1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

dynamo stuk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TeeDeeCeeIe, 3 jul 2009.

  1. Hallo allemaal...

    Ik heb vorige week een kleine beurt laten uitvoeren bij Euromaster incl nieuwe banden, prijs: een goeie 500 euris.

    Ik startte gisteren mijn auto en wat blijkt...het rode lampje van de accu licht op. Ik dacht....start hem ff opnieuw, maar helaas zonder resultaat...hij bleef branden. De airco deed het ook niet meer....kan dit kloppen ?????

    Vandaag naar de Ford dealer geweest en daar zei men dat mijn dynamo stuk was en ik mocht er niet meer mee rijden. Kosten voor een lager + aansluitstuk (nog niet eens een complete dynamo) : €183 ex. BTW.....ik dacht..direct meenemen die auto, want dat kan goedkoper.

    Toen weer terug naar Euromaster en daar kost het vervangen incl montagekosten + BTW €422.

    Inmiddels zit er een nieuwe accu in, maar alleen de dynamo wordt a.s. dinsdag vervangen bij een kleine plaatselijke garage die dit wil doen...scheelt aanzienlijk. Iets van €200 a €300.

    Ik hoop dat de airco het dan ook weer doet.

    Heeft iemand die reparatie ook wel eens gehad?

    groetjes
    Rene
     
  2. Had de dynamo ook kapot, na 28.000 km!!! De dealermonteur wist te vertellen dat t lager van de dynamo kapot was. Kosten : ongeveer 600 euro!!!!! Gelukkig heb ik verlengde garantie dus Ford betaald! Het feit dat de dynamo kapot was wist hij niet te verklaren! Nou lekker:confused:! Je bent dus goedkoop uit! Succes!!
     
  3. De eerste fout die je gemaakt hebt is dat je naar een Euromaster bent gegaan voor een kleine beurt. Wat hebben ze daar gedaan buiten dat de banden vervangen zijn?
    Verder vind ik dat ze belachelijk hoge prijzen hebben bij de dealer voor onderdelen, dus altijd zelf opzoek gaan naar onderdelen.
    Ook is het erg makkelijk als je wat onderdelen zelf kunt vervangen zoals een dynamo, want dat moet goed te doen zijn.
    Verder lees ik op het forum dat er veel onderdelen erg snel kapot gaan bij de nieuwere Focussen. Wijst er toch op dat de onderdelen niet echt sterk zijn. Bij mijn FoFo fase1 waren de remschijven al op bij 132.000km! Ik heb ook nog een japanner voor de deur staan en daar gaan de onderdelen allemaal veel langer mee zoals de remschijven die ik pas bij 160.000km heb moeten vervangen.
    Ook de FoFo uit 2005 van m'n schoonvader heeft al enige mankementen vertoont waar ik echt van stond te kijken. Ook problemen die elke week wel weer terug komen nadat er door de dealer naar is gekeken en gerepareerd is.
    Verder zijn het fijne auto's alleen zijn de onderdelen erg duur.
    Succes met je auto TeeDeeCeeIe:mrgreen:
     
  4. Dank je...reparatie is gebeurd...285 euris voor een kapotte lager in de dynamo (dynamo zelf was niet kapot). Ik heb het laten doen bij een garage in de buurt..oudere baas die het zo voor elkaar had..

    Kleine beurt hebben ze olie vervangen (wel dure olie van 120 euro).

    Ik heb nu het probleem dat de auto erg rookt bij het optrekken...hiervoor nooit gehad.

    duur geintje ?
     
  5. ik heb bij verschillende auto's eerst een lokaal sloopbedrijf gebelt en daar een goede dynamo voor 25 euro opgehaald en werkte weer.
    nu durf ik niet te zeggen of de focus een apparte dynamo heeft.
    maar ik kan me voorstellen dat de airco pas inschakeld als deze een spanning van de dynamo krijgt.
    de airco werkt pas als de auto gestart is en daarvoor niet.
     
  6. @TeeDeeCeeIe: Olie is best duur ja (5W30 vol synthetisch). Maar is wel belangrijk voor je motor, dus niet op bezuinigen.
     
  7. Alleen olie vervangen of ook je oliefilter?

    Maar wat ik niet snap: de dealer vraagt 183 ex en je betaalt bij een kleine garage op de hoek 285 inclusief btw? Ik denk niet dat je bij Ford 105 euro aan BTW had moeten betalen.
     
  8. kapotte dynamo

    goedemiddag

    ik heb een ford focus st van 2006. met nu ook een kapotte dynamo. zondag viel de focus ineens uit. en heb ik 2 1/2 in de kou staan blauwbekken. helaas is de dynamo niet meer te repareren omdat deze is vastgelopen.
    ben zojuist bij mn ford dealer geweest en gevraagd of dit nog onder de garantie dan wel coulance regeling zou vallen. maar zoals verwacht konden/wilden ze me niet helpen:cussing::cussing:

    mvg uut grunn
     

  9. Schijnt bij de ST (andere Focussen vanaf bouwjaar 2005 weet ik niet) een vaker voorkomend euvel te zijn, als ik de verhalen op de duitse fora zo lees.
    Hoeveel km heeft je ST gereden ?

    Mijn ST is ook van 2006 en heeft dik 50000 km gelopen. Als ie van mij kapot gaat hoop ik wel dat het voor augustus is (i.v.m. garantie).
     


  10. onze st heeft nu bijna 67000 km gereden en is van july 2006

    maar hoezo heeft jouw st nog garantie? mijn dealer vertelde me dat er maar 2jaar garantie is op de auto. en ik dus nergens op kan terugvallen.
     
  11. Ook na de fabrieksgarantie kun je nog garantie hebben (consumentenrecht, zie ook elders op het forum). Alleen het afdwingen daarvan bij de verkopende partij (dealer) is vaak een lastig iets.
     
  12. Ik heb twee jaar garantie bijgekocht vóór afloop van de 2 jaar fabrieksgarantie. Kostte toen 300 euro.

    Als ik pech heb (of geluk ;) ) ben ik misschien binnenkort aan de beurt, want de mijne is een maandje jonger. Maar eigenlijk is dit van de gekke, een dynamo hoort zeker zo'n 150000 a 200000 km mee te gaan.
     
  13. oke op zo,n manier. nooit geweten dat het mogelijk was garantie bij te kopen:???:

    ik hoop dat je geluk hebt wat de dynamo betreft. maar als ik jou was liet ik deze voordat de garantie periode vervalt testen.

    ik weet nu dat het een duur grapje is.
     

  14. kun je mij misschien de link toesturen van het consumentenrecht?
    alvast bedankt;)
     
  15. Zal ik zeker aankaarten bij de dealer plus andere eventuele probleemgevallen.
    Als ze maar niet aankomen met het standaardantwoord : 'Daar is ons niks van bekend, U bent de eerste.'. ;)
     

  16. daar kun je wel rekenschap mee houden dat ze zoiets gaan zeggen. ze zeiden tegen mij ach gewoon een gevalletje slijtage kan gebeuren :badgrin::badgrin:
    succes in ieder geval;)
     
  17. Zie onder andere www.consuwijzer.nl en je kunt Googlen met de zoekwoorden "consumentenrecht garantie"
     
  18. M.i. moet een dynamo langer meegaan dan 67000km. Mijn dynamo is na 20000 km kapot gegaan maar wel binnen de garantie. Ik vroeg aan de monteur of dat wel vaker voorkwam en of het normaal is dat hij zo snel kapot gaat. Haalde alleen zn schouders op!!:uzi:Schrik niet, reparatiekosten; kleine 600 euries!(Cosmo Doetinchem!)
    Lijkt me echt een ST-kwaaltje, heb er hier meer over gelezen. Zou Hans zn advies opvolgen en de poot stijf houden!!;) Succes!
     
  19. Schijnt een probleem te zijn bij de focus II t/m 2007 met een Bosch dynamo??? Als er een extra diode brug naast wordt gezet is er niks aan de hand. Ten minste dat heb ik ergens gelezen;).
     
  20. Mijn focus dynamo is ook defect

    Hallo allemaal,

    Ik heb een Focus uit 1999 gekocht en jawel, nog voor de thuiskomst dynamo defect. Zou gekomen zijn door te kleine accu maar dat lijkt mij onzin. Een dynamo gaat kapot door slijtage (lager e.d.) of door sluiting of overbelasting (diodebrug klapt eruit). Tenminste dat is mijn visie als elektronicus en beetje techneut na 21 jaar ermee bezig te zijn.

    Prijs:
    Eerlijk gezegd vind ik (net als lezers hier) de prijzen te hoog en asociaal. Ze verzinnen van alles om de prijs op te schroeven en tegenwoordig krijg je zelfs rekeningen met 'overige werkzaamheden' (meer staat er niet) en dat is dan 100 tot 250 euro. Ik accepteer zo'n rekening niet zonder uitleg.

    Hoe ik mijn dynamo ga fixen:
    Zoals iemand al zei is het handig als je zelf iets kunt. Bij deze Focus (weet niet hoe het bij anderen zit) is de dynamo links boven de motor (als je tussen de koplampen staat) geplaatst. Makkelijke plek. Dus die vervang ik zelf. Alleen wel goed op de spanning op de snaar letten. Te slap is fluitende auto en te strak (onderschat!) trekt ie de lagers aan puin in alle rollende delen aan de snaar, dus ook Dynamo zelf.

    Waar haal ik een dynamo:
    Zoals iemand al aangaf. Ik ga naar de sloop en haal een dynamo voor 25 a 35 euro. Niks 300 euro. Mijn auto is niet nieuw dus hoeft de dynamo dat ook niet te zijn vind ik. Auto's boven 10 jaar zet ik nooit nieuwe onder delen in. Dat is in mijn beleving jezelf in de maling nemen. "Beter nieuw want dat blijft langer heel' hoor ik nu lezers roepen. Maar dan blijft mijn dynamo 10 jaar werken en ligt mijn auto na 5 jaar op de sloop en is 2 jaar later de uitlaat er al onderuit gevallen? Ik zie de logica niet. Stem je onderdelen op de verwachte levensduur af. Geef je de auto nog 5 jaar en gaat een uitlaat 10 jaar mee? Dan koop je dus een redelijke uitlaat. Wil je nog 1 jaar rijden? Dan haal je een slooponderdeel... vind ik.
    Daar komt bij dat de meeste slooponderdelen tegenwoordig ook 5 jaar of langer goed werken.

    Tot slot dit:
    De accu heb ik wel nieuw gekocht. Die vernieuw ik altijd direct en heb 9 Ford's gehad overigens en heb dat bij allemaal gedaan.
    Reden? Een accu is kwetsbaar en mensen snappen vaak niet hoe je een auto start met startkabels. Vraag het ook maar aan de wegenwacht. De meeste accu's in gebruikte auto's zijn niet lekker meer. Ze hebben allemaal wel een keer een optater gehad van verkeerd starten of stroom geven aan de buurman. Want je sluit accu's niet recht op elkaar aan, maar via een metalen deel van de motor. En wat dacht je van extreem warm en koud weer? Vooral koud weer is een bekende van de lege accu. Maar heet weer is erger! Gesloten accu's kunnen daar heel slecht tegen. Ze dus je auto liever nooit in de brandende zon en uit de wind als je een goedkope accu hebt.

    Dat was mijn bijdrage :mrgreen:

    FocusFreak
     

Deel Deze Pagina