1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Escortosis afscheid FocusMK3 Wagon

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Escortosis, 16 jan 2015.

  1. #1 Escortosis, 16 jan 2015
    Laatst bewerkt: 12 jan 2022
    Na het voorstel rondje van meer dan een jaar geleden toch maar eens een eigen topic aangemaakt voor m'n :focus3:.

    Ik dacht dat het voorstel rondje de dingen die ik wilde aanpassen wel zou dekken. Uiteindelijk is het, zoals bij velen op dit forum, meer geworden natuurlijk.
    Foto's van hoe hij er nu uit ziet ga ik nog toevoegen. Toen er hier in brabant onlangs behoorlijk wat sneeuw gevallen was, heb ik het er afgeveegd om de andere bestuurders niet met afvallende sneeuw te hinderen (lag toch een laag van meer dan 10 cm op).
    Na het dooien lijkt de :focus3: nu net op een zieke zebra, dus geen recente foto toegevoegd.

    Even de zaken uit een ver verleden:

    Frozen white FocusIII wagon met lichtmetalen velgen ,lederen bekleding, wegklapbare trekhaak, keyless entry, privacy glass en maar 14%bijtelling.
    Ondanks dat dit een lease wagen is toch al het een en ander aan aangepast om deze helemaal naar mijn zin te maken (mag er toch 4 jaar mee rijden!):

    Aftermarket Xenon 5000K (Mooi Wit 6000k vind ik net iets te blauw, maar dat is persoonlijk)
    • Led stadlichten
    • Led instapverlichting in de spiegels
    • Led verlichting kofferbak
    • Led knipperlicht in de spiegels (zodat deze gewoon wit er uit zien i.p.v. oranje)
    • De bekende Phillips Silvervision knipperlichten rondom om de spiegel-ei knipperlichten kwijt te zijn.
    • Badges kofferklep verwijderd (zeker die eco... stoorde nog al)
    • Normale kentekenplaathouder zonder garage reclame er op.

    Bovenstaande aanpassingen zijn weer makkelijk terug te draaien als ik de auto weer moet inleveren.
    Ook de interieur sfeerverlichting heb ik aangepast van rood naar blauw (zie hier voor de how-to die ik er van gemaakt heb >KLIK<) maar deze ga ik voor het inleveren niet terug zetten naar origineel dat is me te veel werk.


    Op een maandag de auto geleverd gekregen en op de daarop volgende zondag stonden we er mee in Zweden. De eerste proefrit maandagavond was ook direct naar Apeldoorn om een set bijna nieuwe originele dakdragers op te halen nodig voor de dakkoffer:
    [​IMG]

    Als je daar de binnenlanden wat opzoekt dan kom je de volgende wegen tegen en denk je 'een echt reservewiel i.p.v. een spuitbus en compressor was toch verstandiger geweest':
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op deze wegen hoor je heel vaak de (nog gloednieuwe) bodemplaat over het middenstuk van de weg schuren. Hoort er bij maar deed af en toe wel zeer. Gelukkig geen schade alleen veel te poetsen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo een tijdje rond gereden maar stoorde me aan de verschillende kleuren verlichting aan de voorzijde:
    5000K Xenon, H1 Halogeen Grootlicht en H8 Halogeen Mistlicht.
    Voor de mistlichten heb ik wat geëxperimenteerd met led verlichting maar de leds in H8 uitvoering waren of te groot of gaven alleen genoeg licht om als DRL te kunnen dienen. Daarom heb ik er een goedkoop (zonder warning cancelers) Xenonsetje er in gezet. Beetje vet aan het rubber van de voet van de H8 lamp doet wonderen wanneer je ze er via de openingen onder de koplampen (er uitgehaald dus) in zet.

    Voor het 'gele' licht van het grootlicht HID-look Halogeen lampen er in gezet. Dit gaf een witter licht dat zeker beter bij de Xenon paste.
    Echter wanneer ze uit stonden vond ik de blauwe lampen bij bepaalde lichtinval storen. De hele reflector werd dan blauw. Valt bij veel auto's misschien niet op maar mij stoorde het bij deze frozen white wagon zo dat ik de originele lampen maar heb teruggezet.

    Daarna kwam ik (via dit Forum) in aanraking met het programma foCCCus dus de opties geactiveerd die mij handig leken:
    • Autolock
    • TPS
    • Hill Assist

    De gele led van Autolock vond ik niet passen bij het interieur dat overwegend een blauw/lichtblauwe uitstraling heeft.
    Vandaar dat deze led (die in het radio paneel zit) er aan moest geloven. Dit is tot op heden toch wel de kleinste led (0,8x1,2mm) die ik heb gesoldeerd.
    Gewoon per 10 via ebay aangeschaft en omgesoldeerd met een loep er bij en dan ziet die kleinste Wellerpunt er nog steeds uit als een priem zo groot.
    [​IMG]

    Normaal gebruik ik weerstanden om de leds eventueel wat te dimmen maar die kreeg ik er hier niet tussen. Het rubber van de toetsen sluit helemaal aan boven op de print en heeft kleine uitsparingen daar waar de componenten zitten. Gelukkig had [MENTION=3602]Sbro.nl[/MENTION] een vele makkelijkere oplossing in de vorm van een Edding3000 watervaste stift. Proefondervindelijk een paar vegen zwart er over en toch gewoon blauw licht maar dan wat minder.
    [​IMG]

    Toen dat projectje klaar was moesten de schakelaars voor de voor- en achterruitverwarming, Eco stand, automatisch parkeren en parkassist er ook aangeloven. Hier zijn wel gewone weerstanden gebruikt/aangepast om de lichtopbrengst van alle leds zo veel mogelijk gelijk te houden en om 'licht gloeien in de uitstand' bij een van de verwarmingen te voorkomen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Door een ander clublid (ik geloof [MENTION=1387]jason101[/MENTION]) werd ik geïnspireerd om verlichting in de portieren in te bouwen zodat deze in het donker goed te zien zijn als ze open gaan.
    Ik weet niet of de normale rode ambilight hier voor bedoeld is maar aangezien deze bij mij omgebouwd is naar blauw valt dat niet zo op.
    Ambilight zit ook niet standaard op iedere :focus3: maar de rode reflector aan de openslaande zijde volgens mij wel.
    Ik wederom via ebay (china geen verzendkosten) wat rode leds laten komen en deze gesloopt:
    [​IMG]

    Twee normale weerstandjes er aan gesoldeerd aangezien de ene die standaard in de voet zit nogal warm werd. Nu het vermogen verdeeld over twee weerstanden.

    Ik heb de leds op een stuk hard schuim gelijmd en dat achter de standaard reflectoren in de voordeuren geplaatst.
    De draden heb ik binnen in de deuren aangesloten op de draden die naar de uitstapverlichting in de spiegels lopen. Dus zodra er een deur open gaat en de uitstap verlichting aangaat, worden de reflectoren van achteren ook rood verlicht. Dit valt erg goed op in het donker en zittend in de auto zie je normaal (met de deuren dicht) geen verschil:
    [​IMG]

    op deze foto staat het bestuurders portier open vandaar de verlichting binnen:
    [​IMG]

    Achteraf gezien had ik beter eerder een eigen topic aangemaakt. Dan had ik het uitgebreider kunnen beschrijven. Ik ben vast ook wel e.e.a. vergeten maar dat komt later dan wel weer als het echt interessant is.

    Ik weet dat het misschien niet een ieders smaak is, maar ik heb er zo veel plezier in. Het met de :focus3: bezig zijn en een beetje 'fröbelen' is gewoon hobby.
    Je wordt hier op het Forum vaak op ideeën gebracht. Zowel positief als ook negatief (leuk voor een ander maar zeker niet voor mij).
    Voor de dingen die ik heb aangepast geldt dan ook: gewoon omdat ik het zelf mooi vind en zelf kan!
     
  2. leuk Frank, lekker bezig zo met de :focus3: :thumbs:
     
  3. Wat een heerlijke updates al! Vooral die blauwe lichtjes vanbinnen zijn mooie details!
     
  4. Leuk verhaal en mooie updates die led verlichting :thumbs:
     
  5. Heel heel erg herkenbaar die wegen in Zweden...
    Bij onze toertocht naar de Noordkaap, zowat een setje 18inch banden versleten...

    Voor de rest een pracht wagon en nog veel plezier ermee!
     
  6. Je hebt al aardig wat aan je auto veranderd.
    Mooi die verlichting in de rode reflectors van de deuren.
     
  7. Mooie aanpassingen man
     
  8. Vooral de blauwe leds in het dashbord vind ik een goede update. Mooie wagen!
     
  9. #9 Escortosis, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 12 jan 2022
    Allemaal bedankt voor de leuke en vooral positieve reacties.

    Vandaag de Focus op nieuw rubber getrakteerd. Nee geen nieuwe banden maar met dank aan [MENTION=15134]hawamarcel[/MENTION] rubbermatten.
    Niet de mooiste optie maar voor de modder/pekel wel een nuttige aanpassing.
    Zit er ook over te denken om deze in de vakantie ook maar te gaan gebruiken.

    [​IMG]

    Aangezien ik ook nog geen foto van de blauwe ambient-lighting had geplaatst bij deze. De foto's zijn in het donker gemaakt het blauw valt normaliter (gelukkig) minder op.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. mooi man, ben blij dat je tevreden bent
    en nee is zeker geen mooie, maar wel een functionele optie.

    Marcel
     
  11. #11 Escortosis, 16 jan 2022
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
    Even wat stof afblazen van dit topic.

    De originele bedoeling om de auto 4 jaar te rijden als lease-auto zijn door omstandigheden veranderd. Auto is na de lease-termijn overgenomen door mijn huidige werkgever en heb er op mijn eigen verzoek 8,5 jaar in gereden omdat hij gewoon goed beviel.

    In al die tijd en maar 163.358Km maar een paar probleempjes gehad:
    • Gescheurd voorraam door steen
    • Schroef in band
    • Problemen met een verstopte injector voor het regenereren van het roetfilter waardoor noodloop ontstond.
    Omdat ik zelf in de tussentijd redelijk wat aanpassingen had gedaan had ik een lijstje bijgehouden wat er bij het inleveren van deze Mk3 allemaal ongedaan en/of gecontroleerd zou moeten worden bij inlevering:

    • DAB Sony Radio (BM5T-18C815-XJ)er uit en originele niet Sony (BM5T-18C815-GL)terug aanpassen via FoCCCus
    • DAB Antennevoet (AM5T-18828-EJ) en 40cm spriet er uit en originele terug
    • Basspeakers Premium (6M2T-18808-FC) achterdeuren vervangen voor de originele (AA6T-18808-CA) tweeters blijven zitten
    • Xenon koplampen er uit en H7 er weer in
    • oplampen afstellen
    • 12v setting terugzetten voor Halogeen via FoCCCus zodat de H7 weer langer leven.
    • Knipperlichten Silvervision omwisselen voor normale oranje lampen
    • Rode reflectorleds deuren voor uitbouwen (gaan in de volgende auto)
    • Philips W5W leds kofferbak er uit en glazen W5W terug (gaan in de volgende auto)
    • 12V koelbox aansluiting uit kofferbak halen
    • Fietsendragersteun van wegklapbare trekhaak halen
    • Navigatiehouder voorraam er uit
    • Kabel voor telefoonnavigatie er uit
    • Dashboardkastje leeg
    • Bakje bij OBD2-plug leeg
    • Middenconsole leeg
    • Zonnebrilhouder in hemel leeg
    • USB-stick Muziek er uit
    • Stoelzakken checken
    • klepje zijkanten kofferbak leeg
    • Reservewielbak leeg
    • Telefoonboek leeg
    • Navigatie leeg
    • Alle telefoons ontkoppelen
    • Rubber matten verwisselen voor de originele
    • Wassen en uitzuigen
    • Als laatste de Focusclubstickers er af
    Zo is hij in december 2021 net voor jaarwisseling ingeleverd.

    Buitenkant:
    [​IMG]
    Interieur:
    [​IMG]
    Dashboard:
    [​IMG]
    Motorruimte:
    [​IMG]

    De laatste rit met de Mk3 was het ophalen van de opvolger (FocusMk4 Wagon ST-Line uitvoering uit 2020) samen met een collega.
    Hier staat oud en nieuw naast elkaar.

    Oud en Nieuw net voor Oud en Nieuw 2021/2022:
    [​IMG]

    De 'Blauwe' krijgt binnenkort wel een eigen voorstel rondje. Zag hier veel waardevolle tips voor de MK4 en vond het dus netjes ook het lidmaatschap weer te betalen.


    Wanneer die betaling is verwerkt, komen de eerder uitgebouwde zaken op het TeKoop forum omdat ik die niet hoef te gebruiken in mijn nieuwe Focus en hoop er iemand anders een plezier mee te kunnen doen.
    Radio Sony versie zonder DAB (BM5T-18C815-RM)
    Premium Speakers deuren achter (6M2T-18808-FC)
    DAB Radio Sony versie MET DAB (BM5T-18C815-XJ)
    DAB Antennevoet (BM5T-18C815-XJ) met 40cm spriet
     
  12. Voor 8,5 jaar zag hij er nog heel netjes uit zeg! Wel weinig kilometers inderdaad gezien de leeftijd.
    Ik heb een 3.1 Econetic toen hij 5 jaar was met 252000km ingeleverd. Waarbij de auto in het eerste jaar van z'n leven naar 28000km had gereden.
     
  13. Inderdaad weinig kilometers voor een diesel van deze leeftijd.
    Had het topic nog niet eerder gezien, zitten gave en vindingrijke aanpassingen in :thumbup:.
    Veel plezier met de MK4!

    Ik ben nog wel benieuwd, heb je geen problemen gehad bij de apk met het xenon setje? Standaard lichtopbrengst van de MK3.1 is echt om te huilen als je het mij vraagt. Maar met aftermarket xenon/led toch wel bang voor veel strooilicht.
     
  14. Dat was inderdaad de reden om Xenon in te bouwen. Eerste jaren was het lichtbeeld in orde en viel het strooilicht ook mee. Reed wel altijd met lampen wat verder naar beneden via de verstelling. Je wilt tegenliggers niet hinderen natuurlijk.
    Maar bij de laatste keuring heeft de garage waar deze in onderhoud was de rechterlamp erg veel naar beneden gesteld. Waarschijnlijk vanwege de vernieuwde regelgeving van dit jaar voor APK. Heb het toen 1,5 maand zo gelaten omdat ik wist dat deze er uit zou gaan. Bij inleveren Halogeen H7 teruggezet en het lichtbeeld weer juist afgesteld en aanpassing via FoCCCus ongedaan gemaakt zodat de H7 lang blijven leven.

    Ik zou er nu niet meer aan beginnen met alleen een H7->Xenon wissel dan maar een juiste koplamp die er echt geschikt voor is. Mocht jij het wel willen dan heb ik nog wel de adapters liggen die je er voor nodig hebt. Vergeet ook niet via FoCCCus deze aanpassing te doen #14 Alternative HID ingesteld ipv Halogen with adjuster. Tip van JW van dit forum anders kost het je snel wat voorschakelapparaten.
     
  15. Zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Ik houd het voorlopig bij de bedroevende halogeen. Thanks voor het aanbod!
    Die instelling heb ik inderdaad in Focccus voorbij zien komen. Zal het met PWM (?) te maken hebben.
     

Deel Deze Pagina