1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Food for thought: De Dieselauto

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Edgar Focus, 27 jul 2023.

  1. Het ligt er natuurlijk aan hoe vaak je dat soort afstanden moet afleggen.
    Als je zoals jij het stelt dus elke dag minimaal 400km af moet leggen dan is dat nog wel een dingetje.
    99% van de mensen hoeft niet elke dag 400km te rijden.
     
  2. Denk dat dat ook nog een stukje gedachtengang is.
    De auto die ik nu heb kan......kilometer tot een lege tank en ik wil daar in de buurt blijven.

    Las net wel een kop dat 52% van de elektrische rijders terug stapt naar een benzine of diesel auto.
     
  3. Dat is bij het grootste deel puur een financiële keuze ivm zakelijke lease.
    Bijtelling voordelen gaan vervallen.
    Ik ken eigenlijk niemand met een EV die zich zorgen maakt over de range en daarom geen EV meer wil.

    Vandaag bijna 450km gereden, tsja dat ga ik niet redden op één lading. Het weer zat ook niet mee in het noorden.
    Op de terugweg bij de supercharger in Assen even een kwartiertje geladen en daarna weer verder. YouTube filmpje gekeken en de tijd was al bijna weer voorbij.

    Toen de laadpaal thuis nog niet omgezet was naar 3 fasen moest ik vaker onderweg laden maar ik kon het meestal combineren met bijvoorbeeld de lunchpauze. Tegen de tijd dat je de broodtrommel leeg hebt en de koffie op hebt is de batterij ook weer vol.
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Nee, dat hoef ik ook niet. Maar als ik rijd dan is het vaak wel een goede afstand. En een aantal keer per jaar een goede 800km (enkel). Maar dat laatste kan je als een uitzondering beschouwen en dat is niet waarom ik het zeg.

    Het ding is dat ik mensen ken die een EV rijden. En ondanks dat iedereen me steeds verzekerd van het feit dat je tegenwoordig (bijna) overal kan opladen, is er wanneer we samen weg zijn toch steeds een soort van stress omdat die auto moet worden opgeladen, en er bijtijds een oplaadpunt gevonden moet worden.

    Ik wil dat niet. Ik wil gewoon de rust hebben dat ik een eind kan rijden zonder dat ik om de paar 100km een oplaadpunt nodig heb om niet stil te komen te staan. Ik heb ook niet de luxe van een oplaadpunt aan huis zodat ik 'm makkelijk opgeladen kan houden, laat staan zonnepanelen waardoor opladen goedkoop is.

    --
    Rob

    Sent using Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Ik snap niet zo goed waar die laadstress vandaan komt. Ik ben in Nederland sowieso nog geen enkel laadstation tegengekomen waar ik niet terecht kon.
    Zeker bij de Tesla Superchargers (waar je ook met andere EV's kunt laden) is eigenlijk altijd wel plek.
    In sommige landen is dat natuurlijk nog wel anders maar ook dat zie je in snel tempo veranderen.
     
  6. Tja. Ik kan je alleen maar vertellen wat mijn ervaring is...

    --
    Rob

    Sent using Tapatalk
     
  7. Ik ken wel een aantal EV rijders maar het meeste is lease puur vanwege de voordelen en omdat je binnen een bepaald bedrag moet blijven vaak ook ngo met de lichts geleverde batterij en beperkt qua opties. Wat resulteerd dat als je vanuit Hoofddorp naar Eindhoven moet met 3 volwassenen je dat in 1 keer red als je max 96km/h rijdt en in Eindhove moet laden om nog terug te komen met die snelheid. Trap je hem een paar keer in of ga je 1000 of meer rijden moet je tussendoor laden ook.
    Ik denk dat daar de laadstress vandaan komt, net als dat er in veel steden parkeer plaatsen worden opgeofferd voor laadplaatsen maar dan alleen tot hij vol is, dan moet de auto weg naar een reguliere parkeerplaats. Bij mij in de straat van 09:00 t/m 22:00 laadplek, daarbuiten een gewone parkeerplaats. Zag vandaag een filmpje dat Toyota in samenwerking met BAC (hele grote autofabrkant in China) bezig is met een auto op ammoniak om dat betaalbaar en haalbaar te krijgen. Je kunt zeggen en vinden van Toyota wat je wilt maar innovatief zijn ze zeker, want ook de waterstof zijn ze aan het testen. Diesel is, wat ik al zei, op dit moment eigenlijk schoner dan benzine maar toch wordt het zoveel mogelijk weggeduwd uit de markt. Zonde want als je nagaat dat ook de moderne dieselauto vaak veel langer meegaat dan benzine en veel zuiniger is maakt het totaal geen sense om diesel te verbannen. Het zou juist opnieuw omarmd moeten worden en goedkoper dan benzine auto's. Kortom, we leven in een hele gekke tijd waar milieu niet gaat om milieu maar om geld.
     
  8. Ik haal gemiddeld 400km op een lading.
    Zakelijke lease inderdaad en de goedkoopste optie genomen die er was. Wel nagenoeg alles er op en aan (ze maken eigenlijk maar één uitvoering).
    Ik rij zo'n 45000km per jaar en de eerste 8000km zitten er bijna op met de EV.
    Ik heb natuurlijk wel het geluk dat ik een laadpaal thuis heb, dat scheelt natuurlijk enorm. Als je alleen afhankelijk bent van publieke laadpalen dan is het wat lastiger, zeker als je veel kilometers maakt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina