1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

heeft onze 1.6 tdci 2006 lekkende verstuivers?!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FFWTitanium, 5 apr 2010.

  1. Goedenavond,

    Wij hebben sinds 2 januari een fofo wagon diesel.
    Eerste maanden alles prima, maar laatste weken hebben we last van stank in de auto als we stilstaan.
    Ook horen we een soort getik als ie stationair loopt.
    Auto heeft 191.000 km gelopen, en loopt en rijd verder prima.

    Vanavond toch eens besloten te onderzoeken waar dit vandaan komt, dus motorkap open, kap van het blok.
    Wat ik daar aantrof, daar werd ik niet blijer van.
    Allemaal zwarte drap bij de eerste en vooral de vierde verstuiver.

    Heb me een beetje in de materie proberen te verdiepen, en ik concludeer dat ook wij last hebben van lekkende verstuivers.

    Dit moet uiteraard gefixt worden, dus had een paar vragen.
    - Ik heb gelezen dat het waarschijnlijk de brandringen/plaatjes zijn die kapot zijn, dit zou een kwaal zijn. Klopt dit?

    - Graag zou ik willen weten wat dit geintje me ongeveer gaat kosten.
    Iemand een idee?

    - Is dit zelf te vervangen of kan ik beter naar de dealer?
    In geval van dealer, zijn er nog aan of afraders in de omgeving drechtsteden?

    Hoop dat iemand ons wijzer kan maken.
    (en hoop dat het betaalbaar kan blijven, komt erg slecht uit nu, maar goed.....)
     
  2. Ik heb hier ook ervaring mee.

    Je moet eerst zeker weten wat precies lekt. Is het olie of is het diesel.
     
  3. De smurrie lijkt op een teerachtige substantie, heb je daar iets aan?

    Hoe kan ik bepalen of het diesel dan wel olie is?
     
  4. Bij mij is het, onder garantie, na 6X!! opgelost. Als het vloeibaar is en zwart is de kans groot dat het olie is. Is het meer aangekoekt dan is het meestal diesel die lekt rond de verstuiver.

    Olie lekkage bij mij:
    - was niet verholpen na twee keer de keerringen van de verstuivers te vervangen.
    - oplossing was de hele kleppendeksel eraf en opnieuw kitten, nieuwe brandplaatje en nieuwe keerringen.

    Brandstof:
    - veelal een verbrande/diesellucht in de auto.
    -komt het van de verstuiver (waarschijnlijk wel) of van de retourleidingen er boven.
    -lekt de afdichting of de verstuiver zelf?

    Wat ik denk:
    -als de verstuivers het tikkende geluid veroorzaken, dan duidt dit toch op lekkende verstuivers. Deze zijn dan los getrild en moeten worden aangedraaid. Alleen zal dit waarschijnlijk niet het probleem oplossen omdat, zeker als je ermee doorrijdt, er rotzooi tussen zit. Is een verstuiver niet kapot. Dan moeten ze er allemaal uit, alles schoon maken, nieuwe keerringen en brandplaatjes. Al met al is dit duur!

    Controleer ook even de beugel die over de brandstoffilter zit (vierkant bakje dat recht aan je blok hangt), deze breken wel is af en kan ook een tikkend/ratelend geluid geven.

    EDIT:
    Hier een voorbeeld:

    http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=2&t=11603
     
  5. mocht je een nog een goede garage willen weten in de drechtsteden kan ik je ford wensveen in alblasserdam aanbevelen, zijn klantgericht en hebben een goede service + vaak leuke aanbiedingen
     
  6. morgen ff langs bij ardea in zwijndrecht voor een inventarisatie
    maar heb er niet zo'n hoge pet van op van die gasten
    die hebben me pa, die problemen had met z'n half jaar oude c-max, vrij lang van het kastje naar de muur gestuurd zonder het probleem op te lossen.
    dat is uiteindelijk wel goedgekomen, maar daar was wel een dikke vette brief voor nodig.

    Dus ook ff langs alblasserdam denk ik, zo ver is dat ook weer niet
     
  7. Heb ardea laten schieten, gelijk maar naar Wensveen gereden.

    Voorzichtige schatting komt uit op ca 300 Eurootjes

    Ben benieuwd, komende woensdag moet ie.
     
  8. das nooit leuk, maar ja, beter repareren voor de boel echt stuk is.
     
  9. Ik heb ook eens een lekkende verstuiver gehad. Ik heb de verstuiver laten reviseren bij Buchli in Harderwijk en die rekende een vierde van wat Ford ervoor zou rekenen. Hoeveel het me precies heeft gekost weet ik niet meer, maar het viel erg mee. Ik heb inmiddels velen tienduizenden km's zonder problemen gereden.
     
  10. Probleem is verholpen
    Ze hebben alles gereinigd en 4 nieuwe afdichtingen geplaats.
    Totale kosten 384 Euro.
    Daarbij zit tevens een dag autohuur en een nieuwe inlaatslang van luchtfilter naar turbo, die bleek met tape te zijn gefixt.

    Valt mij al met al nog mee gelukkig
     
  11. Let er wel even op met deze KM stand dat je de distributie tijdig laat vervangen (200.000) En als je niet 100% zeker weet wanneer de olie ververst is, ook vervangen, want je moet het er niet op gokken met deze motoren.
     
  12. Distributieriem is vervangen bij 180 dkm.

    Auto is ex-lease en heb bij aanschaf een komplete uitdraai gekregen van de leasemaatschappij van wanneer de beurten zijn geweest, bij welke km-stand er wat gedaan is, tot een lampje verwisselen toe.
     
  13. Oke top! Ik zou alleen zelf de beurten om de 15000 doen ipv om de 20.000.
    Heeft hij bij 180000 ook een beurt gehad zeker?
     
  14. Even een vraagje dat hiermee misschien te maken heeft:

    In september was de km stand van mijn 1.6 TDCi 156000, nu zit ie rond de 191000. De laatste tijd vind ik dat ie wat meer nagelend klinkt, meestal bij koude motor. Nu las ik dat dit nagelen wel eens iets met de verstuiver te maken kon hebben, dus ik was even onder de motorkap wezen kijken voor aanwezigheid van drab en dat soort zooi. Zo heel ernstig zag het er niet uit, maar toch wilde ik de situatie hier even laten zien, om te kijken wat de experts hier ervan zeggen.
    [​IMG]
    en wat meer uitgezoomd:
    [​IMG]

    Bij alle verstuivers zit er wel wat vuil, maar kan dit kwaad of niet? In elk geval niet zo'n erge drab als wat op die link te zien is op pag. 1 van dit topic (belgisch forum). Tijdens het rijden merk ik geen verschil in elk geval qua motorloop en karakter e.d.
     
  15. Dit is een lekke verstuiver waarschijnlijk de aansluiting dus niet de verstuiver zelf. Waarschijnlijk geen olie dan is het veel meer vloeistof qua substantie. Of het kwaad kan ligt vooral aan de oorzaak van het lek. Wel zal het probleem alleen maar groter worden en de verstuivers helemaal vast zitten. Ook zal je wat compressie verlies hebben.
     
  16. Brandplaatjes van de verstuivers laten vervangen!
     
  17. Of zelf doen.;)
    Ik heb op het Belgische forum een kleine "how to" geplaatst hierover.
    how to lekkende verstuivers 1.6 TDCI
    Is vrij makkelijk zelf te doen....

    Greetz

    BIG charlie
     
  18. Mooi topic, maar weet je misschien met hoeveel NM je de bouten moet aandraaien?
     

    1. N.B.: Zet de moeren van de verstuiversteun zo vast, dat de verstuiversteun horizontaal blijft.

      Gebruik het speciaal gereedschap en zet de moeren van de verstuiversteun in twee fasen vast.
      1. Fase 1: 4 Nm
      1. Fase 2: 75 graden
    1. [​IMG]LET OP: De beide wartels van de ene verstuiverleiding moeten met fase 1 en 2 worden vastgezet alvorens met de volgende verstuiverleiding kan worden verder gegaan. Het niet opvolgen van deze instructie kan leiden tot beschadiging van de verstuiverleidingen.

      Zet de wartels van de verstuiverleiding in twee fasen vast.
      • Fase 1: 20 Nm.
      • Fase 2: 25 Nm
     
  19. vervang ALTIJD de verstuiver leidingen nadat deze los zijn geweest!
     

Deel Deze Pagina