1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

grote turbo problemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focuswal, 23 nov 2011.

  1. vandaag is mijn turbo van mijn 1.6 tdci bj2006 ermee op gehouden.
    nu blijkt dit een groot probleem te zijn bij dit type .
    zijn er hier meer mensen mee bekend.

    nu blijkt bij de nieuwe turbo ook een complete modificatie gedaan te moeten worden.

    turbo div leidingen motor compleet spoelen carterpan vervangen
    kosten ong 1000 euro voor de onderdelen

    werk gelukkig in garage dus arbeid wordt niet veel kosten gelukkig.
     
  2. wat is dan de oorzaak van de kapotte turbo?
     
  3. Dit is een vaker voorkomend probleem.

    er moet een hele procedure uitgevoerd worden om te controleren of de olie opbrengst nog goed is om de nieuwe turbo heel te houden.

    ook moet de motor doorgespoeld worden.

    er is bij de dealer een Technische Service Brief van waarin dit allemaal beschreven staat.
     
  4. #5 Gerrit-jan, 23 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Edit

    Groeten
     
  5. motor kapot, waarom welke rede hebben ze gegeven
    roetfilter kapotm waarom welke rede hebben ze gegeven

    als turbo overleden is.
    dan moet er gekeken worden of je genoeg doorstroom hebt van olie
    als je dit hebt hoef je de carterpan niet perse onderuit te halen
    wordt wel gezegd maar oliekanaal is open, anders zou er ook geen olie stromen
    dacht dat minimum van 500ml per minuut (of was het 10minuten)

    heb je geen olie hier dan moet je inderdaad carter onderuit
    om alle oliekanalen schoon te maken
    ergste geval is de oliepomp kapot waardoor de hele motor geen olie krijgt
    maar dit kun je direct zien aan de krukas of hij olie of niet heeft gehad

    olie wordt gemeten van retour van de turbo

    alleen turbo vv ben je 1600-1800 verder
    als je het goed wil doen moet je nog eens 800-1000 bijtellen
    dit is inc arbeid


    dus aan gerrit-jan
    motor en roetfilter ???
    heb ik vraagtekens bij
    motor kan als de complette motor geen olie heeft dan kan de turbo en motor kapot gaan
    roetfilter defect, lijkt me sterk dit ivm peugeot exact dezelfde motor heeft en pas preventief opgegeven worden bij 240.000km
    eerder niet tenzij een storingcode daarnaar toe gaat, maar dan hebben we andere zaken uitgesloten


    geluk wat je hebt is dat je op de sloop auto"s met lagere km-standen staan en dus complete motor met turbo en roetfilter in jouw auto kan laten plaatsen
    het maakt niet uit of het een ford,peugeot of citroen is
    psa heeft samen met ford deze motor
     
  6. #7 Gerrit-jan, 23 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Edit

    Groeten
     
  7. te lang met de zelfde olie gereden is de kans

    mijn ergste geval was klant die 70.000km met dezelfde olie heeft gedaan
    teller stond op -50.000 en onderhoud is om de 20.000 (vandaar 70.000km)
    er kwam hier totaal geen olie meer uit retour

    carter onderuit gehaald en bleek 1.5cm oliedrap onderin te carter te liggen
    haalde ook de carterplug uit en kwam 0.0 olie uit
    totdat ik met schroevendraaier in het gat prikte

    daar heb ik dus ook alles gereinigd en daarna oil flush (had eigenlijk van te voren moeten zijn zodat we met warme olie afkunnen tappen, dit inc vuil)
    nu hadden we met nieuwe turbo de oil flush gebruikt

    probleem was toen weg en alles was goed verder
    was geen pretje om dik 2liter drap eruit te moeten scheppen

    dus ook al ziet het erg uit als je het doet kan het ook goed gaan
     
  8. #9 Gerrit-jan, 23 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Edit

    Groeten
     
  9. dat wordt weleens gezegd dat wanneer verstuiverlekkage niet verholpen wordt dit tot gevolg kan hebbend dat turbo kapot gaat
    dit zou kunnen doordat bij warme motor de lekkage strooperig is
    en als dit boven in de kop komt krijg je dus ook eerder dicht geslipte motor
    maar dit heb ik nooit zelf meegemaakt op deze manier

    turbo gaat voornamelijk om de volgende rede kapot
    te lang met de zelfde olie rijden 20.000 is interval advies 15.000 verversen het beste is
    bij een rit motor eerst 5 a 10 seconden stationaair laten draaien voordat je af zet, turbo draait op top 240.000rpm en staat dus niet meteen stil als je de motor afzet
     
  10. Wat ontzettend lage kilometerstanden, ik ga morgen over de 175.000km. Begin hem toch een beetje te knijpen:?. Gekke is dat ik nog nooit iets aan de turbo heb gemerkt. Hij trekt vloeiend tot 4000tpm, geen overdreven harde fluit te horen. Dus hoop probleemloos tot 200.000km te rijden, dan gaat de auto de deur denk ik uit.

    Auto krijgt om de 20.000km nieuwe olie (gewoon het standaard onderhoud bij de dealer), wordt wel netjes warm gereden daarna maakt ik graag gebruik van het koppel;).

    Ik weet niet of ik 3 tot 4000 euro aan de auto zou uitgeven. Geloof dat ik me verlies zou nemen en nooit meer een 1.6 tdci zou nemen. Laats een proefrit gemaakt met een 2.0 tdci, eigenlijk viel die motor mij een beetje tegen. Het rijdt soepeler, maar de motor bromt veel meer. Moeilijk om wetenschappelijk een oordeel te vellen, maar voor mijn gevoel maakt de 2.0 tdci meer lawaai dan de 1.6 tdci. Stiekum kijk ik naar een Mondeo, rijdt op de snelweg echt een klasse beter:shhh:.
     
  11. #12 Gerrit-jan, 24 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Geen idee!

    Mvg
    Gj
     
  12. Sloop motor zoeken met weinig km. Ben je voor zo`n 1500 klaar. Auto verder servicen om de 15.000km. En op tijd olie peilen. En lekker doorrijden.
     
  13. zit er dan niet iets van garantie te regelen bij partij waar je de auto hebt gekocht

    bij elke garage zijn ze verplicht op garantie te verlenen
    3maanden garantie op motor en versnellingsbak is het minimum
     
  14. #15 Gerrit-jan, 24 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Eit

    Groeten
     
  15. auw dat is inderdaad een grote domper
    kans is groot dat andere partij het wist, maar dat is moeilijk te zeggen

    maar geluk is dat er veel van deze motoren zijn
    naast ford dus ook peugeot en citroen waar ze ook meer voor gemaakt zijn en ontworpen zijn
    volgens mij behoort zelf de dv6 als eerste met commonrail techniek onder de 2.0, nadat mercedes dat bij bosch had afgekocht voor 5jaar waardoor nietmand dan mercedes zelf onder de 2.0 mog zitten
    achter de schermen werdt aan deze al gewerkt
     
  16. nou mijne staat op 175000 heeft 10000 geleden beurt gehad en roetfilter is toen ook vervangen ex lease auto dus altijd goed onderhoud netjes elke 15000 volgens boekje.
    ook ik merkte niets laat hem altijd half minuutje wachten met uitzetten na een rit maar toen dinsdag ineen keer vreemd geluid en geen vermogen meer.
    nu op werk gaan we de motor reinigen en reviseren in de rustige uurtjes

    onderdelen zijn nu 1000 euro arbeid een snipperdag opnemen.maar toch komen werken.
     
  17. @focuswal:
    Die berichten wil ik niet horen!:lol: 15.000 is niet volgens het boekje, dat is 20.000 bij Ford. Dus hij is zelfs beter behandeld dan Ford voorschrijft.
     
  18. de dv6 is niet de eerste commonrail motor onder de 2.0 ltr inhoud hoor;)

    zo had renault de 1.9 dci al en ford de 1.8 tdci;) en dat zijn beide commonrail motoren;)
     
  19. @kolere
    olie verversen om de 15.000km is bij deze motor bij peugeot volgens boekje
    dit is als je verzwaard onderhoud zit
    dat is als je meer dan 50.000km per jaar rijdt
    maar ook als je veel kleine ritjes maakt met van stoplicht naar stoplicht

    simpel gezegd zit eigenlijk iedereen op verwaard onderhoud in nederland
    echter iedereen houdt 20.000km aan
    en meeste denken dat dan 8000km eroverheen niet zo erg is
    terwijl ze dus bijna 2x zoveel rijden dan bij verzwaard onderhoud normaal is

    @hierboven
    dacht altijd dat focus 1.8tddi was en na 2002 pas commonrail werdt met de 1.8tdci

    verdere verschil is 1.8tdci is doorontwikkelde 1.8tddi
    maar de dv4 en de dv6 zijn van de grond af aan al ontworpen als commonrail motor
    misschien dat ze dat bedoelde dat de dv familie de eerste met direct al commonrail en geen doorontwikkelde motor
     

Deel Deze Pagina