1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Crash 1.6 tcdi

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MikeTheBike, 30 dec 2011.

  1. Oorzaak: drijfstang lager(s) zijn aan gort. Nokkenas beschadigd (pitching)
    Dat betekent een nieuw blok / ruilblok. Wordt een duur grapje.

    Iemand nog suggesties ?
     
  2. waarschijnlijk turbo ook kapot
    en blok intern vervuild waardoor olie niet rondgepompt kon worden en daardoor de lagers kapot zijn gelopen

    weet niet wat je gevoel is
    je kan een ruilmotor inzetten enige is dat je dan ook advies krijgt koppeling en distributie bij te vervangen van het nieuwe blok

    andere focus is daarnaast ook weer prijzig
     
  3. Vandaag blokje op de kop getikt met 15000km.
    Nu ombouwen...

    Tevens nog de turbo laten checken.
     
  4. Nieuwe blok is niet inclusief turbo?
    En ga je voor 90 of 109pk? Heb de 109 gereden in een Volvo V50 en wat een fijn blok is dat. Echt jammer dat ze wel eens in de soep lopen, maar echt een fijne motor.
     
  5. Eerst oude turbo laten checken en dan zien we wel of ie nog even mee kan.
    Is altijd risico een turbo, zowel een nieuwe als een gebruikte.
    Ze kunnen klappen met 40000km of met 300000km.
     
  6. 500meter kan al (dit is dan wanneer de turbo geen goeie olie toevoer/afvoer heeft)

    turbo checken is snel gedaan
    spelling voelen van de asje
    voel je iets dan beste nieuwe erin
    als je de oude kan starten kijken wat olie afvoer is deze moet voldoende zijn
    dacht iets van 200/500ml per minuut

    turbo kan 3ton met gemak halen als je voor de 15.000km al olieververst
    rustig rijden totdat olie op temperatuur is (dus niet koelvloeistof)
    bij aankomst 10seconden stationaair laten draaien en dan afzetten
    ivm asje nog draaid, toerental kan oplopen tot 240.000rpm
    als je dus te vroeg afzet dan is de oliefilm die voor smering zorgt snel weg
     
  7. krukas bedoel je? Drijfstanglagers zitten om de krukas.
     
  8. Nee, tevens zijn de nokkenassen beschadigd (pitching).
    dus gevalletje smering misschien of warmte stuwing !
    Ook tevens de Katalysator checken of die ook niet vol zit !

    Er is een beurt geweest (ik niet) met +30000km op dezelfde olie.... tja....
     
  9. Vraagje: wanneer turbo klapt, zijn dan beide kanten aan gort, dus inlaat en uitlaat schoepen , of is dit moeilijk te zeggen ?
     
  10. kan allebei, maar meestal alleen de inlaatkant
     
  11. de mijne heeft ook speling maar niet in de lengte richting. Volgens de garage is deze speling normaal. Schoepen raken het huis wel niet
     
  12. Die pitting in de nokkenassen hebben ze bijna allemaal na 2 ton, gewoon een te zachte chroomlaag en/of slechte smering.

    Ik heb trouwens nog een goede gebruikte turbo liggen van een 90 pk, die heeft ongeveer 30.000 gedraaid.
    Mocht je nog interesse hebben dan weet je dat.
     

Deel Deze Pagina