1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk ecoboost motoren

Discussie in 'Performance' gestart door rally, 29 nov 2011.

  1. Dat is ook echt wel flink hoog. Ik rij nu dagelijks 150km op mijn 1.4 130pk turbo (Renault) en daarop zit ik tegenwoordig op een gemiddelde van 6.5/100km (1 op 15) netjes met de hand berekend tussen de tankbeurten .

    Heb voor m'n Focus sterk afgewogen voor welke motor ik zou gaan, want die turbo motoren rijden gewoon erg lekker. Aangezien ik vooral een cruiser ben (bijna altijd op de cruise control rijden, te pas en te onpas) ben ik toch voor de 125pk gegaan. Ook in het achterhoofd dat ik deze auto wellicht erg lang wil doorrijden en een turbo dan wat meer risico meeneemt m.b.t. slijtage.
     
  2. Heb dezelfde afweging gemaakt en dus ook de turboloze variant gekozen. Speelde mee dat we een peugeot 5008 met thp motor hadden waar we ontzettende problemen (iets met distributie, schoot steeds in noodloop) mee hebben gehad (op 5008 forum staat een hele rits van deze ervaringen), die na een jaar heen en weer naar de garage nog niet opgelost waren. Auto terug aan garage verkocht, uiteraard niet met winst, wel schade beperkt gehouden.
    Ben zeer te spreken over de 125 versie. Mijn theorie is dat een krachtige motor leuk is, maar de coureur het verschil kan maken. Dat je er geen stoplichtsprintjes mee kan winnen is niet mijn ervaring. Is dan zelfs een sportieve brom hoorbaar, persoonlijk mag ik dat wel.
    Hoop er idd ook een tijd mee door te rijden , na die nare ervaring met de 5008.
    O ja, en voor wie het niet wil geloven: er gaan bij ons 3 kinders (met zitverhogers en kinderstoel op de achterbank!!). Speciaal getest in showroom en het paste godzijdank. Want we gingen koste wat kost voor de focus na 4 jaar in een Rally edition te hebben gereden. Al hadden we een stuk van de kinderstoel moeten afzagen, het was gebeurd!
     
  3. Haha goed bericht. Al hoop ik het op 2 kinders te kunnen houden :cool:
     
  4. En anders de familie hond in het midden :lol:
     
  5. Michael, bovenstaande beweringen kloppen niet.
    Auto's moeten inderdaad steeds goedkoper geproduceerd worden en dat gaat niet door zand door het alu te gooien. Er wordt door de autofabrikanten simpel gezegd dat het onderdeel dat je maakt het jaar er op gewoon 10% goedkoper moet worden. Hoe je dat doet als fabrikant? Dat mag je als fabrikant zijnde zelf uitzoeken, echter zien wij er als consument niets van, want die auto is het jaar er op nog net zo duur ;)
    Echter moeten de onderdelen nog steeds voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dat houdt dus in dat dat onderdeel qua geometrie niet gewijzigd mag worden om zo te besparen op de hoeveelheid materiaal en dat het materiaal (meestal alu226 "AlSi9Cu3") nog steeds moet voldoen aan de specificaties.
    Nieuwe motoren worden inderdaad steeds lichter ontwikkeld, echter zijn de eisen van de onderdelen ook veeeeele malen hoger dan 10 jaar geleden. Aluminium onderdelen bevatten altijd porositeiten, echter mocht dat 10 jaar geleden een "gat" zijn van maximaal 2mm, tegenwoordig worden ze al afgekeurd als er een gaatje in zit van 0.2mm.

    Onderdelen worden inderdaad anders (lichter) geconstrueerd, echter zijn de eisen ook belachelijk hoog.
     
  6. Wil even zeggen dat het tegenwoordig het fout is gevonden en aangepast is. Via nieuwe methode hoeven we de riem niet te vervangen. Helaas nog wel bij 20.000km ongeveer p2191 waardoor je de ketting opnieuw moet afstellen. Bij de meeste motoren moet nokkenas tussen 88.9 en 90.5graden staan storing enhij staat rond de 85 tot 88.7 graden.

    De motor is samen ontwikkeld met bmw en die hebben al langer ketting en toch deze probleem erin
     
  7. Bij de Mini lees je ook veel minder problemen:lol:. Hoe dat komt weet ik niet maar het is wel opvallend. Daarnaast is het echt in samenwerking of meer een financiele samenwerking?
     

Deel Deze Pagina