1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik FOFO 1.8 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroen2674, 5 nov 2009.

  1. Hallo,

    Ik vind dat mijn FOFO best veel verbuikt (aangave BC)

    Zal in het kort vertellen wat er met de auto is gebeurd.
    Goede 3 weken terug, LM velgen gemonteerd en is de bandenmaat van 185/65/14 naar 195/60/15 gegaan gelijk laten uitlijnen.
    Kort erna de schokbrekers vervangen (zonde van het uitlijnen)

    In die periode is de motor ook gaan tikken, eerst dachten we een klep, naderhand een pistonpen.
    En uiteindelijk is de drijfstang door het blok naar buiten gekomen.

    Toen het tikken begon is ook het verbruik in de BC flink gestegen, en was het toerental niet stabiel, schommelde bij het loslaten van het gas en stationair draaien...

    Nu is er een andere motor gemonteerd met 113dkm gelopen.
    En het verbruik is nog steeds erg hoog en met hoog bedoel ik bij aanraken pendaal 33l/100km momenteel verbruik.
    En op de snelweg bij constant 120 ongveer 8.8 tot 12 op 100.

    Nu vandaag de turbobuizen en slangen nagezien op scheurtjes en de beweging van de schoepen van de turbo gecontroleerd.
    Geen scheuren te zien, en de schoepen waren met de hand (vinger) goed te bedienen.

    Na het terug monteren van alles, het vacuum nagelopen, bij het loshalen van de vacuum slang op de egr klep, merkte ik geen verschil.
    Ook niet met gas geven en uitlaat rook.
    Hierop heb ik de 2 motortje/kleppen boven op het blok ongewisseld met andere. (groene stip en stekker)

    Hierna de auto weer gestart en gelijk heel anders lopende motor, en ook het gaspendaal reageerde weer vrij gelijk.
    En het was zelfs mogelijk de motor weer richting rood te brengen.
    Bij het proefrijden viel meteen op dat de pieken in het verbruik een stuk minder zijn.
    Maar nog steeds vele malen hoger dan voorheen...
    Toen was een momenteel verbruik van 3.9 /100 goed haalbaar in de 5 en 100km/h.

    Ben wat het verbruik betreft een beetje op het eind.
    Nu is mijn vraag wat hebben andere fofo rijders met een 1.8 tdci aan verbruiken.

    Heb nu weer 200 km gereden en meer dan een kwart tank verbruikt.

    Gr Jeroen
     
  2. #2 jeroen2674, 5 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2009
    [​IMG]
    Het oude blok met het gat in het onderblok

    [​IMG]
    Close up van het gat in het blok

    [​IMG]
    Boven aan de foto, de pompjes/kleppen die ik bedoel wat ik vervangen heb...

    [​IMG]

    Totaal overzicht van het blok welke nu in mijn Focus zit.

    Hoop niet dat de foto's te groot zijn.
    Gr Jeroen
     
  3. Ik heb ook een 1.8 tdci (een Focus 2 weliswaar) Maar ik rij volgens mij een keurige 5.8 / 100km bij 120km/u.

    Misschien een stomme vraag ben je wel zeker dat het de motor is? Loopt er geen rem aan?
     
  4. Hallo Jeroen.

    Ga je het hier ook nog eens proberen.:thumbs:

    Ik had hem op het problemcarforum al in de richting gezet van vastzittende schoepen van zijn turbo.

    Nu ik lees dat je op 3.9 per 100km komt denk ik toch dat de Bc een beetje optimistisch is. Dat is ong 1 op 25. Dat is wel erg knap.
    Heb je al gekeken in het menu van de Bc of die mss niet al helemaal verkeert staat vwb de afwijking. Kijk daar eens eerst na. Je weet ondertussen hoe dat moet. Als die al helemaal fout staat krijg je ook helemaal verkeerde info.
    Zet die eerst anders maar eens op 0. Daar zit je dan redelijk goed mee.

    Gr Fred
     
  5. Met de zomerbanden zit ik op 5,7 l/100 km (BC heb ik bijgesteld, is nu vrij nauwkeurig). Nu met winterbanden eronder (stukkie smaller) geeft de BC 4,8 - 5,0 l/100 km aan. Auto is gechipt en EGR afgedicht.
    Die eerste foto is handig om te laten zien waar je de EGR moet afdichten ;)
     
  6. #6 Iodokus, 5 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2009
    Het lijkt er inderdaad op de Bc een verkeerde waarde aangeeft, zoals Fred ook al zegt.

    Je zegt dat je ongeveer 200 km op een kwart tank rijdt, als ik dat terug reken uitgaande van een tank inhoud van 50 liter, als ik me niet vergis heeft een FoFo diesel 50 liter i.p.v. de 55 liter bij een benzine uitvoering, dan komt dat op een verbruik wat ligt tussen de 5 en 5,6 L/100 Km, lijkt me op zich niet verkeerd ;)

    Moment verbruik is zeer bedrieglijk, geloof me ik heb heel wat hogere waarden gezien dan 33 L/100 Km :mrgreen:

    Om zeker te zijn van je verbruik loont het om een tijdje een kilometer boekje bij te houden. Kortom noteer je gereden kilometers (dagteller) en het aantal liters dat je tankt, dit geeft vaak een nauwkeuriger beeld van je verbruik.
     
  7. Ik haal op een volle tank met de winterbanden eronder makkelijk 950 km, dus 1 op 19.
     
  8. Hallo,

    Bedankt voor de bijdrages en waardes...
    Dat de BC niet helemaal inlijn loopt met de werkelijkheid dat geloof ik best.
    Waar ik me op baseer dat ie meer verbruikt is omdat ik nu veel hogere waardes aflees als voorheen.

    en die 3,9 op 100 is momenteel verbruik en niet gemiddeld verbruik, was dat maar zo.
    Met een gemiddeld verbruik van 1 op 19 kan ik heeeeeeeeeeel goed leven.
    En weet ook dat het op de snelweg zuiniger is dan binnen door rijden...

    Wat me nu dus wel is opgevallen heb die ogen eens van de BC afgehaald, dat de auto pas heel laat op bedrijfstemperatuur komt.
    Heb vannacht zeker 40 km gereden en 10 minuten stationair gedraaid voordat de meter eens op het midden stond.
    Doe ik dat gegeven, bij de werking van de nieuwe motors, dan kan het dit ook weer meehelpen aan een hoger verbruik zeker bij het optrekken.

    En heb vannacht ook eens in het menu van de BC zitten stoeien.
    Zo weet ik dat er ook ergens een stukje tekst staat hoe je dingen zichtbaar kunt maken op je dagteller zoals toerenteller.

    Wat betreft het bijhouden van de km, dat is min af meer standaard, bij elke tankbuurt gaat KM stand en liters in de foon en resultaat is verbruik (of te zware voet)
    En voor wie de foto's wil gebruiken om iemand iets duidelijk te maken geen enkel probleem !!!

    Weet iemand, ook een werkende versie van een handboek (tis) voor ford uit te halen.
    En dan mss een heel stomme vraag, de auto is van 2005 en de motor die er nu inzit is van 2003 zijn daar wat betreft uitvoeringen nog verschillen in ?
    Want dat zou best veel kunnen verklaren, want het oud blok is eruit gegaan, turbo overgezet en versnellingsbak en ander blok erin.

    Schrijf mss een beetje veel, maar ze hebben mij op school geleerd hoe meer je verteld over een probleem hoe makkelijker de oplossing kan zijn...

    En dan nog een vraagje bij stationair draaien schommelt de BC ook ?

    En dat van de remmen ga ik zeker eens nakijken, schijven zijn niet gekleurd dat weet ik wel, en als de uitlijning niet goed is en de banden staan naar elkaar toe of van elkaar af, dan heb je ook wrijving...

    Ja dat denk ik nu even laten doen, zal dan straks ook als het lukt het raport erop zetten.

    gr jeroen
    PS foto van de auto volgt nog...
     
  9. Hallo Jeroen.

    Je hebt nu genoeg materiaal om mee te stoeien denk ik zo.

    Dat het zo lang duurt voor hij op temp is is ook niet normaal.
    Controleer even de thermostaat of die niet open blijft staan. Makkelijk te doen door hem er met koude motor uit te halen en te kijken of hij open is.
    Die moet namelijk dicht zijn bij koude motor anders is ie kapot.
    Die zorgt er voor dat de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemp komt. Als de motor te koud blijft stijgt het verbruik ook namelijk.
    Die kun je evt uit die oude kapotte motor halen om te vervangen en anders een nieuwe. Duur zijn die niet.

    Gr Fred
     
  10. Hoi,

    Even een update, vandaag eens goed doorgetrokken op de snelweg in zijn 4 tot 4000-4500 toeren
    Dampen deed ie wel, na een kilometer of 4 was het weg, op de terug weg nog eens gedaan maar kon niet veel meer zien van de rook.

    Denk dat het blok toch even heeft stil gestaan en alleen gestart is geweest, kwam uit een schade auto die helemaal in de prak zat van de zij en achterkant.

    Ga nu nog even de thermostaat nazien, uitlijnen (was vandaag geen plek meer), remmen controleren op aanlopen en het verbruik noteren bij het tanken.

    Over goed een maand mag ie op keuring en als de beurs het toelaat vervang ik alle filters en de olie.
    Zit nu ook nieuwe olie in, en alleen zo weet ik dus zeker dat alle troep van het ombouwen en vervoer eruit is.
    En verwacht binnen een maand nog een kilometer of 4000 te rijden.
    Heb dan ook een beter inzicht in het verbruik en of er nog verborgen kwaaltjes naar boven komen.

    Wat betreft de BC die heb ik eerst op -3 gezet en daarna weer op nul waar die stond.
    En als software versie heb 3.1 inzitten, is dit de laatste versie of niet ?

    Zo niet is het raadzaam om een update te laten doen of niet ?
    Van de ene kant is een update er niet voorniets, van de andere kant "never fix things that aren't broken"
    Alvast iedereen bedankt voor de bijdrages, heb nog zat te doen komende dagen...

    gr jeroen
     
  11. 3.1 zit er hier ook in. Ik zou hem eerst idd op 0 zetten en er eens ff mee gaan rijden. Kijk ff wat het daadwerkelijke verbruik is en pas hem daar op aan.
    Dat hij wat rookte de eerste keer kan wel zijn. Dat komt doordat hij de uitlaat en motor eens lekker leeg blaast (roet). Kan echt geen kwaad. is goed voor hem.
    Kijk nog ff naar de thermostaat en houd de turbo in de gaten of die gangbaar blijft. vermogen is er dus weer. Dat moeten we ook houden zo.

    Gr Fred
     
  12. Ok , dan hoef ik niet opzoek naar nieuwe software...
    Ben gisteren het blok gaan terug brengen met de aanhanger.
    En dat roken, heerlijk toch, scheelt bumperklevers bij het leven.

    Ik trek de diesel zowieso door als ie warm is en zeker voor de keuring, scheelt echt punten bij de meting.
    Heb dat met astra van me vader gehad, afkeur op de roet, weekje mee gereden en auto kwam er glansrijk doorheen.

    Heb op 1 tank gisteren 680 km gereden en bij het tanken ging er 46.5 liter in.
    De BC gaf 6,4 op 100 aan en het geen ik berekening 6.85
    Dus zoveel wijkt ie niet af bij deze tank.
    ga het even bijhouden, maar moet wel al zeggen die hoge waardes beginnen echt flink lager te worden.

    Bij de sloper waar de motor vanaf komt, werd er aangehaald, dat de vorige motor getuned zou kunnen zijn, is een dienstvoertuig geweest.
    En dat het dan ook zo zou kunnen zijn dat alles nog op elkaar moeten inwerken.
    En dat heb ik hier ook al vaker gelezen.
    Maar als het daadwerkelijk zo is, dan is deze motor nu ook getuned of zie ik dat helemaal verkeerd ?

    jeroen
     
  13. Dat kan ik je niet zeggen. Ik ben op dat gebied van tunen wel thuis maar dan hebben we het over karts. Met auto's heb ik daar helemaal niks mee.

    De afwijking is een klein beetje van de Bc maar idd niet te gek. Dat was bij mij ook zo maar dat heb ik dmv bijstellen tot zga nul kunnen brengen.
    Het belangrijkste is dat hij steeds beter gaat lopen en dat was ook de bedoeling.

    Hou ons op de hoogte hier.

    Gr Fred
     
  14. Het klopt dat het motormanagement na een reset een tijd nodig heeft om de waarden te optimaliseren.
     

  15. Helemaal mee eens, maar wat als de auto daadwerkelijk getuned is :?:

    Ik neem aan dat deze tuning, mits goed uitgevoerd, dan is afgestemd op het gedrag van de vorige motor en dat zou het roken kunnen verklaren.
    Veel tuners "tunen" een diesel door de inspuiting rijker af te stellen waardoor de auto meestal wat meer gaat roken. Vaak wordt dit na verloop van tijd minder of er moet wat fine tuning plaats vinden.

    Ik zou het wel in de gaten houden want overdaad schaad is mij altijd geleerd.
     
  16. Dan zou je bij de Fordgarage de software moeten laten overschrijven, weet je zeker dat ie goed is.
     
  17. Even een update...
    Heb de auto even tijd en kans gegeven om te wennen aan de nieuwe motor om maar zo te zeggen...

    Een aantal zaken zijn al verminderd, maar het hoge verbuik bij aanraken van het gaspendaal blijven.

    Ook op de snelweg bij constante snelheid schiet het verbruik soms omhoog, ook al ik het gaspendaal los laat...
    Wat me ook opgevallen is, dat ie in zijn 1 soms erg veel vermogen krijgt en dan weer weg...
    Dus met stoten doet optrekken, heeft bijna al geresulteerd dat ik de berm aan de overkant haalde wegens wielspin...

    Na vele uren lezen hier op het forum, en bij navraag wat er nu wel en niet vervangen is bij de plaatsing van de nieuwe motor kom ik bij een aantal zaken uit...

    Massa vliegwiel ? is gelijk gebleven.
    Turbo is niet vervangen.
    En alles sensoren die niet motor blok gebonden zijn, zijn ook blijven zitten.
    De klachten die ik nu heb had ik ook voordat het andere blok met mechanisch probleem de geest heeft gegeven.

    Voor de rest rijd de auto goed.
    Nu heb ik de focus niet zo lang, en weet dus niet of het gewoon het karakter is van de auto en ik me dus zorgen maak om niets of dat er iets echt mis is.
    Vorige auto was een peugot diesel met 320 op de klok en de vorige was een opel vectra met 400.000 op de teller.
    Die wat ik nu heb heeft pas 198k gelopen. en de motor 115k.

    Mss dat er iemand in de regio zuidlimburg eens een kijkje kan nemen.
    2 zien er meer dan 1, en mss kunnen we dan een hoop uitsluiten.

    gr jeroen
     
  18. #18 kolere, 17 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2009
    -Het je ook je vacuum regelklep gecontroleerd. De klep regelt het vacuüm en met dit vacuüm worden ook de schoepen van je turbo bediend. Klopt ook de waarde van je turbo druk sensor?
    Als het aan je klep ligt moet je wel oppassen als dit niet goed werkt en de motor gaat niet in de nood loop kan je heel je turbo opblazen.

    -Ook de LMM al vervangen?

    -Verstuivers laten controleren?

    -Ik ga ervanuit dat je een focus I hebt. Dan kan je ook de brandstofpomp laten controleren. Deze slijten redelijk snel en kunnen dat tijdelijk te weinig druk leveren. Vaak je je filter dan grijs van het slijpsel. Als dit het geval is heb je kans dat je verstuivers ook kapot gaan.
     
  19. Misschien een domme opmerking, maar TDCI's zijn er ook in verschillende uitvoeringen. Zo heb je de 100 PK en de 115.....Kan me enigszins voorstellen, dat een lichtere motor ten opzichte van een zwaardere meer verbruikt omdat de motor meer moeite moet doen de auto voort te bewegen...
     
  20. Hallo

    Even een update...
    Zoals gezegd, tijdje niks aan de auto gedaan en alleen maar gereden...

    Verbuikt werkelijk ligt voor mijn gevoel redelijk hoog...
    heb een gemiddeld verbruik van 7,00 op 100 over 3240 km...
    Meerdendeels snelweg kilometers...

    Motor rookte ook en heb nu de vacuum slang van de egr gehaald, en het roken is een stuk minden, slang afgedopt en geen meldingen in het systeem...

    Vanavond komt er een nieuwe thermostaat erin, want die wat er nu is zit blijft open...
    En tja met dit weer is dat niet echt fijn...

    Nu heb ik een vraag een de kenners, welke sensoren kunnen hoog verbruik oproepen als ze niet goed werken.

    En is het normaal dat bij stationair draaien van de motor het verbruik tussen de 0,3 en 1,5 liter per uur is....
    Alles uit alleen de aanjager in stand 2.

    Het valt mij op dat ik nu tot aan zijn 3, merendeels verbruiken heb van 25l/100km en bij fors optrekken zelfs tot in de 55l/100km

    Motor is ook uitgelezen en hebben geen fouten kunnen vinden.
    Wil nu de LMM laten controleren welke waardes moeten daar uitkomen ???

    gr jeroen
     

Deel Deze Pagina