzerdraad bij je intercooler bedoelt.
    Die moeten juist kunnen uitzetten om de luchtdruk op te kunnen vangen.

    Groet,
    John
     
  11. Auto gaat morgen voor keuring naar de garage, en dan gaan ze er ook even naar kijken met meet apparatuur...
    heb van alles geprobeerd, en na een dikke 5000km heb ik een gemiddeld verbruik van 7,6 op 100 km en dat is gewoon te veel...
    Hou jullie hier op de hoogte, wat eruit gaat komen...

    Voor de rest, ben als snelste weg bij het stoplicht, en de andere staan lekker te kuchen...
    Ff zonder gekheid, hij loopt lekker, maar zuipt me arm...

    gr jeroen
     
  12. Auto net opgehaald in de garage...
    APK was inorde, had niet anders verwacht, mss de roetmeting maar die was ook inorde...
    Probleem met het voor mijn gevoel te koud blijven de moter en kachel, bleek te liggen aan 2 kapotte gloeispiralen die in het koelwater circuit zitten...

    Het lijstje dat hier vermeld is met controle punten heeft zover ik weet geen fouten opgeleverd...

    Alleen weet ik wel, dat de auto meer zuipt dan dat ik zuip...
    En het is niet meteen een probleem van de nieuwe motor, want het hij verbruikte ook al veel vlak voordat de oude motor stuk ging.

    Wat me nu min of gaat resten is preventief dingen gaan vervangen...
    Of iemand zoeken die een zelfde focus heeft en spullen omzetten en kijken of er dan verschil optreed...

    ben een beetje ten einde raad...
    werd ook al gezegd neem het verbruik toch voor lief, maar vind 1 op 12 gewoon weg te grof voor een diesel, dan kan ik net zo goed benzine gaan rijden...
    Minder wegenbelasting en goedkoper bij de keuring, voor de rest nagenoeg dezelfde onkosten.

    Straks nog eens goed hier rondlezen, mss dat ik toch nog ergens wat wijzer wordt.

    gr jeroen
     
  13. Update:

    Na een langen periode van stilzwijgen hier een update

    Na met carnaval geslipt te zijn, en de auto bij de dealer te laten maken zijn 2 problemen aangepakt.

    De temperatuur is nu dik inorde zowel binnen (verwarming) als van de motor zelf.
    Dit heeft er ook toe geleid dat het verbruik weer iets gezakt is.

    Weet dat het radiatoren pakket is vervangen en dat de airco opnieuw gevuld is.
    Verder zouden ze aan de motor niks gedaan hebben.

    Vind het verbuik persoonlijk nog hoog maar met 1 op 15 gemiddeld kan ik redelijk leven.
    en wat minder gas geven en wat meer op de snelweg zal hem nog wel zuiniger maken.

    gr jeroen
     
  14. hey jeroen, zal vast aan je enthousiaste gebruik van de pedalen liggen ;)

    Zelf red ik ook maar een 650km op 50 liter, maar als je op het forum kijkt, zie je dat er zat zijn die heeeeel veeel kms op een tank kunnen halen

    En ik lees ook in je topic dat je naar de Boardcomputer kijkt, als ik daarop kijk bij plankgas gaat die meestal gelijk naar 55l/km (das ook de max) of zou ik ook een probleem hebben met wat enthousiast brandstof gebruik.....
     
  15. Hoe zit het met je bandenslijtage? Als het verkeerd uitgelijnd is dan kan dit ook leiden tot een hoger verbruik.
    Bandenspanning 15" rond de 2.4 etc.
     

Deel Deze Pagina