1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FoFo2fase2: Xenon inbouwen in Adaptief lampunit?

Discussie in 'Electronica' gestart door Maka, 7 nov 2009.

  1. Beste Forummers ;)

    Ik heb een Focus 2 fase 2 met daar af-fabriek adaptief licht op, in principe een hele fijne lichtbundel maar mijn collega met af-fabriek Xenon (op een Seat Leon FYI) heeft toch veel meer licht.

    Over het inbouwen van Xenon in mijn adaptief-licht behuizing heb ik een aantal vragen:

    Is het mogelijk om Xenon lampen in te bouwen in mijn adaptief-licht unit? Zonder dat het 'adaptief' (het meedraaien van de lampen) gedeelte afvalt?

    Welke zijn dan de beste? Het liefst heb ik een plug and play setje zonder te hoeven knoeien met draden/relais etc. Gewoon aansluiten op de huidige stekkers en branden. In ben best bereid 200 of 300€ uit te geven aan een goede set.

    Ook omdat het een leaseauto is moet de auto uiteindelijk weer makkelijk in orginele staat zijn terug te brengen.

    Klopt het dat Ford af-fabriek 4300k als kleurtemperatuur gebruikt?

    Ik ben mij bewust van de wet dat mijn auto geen Xenonverlichting mag voeren omdat mijn auto geen spoeiinstallatie heeft en ook geen automatische hoogteverstelling. Hierover dus liever ook geen commentaar ;)

    Ook heb ik op het forum al gezocht naar ervaringen maar kon ik niets bevredigends vinden.. Vandaar dit nieuwe topic
     
  2. Bij mijn weten draait de lens en niet de lamp zelf. Dus als de xenon lamp het zelfde brandpunt/bundel heeft zou dit geen probleem moeten zijn. Ik zou wel voor 4300k gaan zeker zonder sproei installatie. Ford gebruikt 4300-5000 ligt aan het jaar en type auto. Je hebt al lenzen dus dan val je helemaal niet meer op.
    Jouw auto is ook al helemaal voorbereid voor de originele units dus als je die voor leuk prijsje ziet kan je dat ook proberen.
     
  3. Precies, doordat ik al lenzen heb val ik 0% op (de kenner zal natuurlijk zien dat ik geen 'dekseltje' heb voor de sproeiinstallatie). Ik wil absoluut niet opvallen! Geen 'schreeuwerige' Xenon voor mij! Ik wil gewoon goed zicht zonder iemand te verblinden! Ik denk dan dat 4300k inderdaad het beste is omdat de meeste fabrikanten deze gebruiken.

    Hoe bedoel je 'voorbereid' voor de orginele units? Je bedoelt bijvoorbeeld deze? 1 op 1 vervangen? Zijn deze ook elders te koop als fordparts ze niet meer heeft?

    Hoe zit het trouwens met de bekabeling? Ik zie dat er 1 kabel in mijn huidige lampunit gaat voor zowel stads/dim/grootlicht en richtingaanwijzer. Werkt bijvoorbeeld het 1 op 1 vervangen met bovenstaande lampunits wel?

    Het klopt inderdaad dat de lens beweegt en niet de lamp, dus je hebt gelijk dat bij eenzelfde brandpunt dit niet veranderd, niet bij nagedacht, stom ;)
     
  4. Ja inderdaad die bedoel ik en dat weet ik 99 % zeker. Kwestie stekkertje los en in de andere unit klikken klaar. Bij de garage vast wel maar heel duur. Op marktplaats staan ze ook wel redelijk vaak.
     
  5. Ik denk dat de dealer gaat zeuren over het feit dat ik de wet niet opvolg blabla. Ik zal eens informeren maar ik vermoed dat ik duurder als 500€ uitben.

    Ik heb al op mp.nl gekeken maar het enige waar ik tegenaanloop zijn setjes met van die losse ballasten. Geen orginele Xenon Ford units dus ;). Mijn hoop is vooralsnog gevestigd op Fordparts. Als je er trouwens zelf eentje tegenkomt, laat het me aub weten!
     
  6. Heb ik ook al eens ingebouwd in een focus 2 met meesturende koplampen, was gewoon plug and play, wel gaten boren in je afdekkapje, maar daar ontkom je nooit aan.
    Ik heb destijds een Pilot 5000K ingebouwd, was niet van origineel te onderschijden. Bovendien zit er 2 jaar garantie op, dat is ook wel mooi meegenomen.
    Als je het niet zelf aandurft, kun je me PB,en

    Ik zou niet eindeloos zoeken naar originele, die sturen nooit mee, en je moet dan meer aanpassingen uitvoeren dan dat je een set neemt met losse ballasten.
     
  7. /me is confused. Ik heb aan fordparts gevraagd of deze set plug and play zijn en volgens hierboven is dat inderdaad het geval. Dat de lichtbundel niet meesturend is bij af-fabriek xenon-units is voor mij acceptabel.

    Ook het boren van 2 gaten in de afdekkapjes is wat mij betreft geen probleem als ik een after-market (pilot) setje zou kopen.

    Welke aanpassingen moet ik volgens jou doen als ik de set van fordparts eventueel zou kopen? Waarom zijn deze unit's niet plug and play?
     
  8. Pin me er niet op vast, maar volgens mij zitten er op de originele xenon kits, een 'koplampregelmodule' die krijgt signalen binnen van de automatische hoogteregeling, en van jou, als je het aanzet, ook zit in deze module's de omvormer verwerkt, in de volksmond 'ballast'
    Als ik me niet vergis, communiceren deze regelmodule's door middel van canbus, welke draden er dus bij jou niet liggen, ook zou er dan bij de BCMii ingesteld moeten worden dat de auto uitgerust is met xenon.

    Ik zou als ik jou was jezelf de moeite besparen, en een after-market 5000 k setje kopen van een A-merk.

    Suc6
     
  9. Dit is in ieder geval niet waar bij de focus 2 fase I maar volgens mij ook niet bij de focus 2 fase II. Bij Ford zit de xenon ballast gewoon dood simpel op een plus en een min draad. Enige is dat xenon een aparte aarde heeft. Bij Fords met af fabriek bochtverlichting zit dat er al standaard op. Dit kan je makkelijk controleren door te kijken of alle punten in de stekker benut zijn (dacht 10 draden).

    De hoogte/bocht aansturing is gewoon een geavanceerd motortje die door wat meer draadjes wordt aangestuurd dan de handmatige verstelling. Als je een xenon unit hebt is dit niet anders. Wel moet je dus een unit hebben met automatische bochtverlichting (bij mijn weten hebben de meeste xenon units dit).

    Verder is het geen enkel probleem om dit after market in te bouwen omdat de lens draait en niet de lamp zelf.
     
  10. Ik heb al een PB gestuurd naar fordparts met de vraag of het veel 'voeten in aarde' heeft om een orginele Xenon unit in te bouwen.

    Is er geen andere forummer die destijds de units van Rene heeft gekocht die kan vertellen hoe dit in zijn werk gaat en of plug and play ook echt van toepassing is?

    Als er daadwerkelijk het e.e.a. bij komt kijken wordt het waarschijnlijk een after-market setje.
     
  11. zoals ik al zei, pin me er niet op vast, maar de mondeo 2007 heeft wel koplampregelmodule's. Focus heeft GEEN meesturende xenonkoplampen, dat weet ik iigv zeker..
     
  12. De focus st focus II fase I wel in ieder geval ik heb ze namelijk gehad. Stond zelfs geen visteon op maar Ford. Hoe dit dan kan weet ik niet want jij hebt er veel meer verstand van. (ik meen dit trouwens is geen ironie of iets dergelijks!)
     
  13. Volgens Rene zijn de plug and play en moet er misschien een extra aarde draad gelegd worden, maar deze heb ik volgens mij met mijn af-fabriek adaptievekoplampen al.

    Dat de Xenon niet meedraait is geen ramp, het is nu wel fijn maar geen must vind ik :)
     
  14. Persoonlijk zou ik ook voor een after markt setje gaan in jouw geval. Gewoon een goed setje van pilot oid.
     
  15. Met welke argumenten?

    Orgineel is toch het mooist, qua licht wil ik gewoon OEM lijken, en dat lijkt mij het beste te gaan met orginele units.
     
  16. Als je een pilot 5K erin zet, zul je het verschil tussen een originele of jou set heeeeel moeilijk kunnen zien denk ik..
    @ Kolere, dat zal dan waarschijnlijk ook een aftermarket set zijn geweest, want volgens mij mogen xenon lampen volgens de typegoedkeuring niet mee sturen. daarom hebben BMW-s en Mercedesen ook statische bochtenverlichting (in mistlamp) ipv dynamische..
     
  17. Hierbij de argumentatie voor mijn persoonlijke voorkeur:

    -Sowieso geen gezeur met aansluiten. Lamp inbouwen, ballast plaatsen en draden aansluiten klaar.
    -Je hebt 2 jaar garantie
    -verschil in licht zal je niet zien als je lenzen hebt (zolang je tussen 4300 - 5000k blijft).
    -waarschijnlijk kost het daarbij ook nog minder. Voor 200 euro heb je een prima pilot setje.
    -Het zal misschien mindere kwaliteit zijn dan de originele van Philips of Osram, maar goed genoeg om een auto leven mee te gaan (op de lampen na dan). Daarnaast zal een ballast vervangen van Philips 4 x duurder zijn dan een after market ballast.
     
  18. @Antig01, Mijn broer heeft af-fabriek Xenon op zijn Astra GTC en deze draait wel degelijk mee.

    @kolere, gezeur met aansluiten van orginele units? Jij zegt zelf eerder in dit topic het volgende:

    -Ik wil idd een OEM look, het liefste dus orginele Xenon's, dat de prijs daarvan hoger is begrijp ik maar deze units kan ik dan ook weer als orgineel verkopen als ik mijn leaseauto naar orginele staat moet terugbrengen.

    -Dit scheelt ook weer in het feit dat er bij een pilot-setje geboord moet worden in de afdekplaat.

    -Ik heb nu af-fabriek adaptieve verlichting. En dus lenzen. ;)
     
  19. Er wordt hier gesteld dat xenon niet bestaat met bocht verlichting. Indien dit waar is, heb je wel gezeur met aansluiten omdat dan misschien de hoogte regeling niet werkt oid. Maar naar mijn idee zou het wel moeten werken.

    Met after market maakt het niks uit je vervangt alleen het lampje zegmaar.
     
  20. Ja, zucht, twijfel twijfel ;) ...
     

Deel Deze Pagina