2.0i 16V 145pk Hoe krijg ik mijn motor lui?

Discussie in 'Performance' gestart door vinnie50, 20 dec 2011.

  1. Ik vroeg me eigenlijk af wat slecht is voor de motor, en een motor lui maakt:

    A: Gewoon normaal optrekken tot 3.000 toeren, en dan weer schakelen, totdat je op snelheid bent, en zo hoog mogelijk doorschakelen. 60 in de 5 (1.300 toeren, zo goed als onbelast)

    B: Rustig optrekken en en rond de 2.500 toeren schakelen...

    C: Of anders, namelijk.....



    Wat ik momenteel doe, is best wel snel optrekken (boven gemiddeld) schakelen rond de 3000 toeren, en daarna in zo hoog mogelijke versnelling zetten. Zo houd ik het plezier van een 2.0, maar rijd ik toch zuinig. (1:9 in de stad)
    Maar laatst begon mijn Multi-riem te piepen, en heel af en toe lijkt het alsof hij schokt met gasgeven. Maar dit is zo minimaal dat ik me afvraag of het zo is. Ook lijkt hij af en toe een fractie van een seconden te laat op mijn rechter voet te reageren.
    Het kan zijn dat dit allemaal zo hoort, maar dan zou ik dit graag bevestigd willen zien. ;)

    Alvast bedankt!
     
  2. #2 rfknol, 20 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2011
    Een motor vind het niet erg om te werken. Lage toerentallen zorgt voor een hoge belasting van de motor. Dit omdat de motor weinig vermogen kan leveren en het kleine beetje wat hij kan leveren bijna allemaal moet gebruiken om de auto op snelheid te houden. Luie motor krijg je voornamelijk als je vroeg schakelt en weinig gas geeft en dit dan over een langere periode.
    Oh ja, in lage toerentallen rijden kost je lagers. Alles wat je dan bespaard hebt op brandstof geef je dan in meervoud uit aan reparatie of vervanging van de auto...
    Een motor krijg je lui door vvroeg schakelen en weinig gas geven (langzaam accelereren) over langere periode.
     
  3. Bedankt voor je antwoord:

    De vragen die daarop volgen zijn dan: wat is het minimum aantal toeren dat goed voor de auto is tijdens het rijden?

    En is het wel goed voor een auto om 45 minuten lang 190 te rijden?
     
  4. je maximale koppel wordt meestal bereikt rond de 3000toeren. In dat gebied heeft je motor het dus het makkelijkst en lijkt me dan ook het beste ivm slijtage (tenminste, dat lijkt me zo voor m'n gevoel, weet alleen niet of het ook klopt)
     
  5. Klinkt inderdaad logisch, maar lijkt me niet dat er veel mensen zijn die met 3000 toeren door de bebouwde kom rijden... althans, ik krijg dan al snel de neiging om te schakelen, of meer gas te geven.
     
  6. ik denk als je bij 3000 schakelt dat je net op de goede toerental terecht komt
    ik schakel zelf ook altijd rond de 3000.
    want als je volgens het nieuwe rijden bij 2500 schakelt kom je bij je volgende versnelling rond de 2000rpm te recht, wat ik zelf te laag vind
     
  7. Als ik constant rijd( 80 in de 5, of 50 in de 4, rijd ik toch netjes 1500-1800 toeren.
    Heerlijk rustig rijden dat.
    Schakel vaak wel pas rond de 3000 op
     
  8. Ik denk idd dat rond de 2000 toeren een fatsoenlijk toerental is om constant mee te rijden.
    Ik merk dat als ik (met m'n diesel) te lage toeren draai dat de motor begint te brommen en hij reageert bijna niet op het gaspedaal. Ik weet niet hoe dat met benzine is, maar ik denk dat daar ook wel iets dergelijks mee te merken is.
     
  9. Hummm, dat brommen begint bij mij pas onder de 1100 toeren. En ik vind 1.500 en 1.800 toeren ook heerlijk rustig rijden, maar ik vraag me inderdaad af of dit wel goed is voor de motor. :) En wat betreft die lagers... ik ben verkocht. ;) Voortaan rijd ik weer netjes minimaal 2000 toeren.
     
  10. Rijd gewoon met gezond verstand;). Op een constante snelheid op een gelijke weg, kan ik met mijn diesel makkelijk rond de 1600 tpm rijden. Wil je dan versnellen geeft dan tot 2000tpm heel weinig gas, daarna kan je het pedaal vloeren. De hoeveelheid gas die je in lage toerengebied geeft moet in verhouding zijn. Wil je snel optrekken dan moet je terugschakelen. Ten minste zo rijd ik altijd, nooit problemen mee gehad.

    Verder is 3000tpm toch niet laat om te schakelen bij optrekken met een benzine blok?

    Mijn ervaring is verder ook, dat wanneer je altijd laat opschakelt dat een blok in het lage toerengebied lui kan worden. het beste lijkt mij dan ook om het een beetje af te wisselen.
     
  11. Bij diesel schakel je naturlijk eerder dan met benzine motor, en diesel op hoge toeren jagen lijkt met niet echt gewenst
     
  12. Ben ik niet met je eens, als ik in een 1.6 benzine rijd kan die net zo makkelijk of zelfs makkelijker 1600tpm draaien. Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met de korte overbrenging van de versnellingsbak. Verder kan je een 1.6 tdci prima tot 3900tpm doortrekken, maar niet tot 6000tpm:badgrin:. Ik schakel met warme motor bijna altijd pas bij 3000tpm of hoger bij optrekken, maar ik trek altijd redelijk stevig op.
     
  13. Hangt het allemaal niet ontzettend af van je gemoedstoestand en het aantal Nm's dat de motor kan produceren :mrgreen:

    Is de gemoedstoestand snel, snel, snel dan gaat het gas erop, 6000 toeren zijn dan geen uitzondering. Niet echt zuinig dat weet ik, maar wel leuk (af en toe)

    Nu ben ik de afgelopen jaren benzine auto's gewend met voldoende koppel dus lui schakelen is me niet geheel onbekend. Toerentallen van 2000 of minder zijn volgens mij geen enkel probleem, je moet dan natuurlijk geen haast hebben ;)

    Zelf trek ik al snel door tot 3500 toeren en sla, afhankelijk van het type weg waar ik rijd, een aantal versnellingen over, bv van 1 naar 2 naar 4 naar 6. Lekker snel op kruissnelheid waarbij de toeren rond de 2000 liggen ;)
     
  14. de focus bij mij komt niet onder de 4000 toeren :P tenzij je op 50 km weg ofsow zit ;)
     
  15. 80in5=2500rpm
    120in5=3650rpm

    gelukkig al vanaf 2500 rpm voldoende koppel om lekker door te rijden , rotonde's in 3 zijn dan ook geen probleem
     
  16. met mijn diesel

    bij 50 pas naar de 3
    bij 70 pas naar de 4
    bij 90 pas naar de 5

    dat nieuwe rijden is ideaal toepasbaar op lange slagmotoren (vrachtwagenmotoren) en niet op personenauto's/bestelbusjes. dat is allemaal korteslag;)
     
  17. Met benzine:

    Ik schakel over het algemeen tussen de 2500 en 3000tpm.
     
  18. Daar zit natuurlijk ook weer wat in. :)
     
  19. Ik schakel over tussen de 2500 en 3000 toeren {maar ook wel eens bij 6000:mrgreen:)

    daar schakel ik helemaal niet mee ik rij met een automaat :baeh:
     

Deel Deze Pagina