2.0i 16V 145pk Hoe krijg ik mijn motor lui?

Discussion in 'Performance' started by vinnie50, Dec 20, 2011.

  1. gewoon mee rijden en als je op snelheid bent in hoogst mogelijke versnelling zetten

    zit elke dag op de snelweg maar zijn altijd paar die niet optrekken
    in zijn 3 zit ik dan 70 en meteen naar linkse baan als het kan en nog ongeveer 2seconden later naar de 5 schakelen omdat ik aan de 120 zit
    50 in zijn 5 rolt wel moet ik gasgeven dan moet ik altijd terug schakelen anders ben ik meer aan het verspillen dan aan het optrekken
    ik schakel afwisselend ene keer bij 2500rpm maar dan heb ik het gevoel dat ik te vroeg schakel, schakel ik bij 3500rpm dan rijdt het fijnst
    rij elke dag 70km waarvan zeker 44km snelweg zijn
    1op12 haal ik gemiddeld, als ik als een lame tak ga rijden en ook niet fijn rijden kan ik 1op13 halen, mijn beste keer was 1op12.6, beste wat haalbaar is, is 1op14 zijn bij die het hebben gehaald maar die rijstijl zou ik nooit kunnen rijden
    zelfde als met een ferrare enzo nooit boven de 30 uit te komen

    als motor lui is zul je ff terug moeten schakelen en dan doortrekken in lagere versnelling. verder juiste verse olie wil helpen, onderhoudstechnisch moet dan ook verder alles ok zijn (bougies, luchtfilter etc.)
    als dat allemaal is dan kun je ook nog flesje benzine additief halen
    deze reinigt de motor en zou ook iets kunnen helpen
    verder een keer minimaal 50km rijden met de auto in 1 stuk vind auto ook zeer prettig
    voor mij hoeft dat niet omdat na 15km alles warm is en dan nog 15km tot werk/huis rij

    zaken wat ik allemaal heb gedaan is het volgende
    -60mm gasklep
    -grote beurt
    -kn filter
    -gechipt
    -4 michelins pilot sport 3
    ik kan niet zeggen dat hij lui is
    215 was geen probleem op de a2 (geen foto gezien voor de bevestiging ervan) tot auto voor kwam
    220 is zeker haalbaar en denk wel iets meer, dit was nog zonder gasklep en grote beurt
     
  2. De nieuwe (rustiger) rijstijl die ik me sinds kort heb aangeleerd, schakel ik rond de 2500-3500. Olie verbruik is nu echt een heel stuk minder.

    Als ik mijn oude rijstijl er op na houdt.... dan was het vaak genoeg tussen de 5000 en 6800 toeren.... :badgrin: zo lekker dat toeren maken... echter olie verbruik stijgt dan ook.:nocheer:

    Bij een atmo benzine motor zou ik niet te weinig toeren maken, ook om hier eerder genoemde redenen. Turbo kun je "luier" rijden. Maar ook niet al te laag in toeren.
     
  3. #23 Sbro.nl, Dec 21, 2011
    Last edited by a moderator: Dec 21, 2011
    Bestwel vreemde titel van dit Topic: Hoe krijg ik mijn motor lui?

    Ik neem aan dat iedereen toch wil voorkomen dat die lui wordt of heb ik dat mis?

    Zelf rij ik gewoon binnen het normale toeren gebied, en dat is zeker niet laag in de toeren iig, en zo af en toe, ja dan trap ik hem eens ff lekker op z'n staart.:badgrin:

    Zo doe ik dat al jaren, ook met m'n vorige auto's en die waren verre van lui kan ik je zeggen.:mrgreen:
     
  4. Ik rij wel op de luie manier, echter schakel ik wel later dan de indicator aangeeft.
    Schakel meestal rond de 2500 toeren bij rustig rijden. Als ik echt sneller wil schakel ik later, zo rond de 3500-4500. Dan moet ie ook wel wat warm zijn voordat ik dat ga doen.
    Af en toe eens doortrekken in z'n 2,3 en 4.
    Rij zelf een 1.6 ti-vct. Persoonlijk vind ik dat blok onderin de toeren fijner dan bovenin. Dat is met de normale 1.6 heel anders, die heeft toeren nodig.
     
  5. Ik ben (meestal) een rustige rijder. Bij normaal optrekken (dus niet bij een stoplicht of een oprit naar de snelweg) schakel ik bij de 20/25 km/u naar de 2, bij 35/40 km/u naar 3, bij 50 km/u schakel ik door naar de 4 en bij de 60/70 km/u schakel ik al door naar 5.

    Bij stoplichten en oprit naar de snelweg is het iets anders.

    Bij stoplichten:
    1: tot 30 km/u
    2: tot 50 km/u (dan klinkt de motor echt lekker:schater:)
    3: tot 70 km/u (en dan daarna overschakelen naar de 5)

    Bij opritten naar de snelweg (er vanuit gaan dat er geen bochtenwerk is):
    1: tot 30 km/u
    2: tot 60 km/u
    3: tot 90 km/u
    4: tot 110 (of 120, hangt van de situatie af) km/u
    5: bij 120 km/u indien ik echt op de snelweg ben en met het verkeer mee rij.

    In feite schakel ik in rustige momenten tussen de 2000 en 2500 tpm en bij de snelweg bij 4000 tpm.
     
  6. Als het echt vlug gaat dan is t af en toe pas bij de 85 in zn 3 en 120 naar zn 4
     
  7. Dat kan veel harder Nick, iets van 150 in de 3e versnelling of zoiets :mrgreen:
     
  8. Lol, best lange overbrenging dan voor zo'n st.
    Heb de 1.6 laatst wel op 130 in z'n 3 gehad. Zat nog niet in de begrenzer maar het was mooi zat zo.
     
  9. hahaha klopt, maar deze titel wekt meer interesse. ;) En als je weet hoe je een motor lui krijgt, weet je ook hoe je het kunt voorkomen. :)

    Mijn auto is gelukkig ook nog niet lui, maar ik vroeg me af of rijden in zo laag mogelijke toeren wel zo goed is voor de auto.
    Ik ben absoluut geen langzame rijder, maar als ik eenmaal op snelheid ben schakel ik gewoon door tot zo hoog mogelijke versnelling. Maar blijkbaar is dat niet altijd even slim (lees: lagers gaan eraan)

    Maar af en toe als er een grapjas naast me staat is 80 in z'n 2 niet geheel ondenkbaar. (A) Op de snelweg invoegen met 130 in z'n 4, maar in de bebouwde kom 60 in z'n 5. En aangezien 44 km snelweg elke dag verleden tijd is, was ik wel benieuwd hoe jullie over binnen de kom schakelen denken.
     
  10. 80 in zijn 2? Is dat het maximale van een 2.0? Mijn Fofo 1 mk1 1.6 16v doet bij echt plankgas in zijn 2 94km/u. Is wel bijna tegen de toerenbegrenzer (6800 toeren) aan...
     
  11. Nope, niet het maximale, maar boven de 6000 toeren heb ik niet bepaald het idee dat hij sneller wordt. ;) Kun je beter opschakelen en weer vol gas geven. :)
     
  12. Dan moet je auto wel lui zijn, als ik dit filmpje zie zit juist tussen 6000 en 6500 tpm nog een behoorlijke versnelling:
    http://youtu.be/m8WyXZ2iSew :schater:
     
  13. De focus 2 heeft een veel kortere overbrenging.
    ik heb nu allebij en ik merk gewoon waar ik met mijn focus 1 nog door kan trekken, gaat bij de focus 2 niet lukken.
     
  14. ik denk dat de focus2 2.0 andere bakverhoudingen heeft dan men fiesta , wat draait een focus bij 120 als ik vragen mag ? mijn fiesta doet dan 3650 rpm

    en boven de 90 doortrekken in 2 lukt wel , maar dan is eigenlijk de fut er wel uit , en kan ik beter doorschakkel (heb toch pas in 3de versnelling de volle PK's schijnbaar )
     
  15. #35 vinnie50, Dec 21, 2011
    Last edited by a moderator: Dec 21, 2011
    Hummm, zo'n sportieve rijder ben ik nou ook weer niet. ;) Schakel eigenlijk altijd voor de 6.000 toeren. Zal eens keertje proberen erboven te komen... ;)

    Geen idee hoeveel toeren bij de 120 km/h.

    Overigens, in het volgende filmpje schakelt hij ook niet pas bij 6.800 toeren, en is ook een MK2 1 in plaats van MK2 2 in jouw filmpje...

    http://www.youtube.com/watch?v=qdpSTJuMiqk&feature=related
     
  16. Bakverhoudingen zijn hetzelde zolang het maar een mk2 is, dus dat maakt niet uit voor filmpjes:
    120 km/h 3429 tpm in 5
    90 km/h 6929 tpm in 2;).

    Dit zijn wel echte km dus tel er maar 6 bij op als je opde teller kijkt.
     
  17. Bij mij staat ie bij 120 toch ruim voor bij de 3500 rpm
     
  18. Jij hebt toch ook een fiesta, dus dat zou goed kunnen!
     
  19. elke dag snelweg
    zo uit mijn hoofd zit ik op 3200 bij de 120 en mijn teller zijn echte km's
    ree 110 op een weg en kreeg binnen dat ik 109 ree (kan goed zijn dat ik op dat moment 109 ree ook)
    dus van dat moment weet ik dat het altijd echte km's zijn op de teller
    2800 bij 100 dacht ik

    dan kom ik op een overbrenging van pakweg 0.36 totaal
    denk dat dus de overbrenging van focus iets anders licht als van de fiesta
    eigenlijk had dus in de fiesta een 6bak in gemogen ivm 3700 rpm draaien motoren die weinig vermogen hebben

    verder heb ik zelf zetec 2.0 gehad ik kan vertellen dat overall de duratec beter trekt
    maar het grootste voordeel zit onderin boven de 3500 is denk zetec toch iets feller
    maar waar je dagelijks rijdt zit je onder de 3500 dus loopt iets fijner
     
  20. Een luie motor bestaat niet. Een motor leeft immers niet en bestaat voornamelijk uit aluminium, gietijzer en staal. Sommige denken dat een auto lekker snel reageert door hem op zijn staart te trappen. Dat is ook onzin, omdat een motor niet kan leren en geen geheugen heeft. Je kunt iedere avond je auto een goede nacht wensen, maar dat doet hem weinig...

    Een motor kan wel vermogensverlies krijgen, waardoor hij gewoon langzamer aanvoelt (en ook is). Oorzaak is slijtage, vervuiling of een combi van beide. Slijtage en vervuiling worden veroorzaakt door het gebruik. Doorsnee advies: rij geen korte stukjes, rij de motor warm
    (met een redelijk constant toerental, niet hoog en niet te laag) en rij gewoon normaal. Te lage toerentallen leiden tot slijtage van lagers en tot vervuiling indien de motor niet warm is. Te hoge toerentallen leiden over het algemeen tot alleen slijtage. Bij een diesel leiden hoge toerentallen ook tot vervuiling. Veel voorkomend is hier vervuiling van de EGR.

    Normaal gebruik, langere afstanden rijden en regelmatig onderhoud voorkomen een 'luie' motor. Mocht je een tragere motor hebben, probeer het dan eerst met schoonmaken. Dat is over het algemeen het goedkoopst. Hiervoor zijn genoeg middelen in de handel om aan de brandstof of aan de olie toe te voegen. Indien je een middel aan de olie toevoegt, dan altijd na de reiniging de olie verversen.
     

Share This Page