1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Einde Focus denk ik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Whoop, 4 dec 2011.

  1. Hoe langer je een product gebruikt hoe lastiger het te bewijzen is dat het gebrek reeds aanwezig was ten tijde van de verkoop en niet komt door het gebruik van de koper.

    Als ik het verhaal goed begrijp heeft de verkoper 5.000 kilometer garantie gegeven zodat in geval van gebreken (reeds aanwezig bij verkoop) de koper terug kan komen. De historie is bekend, gezien de staat bij verkoop van de auto heeft de politie intensief gebruik gemaakt van deze auto en kun je er vanuit gaan dat er mogelijk onderhoudskosten aan zitten te komen die eerder verschijnen dan bij een minder intensief gebruikte auto. Over het algemeen is de prijs daar ook naar.

    Je koopt nou eenmaal een oude(re) auto en je kiest er zelf voor hier wel of geen garantie bij te kopen. Onderdelen slijten, dingen gaan kapot zo werkt het met auto's helaas :nocheer:

    Of een drijfstanglager na 168.000km intensief gebruik niet versleten 'mag' zijn durf ik niet te zeggen.
    Ik heb een soortgelijke discussie gehad over een Bosch pomp die na 200.000km het begeeft. Zorgt uiteindelijk voor een kostenpost van meer dan 3.000 euro (terwijl ik er in eerste instantie nog maar 30.000 kilometer mee gereden had). Uit de praktijk weet ik in ieder geval dat beroepen op non-conformiteit (heel wat anders dan garantie overigens) relatief vaak worden afgewezen en indien (vaak gedeeltelijk) toegewezen de proceskosten dermate hoog zijn dat je er als consument geld op verliest (zijn ook over het algemeen principekwesties...). Laat staan de maanden soms jaren van ergernis en energie die deze rechtszaken opslokken.

    Mogelijk had het geholpen als je voor of gelijk na aankoop een expertiserapport had laten opmaken over de staat van de auto. Was toen aan het licht gekomen dat er onderdelen - zoals het lager - aan vervanging toe waren had je terug kunnen gaan, dat er sprake is van verborgen gebreken die de verkoper had moeten melden. Nu zes maanden en 15.000 - 20.000 kilometer verder zal dit een stuk lastiger zijn.
     
  2. Het heeft weinig zin om nog wat aan dit draadje toe te voegen alles is wel zo'n beetje gezegd.
    Het is gewoon zwaar :censored: als je geconfronteerd wordt met deze problemen of je nu je recht moet/kan halen of niet. Ik wens je iig heel veel succes met de afhandeling en hopelijk mag je langer genieten van de volgende aanschaf.
     
  3. @Steven
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat de Bovag voorwaarden geen argument mag zijn voor afwijzing (bedrag onder de 5000 euro dus geen garantie oid), punten die jij aanvoert zijn wel valide argumenten.
     
  4. #44 Steven, 8 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2011
    @Kolere
    Zoals ik het heb meegekregen is als je bij een BOVAG bedrijf voor 4.500 euro of meer een auto aanschaft er in ieder geval 6 maanden garantie bij de koopprijs in zit (laten we eerlijk wezen, hier betaald de koper gewoon voor). Tenzij... hier door de koper nadrukkelijk vanaf gezien wordt. Zie ook:
    Wat weer bevestigd dat de automatische 6 maanden garantie in beginsel gewoon in de koopprijs verwerkt is.

    Wanneer een auto voor onder de 4.500 euro wordt aangeschaft zit niet automatisch garantie bij de aanschafprijs in en dient deze separaat (indien gewenst) worden afgenomen.

    Het argument van de verkoper hier is dat er in dit geval door de koper geen garantie separaat is gekocht en op basis van de BOVAG-voorwaarden ook geen sprake is van de bekende 'automatische' garantietermijn van 6 maanden. Juridisch gezien klopt het, maar vaak wordt het door de medewerker van het BOVAG-bedrijf wat knullig geformuleerd.

    (Non-)conformiteit is een discussie die geheel buiten de garanties om gaat. Het betreft namelijk het verschil tussen wat de klant naar redelijkheid mag verwachten (conformiteit) en wat er contractueel is afgesproken (garantie).

    In deze is contractueel afgesproken 5.000 km garantie, vanaf 5.001km heeft de koper strikt genomen geen garantie meer op het gekochte.


    Edit: ANWB heeft nog een interessante folder over conformiteit van gebruikte auto's:
    http://www.anwb.nl/binaries/pdf/aut...shulpwijzer-conformiteit-gebruikt-1053520.pdf
     
  5. ik kan je 1 advies geven: motor wisselen

    blok kost ongeveer 1500 euro, inbouw laten doen bij een hobbyist;)

    onthoud wel dat je ff 2250 euro hebt afgeschreven en voor 2000 euro koop jij geen gelijkwaardige auto;)

    en wat denk jij dat de garage gaat doen als ze hem teruggekocht hebben?
    juist, een ander blok erin en weer te koop zetten voor 4250;)
     
  6. :mrgreen: Gelukkig geloof ik idd niet veel wat de Bovag beweerd, onafhankeliijk
    zijn ze al jaren niet meer, maar een garage zal zich zeer snel verschuilen
    achter deze regels, en dan moet je als particulier heel stevig in je schoenen
    staan wil je dit op hoog niveau in je eigen voordeel kunnen afsluiten.
    Tegenwoordig moet je al een flink bedrag vooraf neer tellen voordat je
    al aan een rechtzaak kan beginnen, daar haken de meeste al op af;)
    (maar dat hoef ik jouw niet uit te leggen....:schater: )
     

  7. Helemaal eens.. misschien de beste keuze want je hebt een auto waar je tevreden mee bent, je weet wat je hebt na 20.000 km. Dat is wat waard. Een 2e hands motor er in is misschien de beste optie want inruilen en geld bij leggen kost misschien meer.. (wel ff gedoe om iemand te vinden die het voor je kan doen, probeer eens bij een automonteur opleiding, ik weet dat ze in Nieuwegein bij Automotive college zo'n klant-werkplaats hebben. Dat drukt de kosten, ze doen het goed maar duurt iets langer dan bij dealer)

    De oude motor brengt ook wel wat op voor de onderdelen... en dan heb je even pijn in de geldbuidel maar dat gaat snel weer weg als je 'm weer vrolijk de weg op kunt sturen!

    Neemt niet weg dat dit gewoon heel zwaar k.u.dt. is, je motor in puin is iets dat je nooit wil meemaken!

    Veel succes met je keuze...:think:
     
  8. Zou er niet eens meer aan gaan beginnen met een nieuwe motor. ;) Moet je een 2de hands motor aan gaan schaffen (je heb geen idee hoe die is) na alle kosten en inbouw kan die ook weer in elkaar lopen. Motor moet je alleen wisselen als er een nieuwe ingaat en anders gewoon ding in onderdelen weg en dat geld gebruiken voor een andere auto met minder kilometers.
     
  9. 2e hands motor en die deels reviseren... Hebben JP en Lars volgens mij tot een goed einde gebracht. Kost alleen best geld als je het goed wilt doen.
     
  10. 2500 euro heb je een compleet nieuw blok als je een 2de hands koop 1000 tot 1500 euro dan is het wijs om diverse delen te vervangen zit je op zelfde kosten als een nieuw blok... Dus ja wat is slim
     
  11. nou een tijdje later zijn we er helemaal uit, heb de focus uiteindelijk kapot verkocht aan een dealer voor bijna 3 (meevaller :rock:)

    ben weer terug gegaan naar opel, ook weer terug naar benzine omdat ik met narekenen het er toch niet uit haalde. tis een groot verschil met de focus, soms kijk ik nog wel is jaloers naar die mk2's die t wel doen maar dan denk ik, nu heb ik wel een degelijke auto en die rij ik helemaal op!! :dance:

    Ik ga dan ook de focusclub verlaten, bedankt voor de berichtjes over en weer guys!

    [​IMG]

    tis die vectra btw,

    Greetz, Lex
    ;)
     
  12. Jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt gehad met de Focus en dat je (enigszins begrijpelijk) over bent gestapt op een ander merk.

    Ik wens je veel rij plezier met je huidige bolide en wie weet geef je ooit in de toekomst Ford nog weer een kans.

    Suc6
     
  13. focus was niks mis mee denk ik
    alleen de 1.6tdci wat er in ligt
    dit blijkt ook bij peugeot een van de gevoeligste motoren te zijn
    momenteel zit de 1.6 en 1.6turbo dicht tegen
    maar daar zien we elke keer hetzelfde
    of ketting opnieuw afstellen, of nieuwe kop door kleppen vervuild, of thermostaat ivm sensor inwendig zit en die storing/100graden geeft bij koude motor
    enkele geval zit er 1 tussen van olieverbruikmeting maar elke keer zit hij dan vaak net aan de grens of overheen

    balangrijkste is dat je weer een auto hebt en nog schappelijk bedrag terug hebt gehad, als je nagaat welke onkosten eraan zaten
     
  14. jammer van de focus, maar veel rijplezier met de opel Lex :thumbup:
     
  15. ...ik zeg: gas met die tanks, zo erover heen:thumbs:


    Nee, zonder dollen, een Vectra is ook een mooie auto om te zien, rijden is voor
    mij niet weggelegd, heb in meerdere Opels gereden, maar elke keer kan ik er
    niet een lekkere zitpositie in vinden....gevolg, rug naar de klote.
    Veel plezier ermee...en hopende dat je hiermee meer geluk hebt:rock:
     
  16. nou bewijst maar weer wat een gezellig forum dat is! (stuk vriendelijker dan de opel variant) ik zal mn account hier wel behouden vooals ik weer wat internetliefde moet hebben :cheer:

    bedankt, en wie weet in de toekomst weer :ford: ;);)
     
  17. Hee Alex,
    succes met je Opel.
    ik heb in mijn focus een nieuw blok ingebouwd, ook het zelfde: bij 180K de drijfstanglagers aan gort.
    De auto rijd nu alleen moeten de verstuivers opnieuw worden ingeleerd (wat niet lukte bij de dealer gisteren!?).
    Dus maar eens kijken hoe ik dit ga oplossen, hij loopt nu erg wild met veel roet.

    Ciao.
     
  18. Hey Whoop succes met je (sl)opel ;) zit er zo op het plaatje goed uit, heb ook nog wel eens lopen twijfelen aan een vectra vind het wel een leuke auto ;)
     
  19. Veel plezier en veilige kilometers gewenst met de vectra!
     

Deel Deze Pagina