1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Dat zou ik ook wel willen weten , ben al een tijdje bezig om er achter te komen .
    Bij br performance geven ze aan dat er een torque limiter op de automaat zit , wat dat inhoud geen idee
     
  2. Als ik kijk naar de typebenamingen en aan welke motor welke bak gekoppeld is denk ik dat je de laatste 2 cijfers met 10 moet vermenigvuldigen voor het maximum koppel waar de bak voor ontworpen is.
    Hij is er in 3 uitvoeringen:
    8F24 max 240Nm voor 1.0 en 1.5 Ecoboost.
    8F35 max 350Nm voor 1.5 Ecoblue diesel.
    8F40 max 400Nm voor 2.0 Ecoblue diesel.
     
  3. Als dat zo is laat ik hem niet tunen !
    Alleen de software van182 pk erop zo gauw dat mogelijk is.
    Met alle andere tuning gaat het koppel naar 300 tot 340 nm
     
  4. Zijn dit de limieten van de automaat of ook van de handbak?
     
  5. De limieten van de handbakken weet ik niet, zullen ongetwijfeld anders zijn.
     
  6. Ben daar wel benieuwd naar.
     
  7. Op de site van BR staat niet dat er een Torque Limiter op de bak zit, maar dat zij bij tuning zelf het koppel begrenzen voor de versies met automaat. Deze tuner houdt dus rekening met de limieten die de techniek aan kan!
     
  8. Dan weet je in ieder geval dat ze er wat serieuzer mee omgaan.
     
  9. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen met Rica
     
  10. Hierbij de reactie van br performance na aanleiding van e-mail met de nodige vragen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Top! Ik heb zelf 2 maanden terug ook contact gehad met BR en toen was de reactie exact hetzelfde! Vandaar dat ik ook afwist van het beperken van het koppel.

    Ondanks de professionele indruk twijfel ik nog steeds over het uitvoeren van de chiptuning. Denk dat ik eerst nog even wat km’s op de klok ga zetten en wacht totdat de Focus even wat ouder is zodat ik met wat meer zekerheid kan zeggen dat de typische Focus MK4 kwaaltjes achterwege blijven!
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  12. Dat een bak standaard niet op de limiet zou kunnen zitten is natuurlijk niet waar.
    Ford heeft dat zelf al bewezen met de 5 bak die aan de limiet zat mer 170Nm.

    De DPS6 powershift (Getrag 6DCT250) en die door Renault EDC genoemd werd was daar gekoppeld aan een diesel die 240Nm koppel had, toen de handbak omhoog ging qua koppel bleef de automaat op 240Nm zitten.

    Hoe weer BR dat de bak zonder in te boeten aan betrouwbaarheid 310Nm aan kan? Daar kan je alleen achter komen dat je het gaat testen en dan 2 ton met een auto gaat rijden of tientallen auto's moet gaan testen over een kortere afstand.
     
  13. Ik heb een 1.5 diesel met automaat en ik kan uit ervaring meedelen dat er sinds de meest recente software update voor de bak, deze koppelrestricties stukken ruimer staan.
    Mijn focus is getuned en daarbij is niet specifiek rekening gehouden met softwarematige restricties van de bak.
    De praktijk was dat de bak vrij permanent een koppelreductie aan het motormanagemt vraagt tijdens het schakelen.
    Dit deed hij overigens ook al voor de tuning ;-)

    Sinds de upgrade van de versnellingsbak software is de auto stukken sneller geworden (tuning komt beter tot zijn recht) en het verbruik is verbeterd van 1:19,5 naar 1:20,4
     
    meeder vindt dit leuk.
  14. We zijn inmiddels 10.000 km verder sinds de tuning. En ik heb hier nog geen dag spijt van gehad.
    de Focus is zuiniger rijdt lekkerder en is bovendien sneller. Dus alleen maar plus punten.
    Mijn Focus heb ik laten doen bij Mebu in Nootdorp is Ford specialist en Jaap weet precies waar hij overpraat.

    https://www.ziptuning.nl/chiptuning/chiptuning-ford-focus-2018-1-5t-ecoboost-4/
     
  15. Is die update ook van toepassing op de 1.5 EcoBoost? En zo ja, van wanneer is die update? Dan kan ik de dealer er ook eens naar vragen!
     
  16. Kijk, goed om te horen! Jij hebt ook een automaat toch? Lekker dat het zo goed bevalt!!

    Ben zelf niet zo weg van ziptuning omdat je geen voor- en na meting krijgt, en je dus een beetje moet gissen naar het vermogen. En omdat ze gewoon een “standaard” tune in je auto laden en dus niets op maat maken voor jouw auto. Ze houden dus ook geen rekening met de “beperkingen” van de automaat.
     

Deel Deze Pagina