1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Crafter's Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Crafter, 27 jun 2016.

  1. #1 Crafter, 27 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2016
    Toch maar eens een topic openen na anderhalf jaar...

    Na een flinke tijd in een Opel Corsa 1.4 te hebben gereden was het tijd voor wat nieuws, de Focus beviel erg goed tot nu toe én we wilden graag een 5 deurs als 2e auto, dus waarom niet gewoon nog een Focus er bij. Het werd een metallic zwarte 1.6 uit 2002 met 137k op de teller en zag er op wat poetsen na zeer goed uit, zowel binnen als buiten.

    De eerste tijd niet zo veel gedaan... Setje andere velgen, Ghia 15". ST spoiler op de achterklep, was al in de goeie kleur dus zo gemonteerd. Van Mike een onderste ST170 grill overgenomen. Binnen extra verlichting boven de achterbank, een Ghia chromen strip op de achterklep, een zwarte Mk2 pook, originele MP3 radio en een Parrot.

    Afgelopen weekend de schade weggewerkt die er sinds begin dit jaar op zat. Parkeerschade door een van de buren en alles gelukkig netjes vergoed gekregen van de verzekering en de afgelopen tijd op zoek gegaan naar onderdelen. Meteen de koplampen vervangen door originele Hella bi-xenon's (net als in de wagon), daar zat nog wel wat werk aan...

    Zo stond ie er bij:
    [​IMG]

    En zo is ie nu:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De koplampen heb ik van 2 sets 1 goeie set gemaakt. De goeie set was van een rechts gestuurde auto en ik heb een setje beschadigde van een vaste land auto voor een zacht prijsje gevonden. Omdat ik niets wilde aanpassen aan de auto zelf heb ik de units zo aangepast dat ze nu plug en play zijn en de oude er (mocht het nodig zijn) weer terug kunnen. De lenzen uit de beschadigde waren nog goed en heb ik schoongemaakt en omgewisseld met de Engelse. Voor de hoogte verstelling heb ik de pinnen in de stekker omgezet zodat ze ook werken. Verder moest ik een massa draad doorlussen om de Xenon te laten werken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Het resultaat:
    [​IMG]
    Nu beide auto's met xenon:
    [​IMG]

    Heb nog een paar kleine dingen liggen die er op moeten, maar sinds de eerste kleine er is sinds eind februari is vrije tijd een zeldzaam goedje... Airco fixen staat nu eerst op het lijstje...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
    Brekers vindt dit leuk.
  2. nette focus ziet er goed uit en mooi werk hoe je de xenon heb aangesloten!!!
     
  3. Mooi hersteld na die parkeerschade!
     
  4. De koplampen zijn goed gelukt Nick! Veel plezier er mee! [emoji6]
     
  5. Leuk! Die wagon, is dat een import of echt 1 van de laatste Focus 1?
     
  6. Viel mij ook op...
     
  7. Het is een import uit eigen land... Hij heeft de eerste 2 jaar met kenteken AA-36 rondgereden voor het Koninklijk huis en is in 2005 op kenteken gezet. Wilde graag cruise control en een 1.6, helaas is die combi binnen dit model niet te vinden (tenzij je het zelf doet) en kwam deze 2.0 tegen met vrijwel alles er op en er aan én vrij gunstige km stand.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  8. Oh, das leuk! Een koninklijke Focus!
     
  9. En nog in koninklijk blauw ook... [emoji14]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  10. is het beeld van de koplampen nu wel goed aangezien je onderdelen van een rechtsgestuurde auto hebt gebruikt, heb het zelf met een granada gehad 2ehands koplamp er in en toen dacht ik wat is het beeld vreemd, en inderdaad het patroon in het glas wat voor het beeld zorgt was gespiegeld aan die van een linksgestuurde auto.
    daar kon ik dus niks mee.
    vergde enig zoeken voordat ik een goede koplamp had gevonden, voor een focus bestel je er nieuw één voor 6 tientjes bij autodoc.
     
  11. het lichtbeeld wordt bij deze lampen verzorgd door de lens en niet door het front"glas" zoals vroeger het geval was

    ook bij de huidige normale lampen met reflector wordt het lichtbeeld niet door het front"glas" geregeld, maar door de vorm van de reflector. het front"glas" is meestal van plastic en eenvoudig glad gevormd.
     
  12. Ik heb 2 sets gekocht. Een Engelse (wist ik van te voren) en ik had al een vaste land set maar daarvan was 1 unit te ver heen om op te knappen. Met de Engelse units had ik de goeie buitenkant en de rest van de reflectoren en lampjes zijn identiek aan de vaste land versie.

    Ik was al begonnen met de kapotte uit elkaar te halen om te kijken of die te repareren viel. Toen had ik meteen een goed beeld van de bedrading en zag ik dat het allemaal wel raakvlakken had met de halogeen lampen (ik dacht dat de hoogteregeling heel anders was, maar dat bleek alleen de aansturing vanuit de auto te zijn...). Ik had toevallig ook een halogeen lamp uit elkaar liggen dus de draden en stekker aanpassen was zo vrij eenvoudig. Beetje Google erbij en je komt een heel eind.

    De hoogteregeling heb ik in de blauwe focus automatisch, via de ophanging en er zit een schakelaar in zonder wieltje. Voor deze auto heb ik de draden "gewoon" aangesloten als de halogeenlamp en dat werkt perfect. 2 pinnen omgezet en 1 verbonden met de draad van de dimlichten. Grootlicht en knippers stonden al goed ingedeeld. Er zit een schuifje in de xenon lens die open gaat als je grootlicht seint of aanzet om de Xenon bundel extra mee te laten werken (de bi-xenon optie), die zit al intern aangesloten en hoefde niet aangepast te worden.

    [​IMG]

    De lenzen zijn er met een beetje wrikken fatsoenlijk uit te krijgen en na wat schoonmaken en goed bekijken vond ik de verschillen. Er zit een schuifje in die de bundel kan "breken" als je in de UK bent zodat je niemand verblind. Verder is de lens naar mijn idee gewoon een lens zonder dat deze speciaal geslepen is, alles wordt met een stukje metaal icm de reflector bepaald. Als ik de lampen op een muur laat schijnen zie je netjes twee bundels met een hoek naar rechtsboven, precies zoals het hoort. Moet ze alleen nog even richten, ze verblinden nu niemand maar het is wel zo fijn dat ze goed afgesteld staan. Wilde ze al heel lang in deze focus hebben maar dacht dat xenon heel moeilijk zijn zijn met ballasten en alles wat er bij kwam... Dit was echt ideaal dat het al compleet was en relatief makkelijk om te bouwen was (en ik hou het graag origineel ipv aftermarket, niets mis mee maar als ik toch kan kiezen...).

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  13. Komende weken een 3e focus op de parkeerplaats.
    [​IMG]
    Deze focus van mijn werk mag tot het eind van het jaar bij ons logeren en ik zal er de nodige kilometers mee gaan maken... Het is een 1.6 met (voor een auto uit de pool) best wat leuke goodies er op, geen straf om er in te rijden voor de zaak. Maaaarrrrr, de Focus 1 ligt toch wel een stuk strakker op het asfalt, deze heeft misschien iets meer comfort maar onze eigen focus'en rijden toch net iets leuker.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  14. #14 Crafter, 8 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2016
    Hierbij de handleiding voor het aanpassen van de stekker op de unit, zodat deze in een auto waar normaal halogeen verlichting in zit geplaatst kunnen worden en dat de hoogteregeling werkt.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Vandaag maar eens de openstaande punten voor de apk aangepakt. Hoorde al langer een bonk bij hobbels en had met het wisselen van de zomer naar winterbanden al geconstateerd dat een van de stabilisator stangen gaar was. De remmer had ik ook m'n bedenkingen over omdat ik merkte dat hij niet egaal tot stilstand kwam. Denk aan schijven krom of vette plekjes. Na dichtbij bekijken was het geen overbodige luxe om die meteen mee te vervangen inclusief blokken. Van beide kanten stabilisatoren waren de onderste gewrichten helemaal lam, geen moment te laat... Remschijven waren aan de binnenkant flink gegroefd.

    Ziet er weer als nieuw uit dacht ik zo!!
    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  16. Zaterdag de blauwe Ghia ingeruild op een zwarte 1.6 Trend uit 2004 met 162000 op de klok. De Ghia werd me iets te duur met de 2 liter en de kilometers liepen ook aardig op de laatste maanden. Zat nu op 235000 en op een fuseekogelhoesje en een remklauw na zonder moeite door de keuring. Mooi moment om hem te verkopen. Nadeel van de hoge benzine prijzen is dat niemand zit te wachten op een 2 liter dus wist al dat ik niet de hoofdprijs zou vangen.

    Dus nu een zwarte 1.6 Trend uit 2004 met leer, climate, nieuwe remschijven en blokken en nieuwe (geen super kwaliteit) banden rondom. Over een goed jaar kans op een lease auto en had geen zin om nog 30000 met de dure 2 liter rond te moeten rijden. Voordeel is dat alle onderdelen hier weer mooi uitwisselbaar zijn, zeker met nog een 1.6 op de parkeerplaats ;-). Binnenkort de xenon units er in en een trekhaak op de kop tikken en nog wat andere kleine dingetjes aanpassen naar m'n smaak...

    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  17. Mooie auto! Veel plezier ervan!
     
  18. Focus van de vrouw... Jonger broertje erbij.

    maar dit is nu niet degene die ingeruild is of wel :confused:
     
  19. #19 Crafter, 2 apr 2018
    Laatst bewerkt: 2 apr 2018
    Dit is wel de nieuwe en in totaal nummer 3... De blauwe Ghia uit 2003 (zie foto's hierboven) was de eerste, toen kwam de zwarte 5 deurs uit 2002 erbij en nu is de blauwe omgeruild voor deze zwarte wagon uit 2004. Heb nu dus 2 zwarte 1.6 Trends voor de deur staan [emoji38]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Weet je toevallig ook welk koninklijk lid er in de auto heeft gereden?
     

Deel Deze Pagina