1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.6 TDCi 109PK non-DPF: Roetfilter vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tinuz, 30 mei 2011.

  1. Hoi!

    Mijn focus staat nu bij de dealer voor onderhoud.
    Natuurlijk moeten er wat dingetjes vervangen worden vanwege slijtage. Geen goedkoop geintje, maar het hoort er allemaal mij.
    Een ding valt me echter op. De monteur roept dat de roetfilter vervangen moet worden (a 600 euro). Dat vind ik opvallend, aangezien ik de non-DPF uitvoering heb van de focus 1.6TDCi.

    Daarnaast bevestigt de kentekencheck van autoweek.nl ook dat ik geen roetfilter heb! Tevens kan ik me niet herinneren dat die ooit eerder is vervangen (met inmiddels 150.000 op de teller).
    Kan het zijn dat er iets anders bedoeld wordt? een andere roetfilter die ze willen vervangen, of wordt ik (bewust of onbewust) "genaaid"?

    Thanks!
     
  2. als je geen dpf hebt kan je hem ook niet vervangen;)

    ford monteur weet dus gewoon (weer eens) niet waar die over praat:mrgreen:
     
  3. Het is inmiddels al opgehelderd.
    De garage belde later die middag terug dat het vervangen van de filter inderdaad niet van toepassing was.

    Toch slordig dat je als garage ten onrechte een klant zo laat schrikken!
     
  4. Beetje een raar verhaal. De filter hoort officieel bij 120.000km vervangen te worden. Dan kan ik begrijpen dat je automatisch deze mededeling aan een klant doet. Echter bij 150.000km zou je denken dat dit alleen maar gedaan wordt als de vervanging uit onderzoek blijkt.;)

    Maar wees maar blij, schijnt richting de 1000 euro te gaan een nieuwe filter:dance:.
     
  5. maar waarom moet het filter vervangen worden bij 120.000km?
     
  6. Omdat dat de levensduur van deze betreffende DPF is.

    EDIT: een deel van het roet gaat niet weg bij het regenereren, en dus raakt hij uiteindelijk (als je hem niet vervangt) vol.
     
  7. ok thanx voor de info Anton
     
  8. en, omdat je nadien last hebt van een auto die in noodloop raakt. Je komt dus vanzelf wel.

    De garage de schuld geven is makkelijk gezegd. Het is echter zo, dat de meeste 1.6TDCI auto's een DPF hebben... meer WEL dan NIET, dus automatisme van de garage en niet persee onbenulligheid. En al helemaal niet van een monteur, die zelden tot nooit met een klant spreekt, maar eerder van de chef / receptie medewerker.

    Niets aan de hand dus en geen probleem hier. Zo bespaar je gelukkig toch nog een hoop geld.
     
  9. Tis toch raar hoor Olaf. Snap best dat meer auto's een dpf hebben, maar ik neem toch aan dat ze aan de hand van het kenteken of de id van de auto kunnen zien of die een dpf heeft. 600 euro is niet echt kattepis oid... Mag toch geen onduidelijkheid over zijn of ben ik nou gek.
     
  10. Tis best simpel...
    Fase IV emissie > wel DPF. Om de 60.000 DPF vloeistof bijvullen / 120.000 DPF Filter vervangen.

    Elke lagere fase > Geen DPF. Dan wel katalysator een maar geen vervanging nodig.
     
  11. Ik vind het niet logisch en dat gaf ik al aan in mijn eerste post. Dit verhaal is nou juist raar omdat automatisme hier niet logisch is. Automatisme zou bij 120.000 km zijn, niet bij 150.000 dan ben je al anderhalve beurt te laat. Alle systemen veronderstellen dan dat de filter al vervangen is.

    Voor de rest allemaal geen ramp en kan gebeuren, maar opmerkelijk blijft het :P.
     
  12.  
  13. Maar dat zal dat systeem nooit aangeven omdat dat systeem weet dat er geen filter op zit. Ik heb het over de eventuele administratie van de dealer of de standaard onderhoudsschema's. Op het printje dat ik altijd krijg waar alles wordt afgevinkt staat altijd DPF vervangen bij 120.000km indien aanwezig (bij mij dus niet).
     

  14. Oow zo, ja dat klopt, dat doet de desbetreffende receptioninst, die kan deze aanklikken maar ziet niet of deze er wel of niet op zit...

    En dus als hij/zij 120.000km beurt ziet zal hi/zij deze aanklikken.

    maar mooi dat het op tijd gevonden is en dat het dus weer een hoop geld scheelt!
     
  15. Deze procedure word door ford ten strengste afgeraden doordat het vrijwel geen effect heeft op de werking van het roetfilter!
     
  16. Automatisme of onbenulligheid, dat laat ik even in het midden, maar je moet met me eens zijn dat het een slordige fout is. Het is in ieder geval niet goed voor mijn vertrouwen als klant in het bedrijf.

    Daarnaast moet ook mijn draagarm linksvoor vervangen worden, turboslang, en 3 van de 4 dieselverstuivers lekken. Gaat me al 1500 euro kosten, en als er ook een roetfilter vervangen moest worden zou het ruim 2300 euro worden.

    Deze bedragen zijn geen kattenpis dus je kunt je voorstellen dat ik wellicht twijfel aan het feit dat er secuur en kritisch is gekeken bij de onderhoudsbeurt.
     
  17. gewoon naar Fasttech gaan;) dat is een tuner die het "roetfiltersoftware" in de ECU kan uitschakelen en daarbij krijg je nog meer vermogen ook;)

    ook is het goedkoper dan een nieuw roetfilter, prijs ligt rond de 400 euro;)
     
  18. zou ik ook afraden als ik ford was verkoop liever een nieuwe ;)
     
  19. Zoals al aangegeven, de reden is niet de prijs maar de werking ervan
     

Deel Deze Pagina