1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FoFo2fase2: Xenon inbouwen in Adaptief lampunit?

Discussie in 'Electronica' gestart door Maka, 7 nov 2009.

  1. Ik ben ook een tijdje bezig geweest met (OEM) Xenon in combi met de adaptieve. Voor mij geen Pilot of andere Xenon setjes, OEM xenon of geen Xenon. Dus voorlopig nog even niet.

    Ford heeft voor de focus II nooit adaptieve xenon units verkocht, dus zul je indien je orgineel wilt blijven altijd op de ''vaste'' unit's blijven. Je geeft al aan dit geen probleem te vinden, dus het is een beetje wat je wilt.
     
  2. Ik wil ook graag OEM blijven ja. ;)

    Het enige wat mij verward is of de OEM Xenon units plug and play zijn. Maakt mij niet uit of de lampen wel of niet meedraaien inderdaad. ;)
     
  3. Ik kan wel even de schema's nalopen, kijken of de stekkers hetzelfde zijn, en welke draad wat doet in die stekkers. Moet je wel even geduld hebben tot na het weekend.
     
  4. Als je dat zou willen doen, gaarne! ;)
     
  5. Ik heb vandaag mijn lampunit even losgehaald en foto's genomen van de stekkers aldaar.

    [​IMG]

    Ik heb in totaal 1 stekker met 10 contacten welke allemaal zijn aangesloten.

    Daarnaast heb ik nog 1 stekker met 2 contacten? Zie foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zijn de contacten aan de achterkant van de lampunit waar de stekkers dus worden ingestoken.
    [​IMG]

    Mijn vragen hierbij zijn:


    -Weet iemand waar de aparte stekker met 2 contacten voor is?
    -Alle 10 de contacten zijn dus in gebruik of in ieder geval aanwezig op de grote stekker. Ik heb gelezen dat dit voor een OEM lampunit ook zo moet zijn? (ivm extra aarde?)

    Heeft iemand foto's van een OEM lampunit zodat ik de aansluitingen kan vergelijken en eventueel dus zeker weet dat de units plug and play zijn?
     
  6. Nou ik heb even gekeken
    [​IMG]
    De xenonlamp gebruikt een extra massa, pin 10, controleer deze met een multimeter, meet hem naar de minpool van de accu om te controleren of dit bij jou ook een massa is.
    Verder voorzie ik geen problemen bij het monteren van de Xenon unit, omdat de stekker verder hetzelfde is, ook alle draadkleuren.
    Het kleine stekkertje is voor het motortje van de dynamische koplamp. en komt bij een xenon unit te vervallen.
    Hoop dat je voldoende info heb zo.
     
  7. Ik ga er ook vanuit dat de kleine stekker voor de adaptieve unit is. Ik heb zelf OEM Xenon in mijn fofo MK2 FL maar heb de kleine stekker zelf niet erop zitten, alleen de grote 10-polige stekker.
     
  8. Kijk dat is goed nieuws van beide!

    Ik kan niet wachten ;)
     
  9. Vandaag de Xenonunits opgehaald er erin geplaatst, lampen werken maar er is toch een probleem.

    De signalen van de 'oude' adaptieve verlichting worden nu doorgestuurd naar de Xenon units. Dit betekent dat de lampen in plaats van rechts/links nu op en neer gaan bij elke stuurbeweging. Dit is uiteraard niet de bedoeling omdat ik als ik rechts stuur iedereen verblind.

    Fordparts wist mij te vertellen dat hij dit al eerder heeft meegemaakt en dat er 2 contacten omgedraaid moeten worden.

    Heeft iemand enig idee welke 2 contacten dit zijn?
     
  10. #30 Maka, 14 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2009
    Net even bij de dealer geweest voor een losse bodemplaat (resoneerde bij stationair als een gek, ik stond echt voor ••• bij het stoplicht zeg maar.. :D) en gelijk even de chef werkplaats gevraagd naar mijn probleem met de originele xenon units.

    In eerste instantie wou hij er niets van weten en werd ik eigenlijk voor gek verklaard. Na de situatie uitgelegd te hebben zei hij mij dat het probleem hem zit in het feit dat ik een andere Can-bus aansluiting heb en dat de regelunit niet weet wat hij met de signalen van mijn stuur moet doen.

    De :focus: maakt toch helemaal geen gebruik van het can-bus systeem?

    In ieder geval heb ik 2 lijstjes mee gekregen met de betekenis van de letters en cijfers in het schema van Antig01.

    [​IMG]

    Hier kan ik uit opmaken dat contacten het volgende betekenen:
    contact 5:
    Code:
     8-LE45 (8 = Sensorsignaal (X-as, naar voren, naar boven), LE = Koplampen (incl. zijlicht/dimlicht) 45 = ???
    contact 7:
    Code:
     9-LE45 (9 = Sensorsignaal retour (referentie/massa), LE = Koplampen (incl. zijlicht/dimlicht) 45 = ???
    contact 9:
    Code:
     8-LE56 (8 = Sensorsignaal (X-as, naar voren, naar boven), LE = Koplampen (incl. zijlicht/dimlicht) 56 = ???
    contact 10:
    Code:
     9-LE56 (9 = Sensorsignaal retour (referentie/massa), LE = Koplampen (incl. zijlicht/dimlicht) 56 = ???
    Het zit het hem dus in de codes 45 of 56, wie weet welke wat betekent, de dealer kon mij dit niet vertellen.... raar maar waar...
     
  11. #31 mikeconcepts, 14 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2009
    Zoals gevraagd in een PB hier het schema zoals de stekker bij mijn OEM xenon in elkaar steekt.

    [​IMG]

    En bijbehorende foto's van beide kanten van de stekker waarop de nummers van de polen en de draadkleuren te zien zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. #32 kolere, 14 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2009
    Volgens mij geeft het motortje geen signalen terug dus van die computer die het niet meer weet lijkt mij sterk. Dan zou je ook een storing moeten hebben.

    Het zit in ieder geval totaal anders dan een focus II fase I daar is uit mijn hoofd contact 7 en 8 de aarde draad. (nummering plaats Maka)
     
  13. #33 Maka, 14 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2009
    Ik heb dezelfde volgorde als jou Michael, Dank voor het trotseren van de kou ;)

    Persoonlijk heb ik 2 oplossingen als er geen mogelijkheid bestaat om het meesturen uit te schakelen (in de computer danwel via de bekabeling):

    1. Lampen zo laag mogelijk zetten (dmv stuurbeweging), motortje loskoppelen (hoe, geen idee?), handmatig afstellen tot de juiste hoogte. Klaar. Op deze manier kan ik de auto ook weer makkelijk terugbouwen naar origineel, als de auto ingeleverd moet worden (leasebak).

    2. Xenonlamp en ballast overbouwen naar originele adaptief unit. (heeft niet mijn voorkeur vanwege het aan moeten passen van beide units..) Klaar.

    Ik wacht nog even op uitsluitsel van Anton (Antig01)... Wordt vervolgd...

    EDIT:

    Michael, je schema komt niet overeen met de foto's... Kijk maar naar de nummering op de foto..
     
  14. Toch klopt er dan iets niet, aangezien bij jou automatische hoogteregeling ontbreekt zou jij dus die draden niet in je stekker moeten hebben. Aangezien jou koplampen nu op een neer gaan bij sturen lijkt t wel alsof ze bij jou de draden van de AFL hebben zitten waar ik de draden voor de hoogte regeling heb. Alleen waar is dan dat losse stekkertje bij jou weer voor?


    Ja ik zie het, ik had als zichtzijde de achterkant genomen ipv dat je de stekker in kijkt. Ik heb hem aangepast.
     
  15. Ik gok dat dat inderdaad het geval is. Het aparte stekkertje is denk ik de voeding van het motortje voor de AFL.

    Anton kan hier uitsluitsel over geven.
     
  16. hallo boys
    Is er iemand die mark uit de brand kan helpen met zijn probleen weet bij god niet meer
    wie dat was met hetzelfde probleem die heeft het opgelost
    Ben zelf niet zo,n electrisch manneke dus wie help
    bedankt rene
     
  17. Gisteren samen met Anton naar de units gekeken en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het loshalen van het stekkertje van de stelmotor in de Xenon unit het makkelijkst was.

    Nadeel hierbij is dat de BC melding geeft dat er een defect is in de Adaptieve koplampen wat resulteert in een knipperend lampje en oranje warschuwing op het dashboard.

    We kunnen in de toekomst nog even kijken om een eventeel een weerstandje te plaatsen om zodoende de boel te faken.

    wordt vervolgd.... Anton, bedankt!

    n.p. Licht van de Xenon units is onovertroffen! Wat een licht zeg.. Vooral met de sneeuw ;)
     
  18. Ok maar inprincipe staan de units nu in een vaste stand dus en wordt er geen gebruik gemaakt van automatische hoogteregeling nu?
     
  19. Units staan inderdaad op 1 stand afgesteld, wil je deze wijzigen moet je dit doen met een schroevendraaier/inbus op de lampunit zelf. Zoals ik al zei hebben we het hele motortje uitgeschakeld.

    Automatische hoogteregeling kan bij mij niet werken omdat ik geen sensoren in de vering heb. Ook het aansturen van de hoogte dmv wieltje op dashboard werkte niet.
     

Deel Deze Pagina