2.0 TDCi 136 pk Gechipt naar 170 PK

Discussie in 'Performance' gestart door bluefocus, 8 mei 2011.

  1. Ik heb nu een klein maandje geleden mijn Focus laten chipppen bij ATM in Eemnes. En ja, ze hebben een dyno-bank staan.
    Ik ben echt super tevreden! Je leest over iedere "chipper" wel eens wat natuurlijk, maar dit ging absoluut erg netjes. Hele vriendelijke ontvangst en meteen een leuk praatje met een bakkie koffie. De auto is eerst leeggetrokken qua software en doorgezet naar de computer op kantoor. Ik kreeg direct de uitnodiging om mee te kijken met de hele procedure en iedere stap is uitgelegd. In feite word de upgrade-software naast de standaard software op een scherm gezet en is de nieuwe software door te kopiëren over de originele software heengezet. Daarna is hij nog een half uurtje bezig geweest om deze nieuwe software te her-indelen en te fine-tunen en heeft hij dus op veel punten nog wat aangepassingen gedaan. En wat ik ook vroeg, ik kreeg uitleg over wat er gebeurde. Na totaal een klein uurtje werk is de nieuwe software ingeladen in de auto en is hij klaar om te starten.....wat een verschil. De auto liep meteen veel ronder en rustiger. Tijd om te rijden. Samen met de eigenaar Arjan een rondje gereden. Eerst even rustig aan en na een paar kilometer een beetje proeven aan het gas. Je krijgt een grijns op je gezicht....., wat een verschil! Daarna wat steviger met het gas gespeeld, Je rijdt voor je gevoel in een hele andere auto. Hij trekt als een tierelier. Nu een maandje ervaring verder...... Je kan de auto super rustig blijven rijden, ik heb nergens dipjes of andere grapjes gemerkt. Als je wilt en het gas een beetje intrapt gaat hij er als de brandweer vandoor. Met groot gemak maak ik nu mijn (soms snelle) kilometers. Zelfs met 150 op de teller in zijn zesde versnelling, trekt hij zijn neus ophoog als je gas geeft.
    Het brandstofverbruik is gedaald naar 5.2 / 100 KM. bij mijn dagelijkse ritten van 90 KM woon / werkverkeer met half 120 en half 80 KM wegen. Kortom, en tevreden gevoel en een brede grijns iedere dag weer.
     
  2. Mooi verhaal !

    Kan je misschien vertellen wat jou verbruik voorheen was ?
     
  3. Binnenkort je vliegwiel en koppeling dan maar vervangen??? Buiten het feit dat het toch wel stuk gaat, zal dit nu eerder gebeuren... misschien eens ff uitzoeken wat je dan beter kunt nemen als vervangend alternatief.

    Maaruh, welk koppel hebben we nu? Leuk dat je zegt dat hij een rolenbank heeft, maar heeft hij er ook gebruik van gemaakt dan?
     
  4. En deze wijsheid is gebaseerd op....:confused:
     
  5. Ik heb mijn dieseltje bij 180000 km ook laten remappen en hij staat ondertussen op 265000 km, geen centje pijn, originele vliegwiel en koppeling.
    Ben van 115 Pk 280 Nm naar 145 Pk en 330Nm koppel gegaan en mijn verbruik is van 1 op 18 naar 1 op 20/21 gegaan.
    Kortom heb er ook nog geen minuut spijt van gehad
     
  6. Op het feit dat alle dubbel-massa vliegwielen vroeg of laat overleiden.
    Dus niet alleen van een gechipte focus diesel, maar ook van benzine modellen en dus ook andere merken auto's.
    Als je het vliegwiel zwaarder gaat belasten dmv een stevige tuning (of die nu goed of slecht is maakt niet uit), dan gaat hij dus gewoon wat eerder stuk.
     
  7. Voorheen reed ik 5.5 > 5.6 op de 100 kilometer. Nog steeds nette waarden, maar nu gewoon even beter. De Nm is gestegen naar 400. En ja de Dyno-bank is gewooon gebruikt, kost je € 50,00 meer op de prijs van €300,00 voor het tunen op zich.
    En inderdaad er is altijd wat op te gooien als negatief beeld, zo blijft het.
    Ik ben erg tevreden en met een normale rijstijl zal het wel los lopen met de extreme slijtage en versnelde vervanging van koppeling en twee-massavliegwiel.
    Laten we maar vanuit gaan dat Rallysmoker een fijn klein en ongetuned blok in de Peugeot had en volkomen verantwoord over de gebaande wegen zoeft. Commentaar geven opafstand is de makkelijkste en een erg risicovrije weg.
     
  8. nadat ik bedragen bij hun reactie las van 275euro
    heb ik maar een offerte aangevraagd voor de meine
    iets meer mag hij wel hebben
    kn filter komt deze week maar 60mm gasklep wat 200euro kost is dan duur vergeleken met deze tuning

    2.0tdci lopen op zich al lekker
    maar ik ben een petron fan, dit omdat ik bij benzine veel langer door kan trekken. sommige diesels trekken even lekker maar dan is de vermogen weg
    neem aan dat bij jouw dit niet meer te voelen is omdat het veel beter is afgesteld
     
  9. Volgens mij is dit een persoonlijke aanval, ofniet??... Beetje flauw als je ook niet eens de moeite neemt om te achterhalen wat er in mijn fijne kleine peugeotje ligt (heeft gelegen). Dan kom je er achter dat deze heer wel degelijk weet wat tunen inhoudt.

    Maar dat maakt verder niets uit. Gelukkig ben je erg blij met je auto en het behaalde vermogen. Ik kon me haast niet voorstellen dat het verhaal van de vliegwielen hier nieuws was, maar kennelijk rijden alle klanten welke wij hebben (en elders in Nederland) allemaal als een idioot gezien het feit er zoveel vliegwielen worden vervangen...

    Met dit nieuws nu in je gedachte, kun je misschien voor jezelf bepalen of je het wilt accepteren of niet. Maakt mij niet uit. Wij (de garage) zijn degene die dan je spulletjes mogen vervangen en nog garantie moeten verlenen ook... en daar gaat dan de onwetende (in zijn achterhoofd weet hij beter) dan ook fijn tegenin...

    Het was meer een waarschuwing dan een verwijt dat je je auto doet laten chippen....hoor....

    :cool:

    succes ermee
     
  10. Ja maar Lars het lijkt nu als of dit een probleem is waar ieder FoFo eigenaar aan vast zit en dat lijkt me wat overdreven. Laat ik het anders zeggen ik heb een aantal FoFo's mogen bezitten en heb er ook zo mijn dingetjes mee gehad, maar dergelijke problemen zijn me vooralsnog vreemd en alle FoFo's zijn in meer of mindere maten getuned geweest.
     
  11. Maar benzine heeft vaak geen DMV toch?;)
     
  12. 'k heb ook diesel gereden, moeilijk voor te stellen maar toch echt waar :mrgreen:
     
  13. Voor de goede orde, de 1.6 en 2.0 TDCI's hebben een 2 massa-vliegwiel. Bij uitzonderingen ook wel eens andere motoren, of juist niet. Ze zijn te vervangen door vaste vliegwielen, Meneer LUC heeft daar hele mooie setjes vor ontwikkeld.

    De 1.6TDCI heeft er niet zoveel last van, de 2.0 TDCI heeft er wel degelijk last van. Het ligt een beetje aan het gewicht, maar de transit komt ermee met bergen, de mondeo komt ermee bij bosjes. De focus als deze wat ouder is of flink moet trekken (of misschien wel gechipt is). de 1.6TDCI heeft weer andere problemen ;)

    Overigens vreemd dat een 2.0 140pk TDCI die gechipt is, maar 400Nm trekt, terwijl hij dit standaard al doet, als je hem aan de datalogger legt ;) (gemeten nieuwe auto) . Zullen ze hem dan toch geknepen hebben in de loop der tijd?:)

    Het is inderdaad niet gezegd, dat alle Fofo's het zelfde zijn, en zeker niet alle rijders. Maar een gewaarschuwd mens, telt voor 2.:dance:
     
  14. Oké duidelijk ;)
     
  15. alle 2massa vliegwielen zullen kapot gaan;)

    dit komt gewoon door het ontwerp;)


    olaf, weet jij eigenlijk wel hoe een 2massa vliegwiel precies werkt?:loco:

    enne joost, in jou st ligt ook een 2massa vliegwiel en in de ecoboost motoren zullen die ook wel zitten;)

    2massa vliegwiel is gewoon de toekomst;) net als toen er vroeger van carburateur naar injectie werd overgeschakeld;)
     
  16. Ik denk dat die datalogger niet helemaal lekker is, een verschil van 80 Nm lijkt me wat overdreven.
     
  17. Volgens mij zit de 2.0 TDCi standaard op 320 Nm...
     
  18. het verschil tussen een rollenbank en datalogger is dat de datalogger de waardes berekend en de rollenbank de waardes daadwerkelijk meet;)

    de laatste is dus veel betrouwbaarder;)
     
  19. Dat zeg ik, 80 Nm extra is wat overdreven :lol:

    Geloof me ik weet wat het verschil is tussen 320 en 401/435 Nm :schater:
     
  20. Hoi Olaf, Ik wilde een klein puntje maken hoe makkelijk iedereen beïnvloedbaar is als er even geprikkeld wordt. Ik hecht heel veel waarde aan adviezen en lees alles met aandacht. Ik heb de keuze gemaakt om over te gaan tot chippen en had een goed gevoel bij ATM in Eemnes. Wanneer doe je het goed? Ik verwacht dat met mijn rijstijl de vervelende storingen nog wel en uit zal blijven, zeker weten doe je het nooit. Maar mocht er iets zijn qua storingen, het zal verschijnen op het forum.
    Is het overgens niet zo dat mijn focus standaard 320 en tijdelijk 340 Nm heeft?
    Ik hoor het graag van je, groet, René
     

Deel Deze Pagina