Focus Wagon van Silver Baron. And now the end is near

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Marco Morello, 1 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet helemaal wat ik in gedachten heb. En behoorlijk aan de kilometers.
    Maar die dingen zijn echt f*cking duur geworden.
     
  2. Bij deze leeftijd wordt een lage km-stand een uitzondering. En omdat ze maar héél erg weinig worden aangeboden en wel gewild zijn doet dat wat met de prijs.
     
  3. Tja dat zal, maar ik vind het ze niet waard. Helemaal omdat ze nog niet zolang geleden voor dat geld met behoorlijk wat kilometers minder weggingen.

    Maar ik heb geduld.
     
  4. Goed bezig Marco!:thumbup: Ik zit momenteel hetzelfde met de Escort; maar weet dat als die weg is, ik nooit weer zo'n auto vind.. Ook rijd ik er minimale km's mee en daarbij is het hebben van een hobby gewoon leuk! Gewoon houden dus!;)
     
  5. De focus wordt eigenlijk nog dagelijks gebruikt, per jaar toch zo'n 20.000km.
    Maar als het allemaal een beetje past en ik kan geschikt "onderdak" vinden dan kan het maar zo zijn dat ie in opslag gaat.
     
  6. #1347 Marco Morello, 25 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2017
    Groot onderhoud uitgevoerd, maar met hindernisjes

    Gisteren samen met Lars de Focus onderhanden genomen.
    Doel was simpel; koppelingsset vervangen, stuurhuis met spoorstangen en stuurkogels vervangen en een setje nieuwe stabistangen voor en achter.

    De reden dat de koppeling vervangen moest worden, was dat hij doorslipte door de lekkage van de krukaskeerring. Eerst subframe eronder weg gehaald. Was eigenlijk zo klaar. Dan heb je ineens ook een boel ruimte voor de bak, ging dus ook vlot. Maar toen begon het, vliegwiel eraf en dan verwacht je dus een natte krukaskeerring. Hartstikke droog dus..... uh.... en het zweten van de bak dan???
    Wat bleek; ik heb heel lang doorgereden met een lekkend thermostaathuis, meerdere lekke thermostaathuisjes zelf (ebay prut). Die rommel was dus allemaal vermengt met het stof vd koppelingsplaten wat uiteindelijk tussen de bak en blok kwam wegzweten. Naja goed prima, spul schoon en drooggemaakt en de krukaskeerring laten zitten. Die was immers nog droog.

    Toen bekeken we de koppelingsplaten nog eens goed en bleek deze dus alleen op de buitenste rand te hebben gefunctioneerd. Oftewel en slecht werkende drukgroep was de veroorzaker. Maar doordat de platen dus niet volledig werden gebruikt, hadden ze mooi ingevreten in het vliegwiel. Dit was met een liniaal ook prima te zien. Er zat wel een mm verschil tussen. Dat is dus reden genoeg om daar niet koud een nwe koppelingsset tegen aan te zetten. Goed vliegwiel onder de arm en op pad om het vliegwiel te laten afdraaien. Uiteindelijk bij Vekoma in Lemele terecht gekomen. Binnen een halfuur stonden we weer buiten met een glad vliegwiel. En dat voor €35,-.

    Weer terug naar huis, spul erop, bak eronder en toen was het ook al wel tijd om te eten. Na het eten de rest dat ging nog aardig, op wat inwillige kabels en bouten na. Maar goed uiteindelijk spul er allemaal onder, ontlucht en voorzien van nwe sappen. Toen de auto starten.... hij pakte direct aan om vervolgens direct uit te vallen. Nog eens proberen... zelfde verhaal... Oke, WTF? Zou de nwe stationair regelklep niet goed zijn? Kan me niet voorstellen... Dus op zoek naar het probleem. Dit bleek uiteindelijke een kapotte/geknapte en lekke brandstofontluchtibg te zijn. Maar ja die vind je s'avonds niet meer. Uiteindelijk voor nood de boel afgedopt en dichtgekit. Uiteindelijk was het goed 00.30u dat we klaar waren. Vandaag 1tje vd sloop gehaald en die gemonteerd. En net zo glad en strak lopen. Ook het schakelen gaat weer zoals het moet. Nu alleen de airbagstoring oplossen (vermoed het moduul achter de airbag)

    Tussendoor hadden we nog wel een Golfje V Variant 2008 van nwe achterveren voorzien. Ging redelijk vlot. Maar het blijkt dat Ford niet de enige is/was die last heeft van roest in de kitnaden. De motorkap was ter hoogte vd kitnaden al behoorlijk opgeknaagt door de roest. En ook de dual mass vliegwielen van VW zijn na 250.000km wel op.

    Maar goed sidestep dus; Focus rijdt weer prima, dinsdagochtend uitlijnen zodat het stuur weer op kwart voor 3 komt ipv half twaalf. Plannen voor een andere auto zijn er nog steeds, maar door een fikse tegenvaller met lekkage in de badkamer krimpt dat budget behoorlijk.
    En of er dan overblijft wat ik wil hebben, is maar de vraag. Voorlopig kan ik weer rijden. :thumbs:
     
  7. Je airbag probleem is dat niet je klokspring ?
    Je stuur verdraaid met het stuurhuis eraf ?

    Verder weer goed bezig geweest

    Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
     
  8. #1349 Marco Morello, 26 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2017
    De storing kreeg ik een paar weken terug al met die hele koude dagen.
    Ik heb 'm uitgelezen, de weerstand van de bestuurdersairbag was hoger dan de rest (3ohm ipv 2ohm) . Ik d8 dus eerst aan de bestuurdersairbag totdat ik met datzelfde koude weer een keer uitval had van de cruise control. Sindsdien verdenk ik idd de klokspring. Bij mijn vader op het werk hebben ze een simulator om te testen of het daadwerkelijk de airbag is. Door vakantie en gebrek aan tijd is het er nog niet van gekomen.
     
  9. Lekkere klus(sen) weer..! Viel me bij de Escort ook op dat de krukaskeerring nog goed was! Ook ik moet het onderstel van de Escort eens aanpakken, zijn dit grote klussen?
     
  10. Zo zie je maar; niets is wat het lijkt! Mooi dat de focus er weer even tegenaan kan.
     
  11. Als je alles in zijn geheel vevangt is het wel te doen. Iig vd vooras.
    Hoe de achterkant van de Escort zit, weet ik zo niet. Volgens mij een starre achteras. Kan niet heel moeilijk zijn.
     
  12. #1353 Marco Morello, 18 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2017
    And now, the end is near. So I face the final curtain

    Iets wat ik nog niet verwacht had, is na bijna 10 jaar toch ineens waarheid geworden. In die 10 jaar een hoop kilometers en avonturen beleefd zonder echt veel pech. Kapotte bobine, lek thermostaathuis, lekke waterpomp. Dat waren de enige keren dat ie me liet "staan".

    De mighty wagon gaat weg. Niet omdat ie stuk is of niet meer bevalt, integendeel, ik vind het echt een heerlijk rijdende auto. Die zich qua wegligging meer dan goed kan meten met menig moderne auto. Technisch is ie ook gewoon goed. Maar ik liep tegen een deal aan die ik niet kon laten schieten. Vandaag heb ik dan ook zijn opvolger gekocht. Wat het geworden is? Dat laat ik volgende week wel zien.

    De wagon heb ik niet ingeruild, voor het geld dat ik er voor krijg, maak ik er liever iemand anders blij mee.

    Voor de geïnteresseerden, de auto mag weg voor echt een zacht prijsje en wordt als volgt verkocht;

    - Huidige km stand is : 228.000km
    - Nieuwe APK (vanaf woensdag 24 mei)
    - Nieuwe olie en filters ( wordt a.s. zaterdag gedaan)
    - Nieuwe stuurbekrachtigingsleiding, de huidige lekt. (Wordt a.s. zaterdag gedaan)
    - Hij staat op 4 splinternieuwe Vredestein Sportrac 5 in de maat 205-55-16
    - Nagenoeg nieuwe remblokken rondom (nog geen 8000km).
    - Compleet nieuwe koppelingsset van Sachs sinds eind februari dit jaar.
    - Fris stuurhuis (75k gedraaid) met nieuwe spoorstangen, stuurkogels en stabistangen.
    - D-riem en waterpomp zijn bij 188.xxx km vervangen (ongeveer 2 jaar terug)


    De auto is klaar voor nog weer een heleboel kilometers.
    Verdere specs komen in het verkoop topic. Via PB kan ik je ook meer info geven.
     
  13. Ik ben benieuwd naar de opvolger !

    Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
     
  14. Ben benieuwd.
    Ik ga het het merk verlaten na 35 jaar.
    Soms wordt het tijd om eens wat anders te rijden.
    Succes alvast met je volgende bolide.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  15. Wat ga je rijden, Reks?
     
  16. ik ga even iemand peilen of die geïnteresseerd is.
     
  17. GLWS, blijf je wel ford rijden?
     
  18. #1359 reks, 18 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2017
    Ik ben zoekende naar een witte x1 marco.
    Met de nodige opties.
    De c-max wordt ingerolen of particulier verkocht.
    Hij heeft nooit iets gemankeerd of gekost aan reparaties maar ik wil eens vreemd gaan Marco [emoji6]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  19. Hoop dat de wagon naar een andere liefhebber gaat. Is het wel weer een fomoco wagen? Of ben je naar een ander merk gegaan?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina