1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus 3 Fase 1] Wegvallende koppelingsdruk 1.0 EcoBoost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Maxim-CRX, 10 nov 2016.

  1. #1 Maxim-CRX, 10 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2016
    Ik rij nu 2,5 jaar in een Focus 1.0 EcoBoost uit 2014 (Auto van de zaak) en heb sinds +/- 30000KM het volgende probleem. De koppelingsdruk zakt weg, alsof er lucht in het systeem komt. Het aangrijppunt van de koppeling zakt dus steeds verder weg. Dit is tijdelijk op te lossen door het koppelingspedaal een aantal keren in te trappen. Er is bij 30000 de hulp-cilinder vervangen en het probleem is ook een hele tijd 'weg' geweest echter bij 60000 begon het probleem weer op te treden. het verslechterde sindsdien alleen sneller dan voorheen. De auto is hiervoor al tig keren bij de dealer geweest. Vervangen zijn 2x hulp-cilinder, 1 of 2x de hoofdcilinder, uiteindelijk de complete koppeling, later nog een stuk leiding en het systeem is al een keer ontelbaar ontlucht. Het probleem is nu dik 40000KM aanwezig (tellerstand nu 102000 KM). Iedere keer na het ontluchten kan ik +/- 1000 tot 1500 KM probleemloos schakelen. Volgens de dealer lekt er geen remvloeistof weg.

    Nu is het zo erg dat ik elke paar honderd meter zelf de druk in de leiding moet opbouwen, door zeker 6 tot 10 keer het koppelingspedaal in te drukken, voordat ik kan schakelen. De auto is op dit moment dus eigenlijk niet bruikbaar. Komende maandag gaat de auto voor de zoveelste keer terug naar de dealer voor dit probleem. Maar ze hebben reeds aangegeven dat ze niet meer weten waar ze het moeten zoeken en vanuit Ford NL komt ook geen oplossing. In totaal is de auto hiervoor al een keer of 8 bij de dealer geweest, alle tijd bij elkaar opgeteld heeft de auto 4 weken bij de dealer gestaan.

    Nu mijn vraag, herkent iemand dit probleem? Ik heb het idee dat de dealer in de verkeerde richting aan het zoeken is.
     
  2. Ja ik herken dit probleem. Een defect vliegwiel "slaat" de vloeistof uit de koppelingscilinder. Dus vliegwiel vervangen.
     
  3. Als dit weer klopt noem ik je vanaf nu Anton het orakel...
     
  4. #4 Maxim-CRX, 10 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2016
    Anton, TNX voor het snelle antwoord.

    Maar waar gaat die vloeistof heen dan? Of hoe komt er lucht in? En herken je dit probleem bij de genoemde Focus?

    Ik denk alleen niet dat de dealer daar aan wil beginnen, onder garantie.
     
  5. De "complete koppeling" is al eens vervangen, hoort het vliegwiel daar niet bij?
     
  6. Nee, normaal niet.
     
  7. Het vliegwiel is inderdaad niet vervangen.
     
  8. Maar dat kan dan alleen volgens mij met een dubbelmassa vliegwiel? Een 'normaal' vliegwiel is een metalen schijf waar weinig aan defect kan gaan.
     
  9. Dat klopt, het is een dubbel massa vliegwiel.
     
  10. Zou je een beetje willen toelichten wat er gebeurt? Ik kan mij geen fysieke voorstelling maken van hoe het vliegwiel de vloeistof uit de koppelingscilinder 'slaat'. Ik zal dit verhaal bij de dealer voorleggen. Aangezien de auto bijna onberijdbaar is, probeer ik deze vandaag al bij de dealer neer te zetten.

    Alvast bedankt.
     
  11. Doordat het vliegwiel axiaal speling heeft, beweegt het lager in en uit, hierdoor wordt de vloeistof uit het de koppelingscilinder gedrukt. Hoe de lucht erin kunt durf ik niet te zeggen. Maar ik heb dit inderdaad eerder gezien bij deze motor, alleen dan in een C-max
     
  12. Geheimpje; Antig werkt bij een Forddealer. ;)
     
  13. i know, maar dan nog....

    diagnose stellen op een omschrijving en dan het vaak bij het rechte eind hebben is hoe dan ook knap :rock:
     
  14. Bedankt. Ik ga dit vanmiddag voorleggen bij mijn dealer. Hopen dat dit inderdaad uitgevoerd wordt en ook uiteindelijk de oplossing is. Ik zal jullie op de hoogte houden.
     
  15. en? is het probleem uiteindelijk opgelost?
     
  16. Klinkt een beetje als hetzelfde effect wat je krijgt als je remblokken vervangt en de zuigers helemaal teruggedrukt hebt vloeistof gaat dus terug naar reservoir. Ik heb zo geen voorstelling hoe de koppelcili der precies eruit ziet maar het zou kunnen dat door het bewegen van de plunjer in de cilinder er lucht langs de afdichting gezogen wordt en er dus op die manier lucht in het systeem komt.

    Blijft er normaal gesproken enige restdruk achter in het koppelsysteem bij loslaten van de koppeling ?
     
  17. #17 Maxim-CRX, 13 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2016
    De Focus is inmiddels 1 maand bij de dealer. Probleem is nog niet verholpen.

    Afgelopen jaar is zowat alles vervangen wat met 'koppelen' te maken heeft. Nu als laatste is ook het reservoir voor de remvloeistof met een stuk leiding vervangen. Na een ritje van meer dan 50 KM was het probleem weer terug. Het hele systeem is daarna nog een keer volledig ontlucht en de hoofd-monteur heeft twee weken in mijn auto zijn woon/werk ritjes ermee gemaakt. Geen probleem. Echter afgelopen donderdag weer een lange rit gemaakt en binnen 50 KM was het probleem er weer.

    Misschien dat Antig01 met de monteur in kwestie gesproken heeft in Nieuwegein, want na zijn bezoekje is hij de vliegwiel-situatie verder gaan onderzoeken. Echter, er schijnt geen dubbel-massa vliegwiel in deze Focus te zitten.

    Het is nu weer bij Ford NL neergelegd.

    @ Paul: Er blijft wel 'rest'-druk achter, zeker enkele maanden geleden, maar nu is het zo erg dat je zeker 15x moet pompen om weer een beetje druk te hebben. Daarna valt de druk ook heel snel weer terug. Dus niet rijdbaar, zonder andere onderdelen te verslijten.
     
  18. Is het een 5 of 6-bak?
     
  19. 5-bak
     
  20. Uit mijn hoofd heeft die inderdaad een vast vliegwiel. stuur me je kenteken even per PB
     

Deel Deze Pagina