1.8 tdci is sinds 2001 op de markt en idd een doorontwikkeling van de 1.8 tddi maar daarom zou je zeggen dat ipc. de 1.8 tdci meer problemen zo hebben omdat de 1.6 een nieuw ontworpen blok is en de 1.8 een gemodificeerde
de 1.8 is in de tussentijd wel wat gewend Als ik me niet vergis is hij zelfs ooit als 1.6 blok begonnen en is later opgeboord naar 1.8 (1751cc). Ondanks dat blijft het een heerlijk motorblok
Wat me wel opvalt is dat de 1.6tdci's met roetfilter meer last hebben van kapotte turbo's dan die zonder roetfilter. De garage waar ik de vriendin hare kocht rade ook aan een fofo zonder roetfilter te nemen. Hebben nu een 1.6tdci met 90pk genomen en deze laten tunen naar 119pk. Hopelijk blijft ze van turbo problemen gespaard. Doen om de 7500km onderhoud. Doe ik met de mijne ook trouwens aangezien we niet veel rijden.
Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Intressant. Ben benieuwd of er verder onder de techneuten hier ook deze ervaringen rondzwerven.
Nee, het ligt in de lijn der verwachting dat een doorontwikkeld blok minder problemen kent dan een nieuw ontworpen blok.
Kijk de verstuivers ook regelmatig na. Door lekkage kan er brandstof het blok in lopen en dat is ook niet bevorderlijk voor de levensduur.
dat hoeft niet hoor mike de 1.8 is niet specifiek ontworpen en berekend voor commonrail inspuiting, de 1.6 daarentegen wel.. zo is bijvoorbeeld het onderblok is steeds hetzelfde gebleven, terwijl er op compressiegebied en turbo zeker dingen zijn veranderd. ik denk eerder dat het met toleranties te maken heeft @roetfilter: dit kan logisch zijn omdat als je een dpf hebt, je meer uitlaatgastegendruk hebt, terwijl (zeker bij een turbodiesel) zo min mogelijk uitlaatgastegendruk gewend is
Qua kilometers kan een turbo heel lang meegaan mits je hem met respect behandel. De mijne is helaas ook kapot gegaan maar ik was er op tijd bij, alleen het lager stond nog maar op afsterven maar dat was pas bij een kilometerstand van 268.000Km. Heb een turbo van de sloop opgehaald die nog maar 21.000Km gelopen had en deze draait momenteel als een trein. De olie vernieuwing gebeurt bij mij keurig om de 20.000Km en het brandstoffilter om de 60.000Km. Heb nu 287.000Km op de klok staan and still going. Netjes de motor warm draaien en dan niet kijkend naar het wijzertje van de watertemperatuur want dat is een stuk sneller warm dan de olie, na de rit ook netjes de motor nog een kleine minuut stationair laten draaien. Advies van mij kant is dan ook indd kijken voor een ander motorblok, je zal wel rekening moeten houden met een kosten plaatje van een 3000,- denk ik, tenminste als je het blok bij de dealer in laat bouwen. Broekhuis in groenlo heeft redelijk veel blokjes staan met weinig gedraaide kilometers en geven goede garantie op de spullen. Blokjes zijn meestal ook helemaal compleet met turbo etc.
als we over turbo's praten is op tijd olie verversen heeeeel belangrijk je kan de olie zien als het bloed van de motor
auto rijdt weer lijkt wel een nieuwe motor hebben de collegas van de werkplaats weer goed gedaan. dit koste me dus 935 aan onderdelen en een snipperdag inleveren. nu rustig inrijden en over 3000km nog een keer olie en filter verversen.
Ik heb vandaag de carterpan er van onder gehaald en geen vuiltje gezien. Gezien de discussies die op de forum staan, heb ik het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb ook het filtertje van de turbo gecontroleerd (ik moest toch de uitlaat er van onder halen ivm de beugel) maar alles was mooi schoon. Ik heb nu nieuwe olie (formule 1 van Ford) en ik heb het oliefilter vernieuwd. Ik ga vanaf nu de olie om de 15000km verversen. Ik ga er van uit dat ik me geen zorgen meer hoef te maken.
@hierboven zo heb ik dit ook een keer gezien bij een klant carterpan zat beetje olie en rest was stroop wat er in zat 1cm tot 1.5cm dik stroop/drap 2800euro totaal en alles was ok motor niet uit geweest en gelukkig de olietoevoer kanaal van de turbo goed doorgespoten met lucht verstuiverlekkage als hij dit heeft is na onderzoek eigenlijk bij alle turbo gevallen de oorzaak vandaar peugeot (zelfde motor psa en ford samenontwikkeld) dit heeft gezegt dat je dit moet controleren en beste brandplaatjes vervangen als je turbo kapot gelopen is door gebrek aan smering ergste wat we hebben moeten doen was met nieuwe turbo en olie met toevoeging de olie warm laten draaien warm aftappen en opnieuw nieuwe olie erin op peilstok zag het mooi uit na proefrit niet pikzwart maar wel normaal zwart zo als hij uit ziet bij elke keer olie verversen en keer starten