1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Condens in de achterlampen van mijn Focus 2008

Discussie in 'Exterieur' gestart door Mangrove, 28 dec 2008.

  1. Zou het bij anderen er zo aan toegaan?
    Als je zelf ziet dat er condens in de achterlichten zit of als je zelf ziet dat men gaat proberen om een achterklep weer netjes te plaatsen dan si het toch gek dat Ford zegt dat het binnen de toleranties valt als het niet lukt?
    Kennelijk weten alle betrokkenen dat het niet klopt en Ford sluit het boek.
    Dat is te gek voor woorden en ik vraag me af waar die arrogante houding vandaan komt.
    Het blijft wel heel erg jammer want die nieuwe Focus is echt prachtig om te zien en om in te zitten maar dan moet je wel het gevoel hebben dat het een klaase product is en kennelijk is Ford daar zelf niet zo zeker van.
     
  2. Ik ga er zelf vanuit dat ik gewoon pech heb met deze Focus. Soms zit er gewoon een exemplaar tussen waar alle problemen samen komen. Maar dat kan écht met elk merk en type gebeuren.

    Wat jammer is in dit verhaal is de discussie met Ford Nederland en met name het niet klantgericht denken. Maar ik zag deze week bij Radar van de TROS een soortgelijke houding van Volvo Nederland ivm met een algemeen probleem met Volvo's.

    Voor je een beslissing neemt raad ik je aan om wat proef te rijden met een aantal merken. Dan zal je merken dat het rijgedrag van de Focus echt super is!
     
  3. Bij andere merken gaat het net zo. Alleen wanneer je een Porsche of dergelijke exoot hebt, zal de service een stuk beter zijn.

    Bij bijv. VW zijn ze net zo arrogant. :wink:
     
  4. Deejee, ik heb in totaal 5 jaar in de after-sales gewerkt bij een paar merk dealers. Ik mag daarom misschien zeggen dat ik "wat" ervaring met garantie kwesties heb. Het woord arrogant kan je zo gebruiken omdat het blijkbaar zo overkomt. Mijn ervaring is dat wat arrogant overkomt eerder het feit is dat er een lijn getrokken word getrokken door de garantie afdeling van desbetreffende merkimporteur.

    In het algemeen gezegd: Er zijn regels gemaakt door elk merk wanneer er een onderdeel daadwerkelijk vervangen mag worden onder garantie. Daarom is het taak van de dealer om VOORAF te bekijken in de beschikbare informatie van de importeur of het onderdeel wel vangen MAG worden. Dit om discussie's ACHTERAF te vermijden indien de importeur desbetreffende claim afwijst. Dat laatste komt dus ook echt voor!!!! Ik denk zelfs (en dat zeg ik voorzichtig, omdat ik er niet bij ben geweest) dat de fout eigenlijk in de communicatie bij de dealer ligt. Mijn mening is ook in deze dat vitrofiesta nooit had mogen worden gebelt voor de factuur. De dealer heeft de kosten alsnog op zich genomen, maar is wel een gedesorienteerde klant rijker.

    Ik heb het al wel is eerder geroepen in topic goede dealers slechte dealers. Op internet word er maar wat geroepen hoe slecht dealers en importeurs zijn. Simpelweg omdat internet een lekker "scheld" medium is. Maar er is altijd een andere kant van het verhaal en die word vaak nooit bekeken.
     
  5. Om een beetje de rem op de geruchten te bieden dat het zo slecht gesteld is bij Ford, reageer ik iets uitgebreider. Want bij de helft van de gevallen heeft de dealer zijn werk niet gedaan.

    Ik heb een hele andere ervaring met ford/dealer. Doen nooit moeilijk over garantie, je krijgt waar je recht op hebt. Het ligt ook aan hoe de dealer er tegenover staat. Overigens komt condens in achterlichtunits bij nieuwe auto steeds meer voor door gewichtsbesparing. Daar bij moet je ook niet naar een VAG groep auto (vw, seat, audi) de importeur is nog vervelender met garanties. Lees maar eens reviews.

    • Audio/navigatie > nieuwe update zou nu weer in de 2de week van februari bij de dealers liggen
    Dit is idd niet netjes. Niet dat het bij ford goed te praten is. Maar Ford kan er niks aan doen een ander bedrijf maakt die systemen en ook de software. Ford is dan natuurlijk jouw tussenpersoon en daar mag je van verwachten dat zij er zorg voor dragen.

    • Klimaatcontrole viel de eerste 10.000 Km telkens uit op lange ritten. > Uiteindelijk bleek er te weinig koelmiddel (490 gram ipv 610 gram) in het systeem te zitten.
    Je heb wel pech maar kan gebeuren. Bij de fabriek komt wel vaker voor dat systemen niet helemaal afgevuld zijn. Was wel garantie lijkt mij.

    • Instelling van automaat in boordcomputer ontbrak > oa via dit forum leerde ik dat Ford ondertussen had besloten de functie af te sluiten vanwege teveel storingen.
    Te veel storingen weet ik niks van, maar dit zou kunnen. Ik begrijp wel dat je hiervan baalt echter heel ernstig is het ook niet. Veel auto's hebben die keus niet in de middeklasse.

    • Rammelend geluid in achterportier > is uiteindelijk opgelost, maar nu gaat de deur weer moeilijker open dan de andere...
    Dit is wel beetje mieren neuken als het aan mij ligt. Als die echt slecht sluit weer naar de dealer zij hebben de deur dan niet goed afgesteld. Was het trouwens echt rammelen of meer kraken. Bij mij kraakte 1 deur verschrikkelijk zie hier oplossing: http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=8337

    • Lek in de achterbak > scharnieren afgekit (foto's elders op het forum)
    Ik weet niet waar ik die foto's moet vinden maar vind dit zeer vreemd. Dit was een probleem eind 2004 tot half 2005 toen is er een aanpassing geweest. Dus dit is heel erg vreemd en zal dan wel exemplarisch voor komen

    • Krakende bestuurdersstoel > zou nu mogelijk (eindelijk) een nieuwe stoel in worden gezet
    Tja.... vervelend maar zijn ergere dingen. Dat heb je ook wel is met binnenhuis meubelen, veren kunnen kraken. Maar als het te erg is dan moet er wat aan gedaan worden. Maar ik las dat deze reeds vervangen is.

    • Af en toe haperende ruitensproeierinstallatie > in het computersysteem is te zien dat er storingen zijn geweest op de communicatiebus, oorzaak blijft onbekend.
    Nooit van gehoord kan niet anders oordelen dat je erg veel pech hebt, nogmaals voer de druk is op bij de dealer hun probleem. Auto moet goed zijn als ze niet kunnen vinden zoek maar langer. En verbied die rot computer eraan te hangen :P

    • Regelmatig niet vanaf de eerste keer willen starten > oorzaak onbekend
    Dealer werk. Dit mag niet en hoort niet. Pech geval

    • Van de fabriek uit scheef gemonteerde achterklep > deze is uiteindelijk wat beter opgehangen maar wijkt nu nog steeds af in 3 dimenties. 3,5 mm in 2 richtingen, ruim een millimeter in de 3de richting (foto's elders op het forum). Omdat het niet beter zou kunnen worden gesteld, heeft Ford nu besloten dat het binnen de toleranties valt.
    Ik las in een ander topic dat er meer aan de hand was en dat het probleem naar Ford Europa is dus dit moet je maar afwachten. Als het echt een erge carrosserie fout is heb je natuurlijk recht op een andere auto, wie verzekerd jou dat de auto nu nog veilig is. In het ergste geval kan je de overeenkomst ontbinden. Jij krijgt dan een verplichting uit een verbintenis de auto terug te leveren en Ford tot terug betaling van het koop bedrag.




    Samenvattend heb je denk ik een ondeugdelijk product gekocht. Nu afwachten wat Ford Europa te zeggen heeft. Lukt dat niet en zijn alle problemen echt zo groot als jij ze schetst, stap dan naar de rechter. Ik geef je een redelijke kans van slagen dat je in het gelijk wordt gesteld en dat weet Ford en de dealer ook.
     
  6. Ben ik het niet helemaal mee eens. De FX is dan weliswaar een Blaupunkt produkt, maar wel op Ford specs. Updates, kaarten, etc. dienen ook allemaal via Ford plaats te vinden, dus Ford positioneert zichzelf wel als de 'tussenpersoon' tussen klant en Blaupunkt.

    Verder zou ik als Ford zijnde toch graag zien dat er door toeleveranciers deugdelijke produkten worden geleverd. Het geneuzel rond de FX levert behoorlijk wat slechte publiciteit op. Ford zou m.i. meer druk kunnen uitoefenen op Blaupunkt voor het uitleveren van deugdelijke / bruikbare software.
    Ik zit zelf in de software sector en ik zou het gek vinden dat een klant niet zulke eisen stelt op het moment dat wij voor hem een systeem moeten maken.
     
  7. Ik begrijp niet op welk punt je het niet met me eens bent. Ik zeg ook letterlijk dat ze "tussenpersoon" zijn. Daarbij zeg ik zelfs dat het niet goed te praten is omdat je mag verwachten dat je deugdelijke software krijgt van Ford. Ik had het meer over het directe verwijt aan Ford, dat is op zich terecht maar hier kunnen ze niet direct wat aan doen. Ik durf zo te stellen dat Ford ook in de maag zit met de software problemen omdat het niet alleen om de Focus gaat.
    Ik ken de software sector ook en vooral als zeer chaotisch met een weer war aan systemen die niet op elkaar afstemmen.
    Daarbij weet ik uit mijn juridische ervaring dat elke schakel een gigantische vertraging oplevert. Het is niet ondenkbaar dat Ford de systemen van Blaupunt afneemt en dat Blaupunt de software ook weer van een derde afneemt. Om het dan nog wat omslachtiger te maken. De software ontwikkelaar is failliet, nou dan wordt het echt leuk. Maar vooral kostbaar :wink:

    Mijn reactie is ook geschreven om een halt te roepen aan de suggesties dat Ford Nederland een soort malafide bedrijf is als het om garanties gaat. Nogmaals een goede dealer is al 75% van je garantie, bewijs van spreken.
     

  8. Ik vind de Ford Focus echt een hele mooie auto en zoals jij al zegt is zijn rijgedrag echt perfect.
    Het is alleen jammer van de houding van de importeur of van de fabriek want als het een goede auto is dan moeten ze jouw problemen zonder aarzeling verhelpen lijkt mij.
    Ik zie de dealer mij nog niet vertellen dat scheve achterkleppen en vocht in de achterlichten door Ford zeer normaal gevonden wordt als ik een Focus kom kopen dus de houding is zeer vreemd.

    Maar als je dan eens verder gaat kijken naar Volvo zoals jij al zegt of wat dacht je van de Kia in datzelfde Radar programma een jaar geleden dan kom je meer van dit soort zaken tegen en dan lijkt elke auto wel bij voorbaat een miskoop.

    Okee, ik hou de optie Focus nog een beetje open want ik heb vandaag toch wel weer een paar keer in de brochure zitten gluren omdat die auto mij wat doet.
     
  9. Ik denk dat je gelijk hebt XR5Turbo, we moeten ons ook in de dealer en importeur verplaatsen natuurlijk.
     
  10. Het ging mij eerlijk gezegd vooral om het stukje
    Om even on-topic te blijven:
    @Deejee: Zoals anderen hierboven al aangaven, kun je bij elk merk de pech hebben dat er wat 'star' wordt gereageerd.
    Het geval van Mangrove is natuurlijk wel wat extreem. Tegenover dit geval staan echter vele (nagenoeg) probleemloos opgeleverde Focussen. Om je beslissing om wel of geen Focus te overwegen af te laten hangen van een enkel topic op FocusClub.nl lijkt me dan enigszins overdreven. Zeker als je het niet kunt laten om toch maar telkens weer in dat foldertje te kijken... :wink:

    (en toegegeven: ook bij Soepergrover ligt de folder nog pontificaal op tafel, terwijl hij allang een Focus heeft besteld)
     
  11. Ik laat het natuurlijk niet afhangen van 1 topic maar ik lees op vele forums over de klachten met de Focus maar ik dacht dat Ford dat dan wel goed zou oplossen.
    Ik schrok dan ook wel toen ik dit topic las.
    Maar als ik dan een ander merk neem lees ik hetzelfde dus eigenlijk maakt het niet uit welke auto je neemt denk ik, je moet gewoon niet teveel pech hebben.

    Die folder is wel weer uitgebreider dan de Ford site waar je je auto kunt samenstellen.
    Zo kun je in de folder pioneer luidsprekers en een pioneer radio/navigatiesysteem bestellen terwijl dat niet kan op de site.
     
  12. Wat ook nog vaak een probleem is het met de verhalen op het internet, is dat eigenlijk meestal alleen maar de negatieve verhalen gepubliceerd worden. Op het moment dat je focus netjes en goed afgeleverd wordt, heb je er meestal geen behoefte aan om je verhaal kwijt te moeten.

    Bij een negatieve ervaring heb je dat juist weer wel, vandaar dat ook meestal van ieder product op internet vooral negatieve verhalen te vinden zijn en maar weinig positieve...
    Ga eens na hoeveel focussen er geleverd zijn in nederland en hoeveel negatieve verhalen je leest op internet. Procentueel zul je waarschijnlijk dik onder de 0.1% zitten. ;-)
     
  13. Helemaal mee eens. Als het aan mij ligt wordt mijn volgende auto gewoon weer een Focus. Ik heb toevallig nu een exemplaar waar wat dingen samenkomen.
     
  14. Het was écht een rammel. Sterker nog, hij is ondertussen alweer terug.

    http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7340&highlight=
    Overigens is het - redenerend - misschien minder vreemd dat het lek daar zat, omdat dat ook de hoek is waar de carrosserie afwijkt (waardoor de achterklep visueel scheef hangt).
     

Deel Deze Pagina