1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog olieverbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bugs, 30 mei 2007.

  1. Wij hebben onze Focus nu bijna 3 maanden. Een maandje geleden kwam ik tot de ontdekking dat de motor wel erg veel olie gebruikte, 2 liter op 3000 km. Ben er mee naar de dealer geweest. Die heeft 'm bijgevuld (tot boven de streep zelfs :? ) en vertelde mij 1000 km te rijden en dan terug te komen, zodat ze konden zien hoe het verbruik is.

    Dat hebben we vanmiddag gedaan. Het oliepeil (had ik allang gezien natuurlijk) stond op de onderste markering van de peilstok na ongeveer 1050 km. Niet goed, concludeerde de dealer, en ik heb gelijk een afspraak gemaakt voor reparatie. We zijn de auto dan een week kwijt, (reparatie onder BOVAG garantie :D) maar aangezien we bij aanschaf gelijk een extra garantie hebben gekocht krijgen we een huurwagen mee zonder kosten. Ze gaan de motor reviseren. Louter uit nieuwsgierigheid, heeft iemand enig idee wat zo'n reparatie buiten garantie zou kosten?
     
  2. wat voor motor zit erin??
     
  3. Het is een Focus uit 1999, benzine, 1.6.
     
  4. is het een dealer die het gaat doen? als men zuigerveren wil gaan vervangen wordt dat een groot fiasco dit omdat er geen orginele zuigerveren te koop zijn (wel via import amerika) een dealer zal een nieuw draaiend gedeelte monteren dat is goed
    nieuwe zuigerveren niet dat gaat niet goed zou dit ook niet toestaan volgens ford bij problemen met lagers/zuigers ed compleet draaiend gedeelte monteren
    rede is een heel verhaal maar neem dit maar van mij aan
     
  5. Ik neem dat direct van je aan. Het is een officiële Forddealer. Hij vertelde dat ze de revisie zelf doen.
     
  6. Toen Bugs zijn gsm even voor zessen aanzette bleek er een telefoontje te zijn geweest van de Ford garage. Geen idee waarom ze ons alleen mobiel gebeld hebben. Ze hebben ons gewone nummer ook. De afspraak voor de motorrevisie is 12 juni. Bugs heeft ze meteen teruggebeld maar de man die hij wilde spreken was er al niet meer. Dat blijkt iemand te zijn van de afdeling verkoop. We bellen ze morgenochtend na 8.00u maar terug om te vragen waar het over gaat. Bugs denkt dat ze willen overleggen over een andere auto omdat de geplande motorrevisie bij onze huidige erg duur voor hun zal gaan worden. We wachten af waar ze mee gaan komen.

    Het zal in ieder geval moeten wachten tot na het weekend want morgen om 11.00u vertrekken we mét onze focus voor een 3 dagen-trip naar Engeland.

    Ik wil eigenlijk helemaal geen andere. Ik vind onze blauwe wagon erg mooi. Straks is die andere een of andere achterlijke kleur.
     
  7. Ze willen 'm inderdaad omruilen. Motorrevisie is ineens niet meer mogelijk. Ze zeggen dat het garantiefonds aangeeft dat hij te weinig olie lekt voor een totale motorrevisie. De nieuwe wagen is ook een blauwe wagon, anderhalve maand jonger maar met 19.000km meer op de teller.
    Da's nog maar 30.000 km af van het vervangen van de distributieriem.
    Ze willen dat dan tegen die tijd kosteloos gaan doen. Als we dat op papier kunnen krijgen dan lijkt het een ok-deal.
    APK gaan we ook op vooruit. Dat moet bij de nieuwe nu gedaan worden en de oude is op 9 maart gekeurd. Hij staat bij de dealer al vanaf 27/4 te koop.

    We gaan even kijken bij de garage hoe ie eruit ziet en dan meteen door naar Engeland met onze olielekkende Focus.
     
  8. veel succes ermee, uitkijken dat je je niks in de maag laat splijten natuurlijk!!
     
  9. Even een bericht vanaf de ferry, waar zowaar een gratis WiFi verbinding is.

    De ons aangeboden focus zag er werkelijk niet uit. We hebben hem geweigerd. Ze zoeken verder voor ons.
     
  10. Succes met het verder zoeken , ik weet zeker dat er wat moois op jullie weg komt :lol:
     
  11. Jeetje.. dat is ook een verhaal zeg!!!
    Hopelijk komt er snel een mooie passende oplossing!!!
    Geniet ze in ieder geval in Engeland :wink:
     
  12. waarom laat je niet een andere motor swappen in de wagen.. ze hebben de garantie en herstel plicht..

    en met een andere auto zijn ze er goedkoop vanaf gekomen..
    en jahh wat is bij ford genoeg olieverbruik... zodra ie !:14: 1 linter olie loopt??

    ze hebben een herstel plicht..
    dus desnoods een ander blok erin!!

    maar komt olieverbruik vaker voor??
    en ik vind het wel erg slecht dat ze geen onderdelen kunnen leveren voor die blokken.. het is toch normaal dat dat wel zo is....



    gr roel
     
  13. Even een nieuwe update. We hebben deze week de zaak even op zijn beloop gelaten, we zijn allebei ziek geworden en hadden geen puf om ergens achteraan te gaan. We hebben wel de website van de dealer in de gaten gehouden om te kijken of er een vergelijkbare wagon binnenkwam.
    Ook heb ik de BOVAG gebeld om te vragen wat precies wel en niet kan.

    Vanmiddag zijn we 3 vestigingen van de dealer gereden om te kijken of daar iets anders staat dan wat er op het internet staat. Niet dus. Wel duurdere wagons, die we graag zouden willen hebben maar waar het budget er momenteel niet voor is. Geen optie dus. Een andere uitvoering dan een wagon willen we niet, en hoeven we volgens de BOVAG ook niet te accepteren. We zijn dus maar weer eens om de tafel gaan zitten, en heb de opties de revue laten passeren:

    1. Repareren willen jullie niet
    2. Een andere auto (vergelijkbaar, zelfde km's enz.) hebben jullie niet
    3. Koop ongedaan maken?

    Bij optie 3 veerde de verkoper uit zijn stoel en ging met de directie praten. Na 10 minuten was hij terug. Onze auto willen ze een paar dagen hebben en dan gaan ze er mee rijden om te zien hoe hoog het olieverbruik is. Mijn tegenwerping dat ze dat al hebben gecontroleerd haalde niets uit. Ik vertelde ook nog dat het verbruik onregelmatig is, je kunt zomaar 500 km rijden en dan is er niets aan de hand, en dan opeens de volgende 500 km verdwijnt de olie van de peilstok en moet er een sloot bij.

    Ik weet het niet..... ik denk dat ze nu gaan zeggen dat het olieverbruik normaal is (terwijl ze eerst zeiden dat er iets helemaal niet in orde is met de auto) en dan zitten wij met de gebakken peren. De auto zelf is prima, en willen we helemaal niet kwijt, maar dat oliegebruik is niet goed. Ze proberen echt op alle mogelijke manieren om onder die reparatie uit te komen lijkt wel. Dat die reparatie duur is snap ik heus wel, maar omruilen kost ook geld. Daarbij, als je ondernemer bent loop je risico, soms verlies je wat, dat moet je dan maar incalculeren.

    We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. :?
     
  14. Je zou nu idd wel eens vernökt kunnen worden...
    Oppassen.
     
  15. Tja altijd grote woorden, tot er daadwerkelijk iets moet gebeuren en dan zijn ze daar met al hun praatjes.
     
  16. Olie verbruik bij onze 1.8 TD-Di uit 2001 verbruikt geen druppel olie,
    kan dus probleemloos 15.000km rijden zonder dat er olie bij moet.

    Zou totaal geen genoegen nemen met die grapjes die ze daar uithalen,
    ze moeten of de auto repareren, of 1 op 1 de auto omwisselen.
    :idea: Anders de Bovag om hulp vragen, deze kunnen assisteren om met
    de dealer tot een oplossing te komen.
    Anders zwaar geschut in zetten, rechtsbijstandverzekering?? radar??enz...

    MAAR TEN ALLE TIJDEN DE DEALER DE TIJD GEVEN OM EEN
    OPLOSSING VOOR TE DRAGEN
     
  17. Ik heb vanochtend de BOVAG gebeld. Die verzochten mij de hele zaak op papier te zetten. Dat ga ik deze week regelen. Ik heb de dealer op de hoogte gesteld dat ik contact met de BOVAG heb gehad.

    Eerst de verkoper aan de lijn gehad met wie tot nu toe alle contacten waren geweest. Die verbond mij heel snel door met de werkplaats, met degene die had geconstateerd dat de auto niet goed was en dat ook aan mij heeft medegedeeld. Die wist weinig anders te zeggen dan dat is je goed recht om naar de BOVAG te gaan, we horen het wel.

    Ik ben niet van plan om mijn auto bij de dealer achter te laten voor onbepaalde tijd, ze daar 1000 km met die auto te laten rijden voor iets wat ze al geconstateerd hebben en waar ze van hebben toegegeven dat de enige oplossing een motorrevisie is.

    Omruilen kunnen ze niet, ze hebben geen vergelijkbare auto staan (laatste aanbod is een 1.4 sedan, we hebben nu een 1.6 wagon).
    We kunnen momenteel niets anders doen dan afwachten.
     
  18. Heb je de dealer schriftelijk verzocht het probleem op te lossen? Dat is voor je juridische positie belangrijk. Dus een aangetekende brief met het verhaal tot nu toe, hun constatering en aanbod en jullie probleem. Vervolgens afsluiten met het verzoek dit binnen redelijke tijd, zeg 1 maand, te repareren on de garantievoorwaarden. Tevens de belangrijke data vermelden. Dus wanneer eerste constatereing, wanneer reactie dealer, wanneer constatering door dealer dat olieverbruik te hoog was, wanneer aanbod revisie etc.

    Op diemanier ligt alles vast. Tevens kan een probleem dat in de garantie periode wordt geconstateerd door etteren tot na afloop van die garantieperiode. Als het binnen de termijn is geconstateerd, moet het worden opgelost en kan niet worden gezegd dat de garantie is verlopen, op enig moment.

    Koos
     
  19. Tegelijk met de brief naar de BOVAG gaat er een brief naar de dealer toe.
    Ik ben er namelijk ook bang voor dat ze de zaak over de termijn van 6 maanden gaan trekken.
     
  20. nou ja, de wet schrijft gewoon voor dat je schriftelijk het verzoektot reparatie moet doen en dan heeft de dealer een bepaalde tijd de kans om deze uit te voeren. daarna mag je ook andere stappen ondernemen zoals elders laten reapreren en hem de schade te laten betalen, maar waar het om draait is gewoon een heldere beschrijving van de problemen en een helder reparatieverzoek of andere gelijkwaardige oplossing.

    En aangetekend versturen!!!
     

Deel Deze Pagina