Stelt niet heel veel voor hoor. Ik vind de eerste keer ook eng, maar nu heb ik er al tientallen gedaan (waarvan er maar 1 een mk4 was, sat dan wel) maar t is echt niet zo lastig.
Ben eerder benieuwd wat er dan nog meer is aangesloten met die add a fuse Misschien vraagje aan de ETIS gebruikers: er schijnt een aansluitsetje te zijn wat je in de zekeringkast kan aansluiten zodat je de blanco zekeringhouders kan gebruiken. Heeft iemand dat nummer daar van? Greetz Emiel
ben ook wel benieuwd, zal van de week nog eens een foto van de zekeringen maken. Moet eerlijk zeggen dat ik niet goed heb opgelet wat ze ermee hebben aangesloten, kan alleen zien dat ze naar een stekkerverbinding gaan, en dan vervolgens verdwijnt het spul achter de bekleding. Kan de vorige eigenaar/dealer ook niet meer vragen, die laatste weet waarschijnlijk niet eens van het bestaan af.
Emiel, je bedoelt een termininal die je aan de achterkant van de zekeringskast insteekt met daaraan een draad. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden. Ik heb ditzelfde gedaan bij mijn Octavia destijds voor het retrofitten van de achteruitrijcamera. Een "Repair" kabel bij de dealer was hartstikke duur. Dan krijg je een terminal met daaraan 10cm draad. Uiteindelijk heb ik een losse strip met terminals gekocht en een speciale krimptang. Was ik nog goedkoper uit Was wel een k.. klus want bij de Octavia was de achterkant van de zekeringskast bijna onbereikbaar. Er zit ook een "slot" op welke je eerst moet openen voordat je er een extra pin in kan steken. Zoiets moet je hebben: https://nl.aliexpress.com/item/4000159325501.html?gatewayAdapt=glo2nld
Wat leuk deze 'Howto' Ik was zelf aan de slag gegaan met voor en achter Dashcam (zonder deze post gezien te hebben) Nou deze howto had mij wel wat tijd kunnen besparen zeg. Ik heb de achtercamera met een zelf gemaakt beugeltje aan de dak bekleding gehangen. Verder ben ik er ook op de hardway achter gekomen dat geschakelde power belangrijk is. (acc stand) Bij mij bleek StartStop ook te stoppen omdat de nachtstand van de camera niet goed werkte (bleef 24/7 opnemen) Waardoor de SOC te laag kwam en automatisch ingrijpt. Uitendelijk midden console losgehaald een de 12volt adaptor gebruikt als acc stand *en inderdaad duurt 30 minuten* Wat dan weer een leuk effect geef, immer auto afsuiten geeft nu nog 30 minuten vol beeld en daarna gaat de bewakingsstand in (op schok) Zie foto voor beugeltje. Leuk FORUM Groet, Eric
Dashcam voor & achter ingebouwd aan de hand van deze handleiding. Heeft een hoop tijd gescheeld. Met name het uitzoeken van de zekering locaties welke voor de spanning moeten zorgen. Mijn achter camera zit gewoon geplakt op de ruit, zelfde idee als de voor camera. Het massa punt heb ik van de schroef/moer onder aan de zekeringkast gepakt. Dit was beter bereikbaar I.v.m. de hardware kit. Rest zoals beschreven in het topic.
@TWA wat is dit een top how to! Functioneert alles (nu 4 jaar later) nog naar behoren? Mijn idee is om de Dashcam te installeren die Ford zelf aanbied (2 730 087), gezien de connectie met Sync3 (via Applink). Ook staat er een IKEA-achtige handleiding bij, wat ook wel prettig is. Vraag me af of andere van de club dit hebben gedaan of hebben laten installeren door Ford zelf. https://www.ford-accessoires.nl/inf...ainment/dashcam/2730087?model=focus&year=2018 Moet wel zeggen dat jouw handleiding mij doet twijfelen, of ik het niet beter en grootser moet aanpakken. Met een beter camera + achtercam als resultaat. Hmm.
Ikzelf heb voor een andere camera gekozen. De Ford optie is gewoon te duur. 365 euro voor een Full HD camera is niet meer van deze tijd. Voor dat bedrag zijn er veel betere opties verkrijgbaar. Met Full HD zijn kentekens lastiger te lezen. Ik zou zeker voor een 4k resolutie gaan. Mijn camera heeft WiFi, dus geen gezeur met uitlezen van de SD kaart. Wel een aparte app natuurlijk. Ik was ongeveer 25% kwijt aan kosten. T.o.v. de Ford optie. En heb dan voor een 4k en achter een 2k camera. Compleet met WiFi en GPS.
Alles werkt nog steeds. Wel paar kleine tips: probeer de zekering aan te sluiten op een eigen accessoire slot. Niet samen met een andere zekering, omdat dan de computer niet tot rust komt en onnodig stroom kan blijven vragen. Heb wel al wat SD kaartjes verbruikt, doordat de cam telkens blijft opnemen natuurlijk. Op een gegeven moment is dan de SD kaart defect. Maar dat is iets van BlackVue en niet de instal. De Ford camera is een mooie optie, ook mooi geplaatst maar idd een dure optie. Voor dat bedrag zit je inmiddels op 4K camera's met idd achterruit camera er bij. Op YT staan ook veel reviews van verschillende merken en vergelijkingen, spiek daar ook eens tussen... Good luck, Greetz Emiel
Dus, voor de camper ben ik op zoek naar een dashcam. De laatste die ik kocht is alweer 3 jaar geleden. Wat zijn de laatste nieuwtjes? 8K? Hoe zit het met wifi? Is dit nu gemeengoed? Ik doe natuurlijk ook Google maar zie door de bomen het bos niet meer. Mensen met goede gebruikers ervaringen met een bepaald merk of model? Ik hoor het graag!
Ik lees goede dingen over VIOFO. Zelf deze week er een aanschaffen denk ik! Twijfel enorm of ik de hardware optie ga installeren.. Verder kijk ik een beetje op tegen het loshalen van alle kappen en het wegwerken van alle bedrading zonder dat ik iets in de weg zit (airbag bijvoorbeeld). Zelf nu de ogen op de VIOFO A229 Plus, maar twijfel over de Pro variant met 4k beelden..
Ik heb in mijn wagens een AZ dome M63 pro met achtercamera geïnstalleerd. Zonder continue voeding. Hoeft voor mij niet. Ik heb in de Mondeo de 12V plug mooi in de aansluiting van de middenarm console, want er zit nog een aansluiting in het dashboard. In de Focus moet ik nog een aansluiting maken, vanaf de zekeringkast want de 12V plug zit nu nog in de aansluiting voorin. Wat ik niet heb gedaan, is het draad door het rubber doorvoer rubber trekken. Als de kofferbak open gaat heb ik een stukje expansie draad. dat zie je alleen als de kofferbak open is. Met privacy glas ziet niemand het. wat ik niet aandurfde was het paneel loshalen van de achterklep.Bang dat ik het zou slopen. Ik heb wel van die plastic interieurtools Ik heb het daar door de kieren achter gemoffeld. Misschien moet ik dat toch eens even loshalen, zodat het draad er goed ik kan. De achtercamera zit op dat paneel met een klein schroeft en 3m tape. Aan de voorkant zit ie mooi links van de spiegel, en gluurt net onder de zonneband door, die ik door een professioneel blinderingsbedrijf heb laten inplakken.Hij zit daar weer op een statische sticker, zodat het niet direct op het raam of zonneband vast zit. Toen ik onlangs een wagen inruilde, kon ik de boel dus zo uitbouwen, en weer inbouwen in de andere auto. Gelukkig heb ik nooit beelden hoeven terughalen om bewijs te leveren met iets .Maar het geeft je toch een goed gevoel dat je altijd bewijs aan het opnemen bent, voor en achter. Deze heb ik dus. https://www.azdome.nl/azdome-m63-true-4k-2ch-64gb-wifi-gps-dashcam.html
Heeft iemand tips voor het verwijderen van de covers? Ik ben van plan dit weekend mijn dashcam in te bouwen en maak me een beetje zorgen dat ik de kappen/lipjes op de kappen kapot trek.. Ik heb het setje tools zoals hierboven in de handleiding voor handen.
Niet te bang zijn . Soms klinkt het erger dan het is. De temperatuur is in ieder geval gunstig. Bij koud weer breekt het kunstof ook sneller.
Dan hoef je je geen zorgen te maken. Wanneer je denkt ze nog erg vast zitten, controleer dan of er niet nog ergens een verdwaalde bout vast zit.
Alles wat ik hierboven tegen kwam was klikken, op dashboard kastje na. Ook als je vanaf onder gaat is alles vast geklikt Greetz Emiel
https://imgur.com/a/FwI3Eae Helaas clipje gebroken van doorvoer achterklep, moet ik dit vervangen of wat is handig?