1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Focus ST 225 Turbodruk probleem.

Discussie in 'Performance' gestart door RoelST, 14 dec 2014.

  1. #1 RoelST, 14 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2014
    Beste leden,

    Ik zit al een tijdje met een vervelend motorisch probleem.
    De turbodruk valt bij vollast (meestal in hoge versnellingen en hoog in de toeren) compleet weg! Ook bij het vasthouden van een toerental schokt de auto en hoor je tijdens het schokken dat de druk gelost wordt.
    De auto is origineel op de uitlaat na (3'') Elevate 3'' intake en er is een Forge dumpvalve gemonteerd.
    Ik tank altijd BP ultimate 98.

    Wat ik zelf al heb gedaan is het volgende:

    - 5 nieuwe bobine's gemonteerd
    - 5 nieuwe bougie's gemonteerd
    - Elevate Solenoid geplaatst ipv originele TCV.
    - Originele recirculatievalve vervangen voor een blankingplate.
    - Dumpvalve afgedopt om te kijken of het probleem daar zat.
    - Luchtfilter origineel gemaakt.
    - Andere veren geplaatst in de dumpvalve.
    - Auto diverse keren uitgelezen ivm ESP en motormanagement storing op display (foutcodes: P0236 turbolader druk-sensor werking en P2196 O2 sensor signaal blijft rijk)
    - MAF sensor stekker losgekoppeld.

    De auto is vorige week naar een gespecialiseerd Volvo garage geweest, hun hebben de auto op de brug gehad en alle slangen gecontroleerd en hebben een diagnose gemaakt rijdend, hun zeiden dat de waardes tussen de MAP en MAF sensor niet helemaal klopte, ze hebben uiteindelijk een Rode veer in de Forge dumpvalve gedaan ipv geel, daardoor hielt de auto zijn druk beter vast en was het na mijn mening ook even goed, dag daarna even een lang ritje gemaakt en de turbodruk slaat weer helemaal dicht.

    Hieronder een filmpje wat er gebeurd bij vollast, gehele filmpje wordt er met vollast gereden, je ziet dat de turbo druk compleet weg valt naar 0, en niet meer opspoelt.

    [youtube]7zc5v9K8GC0[/youtube]

    [youtube]XzylwkTlLGE&list=UU7Q9_n5x8L9m-GfzR2-re2A[/youtube]

    Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen,

    Groetjes,

    Roel.
     
  2. Het is misschien stom om te vragen maar is de meter wel ok? Merk je ook echt dat je druk weg is?

    Groet Flip
     
  3. Ja op dat moment is de auto niet meer vooruit te branden.
    Auto trekt heel langzaam en je merkt dat de turbo niet opspoelt.
     
  4. Was dat de enige diagnose wat ze hebben kunnen stellen? Niet lullig bedoeld maar auto's kan je nu eenmaal niet via internet repareren. Tuurlijk kan iemand hier een goeie tip geven maar de specialist zal het op moeten lossen. Je bent al bij de garage geweest dus kunnen ze je daar niet verder helpen? Als je betaald dan mag je ook service verwachten vind ik als de oplossing nog niet gevonden is.

    Groet en succes,

    Flip
     
  5. #5 RoelST, 14 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2014
    Klopt, heb het bedrijf terug gebeld dat het probleem nog niet verholpen is, ze vallen nu terug op de solenoid die ik reeds vervangen heb voor een van Elevate, ik moest zelf even kijken als ik de originele tcv weer gemonteerd heb of het probleem nog steeds aanwezig is en daarna eventueel terug komen, omdat ik zo enorm veel geld kwijt ben wou ik op deze manier kijken of er misschien meer leden zijn die het probleem herkennen en misschien mij zouden kunnen helpen met de oplossing.

    Dat de veer te slap zou zijn was inderdaad het enige wat ze hebben kunnen vinden, en tijdens het rijdend uitlezen viel hun op dat de waardes van de map en maf sensor niet helemaal klopte. Dat zou volgens hun aan de veer hebben gelegen. Nu zit er een rode veer in en houdt die zijn druk beter vast, maar nog steeds het probleem. als de meter naar 0 springt gaat de auto bokken en heb ik een soort 'elastiek effect' de auto gaat op en neer en tegelijkertijd blaast die zijn druk weg.

    groetjes
     
  6. #6 antig01, 14 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2014
    Zitten er silicone slangen op ipv originele? Samco of iets dergelijks?
    Toen je de dumpvalve afdopte , heb je toen wel de originele recirculatie klep weer terug geplaatst?
     
  7. Originele slangen zitten erop, en de originele klep was inderdaad nog gemonteerd toen ik de dumpvalve afdopte.
    denk je dat de slangen imploderen bij hoog toerental?
     
  8. Ja ik heb dat wel eens aan de hand gezien bij een andere ST hier op het forum.
    Hier zaten dan wel Samco slangen op, waarvan de binnenste laag losliet en implodeerde bij vollast. Dit was de slang van de pijp welke over de motor loopt naar de turbo.
     
  9. Ja die 'pijp' heb ik al vervangen voor een exemplaar van elevate, daar zaten ook nieuwe siliconen slangen bij dus denk niet dat daar het probleem zit.
     
  10. Was het voor het vervangen van die pijp ook al aanwezig?
     
  11. Ja daarom.:P
     
  12. Kun je uitlezen wat de MAF en de dutycycle van de solenoid is op de momenten dat hij zijn druk verliest?
    Wellicht denkt het motormanagement dat de druk omhoog schiet door een storing in een sensor en laat hij bewust druk af?
     
  13. Kan ik zelf niet maar kan ik eventueel wel naar kijken met iemand die uitleesapparatuur bezit, ik denk zelf dat het misschien de MAP sensor is, maar om iedere keer alles te gaan vervangen is ook niets.
     
  14. #14 dimelot, 14 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2014
    Helaas heb ik geen oplossing. Ik heb het zowel met de ST als de RS een keer gehad, maar na de motor uitgezet te hebben was het over. En tot nu toe niet meer voorgekomen.

    Met de ST gebeurde het op de nurburgring met volgas en turbo. Met de RS gewoon tijdens het rijden op de snelweg onder normale omstandigheden.

    Overigens je motormanagement lampje brandt wel.. Is dat vanwege je decat? Want er zat toch ook een spacer bij die dat moet voorkomen?
     
  15. Ja die O2 sensor foutcode is van de decat denk ik inderdaad, daar zit wel een spacer op ja.
     
  16. maar de turbo lader druk-sensor foutcode blijft ook terugkomen, dacht zelf dat dit de solenoid was maar na het vervangen van een Elevate exemplaar twijfel ik of het daarom gaat, wat ik nu verdenk is de MAP sensor en eventueel de Actuator (omdat die aangestuurd wordt door de solenoid)
     
  17. Toch als alle leidingen goed zijn is het niet onlogisch als het probleem ligt bij je MAF, MAP of je boostcontrol solenoid. Als de maf en map sensor nooit zijn vervangen is het ook niet gek als ze niet meer als nieuw zijn na 200.000 km.

    Is wel een hoop geld voor twee sensors, maar ook weer niet dramatisch veel toch (circa 170 euro)?
     
  18. Klopt, heb net nog even stukje gereden en de turbo druk bouwt niet eens meer op, blijft gewoon gehele rit (circa 10km) op 0 staan en 2 keer schoot die even omhoog maar daarna schoot die direct weer dicht.
     
  19. #19 tygo, 15 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2014
    ik weet niet uit welke regio je komt anders zou ik even lang s jaap van mebu rijden
    die kan denk ik vrij snel vaststellen wat het probleem is
    ik weet dat zelf maken altijd de goedkoopste oplossing is maar alleen als je zeker weet wat het probleem is anders blijf je onderdelen vervangen die niet kapot zijn en kost het je uiteindelijk meer
     
  20. Of even een map of maf sensor via een forumlid uitwisselen die in de buurt woont om het probleem te tackelen. Even omwisselen en kijken of ie dan goed werkt dan weet je wat je moet bestellen.
     

Deel Deze Pagina