1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geen beste start...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ab79, 11 jan 2022.

  1. Hallo Mede forum bezoekers!

    Helaas hebben wij sinds de aanschaf van onze Focus de nodige problemen.
    En waar we bang voor waren is nu werkelijkheid geworden.
    Een dure reparatie buiten garantie omdat de problemen maar blijven komen.
    Ik zal hieronder wat verder uitweiden over de auto.


    Tijdlijn Ford Focus:




    Aanschaf: 1 april 2021 voor 19545 euro met een kilometerstand van 30367 en een half jaar BOVAG garantie.
    Auto is van begin 2018.


    Enkele weken na aanschaf beginnen de problemen. Regelmatig is het peil van het koelvloeistof reservoir te laag.


    1e reparatie bij verkopende garage: 20 juli 2021.
    Conclusie: Intercooler turbo lek. Zit een gat in.
    Intercooler turbo vervangen: 575 euro via BOVAG garantie.

    Ik heb toen gekeken op internet en gezien dat er een probleem kan zijn met het onderblok. Dat heb ik aangegeven maar daar ging de garage niet in mee. Indianenverhalen noemen ze het.

    2e reparatie bij verkopende garage nadat de problemen terug waren: 3 september 2021.
    Conclusie: Koppakking lek.
    Koppakking vervangen en kop gecontroleerd en/of gevlakt: 1020 euro via BOVAG garantie.


    Einde BOVAG garantie: 1 oktober 2021.


    Op vakantie gegaan naar Spanje met de auto: 2 oktober 2021.


    Foutmelding motorstoring (oranje lampje): ANWB gesproken (lid). We konden met de auto naar huis rijden. Auto is op afstand uitgelezen (ANWB Smart Driver) Onregelmatige verbranding van de motor. 3 oktober 2021.


    3e reparatie bij verkopende garage: 18 oktober.
    Conclusie: uitgelezen en onregelmatige verbranding in één van de cilinders geconstateerd.
    Bougies vervangen en timing gecontroleerd. 408 euro (Garantie op eerdere reparatie).
    Auto is nu echt helemaal in orde volgens verkopende garage want geen lekkages van koelvloeistof en/of olie.


    Vervolgens blijven er problemen met rook uit de auto.
    We vinden hierin geen gehoor bij verkopende garage.
    Auto is in orde.
    Tevens blijft de garagehouder maar aangeven dat de auto rustig warm gereden moet worden wat ik altijd doe.
    De tijd van af en toe flink gas geven ligt al jaren achter mij.



    1e keer aangeboden bij Ford garage te Oss: 2 november 2021.
    Conclusie: Auto mist vermogen en loopt onregelmatig. In ieder geval niet zoals het hoort en er is iets niet in orde met de auto. Er is snel naar gekeken en ze dachten dat de timing niet goed stond. De verkopende garage gebeld en die vertelden dat de timing 100% zeker goed stond.


    4e keer aangeboden bij verkopende garage na enkele keren aangeven dat de auto echt niet in orde is: 27 december 2021. De reden dat hier aardig wat tijd tussen zit is omdat de auto wel van A naar B kwam en wij het druk hadden dus geen tijd om ter reparatie aan te bieden.
    Conclusie: Niets aan de hand. Iedere auto voelt anders en rookt wel een beetje. Wel wat olie bij moeten vullen: 0,75 liter. Geen kosten. Wel weer de opmerking dat ik de auto rustig warm moet rijden.


    2e keer aangeboden bij Ford garage te Oss. Nu voor nieuwe diagnose en eventuele reparatie: 8 januari 2021.
    Conclusie: Timing staat anderhalf of twee tandjes verkeerd.
    Oliespoortje bij turbo. Schoepen turbo beschadigd en heeft speling.
    Turbo zal vervangen moeten worden. Tevens is er geen teken/bewijs van het vervangen van de distributieriem wat wel had gemoeten na één van de eerdere reparaties.

    Kosten voor eventuele reparatie: 2000 euro ongeveer.



    Ons plan was een keer een fatsoenlijke auto te kopen voor een hoger bedrag dan we normaal gesproken gewend zijn. Het moest een Ford worden aangezien we allebei de auto’s (Ka van mijn vrouw ook) dan in onderhoud zouden doen bij dezelfde garage. Echter vanaf het begin al problemen en een lange weg van reparaties enz.

    Vrij snel in het begin heb ik op internet naar vergelijkbare problemen gekeken.
    Daaruit bleek dus dat de 1.5 ecoboost blokken van Ford een ontwerpfout kunnen hebben waardoor het onderblok niet in orde is. Dat kan resulteren in problemen zoals wij die vanaf het begin ervaren.
    Dit geeft de Ford garage ook aan. De verkopende garage zegt dat dit onzin is en dat ze daar nog nooit van gehoord hebben. De mogelijkheid is wat ons betreft echter nog steeds aanwezig.


    We zitten nu op het punt dat de auto bij de Ford garage staat te wachten op wat er moet gebeuren.
    Wij zijn van mening dat de reparatie niet op onze kosten uitgevoerd moet worden aangezien we dit probleem al maanden aangeven.

    De Ford garage geeft aan dat verkopende garage niet adequaat gehandeld heeft en verkopende garage geeft aan dat de Ford Garage ‘aan het stoken’ is.

    Al met al komen we niet verder en ben ik bang dat wij aan het kortste eind gaan trekken helaas.
     
  2. Wat een rotbegin me je nieuwe auto zeg :nocheer:
    De garage waar je je auto gekocht hebt mag wel eens wat beterr luisteren naar zijn klanten.

    Ik vind ook dat dit onder de garantie valt, aangezien het relateerbaar is aan de andere klachten en reparaties die binnen de garantieperiode zijn geweest.
    Wellicht dat ze met een coulance komen.. Maar is er ook een oorzaak te wijden aan de schade aan de turbo?

    Desalniettemin heeft de verkopende garage wel wat steekjes laten vallen..
     
  3. Ik zou rechtsbijstand inschakelen. Dit kun je zelf denk ik niet oplossen dus dan maar hulp zoeken
     
    montagne vindt dit leuk.
  4. Schakel rechtsbijstand maar in. Zoals ik het zie heeft de verkopende partij geen zin gehad om het blok te repareren/wisselen. En nee het is zeker geen broodje aap dat het onderblok een probleem kan hebben.
    Het onregelmatig lopen kan ook komen door KV lekkage inwendig in het blok, idd door een scheurtje in de koelkanalen. Bedenk dat een deel van de autohandelaren gewoon boeven zijn en er niet op zitten te wachten om geld uit te geven aan garantie gevallen.
     
  5. De garage geeft nu wel aan weer te willen kijken en een passend voorstel te willen doen.
    Echter 100% de schade vergoeden doen ze niet.

    De auto staat bij de garage in Oss en die raden af om de auto nog te gebruiken zoals het nu is dus moet de auto vervoerd worden met alle kosten van dien.

    We worden er ondertussen wel echt moe van.
     
  6. Als ik jou was zou ik het volgende doen:

    - stel in een duidelijke brief/mail op dat je hen verantwoordelijk houdt en dat je meerdere keren aan hebt gegeven dat er problemen zijn met de auto die tot op heden niet zijn opgelost. Stel daarin dat je wacht op het voorstel.

    - Daarnaast schrijf je in die e-mail dat als het voorstel jou niet bevalt, je je rechtbrijstandsverzekering het hele verhaal gaat voorleggen. Ik denk dat ze daar weinig zin in hebben omdat de in deze zaak niet sterk staan.

    Dat je hier moe van wordt snap ik maar al te goed, het is geen broodje kroket welke niet smaakt, waar we het over hebben!

    Succes en hou ons op de hoogte
     
    JJJur vindt dit leuk.
  7. Ik zou de auto niet meer bij de verkopende garage laten ''repareren''. Laat ze desnoods meebetalen aan de kosten en laat je auto in Oss repareren.

    Is de verkoper ook een Ford garage?
     
  8. Nee, dat is een 'Vakgarage'
     
  9. ik zou de geschillencommissie van de Bovag ook benaderen.
    als de Ford dealer zwart op wit wil aangeven wat de verkopende garage heeft nagelaten in de eerdere reparaties zullen ze alsnog alles moeten repareren onder garantie.
    de vraag is ook of je je vermoedens die je had over het blok schriftelijk hebt vermeld bij de verkopende garage?
    dat was al binnen de 6 maanden en dan sta je wel wat sterker.

    maar wat een gezeik zeg, daar zit je natuurlijk echt niet op te wachten en ik hoop dat het uiteindelijk opgelost wordt voor jullie.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  10. De garage is Bovag aangesloten toch? Dan kan je volgens mij ook een geschil bij de Bovag openen en zullen zij bemiddelen. Vraag desnoods een onafhankelijk onderzoek.
     
  11. gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Zoals eerder aangegeven, zorg dat je alles op papier hebt (appjes, emails etc).

    En dan inderdaad aangeven dat je "informatie" gaat inwinnen bij experts. Wellicht het woord rechtsbijstand nog buiten wege laten.
    Mochten ze dan nog niet willen zou ik ze gewoon door je RB laten mailen. Kijken hoe ze daar op reageren.

    Maar het is wel kooi mut.... Sterkte!
     
  13. ja dat was het eerste waar ik aan dacht, die Bovag heeft ook een naam hoog te houden.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  14. Wat beroerd zeg, zo wil je niet met je nieuwe auto beginnen. Volgens mij heb je inmiddels een hoop goeie tips ontvangen, heel veel succes met de verdere afhandeling!
     
  15. Dat is minder zeg, gaat om een hoop geld en je staat met een hoop ellende... Ik zou ook eerst rechtsbijstand bellen om advies te vragen en daarna BOVAG. Het gaat niet om een auto van een paar honderd euro maar een auto van een paar jaar oud. Met rechtsbijstand achter je kom je een stuk serieuzer over bij beide partijen

    Succes!!

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  16. Wat een vervelend verhaal zeg :nocheer: hier wordt je niet vrolijk van. Sterkte met de afhandeling, genoeg goede adviezen lees ik.
     
  17. De geschillencommissie van de bovag is alleen mogelijk als je de auto max 6 maanden geleden gekocht hebt. Daar liep ik ook tegenaan met mijn koppelingsverhaal. De mogelijkheid die je dan nog hebt is de onafhankelijke geschillencommissie, maar daar moet je klachtengeld betalen. Dat krijg je terug als je de zaak gewonnen hebt.
     
  18. Bedankt voor de reacties. Ja, het is om niet vrolijk van te worden. De enige vakantie van het jaar gedeeltelijk naar de knoppen (want op de heenweg een motorstoring en dan nog 1300 km terug moeten rijden is geen beste voor je humeur). Een vrouw die het liefste de auto na een paar weken al aan de straat had gezet. Uren vrij moeten pakken en telkens op en neer moeten naar de garage 65 km verderop. Een hoop ellende en vervelende situaties levert het op. We zullen eens kijken of we het voor kunnen leggen ergens.
     
  19. Toch je rechtsbijstand inschakelen?
     
  20. Een beetje jurist of advocaat zet graag zijn of haar tanden in zo’n verhaal/zaak.

    Maar verder zou ik het advies opvolgen van R. Obbink om eerst alles op de mail uiteen te zetten zoals je dat hier hebt gedaan (maar dan zonder het wijzen [emoji6]) en deze aan de verkopende partij te sturen. In deze mail aansturen op duidelijke antwoorden, maar ook aangeven wat jullie verwachtingen zijn.

    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina