1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gerammel bij de motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rfknol, 12 jul 2010.

  1. en hoeveel km heb jij er mee gereden?

    het is niet voor niets dat de designafdeling van ford destijds voor het toen duurdere dubbelmassavliegwiel koos.....
     
  2. enkelmassa heeft er nu 105.000km opzitten en draait 406 koppel. Dus kan ik wel zeggen dat bij mij de handel getest is. Buiten kapotte airco radiator en vervuilde egr klep nog niks kapot gehad. Krijgt wel om de 7500km onderhoud.
     
  3. Ford heeft ook voor een bepaald soort staal en lakwerk gekozen voor de carrosserie, nou dat heeft ook niet helemaal goed uitgepakt he?

    Wat ik wil zeggen: niet alles waarvoor men kiest hoeft later beter te zijn.

    Als Ford en VW wisten dat de DMFs zo snel kapot zouden gaan zouden ze een andere oplossing hebben verzonnen en ze anders geconstrueerd hebben.
     
  4. het grote probleem van dmv is de bestuurder die achter de stuur kruipt
    een diesel die rustig loopt is vele malen fijner dan een oude tractor

    hiervoor hebben ze dus de dmv voor bedacht
    trilling in het vliegwiel eruit halen in plaats van koppelingplaat met tangiaalveren erin
    grote voordeel is dat hij krachten absorbeert waardoor de bestuurder eigenlijk niet voelt of de motor loopt
    techniek is veelvuldig getest en resultaten waren perfect

    toen op de markt bleek dat de gewone bestuurder nergens last van heeft
    en een bestuurder die flink van optrekken houdt gaat de dmv kapot bij verschillende km-standen (bij vw veel gezien van taxibedrijf met kapotte dmv)
    van geluid of extra vibratie tot totaal geen aandrijving meer

    enige wat nu is dat de diesel nog steeds een dmv heeft zelfs voor bedrijfswagens (3.0hdi 170pk en 500nm koppel, ook die is kapot gegaan)
    een normale vliegwiel is mogelijk maar de krachten worden dan niet opgevangen in de dmv maar in de koppelingplaat echter voor stoplicht wordt op deze manier geen vibratie opgevangen
    met een dmv wel

    toekomst zal dmv toch blijven bestaan
    maar de techniek en ontwikkeling zouden veel moeten verbeteren
    in mijn 2.0 duratec zit hij ook in en voor stoplicht is het perfect, moet muziek uitzetten om zeker te zijn dat hij nog loopt(of kijken op de toerenteller)
    enige dat mijn aandrijfas bij 2000rpm trilling soms geeft
    maar dat is kompleet verwaarloosbaar
     
  5. #45 kolere, 2 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2012
    @Mike
    Vrij zinloze vergelijking de keuze voor lak- en plaatwerk zal vrijwel zeker een kostenafweging zijn, namelijk lagere kosten. De kosten van een dual mass flywheel waren toentertijd juist hoger. Daarnaast worden bij mij weten heden ten dage nog steeds bij vrijwel elk merk een dual mass flywheel toegepast in combinatie met een diesel motor. Verder is het dual-mass flywheel helemaal niet zo nieuw, Porsche gebruikte deze techniek al eind jaren 80.

    Als laatste moet je zelf de keuze maken. Als een DMF niet significant duurder is zou ik lekker een DMF kiezen deze gaat zeker weer 2 ton mee, daarvoor krijg je per definitie minder trillingen en vloeindere schakelovergangen en misschien bespaart het je een versleten versnellingsbak (al lijkt mij dit onzin). Als de tweede DMF bij 4 ton weer het leven geeft, denk ik dat de huidige berijder de auto niet meer in zijn bezit heeft. Ben je een uitzondering dan kan je serieus kiezen voor een 4p kit kiezen.

    Is dit niet erg kort door de bocht? Vrijwel elk DMF gaat er tussen de 2 en 3 ton aan. Bij mijn weten trekken taxichauffeurs doorgaans juist rustig op en beheersen ze de bediening van de koppeling goed.
     
  6. Of gewoon weer een DMF. Net wat er al eerder is gezegd, het grootste probleem is de behandeling van de DMF. Koppeling rustig behandelen en niet plotseling op laten komen en zo min mogelijk plotseling intrappen. Daar krijgt hij de grootste klappen te verduren.
    Een SMF kan alleen maar slijten in de zin van dunner worden, een DMF slijt ook doordat de veren of dempers hun werk niet goed meer doen. Dat dat eerder is dan dat een SMF volledig versleten is...
    Ik maak me er niet druk om, er zit bij mij een DMF in die in de tussentijd weer 40.000km meegaat zonder dat er rare dingen zijn voorgekomen. Ik verwacht dat de auto de deur al uit is op het moment dat hij weer versleten is.
    Het is en blijft de keuze van de bestuurder
     
  7. zoals werner zegt:

    in de 2.0 duratec ligt ie ook in.
    net als in de 2.0 in de ST170, deze heeft ook een DMV
    de 1.6 ecoboost: DMV
    de 1.0 ecoboost: DMV
     
  8. dan heb je geluk met die taxichaufeurs bij jullie bij ons rijden ze zo snel mogelijk als het kan vooral 's avonds laat wanneer de stad leegloopt

    over levensduur kan ik niet veel zeggen weet dat sommige bij 240.000 nog met de eerste hadden zitten maar toen de 1.6tdci voor beurt kwam, kwam hij inderaad voor grote beurt
    totale kosten lagen dik boven de 3000euro (grote beurt, voor de eerste keer d-riem en roetfilter aditief en tevens ook vliegwiel hoorbaar)
     
  9. Wat mag het kosten zo'n DMF te vervangen?

    Ik overweg een Focus II van eind 2007, futura wagon 1.8 tdci aan te schaffen, echter na proefritje merkte ik ook dat gerammel, bij verder navraag blijkt het inderdaad de DMF te zijn... deze willen ze nu wel vervangen, maar spraken over kosten van tussen de 900-1000 euro, 460 euro voor DMF zelf en 1,5 dag werk, klopt dat een beetje? Is kans niet groot dat ik binnenkort ook met versleten koppeling zit, of kan dit er wel volledig los van staat? (163.000KM gelopen)?
     
  10. Ik heb toen 1850 euro betaald. Daarbij zijn het DMV, het hydraulisch druklager en de koppelingsplaat vervangen. De koppeling vertoonde toen vergaande slijtage, hij was nog niet helemaal op maar ze hadden de boel toch los liggen.
     
  11. Pffff als ik dit soort bedragen lees, dan ben ik blij dat ik de reparaties zelf kan doen....
     
  12. Daar gaat je 13e maand :D
     
  13. #53 maniactheman, 21 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2014
    hahahah wel grappig heb je toch nog een 6 in lijn onder de kap:rock::rock::nocheer::nocheer:
    ik wil wel even kwijt dat als er mensen zijn die een vast vliegwiel willen plaatsen hou er dan rekening mee dat je de bak eerder kan vervangen.
     
  14. Is dat geen ijdele hoop dan? Als het niet de koppeling is, wat is het dan wel? Poelie? Wellicht dat je dan beter de koppeling kiest. Daarbij, als je de koppeling indrukt is het geluid weg immers. Ik zou toch zekerheid willen indien ik er mee op vakantie ga met een caravan er achter:nocheer:
     
  15. oh.. oeps.... Ik vergat tot de laatste pagina te scrollen voor ik reageerde...:schater:
     

Deel Deze Pagina