1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.6 TDCi 109PK non-DPF: Roetfilter vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tinuz, 30 mei 2011.

  1. Prima, goed is het niet. Maar wat wil je nu? Je hebt je gelijk al gekregen.

    Ik echter, kan me goed in de vergissing plaatsen. Zoals eerder gezegd, zal mezelf niet herhalen.

    Daarbij is het zo, dat ik me bijna 100% zeker kan herinneren, dat de DPF bij 150K vervangen dient te worden volgens de Ford menu lijst. Echter is het vaak al zo, dat de nodige auto's dit niet redden en eerder stranden. Vandaar dat vele bedrijven adviseren om bij 120K de DPF te vervangen.

    Doe ermee wat je wilt, maar til niet te zwaar aan een vergissing van de garage. Het had eens andersom moeten wezen, en dan was jij degene die wel de gebeten hond is, stil staat langs de weg of afgefikte onderdelen heeft aan zijn auto. Jawel, complete bumpers zijn er al weggesmolten, multieriemen en kluis door resetten en vervanging te negeren....

    In dit geval BESPAAR je geld door de vergissing. Lucky You. Anders had het je flinke duiten kunnen kosten, en dan zeker ook aankloppen, dat de garage fout is geweest....indien je wel een DPF had gehad.

    Wees nou blij met deze meevaller en probeer niet nog meer je gelijk te halen dan je al hebt... alsof bedrijven zich niet mogen vergissen, kom op zeg, we zijn en blijven mensen hoor....

    en ik weet niet wanneer JIJ voor het laatst een service lijst hebt bekeken, maar die kloppen op het moment even van geen kant... ter info. Lang leve de online updates van ETIS
     
  2. #22 nickysmeding, 8 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2011
    Bekijk ze dagelijks, stuk of 4. Geen fouten gezien.

    Interval van dpf is 60.000 km vloeistof vullen 120.000 filter vervangen en ook weer vullen.
     
  3. Was ook niet tot jou gericht....
     
  4. Dan heb ik het laatste zinnetje niet getypt
     
  5. Toen ik mijn Focus 1.6 TDCi uit 2005 tweedehands kocht bij de Ford dealer in Heerenveen stond er ook DPF in de advertentietitel. Toen ik het kenteken ging checken op RDW stond er dat er GEEN roetfilter gemonteerd was. Gelukkig ben ik gaan lezen op dit prachtige forum, en kwam er dus achter dat het eigenlijk beter is om niet zo'n filter te hebben ;-) De garage heb ik er dus ook maar mee weg laten komen, hoewel ze eigenlijk zichzelf belachelijk hebben gemaakt door te adverteren met een DPF terwijl deze er helemaal niet onder zit. Ik vind dit soort (mogelijk per ongeluk gemaakte) fouten echt enorm storend. Je verwacht toch een bepaalde kennis en kunde van een officiële dealer.
     
  6. gek dit is een motor van peugeot en bij peugeot is het 120.000km 2liter additief bijvullen in een tank van 3 liter (80-120gram is er dan totaal ingespoten volgens de computer)
    en bij 180.000 en later 240.000km nieuwe fab (roetfilter)

    heb pas 1 gehad additief vullen en binnekort nieuwe roetfilter onder
    dit bij 120.000 beurt volgens voorschriften van peugeot

    toch gek dat er een verschil wordt gemaakt op dit vlak
     
  7. Ford wil misschien meer zekerheid dan??

    Maarja een hoop halen de 120dkm niet eens :mrgreen:
     
  8. Overdrijven is ook een vak:P. Eerst krijg je veel kosten door lekkende verstuivers (olie), dan gaat de kleppendeksel kit verbinding lek en dan loopt de motor rond de 200.000 in de soep:lol:.
     
  9. #29 erik_gast, 25 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2011
    Roetfilter non DPF

    Hallo,

    Ik sta voor hetzelfde euvel:
    Focus 1.6 TDCI uit 04-2005. 160.000 km beurt.

    Bij de Ford dealer is geconstateerd dat de roetfilter nooit vervangen is en het advies in eerste instantie van hun is om dit te vervangen.

    Op deze uitvoering zit geen DPF. Dus ik heb geen mogelijkheid voor additieven bij te vullen oid. Als je dit wel hebt heb een nog lagere roetuitstoot. Op de site van RDW komt een ja bij Roeffilter als je een DPF uitvoering hebt of als je er zelf later een hebt gemonteerd (retro).
    Even met de dealer verder uitgezocht en inderdaad, katalysator hoeft niet vervangen te worden. Uitstoot voldoet aan Fase3 eu norm en de auto heeft dus GEEN roetfilter maar katalysator.
    Katalysator kan uiteraard stuk gaan maar dan is er iets anders aan de hand met de auto. Bijv defecte EG klep oid er is dus GEEN preventieve vervanging nodig om de 120.000 km!!!
     
  10. gisteren haperde mijn auto op de snelweg (!) maximaal 70 km/h, met hulp garage naar werkplaats gegaan, roetfilter moet vervangen worden, heb krap 118k gereden
     
  11. P2453

    Auto had vermogen verlies en trok niet meer. Na het uitlezen door mijn garage, blijkt dat de roetfilter verstopt is en moet vervangen worden
    Na het vervangen van Roetfilter/ katalysator, blijft de onderhoud lampje branden.
    Weer laten uitlezen en krijg de foutcode P2453 (Circuit verschildruk sensor diesel partikelfilter bereik/werking).
    Volgens de dealer moet de additief gevuld worden, en volgens de RDW site, heeft de auto geen retrofit roetfilter en dus er hoeft geen additief te bij te vullen.
    Ik heb nu gewoon een afspraak ingepland bij de dealer de additief toch laten bijvullen.
    heeft iemand hier ervaring mee?
     
  12. Dat klopt dan toch, als je een affabriek filter hebt is het niet een retrofilter maar een dpf, als het goed is staat er bij dat er een roetfilter op zit. Het dpf systeem werkt met een additief, een retrofilter niet.
     
  13. hmmm..bij mijn gegevens staat: retrofilter-nee (klopt dus)
    maar er staat niet bij dat er DPF opzit (en die heb ik wel)
     
  14. Dan zou die boven de roetgrens uitkomen, dit vind ik wel opmerkelijk voor een tdci met dpf uit 2008. Als het goed is zou het bij jou bij "Milieuclassificatie" moeten staan, maar misschien bestond dit nog niet in 2008. Dan is het niet geregistreerd.
     
  15. dank voor de feedback..
    Nog even
    Auto heb ik pas 2 maanden en de vorige katalysator zit er ook nieuw uit.. het was wel verstopt. handmatig regeneren door de dealer hielp niet.
    Heeft dit misschien te maken dat er geen additief in zat?
    En is de foutcode P2453 voor jullie bekend?
     
  16. - Beetje onbegrijpelijke zin: "de vorige katalysator zit er ook nieuw uit". Je bedoelt dus dat er een nieuwe dpf (als je een dpf hebt is die geïntegreerd met de katalysator) is geplaatst omdat de oude niet meer kon regeneren?

    - Zonder additief kan de filter niet regeneren, de vloeistof zorgt er voor dat om de zoveel km de roet uit de filter gebrand kan worden. Zit er geen additief meer in het reservoir, dan raakt de filter verstopt. Dit meten de druk sensoren, wanneer de filter verstopt is, is het verschil in druk voor en na de filter zo groot dat je foutcode P2453 krijgt. Zonder additief is ook de nieuwe filter binnen 600km verstopt.
     
  17. p2453 gaat over verschildruksensor en niet over additief
    het gevolg is dat het roetfilter niet geregenereerd wordt door deze storing
    ivm hij de werking nu niet weet en kan controleren

    op je roetfilter zit halverewege en onderaan een ijzerleiding deze gaat naar een sensor die net boven de dynamo uitkomt
    wat ik wel heb gehad was dat de rubbere slang kapot was

    als additief te laag is geeft hij dat in de auto weer en ook als storingzijnde staat dit ook vermeld/ additief niveau te laag

    verder 60.000additief en 120.000km roetfilter ??
    dan ben ik blij dat ik bij peugeot werk
    exact de zelfde motor (psa en ford samen ontwikkeld)
    120.000 additief (van 3liter zit er meestal nog 1 tot 1.2liter in ten zij lek)
    240.000km roetfilter, soms bij 180.000 al af geeft hij storing op de roetfilter dat hij vervangen dient te worden
    tevens distirbutieriem bij 240.000km voor de eerste keer
    zelfde motor is zelfde onderdelen dus ook de zelfde leeftijd
    maar kennelijk heeft ford ze iets lager gezet
     
  18. Bedankt voor de uitleg.
    En het klopt, de oude kon niet regeneren, en moest vervangen worden. terwijl het nog goed uitzag.
    Had het misschien nog zin om een additief bij te vullen om de oude katalysator te reden? of moest het gewoon vervangen worden.
    En na vervanging van een katalysator, moet het Verschildruk sensor ook altijd vervangen worden?
     
  19. verschildruk sensor kan gewoon blijven zitten
    als additief laag was dan eerst bijvullen en daarna doorrijden zodat het systeem zijn eigen schoon maakt
    wat betreft verschildruksensor kan deze ook kapot zijn maar je moet dit via laptop zien
    geeft druk aan stationaair 0mbar en volgas 120mbar ongeveer
    als leiding kapot is geeft hij aan, roetfilter doorboord of leiding kapot
    als leiding geknepen is geeft hiij aan massa probleem, of leiding afgeknepen
     
  20. Additief is bijgevuld, maar de onderhoudslampje brandt nog. Volgens de ford garage is er niks mis mee met de auto, terwijl dat nog brandt. vreemd.
    Bij een andere garage zien ze nog steeds foutcode P2453. ik ben nu zwaar gefrustreerd door deze foutcode..
    Alle leidingen zijn gecontroleerd en zijn goed. verschil druksensor werkt volgens de meting goed.
    Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
     

Deel Deze Pagina