1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Food for thought: De Dieselauto

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Edgar Focus, 27 jul 2023.

  1. Ja, en iedereen houdt maar die plaat voor z'n kop.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dat. Je kan lullen als brugman, maar men is al geïndoctrineerd.

    --
    Rob

    Sent from my IN2023 using Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Wat doe je in vredesnaam op TikTok??
     
    Oops en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Tja, diesel was het meest populair, dus daar werden meer ontwikkelingen op gemaakt, dan op benzine.
    Zie je nu ook met de elektrische auto's, sinds die populairder beginnen te worden zijn er steeds meer ontwikkelingen in snelladen, solid state accu's etc.
    Als elektrisch rijden niet zo populair was geweest, had dat zo'n vaart allemaal niet gehad, dat is echt wel in een stroomversnelling terecht gekomen.

    In mijn beleving is het met name aan Volkswagen met de sjoemeldiesel te danken, dat diesel zo snel in het verdomhoekje terecht is gekomen.
    De diesel is bij mij alleen maar de deur uit gegaan, omdat ik met ongeveer € 0,35 prijsverschil per liter, gemiddeld ruim 3000 kilometer in de maand moet rijden om het prijsverschil qua wegenbelasting goed te maken.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  5. ik hoop niet dat de diesel verdwijnt, ik heb bloedgroep D(iesel) namelijk :weird:
     
    Pibo_Focus_CC, Rob M, bws723 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Tijdverdrijf :mrgreen:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Door dit soort filmpjes te blijven kijken, en onder de aandacht te brengen, wordt het alleen maar erger. Stop making stupid people famous!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Wat wordt er alleen maar erger? Ik snap deze opmerking niet helemaal.
     
  9. Is geen woord aan gelogen, als je maar vaak genoeg en hard iets roept, dan zal dat wel de
    waarheid zijn.
    Ik heb vanaf dag 1 geroepen dat die elektrische auto’s geen lang leven hebben, je hoort nu
    zelfs de fabrikanten zeggen dat de accu als afgeschreven gezien moet worden na 6/7 jaar,
    en dat vervangen de enigste juiste is om de km’s weer te kunnen halen.
    Het is dat wij te weinig km’s rijden, anders had er echt wel een diesel Fiesta gestaan
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Accu’s is het grootste probleem. De grondstoffen de manier van winnen daarvan al het heen en weer vervoeren van die grondstoffen en dan afschrijving binnen 10 jaar en brandgevaarlijk. ICE gaat makkelijk 10 jaar mee zonder al te veel problemen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Blijkbaar veranderd dat filmpje elke keer als ik er op klik :mrgreen: ik kreeg dus een stom filmpje te zien van een Amerikaanse jongen die Nederlandse woorden probeert te zeggen. De 2e keer iets in een subtropisch zwemparadijs…. Ik zie waarschijnlijk niet het filmpje die jullie zien. Ik heb sowieso niets met tiktok
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ah vandaar, het filpmje hoort te zijn dat moderne diesels zelfs schoner zijn dan benzine en LPG motoren qua uitstoot van fijnstof en dat dat ook door wetenschappers is bevestigd dmv tests.
    Maar we blijven diesels vooral als vieze smerige dingen zien en electrificatie als de toekomst terwijl de productie vanwege de batterijen nog vuiler is dan ICE en er geen oplossing is voor die batterijen als ze op zijn. Om het maar niet te hebben over de onmenselijke omstandigheden waaronder het mijnen van de batterij grondstoffen..

    En waarom ik op tiktok zit, er is zo veel meer dan domme dingen te zien alhoewel die soms wel erg grappig zijn. Maar ook bergen serieuze chips zoals over auto's, wetenschap, noem maar op.
     
    Patman en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. en 3x raden waar die grondstoffen vandaan komen.....
    gaan dezelfde fout maken met het gas uit Rusland en iedereen weet nu wat voor gevolgen dat had.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. In een notendop:
    3 recente voertuigen: 1x diesel 1x lpg 1x benzine, metingen doen tbv fijnstof:
    Diesel = 1500ppm fijnstof
    LPG = 5000ppm fijnstof
    Benzine = 15000ppm fijnstof
     
    Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Las toevallig van de week iets, klaarblijkelijk heeft China momenteel meer dan 95% van de mijnen waar de zeldzame aardmetalen vandaan komen in handen.
    Noorwegen is momenteel overal zoekende naar die grondstoffen, en is druk bezig om te kijken hoe ze China buiten de deur kunnen houden, maar als er eenmaal mijnrechten verkocht gaan worden is dat in principe open markt, en zo heeft China dus al een heleboel in handen weten te krijgen.
    Zijn we straks niet meer afhankelijk van Rusland, maar hebben we dat stokje overgedragen aan China.
     
    Patman, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Korte termijn denken. Zijn we nogal goed in geworden helaas...
     
    Patman, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Als ik me niet vergis was diesel zelf een bijproduct van productie van benzine.

    tevens hebben moderne benzine motoren ook fijnstoffilter. Dus doe je test met hededaagse motoren is de test resultaat weer anders.
    Het is wel zo dat je over paar jaar pas kan testen. De motor moet wel 100.000km of zo rijden om te meten wat het heeft op dat moment.
    Test bank doen altijd met nieuwe motoren. vandaar sjoemelsoftware kwam. ivm klant het nooit ervaart maar op de test bank zeker goeie resultaten werden gehaald.

    Ben bang dat de ze ook te hard ingestapt zijn met electrische auto. Ze hadden beter op hybrides kunnen houden.
    voordeel dat kleine afstanden elektrisch kunnen en grote afstanden je simpel kan tanken. De range extender motor zorgt dat de accu op meest efficiënte manier wordt geladen.
    Dan wachten tot er fatsoenlijke accus zijn die langer mee kunnen. Want de electromotor is geweldig en niks mis mee. alleen de accu zorgt ervoor dat het haast onmogelijk is om auto lang mee te kunnen rijden. na 8jaar nieuwe accu kost je ook weer 20.000euro. Toen ik 10jaar geleden nog een defect accu op werk had, kosten ze 30.000euro. Ja de capiciteit is 2-4x zo groot. maar de prijs is nog steeds absurd hoog. prijs zou minimaal 4x zo laag moeten uitvallen dan het nu is. om 2de hands markt nog interessant te maken/houden

    @DexterXL
    meeste geven aan dat ze na 8jaar minimaal nog 70% capaciteit over hebben in de batterij. of garantie van dat het nog heeft.
    Ze zijn niet op, alleen een nieuwe is beter. Gsm vervang je toch ook sneller ivm je battery op dat moment snel leeg is.

    grote probleem wordt 2030 de electriciteit netwerk kan dan nog niet alle autos laden. Terwijl dealers geen nieuwe brandstof auto mogen verkopen.
    Maas in de wet om in buitenland auto te kopen en in te voeren zal denk ook niet kunnen/mogen. Anders wordt dat massaal gedaan. want als het 500km heeft gereden en is 3 maanden oud. dan wordt het snel als 2de hands gezien.

    Nee ik denk dat de overheiden, en vooral brussel erop uit zijn dat na 2030 meeste geen auto meer kunnen betalen.
    nu al is huis onbetaalbaar, gemeente kopen hotels puur om azielzoekers en dergelijke te kunnen opvangen. maar de harde werker kan geen huis kopen
    en later gaat dat met auto zelfde gebeuren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Vanaf 2030 auto’s zonder uitstoot. Dus als er binnen nu en 2030 betaalbaar alternatief komt zonder uitstoot zoals bijvoorbeeld waterstof of alternatieve brandstof zou dat ook nog een optie zijn.
     
    Patman vindt dit leuk.
  19. nou inderdaad, we hebben al miljoenen(?) jaren water, lucht en zon en nu gaan we daar de energie uithalen????
    welke gek heeft ooit kolen en kerncentrales bedacht terwijl de natuur ons al die jaren de mogelijkheden heeft gegeven voor energie....:loco:

    is diesel geen bijproduct (afval) van ruwe olie?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina