1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem gebroken! Advies?!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ponini, 5 okt 2010.

  1. Dat is wat ik te horen kreeg :think:. Ik vond het ook een raar verhaal.
    Wat Ponini aankaart werd mij ook gezegt. De riem zelf breekt zelden, het is meestal het spul wat er omheen zit zoals spanrol ed.

    Ik ga ook voor zeker door hem dan maar eerder te vervangen.

    Dat van een ruil(sloop)motor of laten maken, ligt idd aan het feit of je de auto zat bent of niet.

    Gr Fred
     
  2. Waarschijnlijk zijn er bij deze dealer geen monteuren die zin hebben om het blok open te halen. Het is dan makkelijker om het hele blok te vervangen. Echter lijkt mij dit niet nodig, Er zijn zelfs bedrijven gespecialiseerd in het bijslijpen of vervangen van kleppen en stoters. Als er voor de rest geen andere schade aanwezig is zou lijkt mij dat het weer prima kan worden gemaakt. Ten minste die ervaring heb ik met een oude amerikaan die dit had.

    Ik vind het ook onbegrijpelijk om een blok met een gebroken d-riem, een nieuwe riem erop te zetten en dan te starten. Je doet toch eerst onderzoek voordat je hier aan begint.

    Volgens mij worden de meeste riemen tussen 140.000 en 150.000 vervangen bij dit blok. Je hebt gewoon stomme pech gehad.
     
  3. dat ie idd gewoon domweg een nieuwe riem erop zet vind ik ook wel een bizar geval apart, wie weet wat er nog meer kapot is gelopen zoals zuigers etc etc iig niet starten anders krijg je dadelijk weer het getouwtrek dat er meer schade is ontstaan door toedoen van de andere dealer en wordt je van het kastje naar de muur gestuurd, want die zegt dat het is gekomen door die dealer en de ander verwijst je weer door naar die etc etc etc etc kortom daar wordt je helemaal niks wijzer van!
     
  4. Ik vind het niet zo gek hoor wat het autobedrijf heeft gedaan. De D-riem is niet gebroken alleen de tanden zijn weg waardoor hij van tijd is gesprongen. Als de riem gebroken is dan is er geen twijfel dat er kromme kleppen zijn.

    Zonder de kop eraf te halen is het plaatsen van een nieuwe d-riem en het geheel op tijd zetten kan in dit geval de meest snelle en goedkoopste oplossing. Voor het zelfde geld stond de motor alleen van tijd af en is het dus weer zonde om de kop eraf te halen.
    In het andere geval: mocht er wel wat kapot gaan, dan was het al kapot moet moest het toch vervangen worden...
     
  5. allen krijg je dat wel kastje naar de muur spel en daar heeft ponini weinig baat bij want zeg jij maar dat dat al kapot was hun zeggen waarschijnlijk toch van niet. lang leve de autogarage's
     
  6. Zelf had ik de auto ook eerst naar mijn eigen garagen gehaald. Maar Ponini zegt zelf ook: de schade leek mee te vallen. Voor hetzelfde geld was de reparatie alleen de kosten van de d-riem. En dan had je de sleepkosten niet. Dus zeg jij nu maar hoe de garage's hadden moeten beginnen diagnostiseren.... ;)
     
  7. Na het lezen van dit alles ga ik a.s. zondag toch heel anders naar Rotterdam vanuit Groningen :nocheer: . Mijn Focus staat nu op 143 duizend en een beetje en komt uit 2001. De eerste d-riem zit er nog op.
    Bij de vorige beurt heb ik wel aangegeven of het toch niet handig was om de riem toch alvast te vervangen... Echter gaf de dealer aan dat dit echt nog niet nodig was. In maart gaat de auto weer voor een grote beurt richting de dealert maar misschien laat ik de auto toch wel eerder voorzien van een nieuwe d-riem. Hij komt daar sowieso toch nog voor de winterbanden.
     
  8. Wat maakt het uit of er tanden afgebroken zijn of de hele riem? Het gevolg is hetzelfde, de kans op kapotte kleppen is zo groot dat ik het een rare manier van onderzoek vind.

    Ik snap nog steeds niet hoe de dealer zonder de kop eraf te halen weet dat reviseren geen optie is. Waarschijnlijk zal er een gereviseerde kop op moeten en het een en andere aan de kleppen vervangen moeten worden. Dit is toch nog steeds voordeliger dan een heel nieuw blok?
     
  9. Wat ik niet vermeld heb is dat voordat een nieuwe D-riem werd geplaatst er met een cameraatje oid in de motor is gekeken, toen leek de schade heel erg mee te vallen. Vandaar dat ze het probeerden. En over reviseren: hij sprak uit ervaring en benadrukte dat dit type motor (Zetec 1.6) een hoop trammelant gaf bij revisie, hij had het over olieslurpen.

    Morgen wordt de auto naar de eigen dealer gehaald; ik ben benieuwd of zijn mening hetzelfde is. Zoals gezegd; ik bericht hier als er nieuws is.
     
  10. Dat maakt het verhaal voor mij een stuk logischer:lol:.
     
  11. kijk dat geeft weer een andere visie erop :P
     
  12. Het maakt nu achteraf niks meer uit inderdaad.
    Gelukkig ben ik de enige die de garage wel snapt. Nuff said!
     


  13. wat een onzin.

    als een riem klapt knallen de kleppen tegen de zuigers. de zuigers breken niet zomaar hoor. dus als je je zuigers halverwege zet kan je de nokkenassen draaien. dan kan je proberen of het nog draait. en dan een nieuwe riem monteren is de makkelijkste en goedkoopste manier van diagnose stellen. dus een logische stap!


    Iig, gewoon maken die motor. kop laten reviseren bij de dealer en nieuwe riem erop. dat gaat gewoon goed en loopt als voorheen. dat die olie gaat zuipen is de grootste onzin want je kop word gewoon gereviceerd en is dan als nieuw
     
  14. Kortom, garages weten er niets van!
     
  15. Dit laatste is niet nodig. Ook al heb je niet al je onderhoud bij Ford laten doen. Staat los van de verwachte levensduur van een distributieriem.
     
  16. goh ben blij dat je dat zegt elco, vraag me dan toch wel af waarom er bij mij wel een zuiger naar de kl*te was. maar gelukkig ben jij hier ook op het forum zodat jij me dat dus even uit kan leggen :P owja kwamen ze overigens pas achter toen alles hersteld was :( kon ie weer opnieuw open heb het overigens ook niet over breken van de zuigers gehad ;)
     
  17. #37 ed mastenbroek, 15 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2015
    Beste mensen,

    Ik heb zelf een Focus 1.8 TDDI, altijd netjes onderhoud gepleegd, maar neem aan van mij dat de interval van 160.000 km voor het vervangen van de DB niet goed is, ik heb het zelf ondervonden. Deze is al bij 140..000 kapot gegaan (tanden van de riem af geslagen) mijn advies is vervang hem gewoon bij 90.000km het scheelt je een hoop ellende en kosten. Helaas ik heb een nwe motor moeten inbouwen, gelukkig kan ik het allemaal zelf maar geloof me het is een klus die je niet zomaar doet. Wees verstandig vervang de DB op tijd
     
  18. #38 Henry Ford Jr., 15 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2015
    Ik begrijp iets niet de auto is toch uit 2004 en nu is het 2015, dus als de d-riem origineel is dan is hij toch al over de 10 jaar (vind ik trouwens wel lang gezien zo'n geval van een gebroken d-riem bij dit type motor vaak voorkomt) dus had al vervangen moeten zijn, onafhankelijk of hij nog geen 150.000 km heeft gereden, het eerste bereikte is maatgevend in deze! Ik vind het wel raar dat de Ford dealer als hij daar altijd in onderhoud is geweest niet heeft aangegeven dat hij vervangen dient te worden, doe je het dan niet, dan is het je eigen risico als je het niet doet, maar zulke dingen slippen er wel eens tussen door bij garage's helaas, zou niet moeten kunnen met zoveel computers, maar wordt vaak niet meer zelfstandig gedacht, niet bij alle dealers of garage's hoor, maar ook mensen zelf willen vaak besparen op onderhoudskosten en of er een nieuwe of oude riem op zit merk je niet, alleen als hij breekt zoals nu!

    Als het mijn auto was zou ik een motor wisseling doen, want kan ik het zelf doen en een motortje kost niet zo veel (de sloop staat er vol mee), is een dagje werk, maar als je het niet kan dan wordt het een prijzige reparatie, vooral door de uren x uurtatief en de auto met defecte motor verkopen levert ook niet veel meer op helaas dus even afwegen een goede gebruikte andere kost ook niet meer zo veel, mogelijk hetzelfde als een reparatie, kocht 1,5 jaar geleden een zelfde focus uit 2003 met 180.000 km (met nieuwe d-riem) al voor onder de 1.000,- euro en rijdt er tot op heden zonder problemen mee, alleen een nieuwe uitlaat was nodig, heb er al 25.000 km zonder verdere problemen mee gereden, dus wordt even afwegen de pro and cons!!!???

    SUC6 Groet,

    Gerrit!
     
  19. [MENTION=15834]ed mastenbroek[/MENTION]: hoe oud is de auto? De riem moet bij 160.000 of 10 jaar wat eerder komt. Vroeger vervangen is uiteraard geen probleem, maar 90.000 is wel heel erg overdreven.

    Anders dan dat [MENTION=11327]Henry Ford Jr.[/MENTION] beweert is het niet een common thing bij de 1.8 TDDI in de focus 1, dat de d- riemen breken.
     
  20. Bij Ford zeggen ze 8 jaar
     

Deel Deze Pagina