1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FoCCCus

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kees37, 3 jan 2015.

  1. Wie o wie heeft het programma wel eens gebruikt om wijzigingen aan te brengen in zijn :focus3:.
    Ben benieuwd naar de ervaringen met dit programma. Ben vooral benieuwd wat er allemaal met de auto gebeurd als je de wijzigingen wilt opslaan in de auto. Heb een Duitse handleiding van het programma en daar staat een hoop in het rood geschreven en dat ik voorzichtig moet zijn.
     
  2. #2 JW, 3 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2015
    Ik heb het FoCCCus programma al diverse malen zonder problemen gebruikt bij mijn Focus 3.

    Ik heb hier onder andere succesvol de volgende zaken mee geactiveerd:

    * Autolocking.
    * DDS bandenspanningcontrole.
    * Hill Start Assist.
    * Cruise Control (nadat ik de benodigde schakelaar op het stuur het ingebouwd).

    Meer hierover kan je HIER en HIER vinden. Bij een Baudrate van 500.000 duurt het uitlezen van de Centrale Configuratie bij mij nog geen minuut. Hetzelfde geld voor het uploaden van de Centrale Configuratie nadat ik wijzigingen heb doorgevoerd.


    Het programmeren van de Centrale Configuratie is niet geheel zonder risico's. je moet dus goed weten waar je mee bezig bent en als je het niet aandurft moet je er gewoon niet aan beginnen. Mijn ervaring is dat het programma probleemloos functioneert.
     
  3. [MENTION=142]JW[/MENTION] Op het Duitse forum lees ik dat FoCCCus, nadat je veranderingen hebt aangebracht, een heleboel foutmeldingen opslaat en dat je die dan eerst moet wissen met Forscan voordat je de auto weer aan de gang krijgt.
    Heb jij dit ook gehad?
     
  4. Het FoCCCus programma genereert inderdaad wel wat foutcodes in de diverse in de auto aanwezige modules bij het uitlezen/uploaden van de Centrale Configuratie.

    Deze foutcodes kan je overigens ook met het FoCCCus programma wissen maar dit werkt wat omslachtig. Met ForScan gaat het wissen van de gegenereerde foutcodes wat eenvoudiger en sneller.



    In ogenschouw nemende dat het hier gaat om door een liefhebber ontwikkelde gratis software wat "As is" wordt aangeboden vind ik de functionaliteit boven verwachting. Tot op heden voldoet het FoCCCus programma prima voor wat ik ermee wil doen.
     
  5. [MENTION=142]JW[/MENTION] Hang jij een acculader aan de auto als je het programma gebruikt?
     
  6. Nee, dit doe ik zelf niet en ik heb ook niet het idee dat dit nodig is als je alleen de Centrale Configuratie uitleest of upload.

    Het uitlezen en ook het uploaden van de Centrale Configuratie duurt bij mij met een Baudrate van 500.000 nog geen minuut (bij lagere Baudrates duurt het vanzelfsprekend langer). Daarnaast ben ik tot de ontdekking gekomen dat het hiervoor niet eens nodig is om het contact aan te zetten.


    Wanneer je echt modules gaat herprogrammeren door deze te voorzien van nieuwe firmware (wat ik overigens niet aanraad omdat dit nogal risicovol kan zijn) is het wel aan te raden om een acculader aan te sluiten. Dit duurt over het algemeen wel wat langer en moet het contact wel aan staan waardoor je wel het risico loopt de accu leeg te trekken. Bij mijn Focus 2 gebruikte ik hiervoor wel een acculader. Ik heb hiervoor een acculader met connector welke ik op de 12 Volt aansluiting van de auto aan kan sluiten.
     

  7. Wil je die handleiding misschien met ons delen? [MENTION=948]Kees37[/MENTION]
     
  8. Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar en snap er niks meer van. Het uitlezen gaat goed. Maar als ik een instelling verander en ga het wegschrijven krijg ik steeds volgende melding (zelfs na 100x)
    [​IMG]
     
  9. Kom anders een keer langs [MENTION=130]mack[/MENTION] dan kijken we er samen even naar.

    's avonds in Almere ben ik er vaak wel...
     
  10. Het valt me op dat er in de handleiding niet meer gesproken wordt over de gemodificeerde elm interface met de schakelaar. is deze niet meer nodig?
     
  11. Voor
    Autolocking.


    * DDS bandenspanningcontrole.


    * Hill Start Assist.
    Heb je geen aangepaste nodig. Wel als je andere zaken wil aanpassen. Maar daar weet ik het fijne niet van
     

  12. Voor het veranderen van de Centrale Configuratie in de BCM hoef je geen aangepaste ELM327 interface te gebruiken. De BCM communiceert via het HS CANbus netwerk en hiervoor volstaat een standaard ELM327 interface.


    Naast in de BCM staat de Centrale Configuratie ook in de IPC (tellerunit) opgeslagen. Deze hoef je normaal gesproken niet te veranderen. Wanneer je deze configuratie origineel houdt heb je in feite altijd een backup mocht er iets fout gaan.

    Zelf wil ik graag dat beide configuratie bestanden hetzelfde zijn. Dit is immers origineel ook het geval. Ik heb dan ook de Centrale Configuratie in de IPC net zo aangepast als die van de BCM. De IPC communiceert via het MS CANbus netwerk en hiervoor moet de ELM327 zijn aangepast.
     
  13. [MENTION=142]JW[/MENTION] Ik heb het gedurfd om de auto uit te lezen met FoCCCus
    Nou heb ik 1 vraag: bij 51 Tire circumference staat in gesteld : 1930mm (235/45 R 17 W)
    Bij 70 Tire dimension staat 235/40 R18W XL

    Zijn dit de juiste instellingen? Zomers staat de auto op 235/40 R18
    's Winters op 215/50 R17
     
  14. Bij mijn auto stonden origineel ook 2 verschillende bandenmaten ingesteld. Vreemd genoeg waren geen van beiden de juiste maat waarmee de auto af fabriek is geleverd (deze maat staat ook in ETIS vermeld).

    Gezien ik zelf met 2 velgensets rij met bandenmaten voor de Focus 2 welke iets afwijken t.o.v. de voor de Focus 3 voorgeschreven bandenmaten staan mijn bandenmaten niet in het lijstje in het FoCCCus programma. Ik heb dus de bandenmaat geselecteerd die er het dichtste bij komt en dit functioneert vooralsnog goed.
     
  15. Oke, maar weet jij wat die maat in mm inhoud? 1930 mm
     
  16. Dat zal de omtrek van de banden zijn.
     
  17. Volgens een omrekenprogramma is de omtrek van 235/45 R17 202,1 cm
     
  18. Wanneer je zelf de bandomtrek uitrekent klopt dit inderdaad niet met de in FoCCCus vermelde waardes. Dit was me al eerder opgevallen.

    Verder is het een kwestie van uitproberen wat er gebeurt als je de bandenmaat wijzigt. Zelf heb ik de bandenmaat die ik gebruik vergeleken met de in FoCCCus vermelde maten en vervolgens de dichtstbijzijnde maat geselecteerd.

    Hierna merkte ik het verschil vooral aan het automatisch inparkeren. Het is nog niet helemaal optimaal (te ver van de stoep naar mijn zin en iets scheef) maar het is al beter als voor dat ik de bandenmaat heb gewijzigd.
     
  19. [MENTION=142]JW[/MENTION] Kun je aangeven welke waardes jij hebt ingevuld en welke bandenmaat je hebt
     

Deel Deze Pagina