Goed, iets met voorremmen. Ik liep in op mijn eigen "schema" en dat gaf tijd om met de Pajero aan de slag te gaan. Ben op de oprit aan de slag gegaan, is droog en best oké weer om al buiten bezig te zijn. Voor: Na: En aan de andere kant copy paste uiteraard. Schijven hebben een draairichting, deze staat op de achterzijde vermeld. Nu lijken het hele opvallende schijven door het patroon maar met het wiel erop valt dat ontzettend mee: En hoe remt het? Een dikke prima! Heb me netjes gehouden aan het inremmen op lage snelheid, uiteindelijk een paar keer vaker gedaan dan vermeld stond en steeds ietsje harder. Gaf de eerste paar keren een mooie walm vanaf de remmen. Stond ook in de handleiding vermeld dat dit kon gebeuren vanwege de coating op de schijven. Ondanks dat het geen gladde schijven zijn geven ze geen bijgeluiden met remmen. Of in ieder geval niet genoeg om boven het geluid van de banden uit te komen, ook geen trillingen of iets dus ik ben er vooralsnog blij mee. Nu kilometers maken en besluiten wat we met de remmen van de achterzijde gaan doen. Oude Ferodo schijven en blokken na 60.000 kilometer. Nog niet op maar de schijven zijn krom na een paar noodstops met zware lading achter de auto.
Uiteindelijk gaat het om de werking maar dat het niet té opvalt is mooi meegenomen. Na een maand rijden kijken hoe het bevalt en beslis ik of ze achter ook gaan komen. Wat mij betreft had Mitsubishi wel iets grotere remmen mogen bedenken onder de auto. Solo is het al geen lichtgewicht en daar nog 2800 kilo achter en je zit aan de 5 ton. Heb wel eens gekeken naar de upgrade voor de remmen van de lange wielbasis maar nooit kunnen vinden wat daar nu allemaal precies voor nodig is. Die heeft 4zuiger klauwen en schijven die een stukje groter zijn.
Kan nooit moeilijk zijn, zou ik denken. Paar klauwen, en een leiding splitsen. Bij voorkeur een andere HRC waar 2 extra leidingen op gaan. Heb je er ABS op? Heb je toegang tot een onderdelendatabase? Dat je onderdeelnummers kunt vergelijken van de voorste veerpoten en remmerij? Kans is wel groot dat het een straight fit is, overigens, maar dat zoek je liever vooraf uit. Dan is het klauwen en schijven en zorgen voor remleidingen en klaar.
Dat was ook mijn idee dat het redelijk simpel is maar zelfs demontagebedrijven deden er moeilijk over met wat ze nu precies allemaal van de auto hadden gehaald. Ook het grote www blijft aardig vaag. Daardoor vorig jaar maar besloten de huidige klauwen op te frissen en ben ik rustig naar andere schijven en blokken gaan kijken om uit te komen op wat ik afgelopen weekend heb gemonteerd. Wat ik vermoed is dat de klauwen inderdaad zo passen. Andere HRC hoeft misschien nog niet eens. ABS zit er gewoon op, auto is uit 2007 dus dat was al een tijdje verplicht. Maarrrr....het is uitschakelbaar Zodra het achterdiff op slot gaat gooit de auto alle hulpmiddelen uit waaronder dus ook de ABS. En ach het remt zo ook goed maar een beetje extra schijfoppervlak had wel leuk geweest. Blijft het zo bevallen als nu ga ik met een kleine 2 maanden in ieder geval dezelfde schijven voor achter bestellen en ga ik kijken wat voor remblokken het worden. StopTech heeft wel een set voor de achterzijde maar die zijn erg slecht leverbaar en slechts 1 webshop heeft ze voor zover ik kon vinden. Gisteren met een kleine 2 ton achter de auto remde het erg prettig, beetje meer bite dan hiervoor en met iets temperatuur in de blokken doen ze het nog beter. Ga me dit weekend eerst eens druk maken op een 3 cilinder Ford(son)
Oké ik hou op van drammen, haha. Maar de systemen die jij erop het, zitten ook op de LWB, denk ik? Het enige wat je zou moeten veranderen is de klauw en blokken/schijven. Maar omdat die klauw meer zuigers heeft, heeft die denk ik dubbele leidingen? Maar dat kun je voor de klauw ook wel splitsen. Dan werken alle systemen zoals bedacht. Maar dit is op basis van theorie en logisch nadenken, in de praktijk kan het wel heel anders zijn. Ik ken de auto's zelf niet qua techniek.
Beetje sparren is altijd goed! Voor wat ik denk te weten zijn de auto's op de remmen na gelijk, bevestiging van de klauw zal anders zijn (want grotere schijf) en de remleiding dan inderdaad. Die laatste had ik nog niet eens direct aan gedacht moet ik bekennen. Als het met de huidige schijf/blok combinatie goed blijft gaan dan houd ik de 2zuiger klauwen. Zo niet duik ik er nog eens opnieuw in. Grap is wel dat volgens mij de achterremmen bij beide uitvoeringen gelijk zijn, namelijk 300 mm.
Ik denk niet dat er meer remleiding aan de klauw zit met meer zuigers zoveel remvloeistof wordt er niet verplaatst tijdens remmen. Waar je wel naar mag kijken is het reservoir en de hoofdremcilinder of daar nog verschil in zit. Voor de ophanging van de klauw zal er een ander zadel gemonteerd zijn die ruimte geeft voor de grotere diameter schijf en de grotere remblok
Van 2 naar 4 zuigers moet de remolie toch aan beide zijdes komen. Voor nu is het wellicht toekomst en wie weet dat het wel weer niet meer gaat gebeuren Binnenkort eerst de achterremmen vervangen, zijn nog niet op maar wil het gewoon allemaal weer fris hebben.
Bij 4 of zelfs 6 zuiger remklauwen gaat de remvloeistof via interne kanalen van de ene naar de andere kant.
Niet altijd. Ik heb twee auto's staan waar twee leidingen per klauw/kant aan zitten. Ook de volvo 240 turbo 4 pots klauwen hebben dat. Overigens, achter dezelfde klauwen kan prima. Er zal wellicht een remkrachtverdeler tussen zitten die net anders is ingesteld bij de lwb. Maar meer stopkracht wil je vooral eerst voor hebben. De rembalans moet wel goed blijven, uiteraard. En als alles gelijk is verder, dan blijft het een interessante optie. Met andere woorden, rijden met dat ding, ik ben benieuwd naar de ervaringen van je huidige setup hahahaha
Bij de 205 kon ik de rembalans van binnenuit bijregelen. Met droog weer stond hij altijd voor een 80% op de vooras, bij regen was het verschil tussen voor en achter wat kleiner. Zelfs met semi-slicks op een natte baan had je dan nog redelijk grip tijdens het aanremmen. Qua rijden schiet het sinds eind vorig jaar niet meer zo op Werk sinds eind vorig jaar aan de andere kant van het dorp. Nu de winter een beetje voorbij is wil ik dat zoveel mogelijk gaan fietsen.
Zo ondertussen stond de gloeiset van de Dexta in de schuur te branden om geplaatst te worden, had de middag vrij dus we zijn aan de slag gegaan. Het gemakkelijkste: de uitlaat, motorkap en luchtfilter eraf. Vervolgens het inlaatspruitstuk net als laatst verwijderd, dit keer met de juiste gloeispiraal dus konden we door Geen EGR of oliedampen die terug gaan de inlaat in, gewoon lucht en dat is te zien na 64 jaar. Nog altijd bijna brandschoon en weet zeker dat niemand ooit de moeite heeft gemaakt om hem schoon te maken, ik in ieder geval ook niet. De oplettende kijker ziet de nieuwe gloeispiraal op z'n plek zitten. Vervolgens een beugeltje gemaakt waarmee ik het kleine dieselreservoir voor de gloeiset aan de rand van de dieseltank van de Dexta kon bevestigen. Daarna alle leidingen op maat gemaakt en bevestigd: De originele retourleiding gaat nu naar het reservoir toe, volgens de handleiding moet je hem op maat maken maar ik heb het zo gemaakt dat dat niet hoefde. Onderste leiding loopt naar de gloeispiraal toe en degene bovenop loopt terug de dieseltank in. Hierna heb ik de Dexta eerst gestart om te zien of alle leidingen lekvrij zijn en dat zijn ze Vervolgens de bedrading naar de schakelaar aangesloten op de accu en vanaf de schakelaar een draad naar de nieuwe gloeispiraal getrokken. Toen alles op z'n plek zat de gloeiknop een halve minuut ingedrukt gehouden en naast dat ik ook wat hoorde was het ook duidelijk te voelen dat het inlaatspruitstuk warm was. Druk op de startknop en direct lopen. En als laatste alles weer netjes vast maken, dicht maken, terug plaatsen, etc
Schijn bedriegt in dit geval, ik zag het ook toen ik de foto had gemaakt en direct alles 3 keer gecontroleerd
Mooi dat het gelukt is allemaal. Telkens weer eer van je werk. Blijf het bijzonder vinden die oude tractor en hoe die er nu bijstaat. Toen werkpaarden nog echt werkpaarden waren.
Allemaal simpele degelijke techniek. Van veel oudere boeren gehoord dat alles van pakweg 40 jaar geleden en nieuwer lang niet zo betrouwbaar is als alles daarvoor. Hier in het dorp zit de grootste akkerbouwer van het land en zelfs daar staat een Dexta als back-up
Wat er niet op zit kan ook niet kapot, en bij de boeren moest het vroeger met een hamer en een lasapparaat te repareren zijn.