1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST (Diesel) geluid

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door BertDJ, 19 jan 2021.

  1. Hallo allen!
    Ik had graag even een eerste postje gemaakt met een overzichtje van mijn gereden focus'en (ondertussen al 4 - met eind december de nieuwe ST als toppertje), maar ik ben hier reeds eerder met een vraag naar aanleiding van een probleem. Voor de volledigheid: het betreft hier een Focus ST, maar dan wel de diesel-versie omwille van mijn vele kilometers.

    Eerst misschien even het probleem schetsen: op de rit naar huis nu merkte ik dat de luidspreker links vooraan het niet deed. Wat opzoekwerk bracht me hier: https://www.focusclub.nl/index.php?...-luidsprekers-voor-doen-het-soms-niet.117301/ wat niet echt hoopgevend is...

    Maar, bijkomstig: ik vond het rijden met de wagen een heel stuk minder plezant. Ik had niet echt de indruk dat de performance lager was, maar wel het geluid: hij trok precies op als een "iets zwaardere auto", terwijl hij met beide luidsprekers echt kan grollen. Dat maakt het eigenlijk wel een stuk plezierig ook. Ik ben daarop beginnen nadenken en analyseren (ja, lange autoritjes, het doet wat met een mens). Zou het kunnen dat het geluid dat ik binnenin hoor, kunstmatig is? En nu die linker-voor-speaker niet meer werkt, dit misschien daaraan gekoppeld is?

    Thanks!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. welkom Bert.

    zou zo maar kunnen wat jij zegt.
     
  3. Dat kan niet alleen, dat is zo. @Dutchie heeft het geluid in mijn st-line (di inmiddels qua software ook een st diesel is) uitgeschakeld omdat ik het niet prettig vond. Er wordt een kunstmatig motorgeluid over de speakers gespeeld dus..
     
  4. Thanks Pixeltje, voor de verduidelijking! Dat stelt mij dan gerust. Ik vind het verder best wel een leuke toevoeging. Het is aanwezig, maar toch nog enigszins subtiel. Er zit ook genoeg kracht onder de kap op het grollen wat te verantwoorden. Wat een ander gevoel als dat af ligt zeg! Maar het mono-geluid stoorde nog meest van al voor mijn oren. Ik leek wel doof aan één kant :D .

    Deze morgen leek alles weer OK... De auto staat ook altijd buiten waardoor de accu misschien wat meer last heeft in de winter? Iets om in de gaten te houden alleszins :-).

    Jouw upgrade is ook wel de moeite zeg! Daarmee haal je betere prestaties dan mijn ST Diesel! Chippen is hiermee nog niet aan de orde, nog even afwachten :( .
     
  5. Bij mij staat nu de Ford Fabriekssoftware van ford erop van de ST-diesel, zelfde blok dus ook zelfde prestaties. Hij kan eventueel nog naar 450nm maar dat leek me wat ruig voor een leasert.
     
  6. hoe dan?
     
  7. FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  8. Ah sorry, het was niet de bedoeling om die verwarring te scheppen. Ziptuning bijvoorbeeld geeft aan dat er meer te halen is. Mebu is ook bezig met software voor de 2 liter diesel maar die is nog niet gereed, gaat ongeveer naar dezelfde waarde als zip aangeeft.

    Bij mijn weten kan dat niet met de originele ford-software.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. oh ik dacht dat jij dat bedoelde, je had het namelijk alleen over de NM's :D
     
    Pixeltje vindt dit leuk.
  10. Volgens mij (geen rollenbank gedaan) gaan met de Ford software de cijfers van 150pk en 370Nm naar 190pk en 400Nm. Dat merk je al aardig ;) Meer is leuker uiteraard maar ik wil graag de auto zonder ellende naar 200k km kunnen rijden dus ik laat het even zo.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. dat zijn indd de ST waardes.
    overal waar ik kijk kunnen ze 'm chippen naar 220 PK en zo'n 450/460 NM
    snap dan alleen niet waarom het bij de 1 nog geen 300 euro kost en een ander rekent bijna 600 euro :shrug:
    als iedereen op dezelfde waardes uitkomt dan zullen ze in beginsel allemaal dezelfde tune er op zetten.
     
  12. Ik had ook al vernomen dat hij naar 220 zou kunnen. Maar als ik lees van jou, Pixeltje, dat je zonder ellende naar de 200k wil, dan zou me dat wel tegenhouden. Wat zijn de “gevaren” ervan dan?

    als ik het goed begrijp hebben wij eigenlijk dezelfde motor, echter hebben ze de jouwe in de fabriek afgesteld op 150. Met de chiptuning maak je hun afstelling ongedaan en komen we op hetzelfde resultaat, wat dus het maximale is van de motor. Nu gaan chiptunen naar 220, is dan een heel andere vorm van tuning misschien? Met meer risico’s dan?
     
  13. dan krijg je een tune op maat die speciaal afgesteld is op jouw auto.
    ik denk alleen dat die waardes te behalen zijn als je ook hardware aan gaat passen.
    dat, i.c.m. de software aanpassingen zal niet gelijk je motor slopen maar vind maar iemand die daar in (diesels) gespecialiseerd is.
     
  14. Hmm. Thanks voor de verduidelijking! Denk dat ik daar dan niet te veel op zal hopen, hardware aanpassingen zijn dan misschien niet interessant naar verzekering toe, áls er een ongeluk gebeurd kunnen die het nog daarop steken. Nu, 190pk is ook al meer dan voldoende hoor, maar meer is idd altijd leuker :D
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. denk niet dat de verzekering het iets boeit.
    maar meer PK en NM dan de gemiddelde tune is ook wel leuk maar ben bang dat het dan ook serieus geld kost (en begrijpelijk)
     
  16. Zip en Mebu geven aan het zonder hardwareaanpassingen te kunnen, maar ik rij (zeker nu met corona) meer kortere stukken (40km enkele reis) en dat maakt de motor maar net op bedrijfstemperatuur. als Corona voorbij is overweeg ik het misschien wel want dan gaan mijn afstanden weer naar +/- 100km enkele reis. Wil niet met een koude motor zoveel vermogen vragen. Tis ook maar een gevoel hoor.
     
  17. Hmm, goeie bedenking. Bij een koude start ga ik ook niet volledig los, zowel voor verbruik als slijtage, tenzij in uitzonderlijke nood én als het treffelijke temperatuur buiten is. En dan nog... Maar vanaf hoeveel ° is de auto op bedrijfstemperatuur waarbij je zonder zorgen het gaspedaal mag induwen? Nu ik die motortemperatuur kan zien is dat wel interessant om de auto wat efficiënter te gaan benutten.
     
    Pixeltje vindt dit leuk.
  18. je bedoelt de olietemperatuur zeker?
    die hou ik meestal aan, als die op temperatuur is kom ik pas boven de 2500 toeren.
     
    BertDJ vindt dit leuk.
  19. Ik hou ook altijd de olietemperatuur aan. Die is na ongeveer 10km snelweg op temperatuur. Helaas is deze temperatuur niet bij elke auto zichtbaar.
     

Deel Deze Pagina