Het zou eigenlijk geen optie mogen zijn op een S-Max. En omdat ik niet kan wachten tot de eerst volgende meeting stap ik zo in de auto en kom naar je toe om eens te kijken hoe die lampen er in het echt uitzien, daar heb ik wel 260 Km rijden voor over
3 weken terug met heel veel zin op vakantie gegaan op de heen weg de eerste dag geen enkel probleem met de S-max vol bepakt met 5 personen en een caravan van 1300 kg tot ver achter Parijs gereden (850 km) op de tweede dag met nog 200 km te gaan liep mijn temperatuur (tijdens een klim van z'n 2500 meter) hoog op richting de 110-120 grd op de teller hier schrok ik toch wel een beetje van tijdens de afdaling ging de temp. direct weer naar 90-95 grd de volgende helling precies het zelfde weer, dit tot 5x toe. bij aankomst op de camping z0ndags was mijn motorlampje ook gaan branden 's maandags maar is eerst lekker genoten van het mooie weer en het zwembad en voor de rest niks gedaan dinsdags morgens met Ford assistens gebeld en kreeg te horen dat ik wel door kon rijden met het brandende lampje (zo lang de motor goed loopt) en dat het hoog oplopen van de temp. een combi was van factoren : 1 het hete weer 2 volle bepakking samen met de caravan en 3 het te laag in toeren blijven (gemiddeld 2200 toeren de berg op) kreeg het advies om toch zeker met 3000-3500 toeren een helling te nemen mocht ik het toch niet vertrouwen dan kon ik hem wel bij een dealer laten uitlezen dinsdagmiddag @Fred met gezin op bezoek en een hele gezellige middag gehad Fred spreekt (bijna ) vloeiend Frans en bood aan om evt mee te gaan naar de dealer heb toen met hem afgesproken dat als ze geen Engels zouden spreken dat ik hem zou inschakelen. aangezien ik het toch niet helemaal vertrouwde zijn we woensdags naar Sarlat gereden waar een dealer is en ook nog een leuke markt was. aangekomen bij de dealer gevraagd of ze Engels spraken en of ze hem uit konden lezen, en wat schetst mijn verbazing ze spraken Engels en uitlezen kon wel maar niet dezelfde dag heb toen een afspraak gemaakt voor vrijdags 2 uur dus vrijdags weer naar de dealer en uitgelezen en er kwamen 3 foutcodes uit de dealer wist niet goed welke nou het lampje liet branden en in overleg alles maar gewist. als het lampje weer ging branden zou ik maar contact op nemen met hun. en zaterdag 's middags brandde het lampje alweer 's maandags gebeld en ik kon direct komen en weer uitgelezen na het uitlezen kwamen er twee codes uit 1 van de EGR klep die trouwens net 5000 km geleden vervangen is en 2 de drukverschilsensor van het roetfilter met deze codes gebeld met Ford assistens en met mijn eigen dealer en beiden gaven aan hier kun je wel mee terug naar Nederland rijden de rest van de vakantie geen problemen gehad en op de terug weg het advies van het toeren verhogen uitgevoerd en ik moet zeggen dat helpt zeker temp liep wel iets op maar zeker niet meer richting de 120 grd. eenmaal in Nederland terug (zonder problemen) naar de dealer en weer uitgelezen ook hier kwamen de twee codes weer naar voren en nu verder op onderzoek gegaan wat blijkt : de slangen die aan het roetfilter zitten zijn uitgedroogd en van het roetfilter afgebrand dit gaf dus de storing op de drukverschilsensor met een paar nieuwe slangen en een reset ben ik dus klaar
Weer een heel verhaal... Maar verder wel n goeie vakantie gehad? Het valt mij op dat er behoorlijk wat dieseltjes zijn die het te warm hebben gehad. En een heleboel is te wijten aan de manier van rijden. Het "nwe rijden" is hier volgens mij debet aan. Naar het schijnt komt de ANWB er ook n beetje van terug.
Mooi dat dat weer gefikst is,zulke dingen zit je niet op te wachten in het buitenland. Die fransen spreken toch al zo belabberd engels
Valt me toch op dat er veel mensen met temp. problemen waren dit jaar. Super dat het is opgelost. Wel even schikken als zoiets gebeurt in een land waar je de taal niet of nauwelijks spreekt
Goed dat de boosdoener snel was gevonden. Daarnaast zijn er in Frankrijk niet heel veel Ford dealers. En dan vindt je er ook nog één die Engels spreekt! Dit jaar idd veel meldingen van vermogens verlies of (bijna) oververhitting. Is de airco in deze ook niet een grote factor? De toch al warme buitenlucht (30℃) die eerst door de airco radiateur (+50/70℃) gaat en dan nog door de radiateur van de motor moet. Dan blijft er weinig lucht of om goed te koelen.
Mooi dat je vrij snel de oorzaak ontdekt hebt en het weer opgelost. Heb je wel een leuke vakantie verder gehad Gert Jan?
Dat 'nieuwe rijden' is volgens mij voor Rijden in Nederland bestemd. Bijna alles lekker vlak, geen tropische temperaturen, en met alleen de auto, dus geen aanhangers en caravans erachter. Dan werkt het. Toch leuk om te horen dat er (eindelijk?) Fransen zijn die Engels spreken, werd tijd.