Ditributieriem eraf na 20.000 km

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door dummi, 23 jan 2012.

  1. Hallo allemaal, ik heb een focus 2004 1.8 tddi waarvan afgelopen donderdag de distributieriem geknapt is (tijdens het rijden op de snelweg, ai). Nu heb ik de auto nog geen 3 maanden geleden gekocht bij een autohandelaar die ex-lease auto's verkoopt, zo ook deze. De auto was tot vorig jaar zomer in onderhoud bij een officiële Ford garage in Amsterdam. Volgens de boekjes (en ook de garage in A'dam) is eind 2010 bij 147.000 km een nieuwe distributieriem erop gezet. Daarna zijn er dus nog wat kleine onderhouds dingetjes aan gebeurd, als gezegd tot aan de zomer van vorig jaar.

    De auto heeft een tijdje stilgestaan voordat ik hem eind 2011 kocht, toen stond de teller op ongeveer 155.000 km. Nu ben ik zelf 10.000 km verder en is de riem eraf, en daardoor waarschijnlijk (veel) motorschade. Ik heb de ford garage in Amsterdam gebeld, maar de riem valt buiten de garantieperiode van 1 jaar (eind 2010) maar ze willen de auto wel "bekijken" wat de oorzaak precies is en wat er aan moet gebeuren.

    Ik heb ook Ford Nederland gebeld en die zeggen ook dat op onderdelen een garantie zit van 1 jaar of 20.000 km, welke zich het eerst voor doet, maar in beide gevallen loop ik dat net mis.

    Nu vraag ik me af of het wel slim is om de auto naar Amsterdam te brengen. Allereerst zijn het voor mij hoge kosten om hem daar überhaupt te krijgen, ik woon namelijk in Utrecht, en daarnaast is de kans groot dat ik bij die garage vervolgens de volle mep kan betalen. Als ik dan toch alles moet betalen kan ik misschien beter naar een lokale garage hier in de buurt die het goedkoper kan doen.
    Heeft iemand andere ideeën? Ik heb overigens de autohandelaar van wie ik hem gekocht heb ook gesproken, die vond het ook lullig en is bereid een gedeelte mee te betalen, maar vind ook dat een riem het langer moet kunnen uithouden dan 20.000 km en dat ford daar eigenlijk iets in moet beteken.

    Graag zie ik jullie reacties tegemoet!
     
  2. wat is een tijdje stilstaan bij jou een maand een jaar ????
     
  3. nickysmeding is ford monteur bij Ford Utrecht/Overvecht.
    Je kunt hem altijd even een berichtje sturen om te vragen of hij met je mee kan denken.
     
  4. De auto had in oktober 2011 toen ik hem kocht ongeveer 4 maanden stilgestaan.
     
  5. tja, das lullig, maar een beetje het gevaar van zonder garantie kopen. Pech. Zelfs als de teller is teruggedraaid is er nooit 140.000 km gereden in een jaar, dus inderdaad vette pech. Succes met de afhandeling
     
  6. ja ik weet het inderdaad met een aankoop zonder garantie... Balen!
     
  7. Ok wil wel eens voorkomen dat een auto 3 of 4 jaar stilstaat dan is het ook wijs om distrubitie te vervangen ;) Moet ook 1 deze dagen doen Mijn auto stond anderhalf a 2 jaar stil en er staat maar 15.000 km op de distrubitie.
     
  8. oh ja, 165.000 - 147.000 = 18.000 km, dus dat pas toch binnen 20k garantie?
     
  9. Ja dat zei ik ook tegen Ford Nederland, maar het is 1 jaar óf 20.000 km, welke zich het eerst voordoet... Tja dat is in mijn geval dus 1 jaar dat is verlopen (met wel 1 maand overschreden).
     
  10. aj das balen.
    veel succes met vervangen iig.
     
  11. Ik denk dat ook meespeelt dat jij niet de eigenaar was ten tijde van de reparatie. Denk dat een dealer dit niet kan maken tegenover een vaste klant. Het vervangen van de riem kost behoorlijk wat geld bij de dealer, dan moet het gewoon goed zijn en weer een tijd meegaan (ruim 100.000km). Je kan op dat moment niet tegen een vaste klant doodleuk zeggen: "tja meneer jammer het vervangen kostte misschien meer dan 400 euro, het jaartje garantie is voorbij!".;)
     
  12. Ik zelf vind het kinderachtig van de ford. Iemand rijd met pllezier ford en vervolgens is het over en ben je de sjaak. Tis niet dat de garantie is overschreden met een jaar of 2 jaar en je Zit technisch gezien nog binnen de 20k. Goed dat de garage toch tegemoet wil komen in de kosten. Ford zou bijvoorbeeld de andere kosten kunnen doen maar er komen meer kosten bij kijken dan alleen de riem. Met heel veel ongeluk moet je het hele motorblok laten reviseren

    Heel veel succes
     
  13. Stelt Ford NL zich zo strikt op mbt de opgegeven waarden van 20k km of 1jaar?
    Je zou enige coulance verwachten van een bedrijf wat achter zijn product(en) staat, (want je weet het maar nooit met 20001km en/of 366 dagen, kan het zomaar zijn dat je Ford desintegreert....:weird:)

    Je mag namelijk verwachten, dat wanneer de distributieriem zo vrij recent is vervangen, deze nog wel even mee gaat...

    Wellicht is er een mogelijkheid dat er wat water bij de wijn wordt gedaan, hetzij door Ford NL en/of door de Ford dealer in Amsterdam, die oa deze distributieriem heeft vervangen....
     
  14. Ik zou eerst maar eens goed kijken waardoor die geknapt is ,en hoe ? rechtdoor ?
    een aantal tanden eraf ?
    Ik heb ook eens gehad dat er een boutje tussen de riem en de poulie was gevallen
    onder het rijden ( uit het blok gerammeld )
     
  15. Ja dat wil de Ford garage in Amsterdam ook weten, waarom de distributieriem is geknapt of eraf is gegaan. Nou heb ik de riem eruit weten te halen, zie de foto's hieronder. Het lijkt mij dat ie aan één kant is gaan slijten, misschien ergens tegenaan heeft gezeten en daardoor langzaam (zeg 20.000 km) :) is gaan rafelen en uiteindelijk eraf is geschoten.

    Waar ik bang voor ben is dat als ik hem toch naar de Ford garage in Amsterdam breng, wat me sowieso al veel gaat kosten qua vervoeren, ze zullen "vaststellen" dat het niet aan hun vervanging heeft gelegen, maar ze wel erg bereidt zijn om de auto daar te repareren.

    En nee, er was eigenlijk geen ruimte voor onderhandeling voor wat betreft de termijn van één jaar of 20.000 km.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Hebben ze bij het vervangen alles gedaan ? Dus ook de meelooprollen ? Is ook erg belangrijk, als die op zijn kan je de riem wel vervangen maar dan gaat het op een gegeven moment toch fout

    Edit:
    Kan je bij een garage in de buurt geen diagnose laten stellen ? Dat als het toch de fout is van ford dat ze dan de kosten op zig nemen ? Of zeggen ze dan van die diagnose is niet betrouwbaar ?
     
  17. Ik weet niet of de meelooprollen ook vervangen zijn, dat zullen ze bij de ford garage in amsterdam vast wel weten maar kan in hun nadeel zijn als dat zo is. Ik ben inderdaad van plan om hem naar een lokale garage te brengen voor een diagnose, maar hoe dan ook ben ik bang dat Ford a) niet zal erkennen dat het hun fout is geweest en b) het sowieso al buiten de garantietermijn valt.

    Dat is een goeie, ik ben lid van de AWNB, die hebben me ook van de snelweg weggesleept. Ik dacht alleen dat zo'n keuring altijd is voorafgaand aan een aankoop, niet voor schade/reparatie dingen, maar die zal ik eens bellen. Had ik dat maar vooraf gedaan!
     
  18. Net gebeld met de ANWB Autokeuringen, zij doen alleen keuringen aan rijdende voertuigen, dat is in mijn geval dus even niet meer zo ;)

    Wel een goed gesprek gehad met de medewerker, conclusie van het verhaal: ik heb in wezen een overeenkomst gesloten met de autohandelaar van wie ik de auto heb gekocht en niet met de ford garage waar die in onderhoud was. Als consument heb je een wettelijke garantie van 6 maanden bij de aankoop van een product, zoals een auto. Dus ik sta relatief sterk, maar gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen.

    Ik zal dus weer bij de autohandelaar moeten aankloppen en kijken hoe we uit dit ellendige verhaal kunnen komen.
     

Deel Deze Pagina