1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Condens in de achterlampen van mijn Focus 2008

Discussie in 'Exterieur' gestart door Mangrove, 28 dec 2008.

  1. Aan de binnenkant van beide achterlichten van mijn 6 maanden oude Focus heb ik regelmatig condens staan.

    Omdat de auto anderhalve week geleden toch bij de dealer moest zijn voor wat andere mankementen, heb ik het voorgelegd. Leek me "appeltje, eitje". Gewoon vervangen onder de garantie....

    Nou,... Niet dus.

    De dealers hebben van Ford Nederland de instructie om bij klachten over vocht in voor- en achterlampen eerst de lampen 20 minuten aan te doen en dan opnieuw te controleren of er nog vocht te bemerken is.

    Condens binnen die 20 minuten verdwenen, betekent voor Ford "niet vervangen".

    Omdat ik het niet kon geloven, heeft de dealer de instructie voor me uitgeprint.

    Overigens heb ik ondertussen al verschillende keren geconstateerd dat ik zelf na 20 minuten met licht aan nog steeds condens heb aan de binnenkant van de achterlichten, dus waterdicht is de test niet...

    Bovendien moet ik nu gaan aantonen dat het vocht er soms na 20 minuten nog wél zit... :oops:
     
  2. Het condens verhaal van de dealer kan ik wel begrijpen. Als de units warm zijn van de lampen en uit gaan en het is koud buiten kan er condens ontstaan. Als dit elke dag het geval is, klopt er iets niet. Ik zou zeggen ga een keer naar de dealer als er echt druppel condens tegen de units staat. Zij snappen dan hoop ik ook wel dat het niet in 20 min weg is.
     
  3. Gewoon nog even zo door blijven rijden, die condens gaat er echt niet zo
    makkelijk uit, dus hoopt het zich steeds meer op, hierdoor gaat het echt
    niet met 20 min. weg, dus relatief makkelijker aan te tonen dat het
    gewoon fout zit. :idea: :wink:
    (en als het het toelaat minder met verlichting aan, word het nog sneller erger)
     
  4. Tot het verhaal van die 20 minuten heb ik er niet altijd op gelet hoelang het duurde.

    Ik zag condens en dacht dat hoort niet.

    Nu ik er wat meer op let, blijkt dat hij regelmatig veel langer blijft staan.

    Dinsdag wordt de auto bekeken en zal ik het opnieuw aankaarten...

    [​IMG]
     
  5. Deze week is oa het condens in de achterlichten bekeken door de lak-expert van Ford Nederland. Toen de auto een half uurtje in de verwarmde werkplaats had gestaan, was de condens verdwenen. Conclusie van Ford was vervolgens: "..dan is er geen probleem en wordt er niets vervangen...".

    Mijn argument dat het merendeel van de Nederlandse auto's niet in een garage staat, maar gewoon buiten en dat het mij daarom logischer lijkt om daar rekening eet te houden, werd niet geaccepteerd.

    Net ben ik nog gebeld door Customer Relations van Ford Nederland dat het niet als probleem wordt gezien en dat het binnen de tolerantie valt. Er werd nog eens benadrukt dat het "...enkel een cosmetisch probleem is, en dat ik er daarom ook niet zo zwaar aan moet tillen...".
     
  6. Kan niet anders zeggen dan: ONGELOOFLIJK !!!!

    Kan je niet ergens afkitten ofzo?
     
  7. Net opnieuw gebeld door Customer Relations van Ford Nederland.

    In overleg met de dealer is nu besloten dat de achterlichten tóch worden vervangen. :D
     
  8. :thumbs: super! haha, wel erg vreemd dat ze nu opeens WEL overstag gaan :? Lezen ze misschien mee op het forum :P
     
  9. @mangrove: dan ben ik wel heel benieuwd wat de reden erachter is dat ze het wel doen. Maar laten we voorop stellen dat het natuurlijk fantastisch is. :D

    @duval: Afkitten zou ik nooit doen in deze. Het is niet echt vocht wat in de lampen zit maar condens. Condens ontstaat juist door temp. verschillen en vochtige lucht dat door de lampen heen gaan.
    Ik weet niet of deze achterlichtunits dat ook zijn. Maar koplampen zijn ook niet "dicht". Ze juist sleufjes die ventileren, juist ivm afvoer van warmte en condens cq vochtophoping. Ik vermoed ook dat de achterlichten ook kunnen ventileren omdat vanmiddag toch het vocht uit de lampen ging toen de auto binnen stond. Dus als je dan gaat afkitten... blijft het lekker zitten en word het vocht alleen maar meer en meer....
     
  10. Ik kan alleen maar gissen naar de reden van deze beslissing.

    Mogelijk heeft het ermee te maken dat ik heb aangekondigd mijn rechtsbijstand in te gaan schakelen omdat ik vind dat 9 volledige werkdagen je nieuwe Focus bij de dealer achter moeten laten in de eerste 6 maanden toch écht teveel is.

    Gezien het lijstje met mankementen, en de strijd die het kost om dingen hersteld te krijgen, is het moeilijk geworden vertrouwen te hebben in deze auto.

    Dit is een overzichtje van mijn belevenissen, buiten het condensverhaal in de achterlichten:

    • Audio/navigatie > nieuwe update zou nu weer in de 2de week van februari bij de dealers liggen
    • Klimaatcontrole viel de eerste 10.000 Km telkens uit op lange ritten. > Uiteindelijk bleek er te weinig koelmiddel (490 gram ipv 610 gram) in het systeem te zitten
    • Instelling van automaat in boordcomputer ontbrak > oa via dit forum leerde ik dat Ford ondertussen had besloten de functie af te sluiten vanwege teveel storingen
    • Rammelend geluid in achterportier > is uiteindelijk opgelost, maar nu gaat de deur weer moeilijker open dan de andere...
    • Lek in de achterbak > scharnieren afgekit (foto's elders op het forum)
    • Krakende bestuurdersstoel > zou nu mogelijk (eindelijk) een nieuwe stoel in worden gezet
    • Af en toe haperende ruitensproeierinstallatie > in het computersysteem is te zien dat er storingen zijn geweest op de communicatiebus, oorzaak blijft onbekend
    • Regelmatig niet vanaf de eerste keer willen starten > oorzaak onbekend
    • Van de fabriek uit scheef gemonteerde achterklep > deze is uiteindelijk wat beter opgehangen maar wijkt nu nog steeds af in 3 dimenties. 3,5 mm in 2 richtingen, ruim een millimeter in de 3de richting (foto's elders op het forum). Omdat het niet beter zou kunnen worden gesteld, heeft Ford nu besloten dat het binnen de toleranties valt.

    Reacties van Ford Nederland “…maar de auto heeft u toch nog niet laten staan…”en “…u kunt natuurlijk altijd extra garantie bijkopen…”. :oops:
     
  11. .... reacties zijn allemaal leuk, maar op zo'n manier verdwijnt de lol snel van een nieuwe auto. Je moet er wel veel geld voor neerleggen, dan mag je ook iets goeds verwachten.

    Mijn Corolla van 10 jaar oud had destijds nog minder problemen, en had al 190.000 km gelopen :P
    Ok het is geen vergelijk.... maar het is gewoon zonde.

    Nou begrjip ik ook wel dat de Ford dealer hier niet alles aan kan doen, maar van een nieuwe auto verwacht je eigenlijk geen problemen.
    En afgezonderd van dat alles, je bent wel elke keer tijd kwijt met het halen en brengen van de auto.
     
  12. Buiten het feit dat je in 6 maanden al zoveel hebt gehad, is het gedrag
    van Ford NL toch wel enigzins schandalig te noemen, ook dat je haast
    moet smeken om je nieuwe auto goed werkend te krijgen.
    Wel een beetje jammer van ze......
     

  13. Beetje jammer is wel heel mild uitgedrukt, ik vind het gewoon een SCHANDE...... auto moet gewoon goed zijn, zeker voor je zuur verdiende geld......en dat gelul over 20 min. of extra garantie :cry:
     
  14. Afgelopen woensdag zijn beide achterlichten na heel veel gedoe dan toch vervangen door nieuwe.

    Alle inspanningen ten spijt, blijkt nu al dat één van deze twee lampen ook weer heel snel voor een kwart vol staat met condens. :oops:
     
  15. Heb ik ook (focus van 2006) Zelfde verhaal: normale :shock: condensvorming. Het zit er niet altijd in. Trekt soms weg, komt dan weer terug. Ben er al aan gewend :)
     
  16. Heb ik ook soms, ik laat het zo, trekt toch weg
     
  17. Ik heb dit zelfde probleem gehad bij mijn vorige Fiesta.

    Er zat behoorlijk wat condens in een van de achterlichtunits, dus ik ben er mee naar de dealer geweest om eens te vragen wat ze er van vonden. Hun oordeel was dat het een duidelijke garantiekwestie was, en dat mijn unit vervangen moest worden. Een week later is de achterlichtunit vervangen, en had ik nergens geen last meer van. Einde verhaal dacht ik, maar bleek niet zo te zijn.

    Ruim een maand later werd ik gebeld door de dealer, met de mededeling dat Ford de garantieclaim niet gegrond verklaarde, en dat ik alsnog de rekening (110 euro) moest betalen. Uiteraard heb ik geweigerd te betalen, en mijn oude lichtunit teruggevraagd omdat ik hem niet had laten vervangen als ik vooraf had geweten dat het geen garantie was. De oude lichtunit hadden ze natuurlijk al lang niet meer, dus dat was geen optie. De dealer gevraagd de rekening te sturen, en uitgelegd dat ik een klachtenbroef naar Ford Nederland zou sturen. Kreeg van Ford Nederland een brief terug waarin ook netjes stond dat condens in de lampen binnen de grenzen van het toelaatbare vielen, en ik de rekening alsnog moest betalen. Ik heb nogmaals contact met de dealer gehad, en duidelijk gemaakt dat ik gewoon absoluut niet ging betalen, waardoor uit coulance en klantenbinding de dealer uiteindelijk zelf de rekening heeft betaald.

    Ik vermoed dus dat het feit dat jou dealer uiteindelijk toch de units vervangt een daad van coulance van de dealer zelf is, want Ford Nederland doet helaas niet aan klantenbinding.
     
  18. Zit ik net naar een Ford Focus te kijken en dan lees ik dit.
    Dat er dingen stuk gaan of niet goed werken is al erg genoeg bij een nieuwe auto maar als de houding van Ford dan zo arrogant is dan ben ik al meteen niet meer zo zeker van de Ford Focus.
    Jammer want ik vind het een hele mooie auto en ik ben er net even in gaan zitten bij de dealer bij mij in de stad.
    Ik ga helaas nu wel heel erg twijfelen als ik dit zo lees.
     
  19. Tjonge jonge zeg, ik neem toch maar geen Ford.
    Jammer mensen maar mijn deelname aan dit forum was van zeer korte duur.
    Met dank aan de houding van het arrogante Ford.
     
  20. Succes met je keuze voor een ander merk. Geef je wel de opmerking erbij: Verwacht bij andere merk importeurs niet een andere houding zoals boven omschreven staat.
     

Deel Deze Pagina