1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus 3 Fase 1] Wegvallende koppelingsdruk 1.0 EcoBoost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Maxim-CRX, 10 nov 2016.

  1. #21 nctnico, 14 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2016
    Stomme opmerking: Komt het koppelingspedaal wel helemaal terug? Bij onze Focus 1.2 was het veertje van het koppelingspedaal gebroken waardoor het pedaal niet altijd helemaal terug kwam. Dat gaf vergelijkbare effecten.
    Of rij je misschien met je voet op het koppelingspedaal? De monteur had geen problemen gedurende 2 weken.
     
  2. Koppelingpedaal komt helemaal terug, maar is 'slap'. De twee weken dat de monteur met de Focus kon rijden was vooral binnendoor, dus veel koppelen, waardoor de druk redelijk aanwezig blijft. Bij langere ritten (weinig koppelen) loopt de druk terug, of komt er ligt bij, of wat dan ook.

    Ik rij niet met de voet op het pedaal.
     
  3. Ik zou toch even controleren of het veertje in het pedaal nog doet wat het zou moeten doen. Een goede indicatie is of je het pedaal zonder veel kracht nog een stukje omhoog kunt trekken.

    Zoals gezegd had onze Focus 1.2 een gebroken veer waardoor het pedaal niet helemaal terug kwam. Na een paar keer pompen deed de koppeling het weer. Er zit kennelijk iets in het koppelingsmechaniek waardoor het pedaal helemaal terug moet komen om de koppeling goed te laten werken maar het fijne weet ik er niet van.

    Misschien herken je iets van jouw symptomen in dit topic (maar er zijn meer topics op dit forum over dit onderwerp):
    http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=21599
     
  4. Ik heb de auto niet hier, die staat nu (al) een maand bij de dealer. Maar wat beschreven wordt in het topic is volgens mij niet het geval bij mijn Focus.

    Als het koppelingscircuit ontlucht is, gaat het even goed totdat een langere rit wordt gemaakt. Weer ontluchten, gaat weer goed totdat een langere rit wordt gemaakt.
     
  5. Het blijft een merkwaardig verschijnsel. Wat Antig1 schrijft over het vliegwiel zou net zo goed kunnen zeker omdat hij het al eerder heeft meegemaakt.

    Ik ben benieuwd of ze wat vinden anders wordt het denk ik tijd om de rechtsbijstand erbij te halen en aan te sturen op een vervangende auto.
     
  6. Bij mij schijnt het het vliegwiel niet te kunnen zijn, daar het geen Dubbel Massa Vliegwiel is.

    Ik heb vandaag een telefoontje gehad van de dealer. Volgens Ford NL moesten ze nog maar eens de hoofd-koppelings-cilinder vervangen (voor de 2e, 3e of 4e keer ????). Dat hebben ze ook gedaan. Zondag neemt de monteur de auto mee voor een lange 'test'-rit.

    Nu hoop ik alleen dat het probleem zich direct weer voordoet als daar het probleem niet ligt en niet enkele duizend KM's wegblijft en daardoor gefixed lijkt te zijn, zoals voorheen.
     
  7. De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft de IB5 versnellingsbak in combinatie met een vast vliegwiel.

    De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft de B6 versnellingsbak in combinatie met een dubbelmassa vliegwiel.


    Het is dus afhankelijk van het vermogen of de auto is voorzien van een vast of dubbelmassa vliegwiel.
     
  8. Gisteren is er een proefrit gemaakt van bijna 500KM na het vervangen van de hoofd koppelingscilinder en het probleem is niet verholpen.

    De Focus is dus nog wel een tijdje bij de dealer.
     
  9. Is hier nog iets uitgekomen verder wat het nu was?
     
  10. Aangezien ik met een zelfde focus (1.0/100pk) een zelfde probleem heb momenteel ben ik heel erg benieuwd of en hoe dit probleem is opgelost. @Maxim-CRX; mocht je de oplossing om wat voor reden dan ook niet hier willen posten wil je me dan aub persoonlijk iets laten weten. Groetjes Sjef.
     
  11. Denk niet dat hij nog gaat reageren. Hij is al bijna 2 jaar niet online geweest..
     
  12. Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Kan iemand hier hem op een andere manier bereiken?
    Ik zou echt heel erg geholpen zijn met zijn feedback.
     
  13. Sorry, ben er een tijd niet geweest.

    ja, het probleem is opgelost. Het heeft echter heel lang geduurd. Omdat er heel veel onderdelen vervangen zijn is het moeilijk om de precieze oorzaak te achterhalen.

    Uiteindelijk is mijn Focus toentertijd bijna 3 maanden weg geweest. Het laatste dat vervangen is, was nogmaals een complete koppeling, maar dan eentje vanuit Keulen. De eerste koppeling die als vervanging was gemonteerd, was volgens de dealer geen 'fabrieks-originele'. Dus mijn 2e nieuwe koppeling zou precies dezelfde zijn zoals ze bij uitlevering van een nieuwe Focus erin zetten.

    Toen ik mijn auto ging ophalen zei de monteur dat Ford inderdaad erkend heeft dat er een fabrikagefout zou zitten in 1 van de drukcilinders, ik weet alleen niet of het die op de bak of bij het pedaal is.

    Daarna heb ik inderdaad nooit meer een probleem met de koppeling gehad. Ik heb nu net over de 201.000 KM's heen.

    Wel is vorig jaar het probleem met de lekkende koelwaterslang-kering opgetreden (dat weer veroorzaakt zou worden door een scheurend kleppendeksel). Reparatiekosten over de 1200 euro, geen coulance vanuit Ford, misschien wel recht op omdat ook dit een ontwerpfout is. Aangezien het een gekochte auto van de zaak is, heeft mijn werkgever de rekening betaald en is er verder niks mee gedaan. Twee weken later rijdt mijn collega zijn motor stuk door precies dit probleem en is per opbod verkocht. Bij mij zijn ze er op tijd achtergekomen door de druk te meten in het koelsysteem tijdens de beurt. Maar wat zou gebeurt zijn als ik nog niet toe was aan een beurt??

    Wat ik in deze slecht vind van Ford, is dat ze niet uit voorzorg overleggen om preventief een nieuw kleppendeksel te monteren. Dit had volgens mij reeds bij een eerdere beurt gekund, indien ze op de hoogte waren van dit probleem.
     
  14. Dankjewel voor je bericht. Bij de auto die ik in mijn werkplaats had heb ik ook de koppelingscilinder in het koppelingshuis vernieuwd.
    De rest van de koppeling heb ik laten zitten omdat alles er nog prima uitzag. Tot op heden rijdt mijn klant er nog probleemloos mee.
     

Deel Deze Pagina