1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ecoboost ratel als motor loopt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Donleon, 13 nov 2011.

  1. Hallo,

    ik heb 2 weken een focus 3 ecoboost. geweldige auto maar sinds een week hoorde ik een lichte ratel in de motor. Met de kap open hoor je het duidelijk.
    als de motor warm is hoor je het niet meer. Ik heb geen verstand van auto's maar het geluid komt vanaf de bovenzijde onder de plastic kap van de motor af. In de cockpit hoor je het heel licht als de radio uitstaat.

    ben al bij de dealer geweest voor een afspraak te maken. het leek normaal te klinken volgens de monteur, maar zal de motor uitlezen zodra ik terecht kan.

    heb een filmpje. Willen de ecoboost eigenaren even meeluisteren en aangeven of jullie dit ook horen?? Als het niet normaal heb ik iets om mijn verhaal kracht te zetten zodra ik mijn auto wegbreng.

    [YOUTUBE]fuvNcrfu-Wc[/YOUTUBE]

    en nog een vraag. Is het normaal dat als je je koppelingspedaal indruk je halverwege een klik geluid hoort zowel met lopende en niet lopende motor?
    alvast bedankt
     
  2. Net even de auto gestart, ik hoor wel licht tikken maar niet zo hard als in het filmpje. Binnen in de auto hoor ik niks.
    Ik heb geen klik in het koppelingspedaal.
     
  3. #3 trucker0werner, 13 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2011
    als eerst heb ik geen ervaring mee met deze type motor
    alleen met peugeot

    las ecoboost ratel als motor loopt
    dacht meteen aan wat psa groep met deze soort motor heeft
    is wel eens waar andere motor maar het zit veel hetzelfde op

    bij de ep6dt is bekend probleem dat wanneer je ratel hoort je nokkenas niet op tijd staan dit scheelt dan 2-5graden maximaal maar dat is dus teveel
    resultaat storing p2191 mengselregeling te arm (te rijk ook mogelijk)
    dit doordat nu de kleppen niet juist openen en sluiten

    het geluid is daar voornamelijk alleen te horen bij 3000rpm
    geluid is daar afkomstig van de ketting tussen de 2 nokkenassen gaat klapperen ivm niet op tijd
    dit komt omdat de kleppen de nokkenas ook stuk laten doordraaien met terug draaien op dat moment is het mogelijk dat de nokkenas tussen de twee nokkenassen los van de geleider komt en daarna weer terug op klapt

    http://www.youtube.com/watch?v=A3OMzbwiN6g
    dit is de motor waar ik het over hebt
    in het filmpje haalt hij de oliedop los maar dit geeft 1 nadeel dat je wel storing kunt krijgen
    doordat hij daar toch last van krijgt met lopen en een sensor dit meet en ziet
    1 keer gehad dat de bovenste geleider ook kapot was gegaan

    deze tik is constant en verwacht ik dat soortgelijk kan zijn maar andere rede heeft
    olie die wordt warm en dan dunner
    dus mogelijk spanner niet 100% waardoor bij warme motor de spanner goed werkt maar bij koude niet de juiste spanning heeft/geeft waardoor de ketting gaat klapperen

    het geluid klinkt in ieder geval niet lekker
     
  4. Niet om je bang te maken, maar misschien heeft het hier iets mee te maken?
     
  5. dankje voor de reacties. Het getik is constant, ook als de motor warm is. na een rit van 20 minuten. het is duidelijk dat het niet hoort.

    @rfknol. had het topic ook gezien....laten we hopen dat het niet zover kom.
     
  6. http://www.youtube.com/watch?v=PJZZ_IXUVPE
    een echt filmpje waar drijfstanglagers uit liggen

    zoek maar op rod knock op youtube voor verschillende filmpjes

    ergens filmpje gezien waar hij zij 2500rpm voor het beste te horen weet niet of dat bij deze ook is

    bij de jouwe klinkt het meer als injectoren die benzine inspuiten
    moet nagaan dan tegenwoordig geen injector echt meer hebt maar verstuiver
    deze spuit benzine direct in de cilinder met 40bar bij statationaair
    en 80bar bij deellast en volgas 120bar mogelijk
    (dit is tenminste bij een ep6dt van peugeot )
     
  7. Daar vond ik het ook naar klinken, maar dan wel veel te hard. Wat wil je zeggen met het bar verhaal?
     
  8. Is het niet je drukgroep of vliegwiel die niet fris is? Dat zou ook dat geluid van het pedaal kunnen verklaren.
     
  9. geen idee wat het is, maar het klinkt niet fris. de monteur had het heel even over de injectoren en maar zo luid...:s
    Het zal nog even duren voordat de auto naar de garage gaat omdat ik eerst op vakantie ga.

    Ik begin me overigens nog meer te ergeren aan het klikgeluid in mijn koppelingspedaal. Ik heb geprobeerd te achterhalen waar het vandaan komt door met mijn hand het pedaal in te drukken en goed te luisteren..ik vermoed de veer icm het plastic, maar zeker weten doe ik het niet.

    we gaan het zien over een paar weken
     
  10. met het bar verhaal, bedoel ik dat het niet meer is zo als vroeger dat er maar 2.5bar overdruk ten opzichte van druk in het inlaat
    dus varieerend van 3-3.7bar
    met de nieuwe techniek wordt benzine met druk direct in de cilinder gespoten
    omdat deze bij 40bar beginnen is dit veel beter hoorbaar
    dit ivm de veer die erin zit harder moet werken

    een dieselverstuiver gebruikt zijn eigen druk om hem open en dicht te doen
    boven een pin staat 300-2200bar maar onder ook
    door een zwakke veer blijft de stift omlaag daardoor geen diesel in de motor
    als hij opent opent een klein klepje boven op de zuiger
    daardoor boven 0bar en onder 300-2200bar daardoor gaat de stift omhoog en dus diesel in de motor
    klep sluit en boven wordt ook 300-2200bar dankzij de zwakke veer gaat stift omlaag

    tevens door al flink wat jaren ervaring en de juiste commonrail hoor je het inspuiten niet zo als de oude pompverstuivers van vroeger (de tractor geluid)


    bij de bezineverstuivers (dat zijn het eigenlijk geworden en niet meer injectoren)
    wordt de benzine op 40-150bar op de verstuiver gezet door een krachtige veer wordt een stift omlaag gehouden
    door de stift elektrische omhoog te trekken spuit hij in

    verschil dus ene zit een spoel in om een klepje te bedienen en andere zit een stift die via magnetisme omhoog wordt getrokken



    maar ff back to topic
    hoe vaker ik het geluid hoor hoe meer ik denk dat je de verstuivers horen
    ik weet dat ze duidelijk waarneembaar zijn het geluid en zelfs bij peugeot hebben we klanten gehad die hierover vroeger
    toen we zeiden product eigenschap staan/stonden ze je wel aan te kijken maar belangrijkste voor hun was dat het niet erg was en aller belangrijkste in de auto is het lekker stil
    dat heb je met klanten die nieuwe auto hebben en mensen komen kijken naar hun nieuewe juweel en dan de motor laten lopen waarna ze het geluid dus horen en meteeen ??????? hoort dit???
     
  11. hallo,

    zoals ik op het filmpje hoor, klinkt hij volkomen normaal, wat je hoort zijn de directe benzine injectoren, deze spuiten de benzine rechtstreeks in de motor en niet meer in de inlaat. dit is bij de 1.6 ecoboost inderdaad duidelijk te horen.

    Mvg Martijn
     
  12. De Ecoboost in de Mondeo waar ik nu mee rijd maakt ook een dieselachtig tikkend, reutelend geluid. Ik heb er meer gehoord die soortgelijk geluid maken. Ik zou me niet zo'n zorgen maken. Ik been ooit eens met een Sierra 2.0i terug naar de garage gereden die flink tikte. Het leek wel of de kleppen door het schutbord tikten. Bleek ook niets bijzonders. Was motorisch net zo'n ecoboost ervaring, hele fijne motor.
     

  13. je kan mijn een hoop vertellen, maar de geluiden die uit dit blok komen, zijn echt wel iets meer als de normale geluiden van de injectoren die je bij de ecoboost hoort, heb er al meerdere in de werkplaats gehad, maar geen 1 die zoveel herrie maakt!
     
  14. En dat is dus ook mijn gedachte. Klinkt mij iets te luid, en hoor het zelfs in het interieur heel licht met de radio uit.
     
  15. En toch denk ik dat het allemaal erg meevalt, maar hé wie ben ik ;)
    Bij deze twee geluidsfragmenten vandaag gemaakt. Geluidsfragment 1 is een koude start, buitentemp. 3 graden en het tweede fragment is de motor na 20 minuten gereden te hebben. Het gaat hier om een Ecoboost 1.6 182 PK met 14480 Km op de teller. De geluidsopnamen zijn gemaakt mbv een iPhone en deze heel dicht bij de motor te houden.

    Koude motor Ecoboost 1.6 182 PK

    Warme motor Ecoboost 1.6 182 PK
     
  16. Lijkt me dus een proportioneel geluid. Niets mis mee dus.
     
  17. of 2 auto's met hetzelfde probleem.....
     
  18. #18 Godtoh, 21 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2011
    Koop je zo'n dure auto klinkt ie als een tractor...
     
  19. Probleem??? Ik heb geen probleem met de auto, hij loopt als een zonnetje :-)


    Ik wil het geluid van een koude ST ook wel plaatsen, klinkt ook niet als een lekker lopende V12 ;-)
     
  20. dat komt omdat een st geen V12 heeft;)
     

Deel Deze Pagina