Focus wagon fase 1 2005 - trillende koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door boussa, 10 mei 2012.

  1. #1 boussa, 10 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2012
    Ik ben sinds een paar dagen een trotse bezitter van een ford focus futura uit 2005 met iets van 230000 op de teller.

    Ik ben voordat ik het heb gekocht snel naar een garage gereden om te vragen of de monteur ernaar zou kunnen kijken. Deze was zo aardig dat hij een paar tests heeft uitgevoerd en een klein stukje ermee heeft gereden. Zo wist hij mij te vertellen dat de trillende koppeling mogelijk door de drukgroep en/of druklager wordt veroorzaakt? Ik heb toch besloten om het te kopen en toen ik met mijn ondervindingen naar de verkoper terug ging zij hij dat er niks aan de hand is en dat de focus nog wel 200000km ermee zou kunnen rijden. De reperatie was niet duur en de aanschafprijs zat laag dus maar besloten om te kopen. Na een paar google search terms te hebben ingevuld kwam ik er al snel achter dat een veel voorkomende probleem bij deze autos de vliegwiel is, zeker weten doe ik niet.

    Het is best luid en continue hoorbaar. In zijn vrij en dan met lage snelheid remmen is het meestal het duidelijkst te horen. Als ik de koppeling een beetje indruk en helemaal indruk blijf je de trillingen voelen. Het gekke is dat wanneer ik gevarenlicht voer de motor met het getik hiervan lijkt mee te gaan (tik, brum, tik, brum), of dit ermee te maken heeft weet ik niet.

    Ik hoop dat de mensen op dit forum mij een helpende hand kunnen bieden en adviseren hoe ik dit het beste en voor een redelijke prijs kan maken.

    nu kwam ik ergens een pruductcode tegen en ben verder wezen kijken en kwam op ebay deze tegen:

    http://www.ebay.nl/itm/835019-Kuppl...901204349?pt=DE_Autoteile&hash=item1c2645f97d

    http://www.ebay.nl/itm/804508-Zentr..._Autoteile&hash=item19d0051d24#ht_2299wt_1152

    voor 307,49 eurotjes heb ik de valeo 4p en 78,07 de druklager (mischien -16 euro voor gecombineerd verzenden), maar ik weet niet zeker of dit het probleem is. Verder valt mij op dat dit voor de modellen uit 08/2002 > 11/2004 is en ik heb een laatste model fase 1 uit 2005, zou dit passen? en dan resteert er nog de vraag of ik ook de koppeling en of druklager erbij dien te vervangen omdat er wordt gezegd: als je toch al bezig bent.

    De auto is heerlijk om te rijden. Ik heb na aanschaf even op de gaspedaal gehangen en durfde tot 180km/u iets van 2750rpm's.
     
  2. Ik had om eerlijk te zijn wel al wat reacties verwacht. Ik wil mijn auto zo snel mogelijk repareren.

    Ik merk dat de trillingen nu vaker voorkomen en in zijn vrij lukt het me soms om dit te stoppen als ik een beetje met de koppelingen pedaal speel.
     

  3. wat wil je dan? zelf repareren zonder dat je er verstand van hebt? of een koppeling meenemen naar de garage en die laten monteren?

    De aardige monteur die je in het begin geholpen heeft kan hem toch voor je maken? en die kan toch ook een koppeling regelen,

    je neemt toch ook niet je eigen biefstuk mee als je gaat uiteten?
     
  4. Volgens mij is je reactie wel aardig bedoelt, maar zo komt het niet echt over.

    Ik ken zelf een aantal monteurs die voor een hele aardige prijsje het erin kunnen zetten. IK Vroeg mij alleen af of ik hiervoor beter iemand in kan schakelen die meer ervaring heeft met de focus, het is bedoeld voor vakantie met de familie en ik wil geen risico nemen.

    De reden dat ik de prijs poste is meer bedoeld on te vragen of dit een goeie prijs is, aangezien in nederland hiervoor 500 gevraagd wordt.
     
  5. Even voor de volledigheid. Om welke Focus gaat het? Focus 1 of Focus 2? En welke motor ligt erin?
    Als je de boel daar open hebt liggen is het handig om de koppeling, druklager en vliegwiel te vervangen. Met 230.000km hebben die hun beste tijd ook wel gehad.
     
  6. Dankjewel rfknol.

    Het is een 1.8td tdci ford focus wagon fase 1 uit 2005.

    vragen opgesomd:
    Hoe zeker kan ik zijn dat het de vliegwiel is?
    Druk lager en groep, koppeling en vlieg wiel tegelijk vervangen, waarom wel/niet?
    Kan ik via een garage goedkoper aan deze onderdelen komen?
    Is de valeo 4p de beste oplossing?
    Zou de valeo 4p van ebay op mijn model focus passen?
    Is het makkelijk door iemand te laten vervangen die het voor andere modellen ooit heeft vervangen?
     
  7. Is er dan niemand die mij kan adviseren?
     
  8. Beste Boussa,

    Allereerst welkom op het forum.
    Mensen helpen sowieso al niet zo snel als je je niet even netjes voorsteld in het daarvoor bestemde onderdeel. Het is wel heel makkelijk om je aan te melden, je vraag te stellen en weer te vertrekken.

    Om op jouw vragen terug te komen.

    Druklager, groep en vliegwiel kan je het beste tegelijk doen omdat je toch je V bak eronderuit hebt. na 230.000km zoals bovenstaand al is gezegd heeft het vliegwiel zijn beste tijd wel gehad.

    Bij de garage zal de koppeling duurder zijn, echter betaal je daar ook de montagekosten en heb je de garantie dat het goed gedaan wordt, en zo niet dat het opgelost wordt.

    In principe is het met een beetje verstand en logisch nadenken door iedereen wel te doen, als je maar de tijd en het gereedschap hebt.

    Inhoudelijk over de koppeling kan ik niets zeggen, want ik heb een focus 1.
     
  9. Hier wat antwoorden.

     
  10. ik raad de 4p kit volledig af,'

    ga voor een koppelingset van LUK, die gaan tegenwoordig voor dezelfde prijs als het 4p kit. alleen is de set van LUK inclusief druklager.

    bij een 4p kit krijgen de krukaspoelie (waar een demper inzit) en vrijlooppoelie het zwaar te verduren, ook de versnellingsbak is niet ontworpen voor dit type vliegwiel.

    er zit niet voor niets een dualmass in. een 4p kit gaat idd langer mee, maar sloopt ondertussen de rest;)

    de keuze wat jij wil, zul je zelf moeten bepalen.

    succes!
     
  11. Kun je voorbeelden geven van autos met een 4p kit waarbij overige onderdelen aantoonbaar door de 4p kit zwaarder aan slijtage onderhevig waren?

    Grappig dat je hem afwijst, toen jouw Focus zelf aan de beurt was voor een vliegwiel overwoog je nog een 4p kit. Sterker nog, ik heb het idee van jou vernomen toen.

    Ik lees louter positieve verhalen op internet, o.a. uit de UK, over de 4p kit.
     
  12. ja, maar na beter research bleek een dubbelmassa de enige juiste oplossing!
     
  13. Dat van de versnellingsbak is niey waar. Dezelfde bak hangt ook in de connect en deze heeft ook geen dubbel massa vliegwiel

    Het dubbelmassa vliegwiel zit erin voor het extra comfort.
     
  14. de transit connect heeft maar 90 pk, geen variabele turbo... dus het blok heeft minder te verduren
     
  15. Zoals wel eens eerder gemeld, VW heeft ook aardig zijn vingers gebrand met de Dual Mass Flywheel in hun modellen. Dus dat zegt niets.

    Maar had je nog wat praktijkvoorbeelden, Michael?
     

  16. deels mee eens, maar niet met het deel dat het blok minder te verduren heeft... 80% van de connect is 3 kwart van de tijd totaal volgeladen en moet hij er toch een stuk meer aan sleuren.
     
  17. Precies, en in de regel wordt er met Connectjes een stuk meer gerost dan met Focussen.

    Als ik in ons R.O.B.-net een rapportje draai van bijvoorbeeld banden en remmen slijtage van kleine bestelautos t.o.v. personenautos...
     
  18. Feit is dat tegenwoordig bijna alle auto's een dmv hebben (inclusief benzine modellen).
    Als de autofabrikanten ergens een stuiver kunnen besparen dan hadden ze dat zeker al gedaan met het relatief kostbare dmv.
    Dus er zal een zeer goede reden zijn dat hij er wel in zit.

    En dat Volkswagen "zijn vingers heeft gebrandt" aan een dmv zal wel meevallen. Het zal wel zo zijn dat er wat lomper in gereden wordt ofzo; of deze wagen worden wat vaker 'fout' gechipped.
     
  19. Die reden is al genoemd: comfort.
     
  20. Ja, dat is wel duidelijk. Maar als de gebruikers van een 4p kit zeggen dat er nauwelijks verschil merkbaar is ten opzichte van een dmv, dan weet een auto fabrikant dat ook wel zou je denken.
    Als zoiets echt niet noodzakelijk is, dan zouden ze die dingen zeker niet monteren is mijn idee.
     

Deel Deze Pagina