1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 125pk Geen rembekrachtiging bij stationair, en weinig pit, wie heeft de oplossing..???

Discussie in 'Performance' gestart door nioxx, 8 sep 2011.

  1. Hallo, allereerst, ik ben zelf geluidstechnicus, weet vrij veel van electronica, en snap eigenlijk elke technisch aspect vrij snel.
    Echter, de hedendaagse motorblokken gaan mijn petje te boven, en daarom brengen we die braaf naar de garage.
    Helaas weten die tot nu toe de problemen niet op te lossen, vandaar een gok bij het grote publiek.
    Ik zou het erg fijn vinden als een ieder die veel weet van dit type motor, even de tijd wil nemen mijn verhaal te lezen.
    Mijn vader is inmiddels zo gedemotiveerd dat hij weigert nog meer tijd en geld in de auto te stoppen om maar dingen te gaan proberen. Vandaar dat ik nu mijn best eens doe.

    Mijn probleem, (of eigenlijk dat van mijn ouders) is een Ford Focus C-max 1.8-16V CVT Ghia automaat uit begin 2006.

    Sinds een motorrevisie enkele maanden geleden zijn eigenlijk alle problemen begonnen. Direct na de revisie deed de rembekrachtiger meestal niets meer bij een stationaire motor, vooral bij het achteruitrijden en filerijden is dit erg lastig en bovendien gevaarlijk, gezien het een automaat is, trekt deze gewoon door. zodra je even een dot gas geeft werkt hij weer weer heel even prima.

    Daarnaast heeft de auto zinds de revisie veel minder pit, niet constant, maar heel onregelmatig, er zijn ook dagen dat hij prima rijdt.
    Mij persoonlijk valt het op dat de auto meer moeite lijkt te hebben met het anders zo mooi traploos schakelen, en wanneer het gas losgelaten word of juist ingetrapt, is het soms verstandig de nekspieren even aan te spannen.

    Persoonlijk (en daar komt mijn gehoor dan weer bij van pas) vind ik de auto ook heel anders klinken. Zinds de revisie klink de motor zwaarder, en als ik het raam open doe (of van buiten de auto luister), lijkt het een beetje of er iets lekt, of het lucht uit of in is, kan ik naast het zwaardere geronk niet horen.

    Inmiddels is de auto keer op keer terug geweest naar het bedrijf waar de revisie is uitgevoerd en uiteindelijk 2 dagen lang doorgelicht door een officiele ford dealer, met een hoop kosten, en geen enkel resultaat als gevolg.
    Hierop is er een brief geschreven aan ford nederland, deze zet ik hieronder neer.
    Helaas kregen wij van ford nederland een marketingpraatje over zijn dealers terug, en een schop omdat er in de auto een gasinstallatie ingebouwd is. Fijn Ford Nederland, nu zijn we nog steeds geen stap opgeschoten.

    Verder verwijs ik u even naar de brief aan ford nederland, hierin staat de (voor ons bekende) hele historie van de auto.

    Brief aan Ford nederland:
    *******************************************************
    Geachte heer of mevrouw,

    In mei 2008 kochten wij een Ford Focus C-max die op dat moment 2½ jaar oud was. Nadat wij met veel plezier een aantal maanden in deze auto hadden gereden deed zich in augustus van dat jaar een storing voor waardoor het motorstoringlampje ging branden. Ik heb de auto aan de kant gezet en de wegenwacht erbij geroepen. Opvallend was dat, nadat ik die had uitgezet, de motor niet meer wilde starten.

    De wegenwacht kon aan de uitgelezen codes niet bepalen wat de oorzaak van het probleem was. Omdat de auto inmiddels wel weer gewoon gestart kon worden, adviseerde hij om verder te rijden en vervolgens langs de garage te gaan om er daar verder naar te laten kijken.
    Ook de garage kon echter niet vinden waardoor die storing was veroorzaakt. Hetzelfde probleem heeft zich daarna nog een aantal malen voorgedaan en steeds kon na een korte tijd wachten de motor weer worden gestart en was het betreffende lampje uit.

    Eind september 2008 hebben we de auto laten voorzien van een LPG installatie en langere tijd hebben we daarmee probleemloos kunnen rijden. Met enige regelmaat begon het motorstoringlampje weer te branden en ging ook na enige tijd weer uit zichzelf uit. Meermalen is/zijn de code(s) uitgelezen maar nooit is een oorzaak gevonden.
    Begin 2011 brandde dat lampje vrijwel continue en we hebben vervolgens aan onze garage gevraagd om nou eens goed uit te zoeken wat er toch aan de hand kon zijn. Dat is gebeurd en wij kregen vervolgens te horen dat het probleem zou zitten in een ingezakte klep. Op advies van de garage hebben we vervolgens gekozen voor een motorrevisie waarbij alle kleppen zijn vernieuwd. Er werd ons verzekerd dat we mochten verwachten dat daarmee het probleem, dat er voor zorgde dat het motorstoringlampje steeds opnieuw ging branden, over zou zijn.

    Toen we de auto vervolgens ophaalden viel ons op dat het leek of we minder vermogen hadden dan daarvoor. We gingen er vanuit dat dit mogelijk een kwestie was van inrijden. Uiteraard hebben we de eerste 1000 kilometer op benzine gereden voordat we weer overschakelden op gas.

    Vervolgens bleek al na korte tijd dat het motorstoringlampje met enige regelmaat weer ging branden, verder reed de auto erg schokkerig en wat ernstiger was; de rembekrachtiging bleek niet meer te werken bij een stationair draaiende motor.
    De garage waar wij de auto in onderhoud hebben, voormalig Ford dealer en Bovag garage Zijp te Purmerend, heeft tot vier keer toe alles nagekeken, onderdelen zoals een remleiding vernieuwd om te proberen het probleem van de rembekrachtiging op te lossen maar is daarin niet geslaagd.
    Iedere keer als wij de auto weer terugkregen van de garage leek het bij een kort proefritje of het probleem weg was maar na een iets langere rit of een dag later was het gewoon weer volledig terug.

    Omdat ik op dat moment niet meer wist wat ik nog kon doen om het probleem op te lossen heb ik een brief geschreven aan de ANWB voor advies. Vervolgens ben ik enkele dagen later gebeld door iemand van de ANWB die mij vertelde dat de drie problemen (motorstoringlampje, schokkerig rijden en rembekrachtiging) waarschijnlijk alle drie te maken hadden met een vacuüm probleem. Met die boodschap ben ik nogmaals naar garage Zijp getogen en die heeft vervolgens voor de vijfde keer alles nagekeken en opnieuw vastgezet. Toen ik de auto daarna weer ophaalde had ik al binnen een dag de drie problemen weer terug.

    Mijn vertrouwen in garage Zijp was op dat moment niet erg groot meer, hoewel ik niet anders kan zeggen dan dat zij hun uiterste best hebben gedaan om het probleem op te lossen. Helaas is dat niet gelukt. Om nog een laatste poging te wagen ben ik naar een officiële Ford dealer gegaan. Ik ga ervan uit dat die toch net even wat meer ervaring heeft met dit type auto en bovendien een beroep kan doen op de resources van Ford Nederland. Ik heb de auto gebracht naar Ford garage Crum in Houten, de plaats waar ik werk.

    Nadat een monteur drie uur had gezocht ben ik gebeld met de vraag of ik wilde dat hij nog doorging. Ik heb daarop bevestigend geantwoord en de volgende dag werd ik gebeld dat men de oorzaak niet had kunnen vinden maar dat volgens Ford Nederland de code die werd uitgelezen aangaf dat de EGR klep niet goed functioneerde en vervangen moest worden. Op mijn vraag hoe groot de kans was dat daarmee het probleem van de rembekrachtiging ook verholpen zou zijn kon men geen helder antwoord geven.
    De dag daarop is die EGR klep vervangen en toen ik de auto daarna kon ophalen was ik dus weer bijna € 1000,- armer en bestond het probleem nog steeds.

    Op dit moment weet ik niet meer hoe ik hiermee verder moet. In totaal hebben we dit jaar al zo ongeveer € 3.500,- aan deze auto besteed en hij is nog steeds niet goed.
    Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat meerdere mensen al uren onderzoek hebben gedaan en het probleem maar niet kunnen vinden. Gelukkig doet de rembekrachtiging het wel goed wanneer je op snelheid bent maar bij het inparkeren en nog veel vervelender bij het langzaam rijden in een file is het buitengewoon lastig en zelfs gevaarlijk.

    Ik schrijf u deze brief omdat ik niet meer weet hoe ik nu verder moet. De auto is verder eigenlijk in alle opzichten goed en kan nog zeker vijf a zes jaar mee. Ik zou graag van u willen horen welke mogelijkheden u ziet om dit probleem definitief op te lossen.

    Met vriendelijke groet,
    .....
    *****************************************************
    In de goede hoop, dat uit mijn laatste wanhooppogingen uiteindelijk de oplossing zal komen, dank ik u alvast!
    Mocht mijn verhaal nog niet duidelijk zijn, laat het me weten!

    Hylke Woudt.
     
  2. als je rembekrachtiger niet goed werkt
    houdt in dat je niet genoeg vacuum hebt
    dit houdt in dat er ergens een lek is waardoor de vacuum maar heel klein is

    een test zou ik wel doen
    meerdere malen met afgezette motor op rempedaal trappen
    inhouden
    wanneer je start en je houdt rempedaal ingetrapt (in zijn p ) dan moet het pedaal zakken
    dit is niet direct maar moet wel gebeuren

    in je inlaat moet een absolute druk van 0.3bar zijn (buitenlucht 1bar)

    waar je motor is gereviseerd daar hebben ze de fout gemaakt waardoor dit probleem komt hierdoor moeten hun dit probleem eigenlijk oplossen


    dit kan ook direct de rede zijn dat je weinig pit hebt
    weet niet maar denk dat er iets mis is mee de inlaatspruitstuk
    hierin zou de onderdruk moeten komen
    daardoor zou de swirl klep aangestuurd worden, je rembekrachtiger en je omloopklep in je inlaat allemaal werken ze op vacuum
    maar de eerste en laatste zorgt voor het vermogen dat kan wijzigen

    dus ik zou eerst vacuum meten in de inlaatspruitstuk
    als deze te laag is (te dicht bij absolute druk 1bar) dan moet je kijken waardoor dit komt, dit kan door van alles komen
     
  3. Heb je geen garantie op de revisie? De motor hoort toch beter te zijn na een revisie...
     
  4. Natuurlijk hebben wij garantie op de revisie, echter als de auto daar al meerdere malen teruggeweest is voor het probleem, gaat de moed je toch in de schoenen zakken.
    Zou de officiele ford dealer, in 2 dagen onderzoek hier niets van nakijken?

    De test met dat rempedaal ga ik zowiezo doen, maar naar mijn weten zakt deze keurig naar beneden, bij het starten maakt hij eerst ook even meer toeren dan stationair.. en dan werkt de rembekrachtiging wel.
     
  5. Snap dat de moed je in de schoenen zakt, maar je geeft zelf aan dat er veel geld in is gaan zitten.
    Met garantie gaat er geld in de benzine zitten toch?
    Heeft het revisiebedrijf geen leenauto, kan je de C-max laten staan tot ie goed is.
    Maar een erg lullig verhaal dit :(
     
  6. Jazeker, en daar hebben wij al keurig zo'n 5 keer gebruik van gemaakt, met steeds het belletje, nou het is opgelost, en vervolgens de auto opgehaald, en binnen 1 dag alle problemen terug.. Gek genoeg is het probleem dus niet constant genoeg..

    De zin, met garantie gaat er geld in de benzine zitten, begrijp ik niet echt?
     
  7. Nou als je garantie hebt ben je normaal alleen benzine kosten kwijt om naar de garage toe te rijden.
    Maar ik snap best dat jullie naar een officiele Ford dealer zijn gereden om die verder te laten kijken naar wat het probleem zit. Ik bedoel dus dat daar geld in gaat zitten.
     
  8. Ah, op die manier! ja, dat zeker. Wij hadden toch de hoop dat deze de expertise zou hebben om het probleem op te lossen.
    Er zit overigens ook een ford dealer bij ons in de stad, maar die weigert gewoonweg de auto te bekijken omdat er een gasinstallatie inzit, we zijn daar eerder geweest voor onderhoud e.d. maar bij wijze van spreken krijg je volgens hun zelfs een lekke band door het gas.. dus u begrijpt, daar gaan we niet meer heen.
     
  9. Een beetje heel krom dit, waar woon je ergens? Misschien zijn er mensen die een goede garage in de omgeving kennen ;)
     
  10. Purmerend
     
  11. Dus ben je bij de Dekker autogroep geweest, vreemd dat die je wegsturen btw, die ervaring heb ik niet met ze.

    Maar idd vet balen dit probleem, ik heb er verder geen verstand van dus sterkte en ik duim voor een oplossing
     
  12. Ja, inderdaad, nou mijn ervaringen zijn niet zo best daar. maar dankjewel!
     
  13. Zojuist de test met het remmen gedaan, zodra de auto start zakt het pedaal keurig naar beneden.. bij het starten maakt de motor ong 2000 toeren, en dat is dus genoeg om het vacuum hoog genoeg te houden. En dat is eigenlijk precies wat ik al verwachtte..
     
  14. Hoop voor je dat er iets gevonden kan worden, ben zelf niet bekend in het westen dus ik kan je helaas geen advies geven over een goede garage.
     
  15. helaas kan ik ook van uit hier weinig doen
    ik moet de auto vast hebben om iets te kunnen sturen/zeggen
    wat het beste zou zijn
    weinig pit en geen rembekrachtiging zeggen me dat er geen vacuum op dat moment zou zijn

    eventueel met remreiniger bij lopende motor inlaatspruitstuk onder spuiten het is goed als je geen verschil merkt
    niet goed wanneer de motor op de remreiniger gaat lopen

    maar aller belangrijkste zorg dat je van af hede constant op benzine rijdt om diagnose en oplossing te zoeken
    als hij op benzine probleem vrij is dan pas kijken naar lpg systeem
    anders ben je met 2 dingen tegelijk bezig en weet je niet waar je moet zoeken

    kan zijn dat lpg systeem niet goed terug is aangesloten waardoor je deze problemen krijgt
    maar zoals gezegd als ik de auto niet heb kan ik ook weinig doen is namelijk haast niet te doen
     
  16. Een wilde gok van mij, maar hoeveel toeren draait hij stationair?
     
  17. ik rij op dit moment inderdaad op benzine, daar zou de auto het standaard goed op moeten doen, bij de gasinstallatie kan nog veel meer mis gaan. dus dat zit goed, de valse lucht test was ik al van plan van de week even te doen. helaas zit het blok zo fijn ingebouwd dat je er amper bijkomt.
    (overigens rijd hij op lpg precies hetzelfde, zoals hij altijd gedaan heeft, geen enkel verschil te merken afgezien van de portemonnee dan... haha)

    de motor draait bij een koude start 1200 toeren, deze zakt wanneer hij warmer wordt (binnen 2-3 minuten) terug naar 900, en daar blijft hij redelijk stabiel, je kunt het wijzertje als je goed kijkt een heel klein beetje zien bewegen...
     
  18. Het stotteren krijg je als de swirlkleppen niet door vacuum bediend worden.
    Dat heb ik bij mijn eigen auto ontdekt doordat de vacuumdoos kapot was.
    Zie http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=22256.
    Ook als er geen vacuum is heb je geen rembekrachtiging.
    Naast het blok aan de accu zijde zitten twee elektromagnetische vacuum ventielen. Bij stationair zijn beide kleppen bekrachtigd en staan dan open.
    Deze voorzien de twee vacuumdozen voor de swirlkleppen en omloopkleppen van vacuum. Als je dan de rechter slangetjes los neemt zal je het gesis van het vacuum moeten horen. Dan kan je ook nog even de werking van de ventielen kunnen controleren door de stekker los te nemen.
    Stekker los, gesis weg. als je sowieso geen gesis hoort kun je het linker slangetje even los nemen. Als daar ook geen gesis is dan heb je niet genoeg vacuum.
     
  19. Echt stotteren is het niet, het is meer geen pit, en niet willen accelereren. maar hikken doet hij niet echt.
    Zojuist even de slangetjes er afgetrokken, zuigt keurig vacuum, en zodra ik dan de stekker lostrek, geen vacuum, dus precies zoals het hoort..
    Hoe hard hoort het te zuigen?
    Ik voel het duidelijk als ik mijn vinger er op leg.
     
  20. Tja hoe hard het moet zuigen kan ik niet in woorden uitleggen, maar dat je het goed voelt lijkt mij al voldoende.

    Je zegt dat na een garage bezoek het probleem even weg is.
    Is dan zowel de rembekrachtiger als het accelereren goed?
    En accelereert hij dan weer als vanouds?
    Zo niet dan zou het nog de timing van de distributie kunnen zijn,
    Of Klepspeling niet goed.
    Slechte massa aan het motorblok of chassis.
    Maar goed, ik neem aan dat dat allemaal wel gecontroleerd is.

    Misschien kun je eens kijken of de actuators van de swirlkleppen en de omloopkleppen wel bewegen.
    Als de motor uitstaat staat de actuator van de swirlkleppen (die met het groene armpje)in de bovenste stand, en die van de omloopkleppen richting de radiator. Zodra de motor loopt worden ze naar binnen getrokken.
    Als je dan de slangetjes los neemt moeten ze meteen weer naar de ruststand gaan. In de vacuumslang van de rembekrachtiger zit ook een eenrichtingsventiel zodat het vaccuum niet wegloopt als de motor uitstaat. Ook daarvan zou je de werking eens kunnen controleren.
     

Deel Deze Pagina