1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De klusauto die langer mee moet gaan

Discussie in 'Electronica' gestart door RB1983, 10 apr 2022.

  1. Bijna een jaar geleden heb ik een ford focus (Variant: FXDB1. Uitvoering: 5BABLG) uit 2003 gekocht. Een zilveren bolide op leeftijd met krassen, deukjes en diverse niet belangrijke mankementen (voor het doel wat ik met de auto had). De vorige eigenaar had hem maar kort omdat hij tijdelijk een auto met trekhaak nodig had voor tijdens het klussen. Heeft er nog wel wat zaken aan geknutseld dat hij door de APK kwam. Ideaal voor mij, want goedkoop en het was net wat ik nodig had. Een grote auto met trekhaak waar je niet te zuinig hoeft te zijn op de bekleding die binnen het jaar ook wel weer naar een volgende klusser zou kunnen gaan. Maar ja, die bouwmarkt viel tegen en dus ben ik een jaar later nog niet zover dat de auto overgedragen kan worden. Dus die niet belangrijke mankementen, zouden eigenlijk wel verholpen mogen worden als het niet te moeilijk/kostbaar is.

    Belangrijk detail...ik ben een totale noob als het om auto's gaat. Dit is mijn eerste eigen auto en tot voor kort had ik nog nooit de bandenspanning gecheckt (wel gelukt overigens). De APK heeft hij overigens wel onlangs weer doorstaan. De volgende dingen mankeert hij ( voor zover ik nu weet):

    * Airco doet het niet. Na de koop laten vullen (was helemaal leeg), maar echt lekker heeft hij het alleen de eerste twee dagen gedaan. Daarna doet hij niks meer. Mijn inschatting - helemaal lek of kaduuk en vervangen zonde van het geld.

    * Snelheidsmeter/kilometerstand valt zo nu en dan weg. Lekker op de snelweg en geen idee hebben hoe hard je rijdt. De ene keer duurt het wat langer dan de andere keer, maar hij komt wel weer vanzelf tot leven.

    * Autoradio geluid verspringt. Soms gaat hij ineens harder of zachter zonder dat ik knopje aangeraakt heb. Soms het gevoel dat het samenhangt met andere elektrische gebreken, dus stroomdingetje

    * Informatieknopje links op knipperlichtschakelaar reageert niet goed. Hij wil dan niet wisselen tussen huidige verbruik/km mogelijk op tank/gemiddeld verbruik/temp etc.. Lijkt vooral een issue te zijn dat hij niet van temperatuur af wil. Misschien een beveiliging?

    * Rechterraam doet het niet meer. Deed het eerst wel gewoon, maar laatste tijd niet meer. Een keer was het voldoende om knopje van rechterraam te gebruiken en daarna deed hij het ook weer vanaf bestuurderszijde, maar nu reageert hij helemaal niet.

    * Ventilatie weinig ventilerend. Hij blaast wel overigens, maar koelt er niet vanaf op de koudste stand. Raampje open is effectiever zegmaar. Misschien is er in die 20 jaar een hoop meuk in de kanalen terechtgekomen, zit er een filter bomvol of is er iets totaal anders aan de hand.

    * Sleutel gaat niet meer slot van de klep in. Zit gewoon hartstikke dicht. Dus alleen via knopje op dashboard is de klep nu te openen. Dat went, maar ja, misschien is er iets simpels te doen?

    Benieuwd naar jullie reflectie of hier iets simpels/betaalbaar aan te doen is. Mocht het oordeel zijn "wees blij dat hij nog rijdt en APK heeft, maar verspil je euro's niet" dan is dat natuurlijk ook een prima reactie. Dan weet ik dat ook maar weer. Ik heb werkelijk geen idee of er bij dit soort auto's nog iets te winnen valt.

    Dank voor de reacties!
     
  2. Welkom, mooi verhaal.
     
  3. welkom Robbert.
     
  4. Welkom en mooi verhaal inderdaad. Tja wat wil je er zelf aan doen, wat vind je zelf de moeite waard om te fixen.
     
  5. Eigenlijk alle punten zijn of zullen prijzig uit kunnen vallen.
    Volume radio verspringen ligt gelijk met snelheidsmeter.
    Ivm audio harder gaat spelen bij hogere snelheid.
    Kans dus groot dat je met een baksensor werkt die de snelheid doorgeeft.

    Als ik lees dat auto een klusvoertuig is en geen priveauto. Zou ik zeggen lekker rijden zover hij nog komt en geen geld uitgeven als je toch van plan bent auymto in loop der tijd weg te doen.
     
  6. Voor je raam kan je je zekering controleren. Weet niet of ramen apart een zekering hebben.

    Voor je ventilatie zou je ff een nieuw pollen(interieur filter) filter kunnen plaatsen..vermoed dat die dicht zit.

    Slot even proberen wat WD40 d'r een paar dagen achter een in spuiten en dan met je sleutel proberen te bewegen(zachtjes)

    Die informatie schakelaar (hendel) is geen kust om er af t haken. Misschien 2 schroeven om je plastic kap onder je stuur los te halen. En dan even een lipje in duwen dan komt die er zo af.
    Bij de sloop staan over t algemeen zat focus MK1 . Probeer de daar een af te halen. Weet je direct hoe t moet.
     
  7. Denk dat het allemaal wel klusjes zijn die je met een beetje Google en YouTube wel voor elkaar krijgt, technisch of niet. Misschien een handige vriend of oom in de familie?

    Airco zal hoogstwaarschijnlijk een lekke condensor zijn, ze adviseren vaak om deze samen met de radiator te vervangen ipv apart (is minder werk, maar wel prijziger qua aanschaf), kosten in verhouding tot de auto vrij hoog, zou het achterwege laten. Veel voorkomend issue bij oudere auto's niet specifiek de Focus.

    Knipperlicht hendel, zoals hierboven genoemd van de sloop halen voor €10 en meteen kijken hoe je deze los haalt, idd maar een paar schroeven.

    Radio, deze is denk ik gewoon aan z'n einde... Heeft ook sinds 2003 aangestaan en zou deze vervangen voor een 2e handse. Staan er genoeg op Marktplaats voor een tientje of 3, zijn de kosten niet. Als je toch op de sloop bent, neem meteen de bediening achter het stuur mee, wie weet is die ook kaduuk. Zal je de wereld niet kosten. Vermoed niet dat het met de bak sensor te maken heeft...

    Raam zit m volgens mij in de schakelaar van de bestuurders kant zelf, vervangen voor een 2e handse en check de zekering voor de zekerheid. Ook deze vind je genoeg op de sloop. Zelf ook gehad bij mijn focus, issue daarna nooit meer gehad.

    Achterklep zou ik ook met wd40 een paar dagen elke keer een beetje in spuiten en heeeel voorzichtig de sleutel heen en weer proberen. Als dat niet gaat zou ik het voor gezien houden.

    Succes!

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  8. Een beetje comfort is natuurlijk fijn. Als ik dingen makkelijk zelf kan doen, heeft dat wel wat. Beetje sleutelen. Maar heb 600 betaald voor de auto...grote uitgaven eraan doen lijkt me wat pointless.


    Het is mijn privé auto, maar ik ben volop aan het klussen in huis. Dus regelmatige ritjes naar de stort en werkelijk vanalles wordt in die bak vervoert. Maar als ik naar mn werk ga met de auto, dan zit ik in dezelfde bak. Nou hoef ik niet vaak in mn kostuum...maar met warme dagen is dat in deze auto wel een crime als de airco het niet doet en de ramen niet open kunnen.

    Als het huis af is, staat de auto op de nominatielijst...maar die verbouwing is niet gratis en zal ook door de inflatie en alle shizzle in de wereld minder gratis worden. Dus reële kans dat er nog ff gespaard moet gaan worden voor een nieuwe bolide erin zit.

    Informatieschakelaar deed het vandaag heel soepeltjes...maar ook geen koud wegdek waarschuwing. Dus die ga ik nog ff aankijken. Kan een beveiligingsdingetje zijn dat zolang hij waarschuwt voor gladheid, dat je niet kunt switchen.

    WD40 en zekering ga ik nakijken. Ook pollenfilter zal ik es de kap vanaf halen. Tutorialtje gekeken en dat ziet er simpel genoeg uit. Eens kijken hoe die eruit zit. Zit er binnenin de auto dan ook nog een? Of alleen onder de motorkap?
     
  9. @Nick...mijn (nog in leven) familie is meer het kantoortype vrees ik. Mijn Opa had een garagebedrijf vroeger, maar dat was nog in het mechanische tijdperk. Daardoor nu wel heel veel hele grote maten steeksleutels en dergelijke in de gereedschapskist liggen. Misschien daar een tik van meegekregen.

    Rechterraam doet het niet, niet alleen bij bediening vanaf bestuurderszijde. Dus ik ga in ieder geval de zekering eens even bekijken. En de WD40 in het klepslot

    Informatieschakelaar is vermoed ik beveiliging bij koud wegdek, dus die kijk ik nog ff aan. Airco had ik al opgegeven, maar de reguliere ventilatie vind ik nog een poging waard als die verstopt zit.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  10. Vandaag de boel es losgehaald en gekeken naar de interieurfilter en zekeringen. Wat bevindingen en vragen.

    Overal waar je een zekering zou verwachten, zit een zekering. Ik heb nieuwe besteld en kan ze gaan controleren of die binnen zijn. Kan je ze gewoon één voor één langslopen? Eruit halen, controleren en er weer insteken als ze nog heel zijn?

    Sowieso handig om alles langs te lopen, want mijn motor liep blijkbaar zonder olie. Een liter erin en het was maar net genoeg. Maar geen dashboardlampje gezien. Dat zou je dan wel verwachten.

    Interieurfilter is behoorlijk grijs/zwart, terwijl die wit was toen ie nieuw was. Dus daar bestel ik een nieuwe voor. Dat gaat me lukken. Al is het loskrijgen van de afdekplaat bovenop niet echt lekker te doen omdat het/de afsluitrubber/strip tegen het glas aan nagenoeg vergaan is. Die trek je kapot en de linkerhelft krijg ik ook niet los van onder de rechterhelft.

    Misschien als ik meer kracht erop zet gaat ie wel los. Maar waarschijnlijk ook kapot. Het kunststof is allemaal heel broos. Aan de zijkant van het vak waar het interieurfilter zit brokkelt het kunststof af. Alles bij elkaar sluit het de motorkap dus niet echt goed meer af. Weet alleen niet in hoeverre dat een issue is en of je dat kunststof met afdichtstrips eventueel kan vervangen. En wat is dan de naam waar ik op moet zoeken?



    Ideeën zijn welkom!
     
  11. die plaat bij je voorraam en motorkap is een paravan
     
    RB1983 vindt dit leuk.
  12. Zekeringen kan je gewoon checken zonder d'r uit te halen met een multimeter. Er zijn 2 metalen puntjes aan de bovenkant te zien. Daar je multimeter op houden op ohms of piepen. Als die 0 geeft is die goed, is die oneindig (overload) dan is die stuk. Piepen is makkelijker en sneller, piepen is goed. Niet piepen is stuk.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Dat zeg ik ook altijd tegen mijn kinderen, piiepen is goed :mrgreen:
    Mara ja, multimeter check is sneller en makkelijker dan ze stuk voor stuk eruit halen en fysiek controleren.
     
  14. Zo'n multimeter heb ik niet, maar ga ik eens even bekijken of ik die ergens op de kop kan tikken. Heb de hoop dat een paar zekeringen kaduuk zijn...zo niet dan zijn de dingen die het niet doen zelf kaduuk en dat is meer werk.
     
  15. Paravan heb ik even op gezocht...dure hobby als je al de juiste kan vinden. Kan het kwaad? Of is het meer het idee en moet je iets vaker de vervuiling eruit halen?
     
  16. Met eenvoudige spanningzoeker kun je zekeringen ook testen. Misschien nog wel beter dan met een weerstands meting als de zekering nog in de houder zit weet je niet wat je meet.
    Met een spanningzoeker maak je contact met de punten boven op de zekering je moet aan beide zijden spanning hebben of niet. zekering aan 1 kant spanning en andere kant niet dan is tie onderbroken testen met contact aan dan hebben de meeste zekeringen spanning aan tenminste 1 kant en 2 kanten als ze heel zijn
     
  17. Filter, extra olie en zekeringen zijn onderweg (maar vertraagd). Ik heb nu ook deze multimeter in bezit. Als ik het goed begrijp zet ik de draaiknop dan op de piepstand (geluidsstreepjes) en doe ik de kabeltjes erin zoals op de foto zitten. Met de metalen puntjes raak ik dan tegelijk de twee metalen puntjes bovenop de steekzekering, terwijl hij nog in de auto zit (auto uit). Als ie gaat piepen doet ie het...piept ie niet, dan vervang ik hem. En dat maakt niet uit of het een zekering van 1 of 25 is.

    ff voor de check voordat ik de handel sloop door de verkeerde instelling.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina