1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geluid bij het starten 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Triple, 1 sep 2009.

  1. Sinds een aantal dagen heb ik het volgende probleem, het heeft zich tot nu toe 2x voor gedaan. Als ik start is het net of het tandwiel van de startmotor over de starterkrans heen slaat (hoog krijsend geluid). Nu staat er pas 50000Km op de teller, dus het lijkt me wat snel dat er iets versleten is. Is het soms een kwaal bij dit type motor? Of is het iets anders ofzo.
     
  2. Die van mij heeft 125.000 gelopen en nog nooit zoiets gehoord. Het lijkt me, gezien de kilometerstand dat de auto toch nog geen drie jaar is? Dan heb je nog 100% garantie, dus ik zou de dealer er naar laten kijken.
     
  3. Ik heb de auto bij een niet Ford dealer vandaan, maar ik heb nog garantie. Ik dacht misschien is het een vaker voorkomend probleem.
     
  4. Wel op dit forum gelezen een raar geluid als je veel stroomverbruikers aan hebt bij het starten (airco, voorruitverwarming, achteruitverwarming etc), dit heb ik niet overigens. Maar een geluid als jij beschrijft niet, bij mij weten is het geen bekend probleem. Maar het lijkt op een kapotte startmotor, of waterpomp etc.
     
  5. Het zal wel het tandwiel van de startmotor zijn of de starterkrans.
    Ik ga morgen de Forddealer wel eens bellen.
     
  6. Hallo,

    Ik heb hetzelfde probleem gehad, en het bleek het vliegwiel te zijn.
    Dat is een veel voorkomend probleem bij de ford focus, ik heb zelf een 1.8 TDCI.
    Heeft er iemand ervaring met het uibouwen van de radio / 6 cd wisselaar, want er zit 1 cd vast en komt er met geen mogelijkheid meer uit!!??
     
  7. Het vliegwiel kan het wel zijn maar volgens mij is het niet een bekend probleem bij de 1.6 tdci. Die "foute" dual mass wielen bij bij mijn weten alleen bij de focus I gebruikt en ook toentertijd bij VW etc. Je radio kan je proberen hem uit de stekker van de radio te halen dan key code invullen. De radio reset zich dan en vaak komt die er dan wel uit. Het schijnt een bekend probleem te zijn bij de sony 6 cd speler als je er ook 6 in doet.
     
  8. :hijacked:
    Hoi, Welkom. Doe je eigen vragen even in je eigen topic, deze onder entertainment. Dat is wel zo lekker voor de TS van dit topic.

    :ontopic:Als je garantie hebt, dan heel snel naar de garage!! Een startmotor of starterkrans slijt natuurlijk sneller bij een auto die vaak start, dus bij kleine stukjes dan op een lange rit. Per saldo is dat spul dus sneller versleten bij een auto die minder kilometers heeft. Uitzonderingen daargelaten.
     
  9. Thanx,
    Vandaag bij de ford geweest, schijnt geen bekend probleem van dit type te zijn (al lees ik op een Belgisch forum dat je al blij moet zijn dat een 1.6 het uberhaupt doet, want alles schijnt eraan stuk te gaan).

    Tja 50000 km in 2 jaar vind ik niet zo weinig, dat ie alleen voor korte stukjes is gebruikt.

    Nouja, ze gaan de startmotor er uithalen, dan kan je toch pas zien wat er aan de hand is. ik hoop niet de starterkrans, want dan wordt het een behoorlijke ingreep.
     
  10. Ik ben het probleem nog niet veel tegen gekomen, dus de reactie van de garage verbaast mij enigszins. Verder is het een feit dat het niet de degelijkste diesel is. Maar dit heb je bij veel diesels tegenwoordig door alle elektronica. Bij de Belgen heerst een aversie tegen alles wat van psa is. Deels hebben ze een punt maar het is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht. Verder rijdt een Belg ook een diesel bij 15.000 per jaar door de belasting en daar kan een diesel niet zo goed tegen. Maar feit is dat een oude pompverstuiver (tddi) betrouwbaarder is.

    Korte ritjes of niet een startmotor moet het gewoon 100.000 km volhouden. Ik ga ervan uit dat niet veel auto's niet verder dan 3 km per rit komen, zeker een diesel niet.
     
  11. Startmotoren houden het ook wel langer uit dan 100.000 hoor ;)... Mijn Escort had 270.000km gereden en de startmotro was nog steeds goed. Vanaf het moment dat me pa hem had gekocht en ik hem later van hem overgenomen heeft de auto met name in de stad geleefd, dus veel starten. Mijn fofo heeft nu iets van 180.000km gelopen en ook (nog) geen problemen met de startmotor.;)
     
  12. Hehe dat snap ik, maar was meer een reactie op uwbuurman. Een auto moet het gewoon veel langer dan 50.000 uithouden ondanks korte ritjes. De vorige focus stond tegen de 170.000 zonder ook maar 1 probleem (bobine na). Dus ik weet het uit ervaring. Die ik nu heb start nog als de beste met 125.000 km. Maar dat moet je nooit te hard zeggen:D.
     
  13. Ook hun zijn het kennelijk nog niet (vaak) tegen gekomen, dus geen vreemde reactie hoor.

    Dat de moderne common rail diesels gevoeliger zijn dan de oude mechanische is niet meer dan logisch.
    Ach ik had hiervoor een mercedes cdi en daarbij ging ook alles stuk, dus het zal wel aan mij liggen:mrgreen:
     
  14. Ik zie dat ik niet goed gelezen had. Je had inderdaad geschreven schijnt "geen" bekend probleem te zijn. Sorry:(
     

  15. Geen probleem hoor. Gewoon om mis verstanden te voorkomen:cool:
    Mwah met techniek kan altijd wat fout gaan, we wachten gewoon de diagnose van de dealer af. Normaal zou ik zelf wel aan het sleutelen zijn geslagen, echter gezien de garantie ga ik mijn handjes (nog) niet vuil maken.
     
  16. Startmotoren hebbeb het bij een diesel wel wat zwaarder dus ze kunnen eerder op zijn. Bij mij was dat bij zo'n 125.000 km.
     
  17. De start motor is echt niet op, kracht zat. Alleen of de bendix komt af en toe net niet goed naar buiten of er is een tandje ofzo beschadigd.
     
  18. Nou, gewoon even er onder uit halen en kijken.
     
  19. Gaat de dealer doen, al heb ik het geluid nu al een week niet gehad:confused:

    Ben na mijn speurtocht op het net alleen een beetje geschrokken van de problemen die deze motor kennelijk teisteren:(
     
  20. Ja, ik zag ook problemcar.nl ook al wel dat dit niet mijn opvolger wordt voor de 1.8 TDCi. Is zoals met al dat Franse spul blijkbaar :(
     

Deel Deze Pagina