1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk4 - > How to: dashcam inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus IV' gestart door TWA, 7 jun 2020.

  1. Hallo allemaal,

    Hier mijn how-to van het inbouwen van een dubbele dashcam. Deze how-to is voor nagenoeg elke camera het zelfde. In deze how-to installeer ik een BlackVue DR750S-2CH Dashcam. Dit type is een dubbele cam, ofwel een camera voor en achter.

    Heb je alleen een enkele camera aangeschaft, scroll dan door naar beneden naar het stukje van de installatie van de camera aan de voorzijde.

    Hopelijk heb je hier iets aan, op- en aanmerkingen zijn altijd welkom :clap:

    Enjoy :rolleyes:

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Benodigdheden :

    • Een Dashcam
    • Gereedschap zoals een kniptang, tyraps, isolatietape, tools om de kappen los te kunnen maken of een platte schroevendraaier.
    • Handige extra's, zoals een kabelkrimptang voor de krimpstekkertjes aan te persen(tbv voeding indien je voor constante voeding kiest), zekeringhouders (wederom als je voor constante voeding kiest), demontage gereedschap van plastic (om de kappen los te kunnen maken zonder beschadiging) en een multimeter om te meten welke zekering constante of geschakelde spanning geeft (wederom alleen als je gaat voor constante voeding)
    • Paar handschoenen om de bekleding/kappen niet vies te maken
    [​IMG]
    Demontage gereedschap, verkrijgbaar via bv aliexpress https://nl.aliexpress.com/item/4000039037911.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dzESBZX

    De betreffende dashcam, met Power Magic Pro (deze zorgt voor constante voeding, zodat de camera ook in parkeermodus altijd zal filmen). Deze zorgt er voor dat als de spanning onder een bepaald Voltage komt, de camera uit zal schakelen. Zo voorkom je dat de accu te leeg raakt om te kunnen starten. Deze werkt niet alleen op BlackVue camera's, maar op elke andere camera welke gebruikt maakt van de sigaret voeding.

    [​IMG]

    De zekeringhouders. Ook deze weer alleen als je voor constante voeding kiest. Erg handig, zo hoef je niet in de bestaande kabels te knippen! Te koop via het WereldWijdeWeb of bij de locale automaterialen zaak. 2 stuks nodig (constante en geschakelde voeding) en voor de Focus mk4 het type micro zekering. Deze camera zal max 2 Ampère vragen, zodoende heb ik er een 5 Ampère zekering in gedaan.

    Zo, genoeg besteed aan de inleiding, laten we gaan beginnen met de inbouw zelf...

    De zekeringen kast bevindt zich bij de Focus mk4 onder het dashboard aan de passagiers zijde van de auto. Als je de vloermat aan de kant trekt, komt deze zwarte kap tevoorschijn :

    [​IMG]

    Pak de kap aan een zijkant vast en trek er aan. De kap zit vast met klik bevestiging.

    De zekeringen:

    [​IMG]

    Aan de zijkant van het dashboard (passagierskant) zit een kap welke ook vast geclipt zit. Hier zijn de plastic demontage tools super handig voor, aangezien de kans op beschadiging het kleinst hiermee is. Een schroevendraaier kan ook, maar dan adviseer ik wel een stukje isolatie tape er omheen te doen. De deur rubbers kan je met beleid los trekken:

    [​IMG]

    Vanaf hier begin ik aan de achterzijde van de auto. Heb je alleen een camera aan de voorzijde, scroll dan wat verder door naar beneden.

    Open de achterklep. Je ziet hier bij de scharnieren 2 doorvoer rubbers. Hier lopen de kabels doorheen van de DAB radio en de achterlichten. Ik zelf heb gekozen voor de rechter:

    [​IMG]


    Boven deze rubbers zit een zwarte kap, op de achterklep zelf. Deze kap zit vast geklikt, maak ook hier gebruik van de plastic tools om deze los te krijgen :

    [​IMG]

    Haal nu bij de achterklep het rubber los, in ieder geval aan de bovenzijde. Ook bij de achter deur zal het rubber los moeten:

    [​IMG]

    Haal nu, ook nu weer met de plastic tools, het plastic kapje los tussen de C-stijl en D-stijl:

    [​IMG]

    Hierdoor ontstaat er nu voldoende ruimte om de kabel door te voeren. De dakbekleding kan VOORZICHTIG iets naar beneden geduwd worden, maar pas op dat er niet te hard geduwd word. Voer de kabel gelijk door de eerste doorvoer rubber. De dikke doorvoer rubbers kan je los trekken. Ook hier is het aan te raden, indien nodig, de plastic tools te gebruiken:

    [​IMG]

    Pak nu een tyrap en een stukje isolatietape. Plak de kabel vast aan de tyrap waarbij de dikke kant van de tyrap aan de kabelkrant geplakt wordt. Nu komt het priegelwerk: probeer de tyrap door het doorvoer rubber te krijgen:

    [​IMG]

    Gelukt? Nog niet de tyrap los halen, maar doorvoeren in de achterklep zelf. Ik heb gekozen voor het open vierkant. Nu de kabel op de juiste plek zit, kan de tyrap weer los gehaald worden. Plak voor de zekerheid nog wel wat tape om de randjes van het gat, om te voorkomen dat door trillingen tijdens het rijden, de kabel gaat schuren en er kortsluiting ontstaat:

    [​IMG]

    Nu kan, als je de kabel op gewenste lengte hebt, de kap er weer op en de rubbers bij de achterklep er weer op gezet worden. De doorvoer rubbers willen nog wel wat priegelwerk zijn om weer vast te krijgen, maar houd je rust en dan komt het vanzelf goed. Nu de kabel achterin op zn plek zit, gaan we verder naar voren. Plaats de kabel tussen dakhemel en het dak zelf, rekening houdende met de airbags! De kabel hoeft niet heel ver en diep weg gestopt te worden, de deur rubbers houden de boel op zn plek.

    [​IMG]

    Aan gekomen bij de B-stijl: hier kan je de kabel rustig een paar mm weg stoppen achter de plastic kap. Rustig met de vingers doorduwen:

    [​IMG]

    Aangekomen aan de voorkant, gewoon net als bij de achterzijde, tussen dakhemel en dak zelf weg stoppen, tot we bij de A-stijl aankomen. Hier gaat de kabel naar de voor camera. Via de plastic kap gaan we naar de bovenzijde van het voorraam:

    [​IMG]

    Pas hier ook op voor de airbag: zorg er voor dat de kabel niet over de airbag heen gaat, maar er netjes langs loopt.

    [​IMG]

    Vanaf hier ben ben ik over gegaan op de voor camera. Dit om de juiste lengte van de kabel voor de achter camera te bepalen. Beide kabels (voeding voor de voor camera + signaal kabel van de achter camera) worden op de voor camera aangesloten. Ik heb de kabels bij elkaar gebonden met een tyrap en wat isolatie tape om de tyrap geplakt, om schuren of verschuiven van de kabel te voorkomen:

    [​IMG]

    Als je de plek hebt bepaald van de voor camera, kan je de kabels weg gaan stoppen onder het dakhemel aan de bovenzijde van het voorraam. Duw de kabel voorzichtig tussen bekleding en het dak, ver genoeg dat deze niet zichtbaar is of er tussen uit kan vallen. Als je, net zoals ik, de camera aan de linkerzijde wilt hangen, kan je de plastic kap bij de binnenspiegel voorzichtig los trekken om de kabel daar langs te laten lopen:

    [​IMG]

    Breng de kabel weer terug tot aan de A-stijl kap:

    [​IMG]

    Zoals te zien is op bovenstaande foto, lopen er 3 kabels. Dit komt omdat de kabel voor de achter camera behoorlijk lang is. Knippen is geen optie, dus deze zal mooi weg gewerkt worden onder het dashboard.

    Laat alle kabels nu langs de A-stijl naar beneden lopen. Maak gebruik van de tyraps om de kabels bij elkaar te binden en tape de kabel ter hoogte van de dashboard bevestigingspunten in, om schuren en/of beschadiging te voorkomen:

    [​IMG]

    Nu komen alle kabels uit onder het dashboard. Om het jezelf makkelijk te maken en genoeg ruimte te creëren, kan je het dashboard kastje er uit halen. Deze zit vast met 4 schroeven (2x 10mm en 2x 7mm). Open het kastje en haal de lade los. Deze kan je door iets in te duwen aan de zijkanten, uit z'n geleider rails duwen. Dan komen de 2 onderste 10mm schroeven tevoorschijn.

    [​IMG]

    Als je in het kastje kijkt, zie je aan de bovenzijde de 2 7mm schroeven zitten:

    [​IMG]

    Als deze los zitten, kan je het meest makkelijke vanaf de rechter zijkant het kastje los trekken. Deze zit namelijk ook met een paar clipjes vast. Vergeet het kabeltje van het lampje niet los te halen. Mooi moment nu om je T10 lampje van het kastje te vervangen voor een LED lampje :mrgreen:

    Nu er voldoende ruimte is om te bewegen, kan je de kabels gaan doortrekken. Kies je bv voor de voeding via sigaretten aansluiting, kan je de kabel door trekken tot middenpunt. Kies je (zoals ik) voor constante voeding, kijk dan verder hieronder.

    In het pakketje van de Power Magic Pro zitten een kabelboom en blackbox. Deze blackbox kan je dmv diverse instellingen naar wens instellen. Waarom deze nu ook geschikt is voor andere dashcams? Omdat er simpelweg een female plug in zit, waar je dus de plug in kan doen die normaal in de sigaretten aansluiting gaat.

    [​IMG]

    Zoals je ziet heb ik hier de zekeringhouders vast gemaakt en de boel met krimpkous geïsoleerd. Dit kan natuurlijk ook met isolatietape.

    Ik heb gekozen voor zekering nummer 24 (reserve met constante voeding) en zekering nummer 6 van het panorama dak (geschakelde voeding), maar dit kan naar wens ingevuld worden. Gebruik de multimeter om te zien welke zekering geschikt is. Elke auto heeft een andere indeling en opties/accessoires dus dit kan per auto verschillen. Houd er rekening mee dat er erg weinig speling is in de zekeringen kast om alles in te pluggen. Dit vergt dus wel wat geduld.

    Voor het aansluiten van de massa kabel, heb ik een bestaand massa punt onder het dashboard gebruikt. Zoek een boutje zonder verf of plastic en sluit de kabel daar op aan. Zelf heb ik het oogje gebruikt aan de zijkant:

    [​IMG]

    Blackbox regelunit heb ik aan de bevestigingsbeugel van het dashboard geplakt. Zo kan ik deze alsnog gemakkelijk uitschakelen, maar is deze niet zichtbaar :

    [​IMG]

    Kabels met tyraps vast gemaakt aan de bestaande kabelbomen en netjes uit het zicht:

    [​IMG]

    Plug van de voeding met een stukje isolatie tape extra vast gemaakt en met tyrap vast zodat deze niet gaat klapperen/slingeren.

    Tijd om de camera's op te gaan hangen :dance:

    Aan de achterzijde heb ik gekozen voor zo hoog mogelijk en in het midden. Ideaal is dat deze camera behoorlijk klein is. Mijn streven: zo min mogelijk kabel in het zicht te hebben. Moet zeggen dat het behoorlijk is gelukt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de voorzijde een grotere uitdaging... Omdat het de bedoeling is de camera in de auto te laten hangen, maar Amsterdam helaas niet rovers-vrij is, was het geen optie om deze onder de sensoren/camera kap te plaatsen. Jammer, want dat was natuurlijk wel netjes in het midden, maar te zichtbaar voor struikrovers. Zodoende gekozen voor de positie links van de zwarte kap. Voordeel van de Focus is dat de stippen in het communicatie venster (zwarte stippen in het midden van t raam bovenaan naast de camera's/sensoren) vlak zijn. Hier kon ik dus mooi de dashcam op vast plakken, net zodat de camera lens er onder uit kijkt. Lekker on-opvallend :thumbup:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Al met al ben ik in totaal zo'n 3 en een half uur bezig geweest, lekker om m'n gemak en extra voorzichtig aangezien het een nieuwe frisse auto is. Meeste tijd zat er in het afstellen/instellen van de camera en het doorvoeren van de kabel en weer opnieuw vastmaken van de doorvoer rubbers van de achterklep. Gouden regel is ook hier dat het juiste gereedschap de klus een stuk makkelijker maakt.

    Let op: inbouwen en aansluiten is volledig op eigen risico!

    Bij twijfel zou ik een inbouw bedrijf zoeken. Voor mij was dit een simpele klus, maar ik heb dan ook aardig wat auto klus ervaring.

    Dank voor het lezen, hopelijk is deze how-to begrijpelijk en duidelijk. Nogmaals, zijn er op- of aanmerkingen, of mis je iets in de tekst of foto's, of misschien heb je vragen, stel ze dan gerust.

    Thanx and Greetz Emiel
     
    Dave130R, PhoenixNLx, Gitzo en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. wat een uitgebreide en mooie review Emiel :thumbs:
    met zo'n beschrijving zou ik het bijna zelf aandurven om hier aan te beginnen. :worship:

    blijft de voor camera wel goed plakken? ook als de temperaturen in de zomer oplopen?
    wat is mis is een linkje van de camera specs in de openingspost, verder nogmaals :respect:
     
    TWA vindt dit leuk.
  3. Tot op heden blijft alles op zn plek zitten. Goed tape van 3M wat standaard op de BlackVue zit. De "echte" voorspelde 35° tot 40° Hollandse zomer moet natuurlijk nog komen, dus zal het laten weten :thumbup:

    Qua specs: had mooi een linkje naar de site van BV, maar dan ging mn verhaal de soep in (de gehele tekst werd een hyperlink ipv alleen dat stukje, maar hieronder alsnog de link:

    https://blackvue-nederland.nl/cloud-dashcams/blackvue-dr750s-2ch-full-hd-cloud-dashcam/

    Jammer dat ik masr tot 30 foto's mocht uploaden, anders waren er nog wat detail foto's extra. Ook makkelijker te lezen dan, nu vrij grote stukken tekst. Maar blij dat dit ook al duidelijk over komt :mrgreen:

    Greetz Emiel
     
    BertPa, Heusinkveldb en gerardTDCI vinden dit leuk.
  4. Inderdaad een duidelijk how to. Weet nog niet wat te doen. Ik denk dat ikzelf een heel eind kom, maar zal toch ook demontage gereedschap moeten aanschaffen zie ik.
    En dan klinkt het laten inbouwen via dashcam.eu ook wel aanlokkelijk. Maar dan heb je niet de pret dat je het zelf gemonteerd heb.
     
  5. Demontage gereedschap heb je niet direct nodig. Is wel handig als je het hebt, maar gewoon met je handen lukt het ook wel. Je krijgt je vingers er wel achter als je een beetje nagels hebt :). Ga in ieder geval niet met een schroevendraaier aan de slag, daar beschadigen de plastic delen lelijk van! Denk dat het je wel moet lukken. Wil je alleen voor of ook achter?
     
  6. Ik zou best wel voor en achter willen. Maar alles moet naar mijn zin zijn zowel vorm, specs en plaats van montage. En uiteraard ook financieel. Best lastig zeker als je ook op YouTube aan het kijken bent. Heb al verschillende modellen op het oog gehad. Ben er nog niet uit. Een garmin of vifio maken en goede kans. Garmin zal dan alleen voor zijn en vifio a129pro duo ook achter. Maar de kabel netjes naar achter brengen lijk mij wel een dingetje
     
  7. @Carnetic bij de huidige Garmin's kun je aangeven in de software welke de voorste camera is en welke de achterste en dan zullen ze automatisch synchroniseren. In de garmin app kun je dit instellen tot maximaal 4 camera's, zie hier.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  8. @pd3jcw ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en de vifio a129pro duo laten installeren. Ben bij de installatie bij geweest dit had ik zelf ook wel kunnen doen.
    Je moet even weten wat je moet doen. Goed beeld voor en achter. Heb ze wel beide al een keer iets verplaatst.
     
  9. Heb je toevallig meer info over die zekeringhouders? Via bol zie ik verschillende, en zie dat diegene die jij gebruikt, €21 kosten? Zou nonkel Ali die ook niet hebben?
     
  10. Narcotickrieke vindt dit leuk.
  11. Ik had helaas de foute...
    De handleiding van mijn MK3.5 gaf mini aan. Maar het moet i.d.d micro zijn
     
  12. Diverse soorten en maten op Ali, bijvoorbeeld

    https://a.aliexpress.com/_BPnFsx
     
  13. #18 ReTechNL, 7 jan 2021
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
    @TWA Ik heb zojuist de zekeringen gemeten
    Zekering/Fuse 3 is 14v geschakeld Micro2 (Parking assist control module)
    Zekering/Fuse 6 is 14v geschakeld Micro2 (Panorama dak) (geen panorama dak geinstalleerd)
    Zekering/Fuse 24 is 12v continue Micro2 (Reserve)

    Micro2 fuse adapter:
    https://www.aliexpress.com/item/32918213257.html

    70mai Hardwire Kit:
    https://www.aliexpress.com/item/1005001307886622.html


    Nu was mijn vraag, paste bij jou de Fuse adapter op zekering 6 want het ziet er namelijk erg krap uit?

    Passenger Compartment Fuse Box
    https://www.fordservicecontent.com/...&userMarket=GBR&div=f&vFilteringEnabled=False

    [​IMG]
     
  14. @ReTechNL klopt, deze zit er erg strak in, maar past bij mij net aan er in. Voor installatie van mijn gekozen dashcam was een geschakelde plus en een constante plus nodig. Ik heb gekozen voor zekering 6, maar een andere (geschakelde) zekering kan natuurlijk ook...

    Greetz Emiel
     
  15. Misschien is de oorzaak ergens anders te vinden...:think:
    Sinds ik de blackbox zitten heb, is het net alsof mijn start/stop-systeem niet meer.
    In normale modus of eco-modus zou je verwachten dat deze in werking gaat thv verkeerslichten als je stil staat. Dit doet hij dus niet meer.
     

Deel Deze Pagina