1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Crash 1.6 tcdi

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MikeTheBike, 30 dec 2011.

  1. gisteren in duitsland begon mijn 1.6 tdci te tikken op de snelweg.
    Ben gestopt om te kijken en luisteren, daarna langzaam verder naar een veilige plek.
    Het is een enorm hard tikkend geluid gekoppeld aan het toerental van de motor. Ik had volgens mij geen vermogens verlies of onregelmatige loop.

    de ADAC man luisterde en deed de motorkap dicht: 'motorschaden!'.
    Nu afwachten totdat hij weer terug is in nederland.
    Ik bereid me op het ergste voor.

    Iemand een idee ?

    FF II: 182dkm. 2005.
     
  2. Turbo? Dat is wel het meest gehoorde probleem met de eerste 1.6 tdci:nocheer:
     
  3. Hm, komt dit overeen met de symptomen die ik beschrijf ?
     
  4. Als de turbo stuk draait ben je het vermogen wel kwijt lijkt me.
    Tikken, geen idee. Wacht maar tot hij in Nederland is inderdaad :)
     
  5. Tikken kan heel veel zijn, van een kapotte spanner van de mulitriem tot motorschade.

    Er zal dus echt eerst naar gekeken moeten worden voordat er wat van te zeggen is.
     
  6. het kan ook een kapotte kettingspanner zijn maar die hoor je alleen onder de motorkap goed
    en ketting drijft inlaatnokkenas dan nog steeds aan

    mij lijkt dat turbo kapot is en as zoveel spelling heeft deze nu licht te trillen
    de uitlaatgas drijft hem dan iets aan of lucht fibreerd eromheeb
    hoe dan ook hij komt tegen de behuizing met vreselijke geluiden als gevolg

    maar turbo is de zeer goed mogelijk

    nadeel is dat als jet officieel goed wil oplossen en een nieuwe turbo niet kapot wilt laten lopen je meer dan 2700euro toch snel moet gaan rekenen

    dit omdat turbo niet zomaar kapot gaat
    kan goed zijn door vuil in de olie door te lang op dezelfde olie gereden is
    of niet volledig afgetapt
    door veel verstuiverlekkages
    hierdoor komt ook vuil in de olie met als gevolg kapotte turbo
    dus eigenlijk alles wat boven op zit moet eraf

    waarschijnlijk ook komplete inlaat traject ivm daar nog stukke metaal kan zitten van de turbo

    mijn advies haal meteen dan een goeie turbo en laat een bedrijf het doen
    zodat als je problemen hebt je voor reparatiegarantie bij hun terecht kan komen
    anders is het niet leuk
    laatst turbo op de zaak aangeleverd gekregen en volgens de gene die turbo leverde moet het de juiste zijn
    echter maar turbo van peugeot toch besteld (900euro ruilonderdeel)
    en dat past altijd (1.6tdci is door ford en psa groep (peugeot/citroen) ontwikkeld en gemaakt psa heet het de 1.6hdi officiele naam dv6bted4 )

    gelukkig is op hede bij de dv6cted4 (opvolger van de motor)
    nog steeds bij ons geen turbo problemen of wat dan ook geweest
    dus kennelijk hebben ze iets geleerd
    turbo kan en zal wel een keer kapot kunnen maar bij de dv6bted4 was het wel heel erg
     
  7. @ Werner:

    In welke jaren heeft Ford de dv6bted4 gebruikt?
    En dan natuurlijk voor mij de belangrijkste vraag, wat heb ik er in liggen?
    (1.6 TDCI 90 pk Focus van mei 2006.)
    Zit er overigens ook nog verschil in problemen met de 90 pk en de 109 pk versie, aangezien daar verschillende turbo's op zitten....?
     
  8. @trucker: nou, heel verhaal. is wel duidelijk. Al veel gelezen over turbo probleem.
    Bij loshalen van het blok zullen we het zien.
    Trouwens: als ik de motor start: stationair laat lopen even. hoor ik al een hard tikkend geluid. Zou dat al de turbo zijn dan ?

    Goed, het ligt er aan wat dus de oorzaak is, maar een ruil/vervang blok is natuurlijk zeker te overwegen. zeker omdat er nu 182K opstaat en evt toekomstige problemen.
    Ik heb nu 90pk van 11-2005.

    Wat is precies het verschil tussen dv6bted4 en dv6cted4 en wanneer is dv6cted4 gekomen. Aangezien ik nu hoogstwaarschijnlijk toch veel geld moet gaan uitgeven, dan meteen het goed doen !
     
  9. Werner weet het misschien precies, maar volgens mij ligt het het dv6c blok ten vroegste in Focus III. Eén van de grootste verschillen is dat het nieuwe blok 8 kleppen heeft,zijn voorganger had er 16. Ik denk dat het nieuwe blok ook niet past op een 5-bak(MTX 75), de nieuwe bak heeft 6 versnellingen. Dus of een dv6c blok past in een Focus II (oa motorsteunen,roetfilter..) ik zou het betwijfelen,maar zeg nooit nooit ?
     
  10. Heb laatst een nieuwe 1.6 tdci uit een mondeo uit elkaar gehaald, en dit is echt een heel verschil met de oude 1.6 TDCI, inderdaad terug naar 8 kleppen, maar ook de opbouw van de motor, zoals de locatie van de verstuivers is compleet anders.

    De nieuwe 1.6 TDCI zit gemonteerd in de Focus/cmax vanaf 2011, deze motor monteren in een focus 2 is niet mogelijk.

    Overigens denk ik dat de problemen van de Topicstarter bij de distributieketting liggen ipv bij de turbo.. Maargoed dat gaan we nog horen..
     
  11. De auto is terug in nederland en we (de monteur (schoonvader) en ik) hebben even geluisterd. Het lijkt uit de cilinderkop te komen en mijn schoonvader denkt aan een klep.

    Nou schiet mij het verhaal te binnen van kleppenstellen. De mijne heeft 180K gelopen en volgens mij zijn de kleppen nog nooit gesteld (plaatjes).

    Kan het hier nog mee te maken hebben of kan het ook nog andere oorzaken hebben?
     
  12. Ik heb nog even een blik onder de motorkap geworpen, en volgens de sticker op de motor heb ik er een DV6ATED4 in liggen.

    Mijn brandende vraag is nu natuurlijk:
    Wat is het verschil met de B uitvoering, en is mijn blok net zo berucht wat betreft problemen....?

    Groet, Erik.
     
  13. Je kan problemen krijgen met vervuilde olie en een kapotte turbo ja.
    Banjobout vervangen kan een mooie optie zijn in mijn ogen. Maar vaak olie verversen is ook goed natuurlijk :)
     
  14. Alle 1.6 tdci vanaf 2004 geleverd in de focus II (2004-2011), de nieuwe 1.6 tdci in de focus III moet zich nog bewijzen. A is 90 pk en B is 109pk. Enige verschil is de turbo bij mijn weten.
     
  15. Ik denk toch aan het distributiekettingkje tussen de 2 nokkenassen.
    Hiervan gaat de spanner vaak stuk, daardoor gaat de ketting klapperen tegen het deksel. Ik heb dit al vaak gezien bij deze motor, en het kan goed verholpen worden door de ketting+spanner te vervangen.

    Kapotte klep heb ik nog niet gezien bij deze motor, maar dat betekend natuurlijk niet dat dat niet het geval is.
     
  16. De monteur heeft geluisterd met een stethoscoop en komt uit op de 3e cilinder. Tevens is er ook blauwe walm bij het lopen (en dus tikken).

    Iets met de kleppen waarschijnlijk ?!

    Morgen gaan de deksels eraf en zullen we het zien.
     
  17. update: deksel eraf. We zien dat de nokkenas schokkerig beweegt, dit kan dus duiden op het al genoemde probleem van kapotte kettingspanner !
    Volgende week gaat ie verder open en gaan we het zien.
     
  18. denk dat er meer aan de hand is dan alleen de kettingspanner
    dit omdat
    hij ook een blauwe walm heeft achter de auto

    kettingspanner heb ik al paar vervangen en allemaal omdat deze bijgeluid maakten en verder geen problemen mee heeft gehad

    ben bang dat klep een tik heeft gehad van de zuiger en/of eventueel verstuiver wat probleem geeft

    maar je zult altijd eerst zaken moet uitsluiten zodat je weet wat het wordt
     
  19. Ze hebben gisteren ook (preventief) de verstuivers gereinigd en getest (omdat ze eerst dachten dat dit de oorzaak was). Ze waren allemaal goed.

    Misschien is het een combinatie van beide. Met het luisteren naar het blok (met stethoscoop) dachten ze echt iets aan verstuiver 3 te horen.

    Vandaag zagen ze dus die nokkenas schokkerig bewegen. Wat kan duiden op kettingspanning probleem.
    De kleptiming wordt hierdoor natuurlijk ietsjes anders wat weer een slechtere verbranding kan opleveren (blauw walm) misschien ?!
     
  20. Blauwe walm.... duid op (te veel) olieverbruik
     

Deel Deze Pagina